Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 8816 ggr
Swadika
8/29/12, 6:35 PM

När blir man särbo?

Ja, när blir man egentligen det, enligt er? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
annainorrland
8/29/12, 6:49 PM
#1

Hur menar du då? Särbo är man väl när man är tillsammans fast man inte bor under samma tak

Niini
8/29/12, 6:54 PM
#2

När man har ett fast förhållande men bor i olika hem (icke hos föräldrarna).

Jespersen
8/29/12, 6:58 PM
#3

#1 Precis vad jag tänkte svara, men sen kom jag på att jag då aldrig skulle kalla mig och min pojkvän för särbos.. :)

Kanske när man har lagt ner alla planer på att flytta ihop/flyttat isär efter att ha vart sambos? 
Nej, egentligen är det säkert så som #1 skriver, men för mig känns det avigt att kalla alla par som inte bor ihop för särbos.

Maja2
8/29/12, 7:02 PM
#4

Särbo betyder väl uttryckligen att vara tillsammans utan att bo ihop

Swadika
8/29/12, 7:12 PM
#5

Joo precis, särbo betyder ju att man är tillsamman utan att bo ihop, men då kan man ju också säga att man är särbo om man varit tillsammans 2 dagar :)

Det jag menar är väl mest när ni tycker man går från pojkvän/flickvän till särbo :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Maja2
8/29/12, 7:24 PM
#6

#5 tja … det är väl upp till paret själv antar jag. Men har man flyttat hemifrån båda två och bor i eget hushålle, samt har ett förhållande man vill satsa på … skulle jag kalla det särbo. Fast att kalla det flickvän/pojkvän är ju inte fel det heller.

Annons:
[vaniljen]
8/29/12, 10:48 PM
#7

Jag tycker som #2. Har en relation, men bor på varsitt eget ställe, ej hos föräldrarna.

regskylt
8/30/12, 12:08 AM
#8

Jag fick erfara juridiskt sätt enligt f-kassan, att jag var tvugnen att motivera varför min man (då var vi inte gifta) inte skulle försörja mig fast vi var ihop. Jag fick uttryckligen skriva samt förklara att vi var särbos då vi bodde i olika städer då han pluggade i göteborg och jag bodde i Norrköping, fast han stod på mitt hyreskontrakt och vi hade planerat att flytta ihop ett halvår senare då han studerat färdigt. Säga att det var "min pojkvän" funkade inte utan jag var tvungen att skriva Särbo för att förtydliga att vi inte försörjde varandra utan var två helt olika hushåll.

Men annars så anser jag att man är särbo när man är i ett stabilt förhållande men bor på olika ställen (ej hemma hos fräldrar)

[WickedAlly]
8/30/12, 12:11 AM
#9

Jag tycker att man övergår till att vara särbos när man känner att man vill ha en gemensam framtid men ännu inte blivit sambos :)

Maja2
8/30/12, 8:09 AM
#10

#8 Det spelade säkert in att han stod på hyrseskontraktet, tror du inte?

Rent juridiskt och vad vi andra tycker, är inte nödvändigtvis samma sak :)

JonnaH
8/30/12, 8:38 AM
#11

Jag vet inte riktigt vad skillnaden är på särbo och pojkvän/flickvän. Det tog ganska lång tid innan vi flyttade ihop men inte sa jag att jag skulle till min särbo, jag sa pojkvän fram tills vi blev sambo.

Kan det vara så att särbo är man när man bestämt sig för att man vill bo på varsitt håll och inte vill bli sambos

[Emma--]
8/30/12, 9:21 AM
#12

Jag skulle säga att man är särbo när man medvetet gjort valet att bo i varsitt hem istället för att bli sambos. Eller om man går från sambos till särbos. Innan man ens tagit beslutet om vad för framtid man har tillsammans skulle jag bara säga pojkvän/flickvän.

Honestyisdead
8/30/12, 11:54 AM
#13

Håller med #12

Annons:
Liss
8/30/12, 3:01 PM
#14

#12 sa vad jag tänkte :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Sarah
8/31/12, 12:10 AM
#15

Vi var sambos och övergick till att vara särbos vilket vi varit lite drygt 3 år nu. Är förlovade och planerar att flytta ihop igen. Vi flyttade ihop för tidigt i relationen och det fungerade inte. Efter två år sammanboende drev vi varandra till vansinne och relationen har vunnit mycket på att vi inte bor ihop nu.

Upp till toppen
Annons: