Annons:
Etikettbarn
Läst 6566 ggr
Piggelina7
2012-09-18 14:39

Skaffa barn för att rädda förhållandet?

Jag har en väninna som bott ihop med en kille nu i snart fyra år. Det har tydligen varigt ganska dåligt nu en lång tid mellan dom. Iallafall så har hon beklagat sig för mig länge.

Det är tjafs om  allt från vem som ska göra vad, vem som är latast, vem som slösar mest och vem som aldrig köper presenter till folk som fyller år, till att han har varit otrogen en gång.

Ja listan kan göras hur lång som helst, och mer än en gång har hon sagt att hon funderar på att gå vidare för att hon inte orkar med hans lättja.

För ett tag sen sa hon att det kanske kunde bli bättre om de skaffade ett barn tillsammans - att det skulle göra att de kommer varann närmare och slutar bråka. Jag sa att det tror jag inte. Om man inte har det bra innan så tror jag faktiskt inte att det blir bättre med ett barn.

Men igår släppte hon bomben - hon är gravid och var sprudlande glad. Ja jag vill ju inte grusa hennes glädje, men jag tror inte det förhållandet håller med ett barn med i bilden också.

Tror ni att ett redan dåligt förhållande kan bli bättre efter att man fått barn?

Annons:
ChristineL
2012-09-18 14:48
#1

Oj, nej jag tror inte det blir bättre för att man skaffar barn. Skulle barnet vara vägen till ett lyckat förhållande? Nej, jag tror att den stackarn bara hamnar emellan sina föräldrar, och sen försöker dom hålla ihop för barnets skull och det blir aldrig bra. Även små barn känner av att det inte är bra mellan föräldrarna.

DesK
2012-09-18 15:37
#2

Nej aldrig någonsin att ett barn skulle kunna rädda ett förhållande, snarare tvärt om! Sannolikt kommer det att bli mycket synd om det stackars barnet! Förlåt att jag är så negativ, men min egen erfarenhet + allt jag läst och hört om sånna här försök säger mig entydigt att det inte funkar!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2012-09-18 15:39
#3

Förstår inte hur folk tänker som tror att ett barn, som innebär så mycket jobb, ofta många sömnlösa dygn osv ska kunna rädda ett förhållande som redan har massor av problem. Hoppas för barnets skull att allt går bra.

Maria
2012-09-18 15:46
#4

Kan bara hålla med övriga talare.

Att skaffa barn är bland det mest omtumlande ett förhållande kan råka ut för och sätter kärleken på prov många gånger och ett redan haltande förhållande lär knappast läka med ett barn med i bilden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Piggelina7
2012-09-18 15:48
#5

Ja jag håller fullständigt med er.

Har man det bra och båda längtar efter barn kan man nog komma varann närmare och att förhållandet känns "fulländat" men inte om det knakar i fogarna redan.

Jag tycker det är så stort beslut att skaffa barn och att allt måste kännas helt rätt innan

Linnea
2012-09-18 16:16
#6

Nej, absolut inte, barn gör det mesta svårare skulle jag säga..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
pyromanen
2012-09-18 16:27
#7

Ett barn med allt vad det innebär av bristande nattsömn, omprioriteringar mm är en riktig utmaning för en relation.

Känns dock svårt att såga någons möjligheter att lyckas utifrån din lilla berskrivning.  Det skulle kunna vara så att det varit en del strul men att man lyckats ta sig förbi det, vuxigt och tagit beslutet att satsa på varnadra och skaffa barn.

Niini
2012-09-18 16:41
#8

Efter vad jag hört av vänner o bekanta så ska ett förhållande stå på en ordentligt stadig grund för att palla alla sömnlösa nätter, jobb o tålamod som krävs med en bebis. Så nej, den ungen kommer troligen ha skilda föräldrar.

Fridaaaa
2012-09-18 17:22
#9

Man ska aldrig skaffa barn för att försöka "rädda" förhållandet. Fungerar det inte ja då kommer barnen i kläm. Så det tycker jag absolut inte man ska göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liss
2012-09-18 18:11
#10

Om man skaffar barn tillsammans, tycker jag det ska vara på rätt premisser med en bra och stadig grund. Det ska liksom hända naturligt i en kärleksfylld atmosfär. Inte som en länk för att fixa ett redan trasigt förhållande.
Ett nytt liv betyder inte genast att allting kommer lösa sig, snarare bli tuffare med fler utmaningar än innan.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

LitenPyssling
2012-09-18 19:24
#11

En nyfiken fråga, var mannen med på detta?

Jag tycker det låter hel tokigt med allting, och med egna erfarenheter då pappa skaffade ett barn tillsammans med sitt ex så vet jag också att det inte funkar att försöka klistra ihop något med ett barn samt andra bekanta som försökt på samma vis.
Min lillasyster är snart 6år gammal och hon far väldigt illa mellan mor och vår gemensamma pappa, olika uppfostran trots diskussioner, bråk och totalt olika upplägg. I denna situation är det vår pappa som försöker anpassa sig till den acceptabla grad som finns men det är omöjligt att anpassa på alla plan och det krävs inte mycket för att barnet ska hamna i kläm.
De separerade näst intill direkt efter att hon föddes, det höll inte alls. 
Genom denna erfarenhet så tar jag mig direkt för pannan och hoppas verkligen de tänker om innan det är försent (därmed inte sagt att just abort är ett alternativ), hur sjutton kan man utsätta ett barn för den risken?

Visst, allt kan hända men jag förstår ändå inte hur man kan vara så villig att ta den risken… Det om något är faktiskt väldigt själviskt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Devya]
2012-09-18 20:21
#12

Jag tror att det helt klart blir värre. Det är otroligt krävande att ha ett barn och om man inte älskar varandra under den krävande perioden så ser det nog dåligt ut…

VeronicaKahlbäck
2012-09-19 11:25
#13

Jag vet några (bra) förhållanden som aldrig skulle existerat om det inte tillverkats barn, det handlar om personer där den ena eller båda inte velat ha seriösa förhållanden, superklyschigt verkligen.
Vet fler där det inte blivit lika bra…
Så otroligt egoistiskt att planera barn utan de bästa förutsättningarna.
Vet väl inget befintligt knakande förhållande som blivit en dans på rosor av barn däremot flera där enda anledningen att de håller ihop är barnen, otäckast där någon eller båda har förhållanden vid sidan av som någon form av kompensation.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
pinku
2012-09-22 05:32
#14

Vet faktiskt flera som skaffat barn för att rädda förhållandet. Några tog slut innan barnet ens var fött (vilket i sammanhanget kanske är att föredra), andra tog slut när barnet varit några månader. Känner till två par som fortsätter ihop, har gjort i några år nu, men det är enormt struliga förhållanden, mycket svek och otrohet osv i båda.

Jag förstår inte hur man kan resonera så. Jag skulle inte ens skaffa en guldfisk för att rädda ett förhållande. Det känns lite bakvänt att försöka fixa sin svajiga relation genom att utsätta den för ännu mer press och stress.

Buffaomini
2012-09-22 19:07
#15

Det låter som en kompis till mig. Dom skaffade barn och skulle få till det så bra. Haha, det blev värre. Dom separerade. Han lever med en ny och hon har barnet. Så nej barnet räddade inte dom.

Sen är det fel att använda barnet som "ett klister". Det är en människa som behöver stabila föräldrar och inte föräldrar som bara bråkar och tjaffsar.

JossanH
2012-09-22 23:38
#16

Vad är det egentligen med folk som gifter sig eller skaffar barn när dom tröttnat på varandra? De måste helt enkelt ha så tråkigt att istället för att göra slut försöker de med "lite" förändring i form av barn.. Jag vet ett par som varit tillsammans i många år. Sedan jag lärde känna dom för flera år sedan har det varit bråk, delade meningar och otrohet. Dom spyr galla över varandra så fort chansen ges men skaffar ändå barn! 2 dessutom. Fantastisk mamma och pappa som inte älskat varandra på länge och inte gör annat än klagar.. för mig är det oförståeligt. Man skaffar barn när förhållandet är som bäst!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: