Annons:
Etikettbarn
Läst 3184 ggr
Honestyisdead
2012-09-14 12:00

Uppfostran

Om man blir tillsammans med någon som har barn sedan innan och man flyttar ihop och bor med barnet, anser ni då att man som extraförälder får lov att vara med i uppfostran, eller det är endast föräldrarna som ska ha med det att göra?

Själv anser jag att det är oundvikligt att även extraföräldern blir inblandad i uppfostran. Gäller det små barn som växer upp med en tror jag det är lättare att falla in i uppgiften som extraförälder. Däremot om det gäller äldre barn tror jag det kan bli svårare för barnet att acceptera att någon annan kommer in och bestämmer. Men även här tror jag det är ohållbart om man inte är med i uppfostringen.

Bara man inte försöker ta över den andra förälderns roll.

Annons:
malinmagnusson
2012-09-14 12:17
#1

Ja om vi säger att min sambo hade barn sen tidigare och att vi bor ihop. De veckor som barnen bor hos oss så tycker jag att jag självklart ska vara med och bestämma vilka "regler" som gäller i mitt hem och då får barnen rätta sig efter det. Sen kanske dom har andra regler hos sin mamma men det har inte jag med att göra

ru4real
2012-09-14 15:31
#2

Man växer nog i den rollen, det är liksom oundvikligt.

Honestyisdead
2012-09-14 15:34
#3

#2 Precis vad jag tror.

PiganX
2012-09-14 15:54
#4

Man behöver inte nödvändigtvis växa in i rollen som extraförälder, oavsett om man blir en del av familjen när barnet är tidigt eller gammalt. Och det är inte "ohållbart" att vara en familj, om man inte får vara med och bestämma om barnet. Det säger jag med facit i hand.

Jag fick börja träffa min farsas nuvarande sambo när jag var kring 3, dom hade träffats ett tag innan det. I början hade jag svårt att acceptera henne eftersom hon försökte uppfostra mig, men hon slutade med det efter att farsan pratade med henne. Men hon har aldrig fått rollen som nån extraförälder här. Det enda jag ser henne som är farsans sambo, inget mer än så.

Och hos oss är det ingen som bestämmer något. "Så här är det, lyd". Nja, det har inte funkat så för mig ens med mina föräldrar. Här pratar vi med varandra, frågar om något är ok, bestämmer tillsammans och kompromissar ifall vi inte kommer överens. Men det har aldrig funnits några bestämda regler. Det är är inte "hennes" hem, det är vårt hem och här bestämmer vi tillsammans.

Honestyisdead
2012-09-14 15:58
#5

#4 Nu är det ju så att små barn inte har samma förmåga att disskutera och vara med och bestämma som äldre barn har. Självklart ska man så långt det går vara en familj och tillsammans ta beslut. Men föräldrar har en roll och den anser jag inte ska slopas någonsin. Jag kommer alltid se att regler ska finnas även i en familj.

Och för mig är det ohållbart att man utestänger sin sambo från att vara extraförälder när man bor tillsammans. Som sagt faller det sig naturligt för mig.

Emelie-E
2012-09-14 16:09
#6

Jag lägger mig inte i min mans uppfostran om hans dotter av den enkla anlednigen att hon redan har en mamma. Men sen finns jag ju alltid där. Säger till om hon gör något fel, hjälper om hon behöver hjälp osv. Men allt som rör dottern, som att hjälpa till att klä på, se till så hon äter, städar rummet och såna saker är sånt min man får fixa. Det är så lätt att bli den "dumma" om man lägger sig i för mycket. Och det håller min man med om. Så vi har samma åsikt om det här och det är skönt. Jag skulle aldrig klara av att ta ett så stort ansvar för någon annans barn.

Annons:
[WickedAlly]
2012-09-14 16:15
#7

#6 Precis det jag menade i den andra tråden :)

Honestyisdead
2012-09-14 16:17
#8

#6 Ja det viktiga är ju att man är överens.

Men det här med att klä barnet och sådant förstår jag inte varför du inte kan göra? Och att barnen städar rummet och sådant är definitivt sånt som jag hade ansett är min upgift också eftersom det då är vårt gemensamma hushåll och vår familj. Tycker det är viktigt att man delar på sådant.

Städning och påklädning ser jag inte som stora saker. När det gäller stora beslut skulle jag överlåta det till föräldrarna.

littlemetoday
2012-09-14 17:12
#9

Jag tycker den som inte är förälder ska också lägga sig i uppfostran. Jag bor varannan vecka hos pappa och hans sambo. Hon är jättebra och kan också säga till lika väl som pappa. Dom har hållit ihop sen jag var 4 år, jag är 17 nu och jag tycker hon är super och lagom på alla sätt fast hon inte är min mamma

isafisa
2012-09-14 21:10
#10

Jag tycker att man som extraförälder måste ta del av uppfostran också. Däremot kan det bli lite fel, som med en av mina extraföräldrar som hade mycket strängare regler om allt än någon av mina riktiga föräldrar någonsin haft, på så vis blev jag väldigt avig mot honom och tyckte att han liksom kom och bröt sig in i vår tillvaro. Jag tycker att den som kommer in som extraförälder måste prata med den riktige föräldern för att få koll på vilka regler som finns och så så att det blir någon slags enighet, inte att man får göra på ett sätt med ena och på ett annat sätt med den andra - det blir snurrigt för ett barn :)

Sweelin
2012-09-14 23:51
#11

Jag hatar det. Men dock så har jag en styvpappa som inte bodde med oss som faktiskt gjorde det bättre för mig och var snäll. Men så har pojkvännen en styvmamma som har någon psykisk sjukdom som vi tror. Hon blev utkickad från sitt arbete som dagisfröken eftersom hon inte vet hur man uppfostrar eller ens tar hand om barn. Hon vet itne heller hur man pratar med andra på ett normalt och vuxet sätt. Hatar henne sen dag ett samt min pojkvän. Iaf så uppfostrar hon pojkvänens lillasyster som är 9, och flickan vill inte vara ensam med henne eftersom hon jämt typ "skäller" om något eller kommer med dumma kommentarer om allt. Pappan och styvmamman har varit ihop i 7 år. Hon får inte säga till om mycket och vi andra tycker att hon ska vara tyst gällande uppfostran, även hennes sambo. Hon har två egna pojkar som båda är ligister, men att pojkvännens pappa inte längre lägger sig i vad de gör utan det får mamman sköta själv.

Nu blev det lite luddigt, men NEJ, har aldrig gillat styvmammor för dom är ofta konstiga och elaka enligt mig. Håll dom borta!

Är dom söta och snälla så visst.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Chilli10
2012-09-15 00:00
#12

Jag tycker nog att man måste det, det blir inte bra annars.

Har själv växt upp med skillda föräldrar som båda hittade nya. Båda de "nya" har varit med och tagit ansvar och uppfostrat mig och min syster. Tror bara att det blir konstigt om extraföräldern inte kan säga till barnen och istället står utanför.

Jag har aldrig tyckt att det har varit konstigt heller.

pyromanen
2012-09-15 08:49
#13

Ja, jag tycker det är självklart att man deltar i uppfostran. De regler som gäller i  familjen måste båda vuxna vara konsekventa med och hjälpas åt med att hålla.

Annons:
hus-musen
2012-09-15 13:48
#14

Ja.. mitt hus, mina regler gäller oavsett om det skulle vara en partners barn eller någon annan person som kommer in i mitt hem.
Men i det stora hela så beror det ju mycket på min partner och hur föräldern uppfostrar. Jag skulle aldrig tolerera att ett barn studsar mellan golv och tak, skriker eller inte plockar ordning efter sig, eller är allmänt ouppfostrad.

Qui dormit, non peccat

 


regskylt
2012-09-15 18:00
#15

Nu så har jag inget bonusbarn, men ett eget barn på 4 år och har en ny man. Hemma är det jag som bestämmer vilka "regler" som gäller. Jag lägger henne. Jag och min man delar dock på ansvaret med att lämna och hämta på förskola. Det är lättast för oss dom familj, dock brukar han inte lämna och hämta på samma dag, det vill han inte. Han brukar frivilligt gå upp på morgonen och ge henne frukost och säga åt att klä på sig så jag får sova lite längre (inte varje helg men ofta). Det hör han för att han kan inte somna om på morgonen i alla fall och vill vara snäll mot mig. Lämning hos hennes pappa gör endast jag. Alla läkarbesök med ungen gör jag självklart och möten och sånt.

[Emma--]
2012-09-17 16:13
#16

Tror det är svårt att vara helt neutral, speciellt om det är småbarn. Men är det småbarn är det nog lättare att hamna i rollen också.

Men man ska nog kolla vad som är okej för föräldern också.

Skulle jag själv hamna i den situationen skulle jag vilja ta sån liten del av uppfostran som möjligt eftersom det inte är min unge.

Upp till toppen
Annons: