Annons:
Etikettsex
Läst 6531 ggr
[Devya]
2012-08-28 09:52

Sex efter ett par år i ett förhållande

Det här riktar sig till er som har varit tillsammans i ett par år. Jag har hört av många som har varit tillsammans en längre tid att man inte har sex lika ofta och att det är lite tråkigare än förut. Har ni erfarenheter av det här "fenomenet"?

Annons:
Chieko
2012-08-28 09:57
#1

Oh ja ;) Jag själv är ett lysande exempel. Vi har varit tillsammans 6,5år och har sex ganska sällan, och då är det inte direkt något nytt och spännande. Men det passar mig! Jag har också kompisar som det inte alls är så för, de har varit tillsammans nästan lika länge men har inga "problem" (om man nu ser det så) med sexeriet ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Maria
2012-08-28 10:07
#2

Jag blir helt förärad när jag läser att sex skulle avta med åren och inte vara lika spännande. Då är det något annat fel tror jag.

Sedan så har man ju alltid toppar och dalar i ett förhållande som kan bero på mycket annat runtomkring.

Det kan vara ekonomiska problem som spökar, man bor taskit till och har svårt för att vara ensamma, man har småbarn som gör att man är trött, man har tonåringar med öron stora som elefanter eller så blir man sjuk en period.

Sedan har människor olika stor sexualdrift också. Då får man försöka kompromissa. Älskar man varandra så brukar det mesta funka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fruktgumman
2012-08-28 10:49
#3

Nej det blir varken tråkigare eller mindre ofta med åren. Det blir bättre ju bättre man känner varandra och vet hur partnern fungerar. Efter drygt 13 år som sambos har jag fortfarande fjärilar i magen när jag ser på honom

Praefatio
2012-08-28 11:22
#4

Mindre… ja, lite. När vi träffades hade vi ju sex två-tre gånger om dagen, sånt har man ju varken tid eller lust till längre. Det blir nog tre-fyra gånger i veckan normalt sett, ibland har vi perioder då det blir oftare, och som #2 säger så kan stressiga perioder leda till mindre sex.

Grejen är väl som så att man får vad man gör det till. Det är klart att det blir lite slentrianmässigt och "tråkigt"emellanåt, sex en tisdag kan ju inte alltid vara det mest passionerade man någonsin varit med om… men folk som hamnar i det hela tiden jobbar förmodligen inte för att det ska bli spännande. Har båda en vilja att ha ett schysst sexliv och kommunicerar, hittar på nya sätt, fantiserar och berättar om sina fantasier, tar sig tid för att ha sex, ja då blir det inte tråkigt.

Experterna brukar ju rekommendera att man piggar upp sexlivet med lite fina underkläder eller en leksak ibland, men egentligen så är det ju inte det de menar bokstavligt talat. Vad de menar är att man ska ta sig tid för varandra, fundera på vad man tycker är sexigt, och se till så att sexlivet blir som man vill genom att föra in nya idéer och tillvägagångssätt :)

ettlitetalias
2012-08-28 11:54
#5

Efter fyra år så kan jag inte säga att vi har mindre sex, snarare mer. Visst går det någon dag emellan ibland, men det gjorde det ju när vi inte bodde ihop också - för då sågs vi ju inte varje dag.

Vi provar nya saker med jämna mellanrum om vi hamnar i "slentrian-träsket" en period, och dedikerar ibland hela dagar till att bara "leka".

[Devya]
2012-08-28 13:31
#6

Anledningen till att jag blev att fundera på det är för att jag och min sambo har bättre sex nu än tidigare i förhållandet. Då har vi varit tillsammans i lite över 9 år. Det känns som om det bara blir bättre och bättre. Tror det har att göra med att vi känner oss så bekväma och ohämmade tillsammans då vi har lärt känna varandra så pass bra.

Men här har vi aldrig och kommer aldrig att ha sex flera gånger i veckan. Vi brukar väl som mest ha sex 3ggr i veckan. Mer än så behöver vi inte eftersom vi blir liksom väldigt "mätta" på det goda om man kan säga så.

Där har nog både jag och sambon känt oss väldigt annorlunda jämfört med andra. Vi har aldrig varit så pass kåta och unga att vi vill ha sex vareviga dag. Sådant har vi aldrig haft energi eller tid över till. Nej, 1-2 gånger i veckan räcker till mer än väl och håller oss båda nöjda och belåtna. :)

Men jag måste säga att det är ju lite lustigt då man jämför med ens morföräldrar som har alltid sex åtminstone två ggr i veckan. Då är de över 70 år gamla. Den ni.:)

Annons:
drulleman
2012-08-28 13:36
#7

I mina tidigare förhållanden har sexet försämrats efter något år. Dock inte i mitt nuvarande förhållande över 3 år. Så det tyder nog på att jag hittat den rätta får man hoppas

ru4real
2012-08-28 13:44
#8

I mitt gamla förhållande så var det verkligen så, på slutet hade vi sex kanske var 3'e månad eller så. Jättejobbigt och ruskigt tråkigt. Man kände sig inte som en man eller uppskattad och åtråvärd alls.

I mitt nya har vi väl sex minst en gång per dag, helger lite fler ggr. Å andra sidan har vi bara varit ihop i mindre än ett år.

Men en del beror nog på personerna också, om man har barn eller inte osv. När man är småbarnsförälder har man inte riktigt ork just under de åren.

snuttis
2012-08-28 16:02
#9

Jag och min man har hållt ihop i 28 år och har nog inte haft så bra sex som vi har nu och det har vi haft i många år nu.

Jag tror det beror på olika saker tex våra barn är stora för när de var små så hade vi inte sex så ofta. Det har nog också med att göra att vi har gått igenom mycket med varandra och känner varandra väldigt väl.

Sarah
2012-08-28 16:03
#10

Visst att det inte är flera ggr om dagens som det var i början, men nu efter 6 år är sexet roligare och bättre och blir av i princip varje gång vi ses. Var en period då det var dåligt mellan oss som det inte funkade alls, men nu är vi på en ny plats i relationen.

mycketsaft
2012-08-28 20:20
#11

Efter nästan 8 år och två barn så blir det inte lika ofta. Inget som gör mej något dock.. Men som fruktgumman skrev så känner man ju varandra efter en längre tid tillsammans. Man vågar säga hur man vill ha det och man känner till vad den andra tycker om så jag tycker bara det är positivt.

Buffaomini
2012-08-28 20:23
#12

Jo det är ju inte som första tiden då man knullade som kaniner. men nu känner man varandra bättre, så är bättre på ett annat sätt.

men det går i perioder. mindre när det är mkt skola och jobb, och mer när man är ledig och verkligen har tid för varandra

Personen
2012-08-28 23:13
#13

Jag och killen har varit tillsammans i ca 2 år. Och får en bäbis vilken dag som helst. (är höggravid) så vårt sexliv är väl inte samma. Men skulle gissa på at det är för graviditeten. Hoppas att vi åker tillbaka till de gamla efter jag fött. Vilket var.ca 3 till 4 gånger i.veckan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: