Annons:
Etikettfamilj
Läst 2993 ggr
Buffaomini
8/31/12, 3:49 PM

Får en förälder säga allt?

Har man någon speciell rätt som förälder att kunna säga allt man tycker till barnet? Nu utgår jag från att barnet är vuxet, över 18år.

Jag har en förälder som gärna kommer med sina åsikter, ex:

- Vad bra att du färgade bort det röda i håret, det tyckte jag aldrig om.
- Dom är örhängen är för vulgära för dig
- Har du gått upp i vikt/blivit större?

Visst kan det bottna i en dålig självkänsla (hos föräldern), men jag har hört att andra föräldrar använder sig av: Som mamma/pappa måste jag få säga det här…

Har ni några egna erfarenheter? Var drar man gränsen för vad en förälder får säga?
Hur mycket kan ni som förälder säga till ert barn?

Annons:
Honestyisdead
8/31/12, 3:56 PM
#1

Beror väl på vilken typ av relation man har till sina föräldrar. I min familj är vi så öppna att vi kan säga sådant, men glimten i ögat. Ofta är det sagt med omtanke dock.

Piggelina7
8/31/12, 4:17 PM
#2

Ja föräldrar får tydligen säga vad de vill till sin vuxna barn. Jag har en kompis som ständigt klagar över sin mamma som jämt lägger sig i hur hon klär sig, hur hon möblerar i sitt hem och kommer med pekpinnar  om allt möjligt om hur hon borde  göra i olika situationer.

Hur man löser en sådan sak har jag ingen aning om. Om det inte hjälper att säga ifrån

[Emma--]
8/31/12, 4:28 PM
#3

Det beror väl på hur man säger det och vad man har för relation.

Man kan väl inte någonsin hålla på och kritisera om vikt, klädval m.m. Däremot kan man ju snällt prata om man oroar sig om hälsan pga vikten.

Sen tror jag många föräldrar kanske inte riktigt inser hur vuxna barnen börjar vara haha :)

ChristineL
8/31/12, 4:39 PM
#4

Jag tycker inte det men har själv fått höra exakt samma ord från min mamma både som barn och vuxen.

ru4real
8/31/12, 4:49 PM
#5

Som förälder komma man alltid att vara förälder, man glömmer nog att ens barn har vuxit och blivit självständiga. Sen kan man ju säga saker på olika vis och saker tolkas olika.

Jag kommer nog bli en sån pappa som säger saker till mina barn jämt, men jag gör det m deras bästa i bakhuvudet (men kolla om arton år Glad ).

jennypennny
8/31/12, 6:15 PM
#6

Ge igen med samma mynt. Tala om när mamma lagt på sig för mycket

Annons:
[Devya]
8/31/12, 6:18 PM
#7

Min mamma säger allt det hon tänker på. Hon frågade mig om jag var gravid då jag hade fått så stor rumpa. Men jag kan aldrig ta illa upp för hon säger allt med så mycket kärlek och glimten i ögat. :)

Buffaomini
8/31/12, 6:25 PM
#8

#6 hehe det har jag gjort. då höll hon bara med :P

pinku
9/1/12, 6:57 AM
#9

Mina föräldrar skulle aldrig få för sig att kommentera mitt utseende, vad är det för jädra sätt! Jag skulle bli rasande om nån av dem kritiserade typ min hårfärg!

Vad gäller andra saker så brukar mamma, när hon inte gillar mitt val av nåt, bara sucka och säga "ja, du är ju vuxen nu, du gör dina egna val". Pappa litar helt och hållet på att jag vet vad jag gör, och har aldrig kritiserat mina val. Exempelvis var båda väldigt förtjusta i min förra pojkvän, och blev inte alls glada när jag gjorde slut. Pappa sa "är du inte lycklig, så är det klart du ska gå" medan mamma gnällde mer tills jag sa "men bli tillsammans med honom själv då om han är j-vla underbar", då sa hon inte nåt mer sen. De får självklart komma med åsikter, men oftast är jag rätt bestämd och vill inte ha nån input om mina beslut. Speciellt inte om nåt så trivialt som typ vilken kjol jag har på mig. Jag menar är det så pass viktigt att man måste kommentera det? Då bör man omgående skaffa sig eget liv anser jag.

Maria
9/1/12, 7:14 AM
#10

Nu har jag ju en vuxen son och jag kan aldrig påminna mig om att jag kritiserat han val oavsett. Jag har snarare hejat på även tokigheter.

Har själv dåliga erfarenheter av hur illa man tar upp av föräldrars negativa åsikter som många gånger i grund och botten är egoistiska.

Skulle det däremot handla om livsviktiga saker som droger eller kriminalitet (vilket jag tacksamt sluppit) så är det en annan sak givetvis men här gäller det vardagliga saker som jag förstår det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

PiganX
9/1/12, 4:57 PM
#11

Jag tycker inte att man ska få säga saker hursomhelst oavsett om det är innan barnet fyllt 18, eller efteråt. Jag har fått höra såna saker av min mamma hela livet, helst de senaste åren. Att jag ser ut som en hora, att mitt hår ser förj*vligt ut och liknande saker.

pinku
9/1/12, 11:03 PM
#12

#11 Precis sånt jag menar. Sånt skulle man väl aldrig säga till någon annan, varför tror man att det är ok att säga det till sitt barn? Vansinne.

Buffaomini
9/2/12, 12:36 AM
#13

#12 tydligen vissa. och kanske/ibland med "ursäkten" att man är förälder. vilket är en konstig "ursäkt"

Annons:
Hanna
9/2/12, 2:49 AM
#14

Jag och mamma håller på och skojar så. Men då är ju båda med på det och båda tycker det är kul. Och jag brukar även be mamma att vara ärlig. Som när jag köpt ett par byxor med skumt mönster så man såg suuuperbred ut. Då sa hon ju att hon höll med att jag såg jäkligt bred ut men att hon inte menade något illa.

Men börjar man säga kränkande saker så är det inte okej Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

himalaya27
9/2/12, 10:53 AM
#15

Jag tycker inte att de får säga vad de vill men mina föräldrar är långt mycket värre än TS situation och vi har nu inte haft kontakt på länge

Fridaaaa
9/2/12, 11:17 AM
#16

Jag hade inte tillåtit mina föräldrar säga någonting sånt!
Ok på skoj om man är med på det men absolut inte annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

drika
9/2/12, 2:53 PM
#17

Man kommenterar aldrig hur andra människor ser ut om man inte ger komplimanger tycker jag skit samma om det är ditt barn, då kan man säga att man kanske kan göra mer saker tsm som att gymma eller  nåt om man bryr sig utan att säga varför.

Hälsningar

Fredrika

Buffaomini
9/2/12, 3:31 PM
#18

Mycket intressant att höra vad alla tycker m m :)

OttoIsTheShit
9/2/12, 3:45 PM
#19

min farsa är väldigt ärlig och tycker att det är bättre att han säger det än att andra ska göra det, håller med honom. men han säger ju även bra saker som ''har du gått ner i vikt'' eller liknande :) har bra kontakt med mina föräldrar så vi kan säga sånt till varandra

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Buffaomini
9/2/12, 4:19 PM
#20

#19 har också bra kontakt, men jag uppskattar ändå inte vissa saker

Annons:
Liss
9/2/12, 6:15 PM
#21

Min mamma och jag är väldigt nära varandra. Hon säger aldrig något för att kränka mig. Vi brukar gå och shoppa tillsammans och då föredrar jag hennes åsikt. Även om jag inte alltid lyssnar på den. Men det är kul att höra vad hon tycker. Iof brukar hon gilla allt jag har på mig nu mera.

När jag hade knallrött, lila och alla andra hårfärger jag haft, har hon bara tyckt det är kul och coolt. Piercingar däremot är hon inte så förtjust i, då pikar hon men på ett icke kritiserande sätt. Hon gillar inte mina töjingar i öronen heller och den åsikten lyssnar jag på, men jag går inte efter den däremot. Hon brukar bara säga "Ja, det är ju inte jag som har de iaf". Vilket är väldigt sant.

Min pappa och hans fru har varit värre. De har kallat mig väldigt många saker, som jag inte orkar ta upp. Och när jag var liten tog jag naturligtvis åt mig och blev nedtryckt. Men nu är jag vuxen och kan damma av mig sånt lite bättre. Dessutom säger min far inte sånt längre, då han nog insett nu att dem behandlade mig ganska illa.

Så nej, det är inte okej för en förälder att säga vad som helst. Jag förstår mig verkligen inte på det. Varför vill man trycka ner sitt eget barn! Dock är det väl så att även "vuxna" är omogna ibland och inte riktigt tänker efter från sitt ego. Jag lär aldrig säga något sådant till mitt barn iaf.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

OttoIsTheShit
9/2/12, 8:07 PM
#22

#20 bara för att man har bra kontakt så betyder det inte att man alltid tycker om det självklart. jag uppskattar inte alltid allt farsan säger:P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Upp till toppen
Annons: