Annons:
Etikettvänskap
Läst 4780 ggr
FrökenUr
2012-09-26 11:16

Fick en klocka

Jag är dålig på att passa tider typ när man bestämt att träffa kompisa kanske jag kommer 10 min sent.

I helgen fyllde jag år och dom hade köpt en armbandsklocka till mig ( 4 personer som gått ihop med den presenten) Och inte var det nån speciellt fin med guldarmband. nej vanligt läderarmband med vit urtavla.

Jag är säker på att det är som en pik till mig för dom säger ofta kommentarer "jaha du är som vanligt alltid 10 min sent"

Och skulle jag vara i tid nån gång måste dom kommentera det oxå "oj är DU här REDAN!!"

Till presenten igen: Jag kanske låter jävligt ytlig men det är jag inte. Men jag brukar ge t.ex en spa-behandling när nån fyller år, och det är bara från mig, inte 3 andra. :(

Annons:
Chieko
2012-09-26 11:21
#1

Jag tror att det är du som ger ovanligt dyra presenter… I vårt kompisgäng brukar vi också gå ihop och lägga 50-100kr var. Vi är runt 20-23 år gamla och har kört den prisklassen ganska länge. Skulle jag ge en spabehandling till alla mina kompisar skulle jag inte ha råd att leva själv :/

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Honestyisdead
2012-09-26 11:21
#2

Tycker det låter som en en perfekt present. Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra att dom gick ihop på en present? Ville du ha 3 presenter?

Låter mest som du inte är nöjd för att den inte var av guld och du bara fick en present. Låter ganska ytligt för mig ja.

[Emma--]
2012-09-26 11:22
#3

Tänker på en kompis till mig som alltid är sen, men hon hade nog bara skrattat lite gott åt klockan :) Alla har ju inte samma ekonomiska förutsättningar när det gäller presenter. Och jag vet inte hur ni vänner brukar göra heller? Vill man att det ska vara "lika" om man ger presenter till varann måste man väl prata om det. Så har vi alltid gjort i min familj så att ingen köper för typ tusen och den andra hälften av det. Är väl främst jag som velat göra så eftersom jag har haft sämst ekonomi och inte velat få mycket dyrare presenter än jag själv kunnat ge.

FrökenUr
2012-09-26 11:23
#4

När någon av dom andra i kompisgänget fyller år (vi är 4 st) så köper jag något från mig, och funderar inte om att gå ihop med dom andra

FrökenUr
2012-09-26 11:25
#5

För övrigt såg jag klockan på ur & pen den kostade 150 kronor

leemland
2012-09-26 11:28
#6

om du är upprörd över de eller känner dig kränkt på något sätt måste du ju säga till dina kompisar.. Det är som dom andra säger, man måste prata med varandra! Annars finns risken att man blir ovänner och splittras, hur bra kompisar man än är.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Honestyisdead
2012-09-26 11:28
#7

#4 Men att du väljer att aldrig dela med andra betyder väl knappast att andra måste göra samma sak. Känner du sådant behov av att det ska vara jämt med presenter får du ju tala om det för dom, inte vänta dig att de tänker som du gör.

[Emma--]
2012-09-26 11:29
#8

Men dom andra kanske inte tänker på samma sätt? Har ni pratat om detta vad presenterna ska kosta?

ChristineL
2012-09-26 11:30
#9

Varför tar du det så allvarligt? Jag skulle skratta med mina vänner om jag var du. Vad klockan kostar tycker jag är helt oväsentligt. Jag brukar ge presenter för 100-200 kr till mina vänner, huvudsaken är att det ligger en tanke bakom.

FrökenUr
2012-09-26 11:32
#10

Nej men dom borde ju känna själv att det känns konstigt om dom får dyra presenter från en person, att ändå gå ihop om en så billig present.

Jag skulle känna om jag fick en sak för säg 500 kr från EN person, då skulle det kännas dumt att gå ihop med 3 andra om en present för 150 spänn

Honestyisdead
2012-09-26 11:35
#11

#10 Åter igen, det handlar om hur DU känner det, det säger ingenting om vad andra känner.

Vill du att det ska vara jämt måste du säga det.

[Emma--]
2012-09-26 11:36
#12

Alla har inte pengar att lägga ut 500. Därför är det så bra att prata om sånt innan. Så behöver en sån här situation inte ens uppstå :) Dom köpte en present, och antagligen med en vänlig tanke bakom också. Det är väl vad som är viktigast? :)

Chieko
2012-09-26 11:37
#13

#10 Jag skulle tycka att det kändes dumt att ge en kompis en present för 500kr… Det lägger jag möjligtvis på min sambos present. De andra kanske inte tycker att det känns ok med så dyra presenter och visar det genom att gå ihop?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2012-09-26 11:39
#14

Jag skulle aldrig heller ge något till en kompis för så mycket pengar.Det är sällan jaag ger kompisar presenter. Håller mig inom familjen och kärleken.

FrökenUr
2012-09-26 11:39
#15

Ja nog tror jag väl dom flesta vill känna att det är någorlunda jämt.  Naturligtvis gör väl inget om det skiljer 100 kr hit el dit. Men på ett ungefär ger man väl tillbaka det man får.

Så nästa gång nån av dom fyller år räcker det tydligen om jag köper nåt för 50 kr 150/3

[Emma--]
2012-09-26 11:41
#16

prata med varandra! Bestäm något tillsammans. :)

Sarah
2012-09-26 11:41
#17

Har du helt ärligt gått runt och letat efter klockan för att se vad den kostade? Det är tanken och inte pengarna som räknas. Vet inte om jag kallar det du gör ytligt, men absolut småsint.

Här har du fått en present med en tanke bakom, det är en personlig present och det skulle jag värdera högre än dyra presenter.

Honestyisdead
2012-09-26 11:42
#18

#15 Du tror mycket. Men du tror fel i alla fall i mitt fall. För mig handlar det inte om pengavärdet utan om TANKEN bakom. Det är gesten som är den viktiga. Förstår inte hur man kan tycka att pengavärdet är så himla viktigt.

Ger jag bort en dyr present till någon jag tycker om gör jag det för att jag VILL, inte för att jag vill ha lika dyrt tillbaka. Du verkar ha missat en del av glädjen med presenter.

Och varför ignorerar du hela tiden kommentarerna om att du måste prata med dina vänner om det om du vill ha det så?

FrökenUr
2012-09-26 11:44
#19

Jag behövde inte leta så länge. Den var fullt synlig och på rea

Och jag säger ju att på kronan spelar det ingen roll.  Men jag ger så mycket mer påkostade saker än så, utan att någon nånsin sagt att det skulle vara för mycket. Dom blir bara glada

FrökenUr
2012-09-26 11:48
#20

#18 Jag tror inte att du hade velat gång på gång ge bort för mycket mer än vad du får tillbaka. Efter många år känner man sig utnyttjad.

Och nej det känns inte heller bra att säga att klockan var för billig i jämförelse med spabehandlingen jag gav och innan dess hotellweekend

Annons:
[Emma--]
2012-09-26 12:00
#21

Men tänk om dina vänner inte känner att dom har råd med att lägga ut såna pengar? Och det är inte en rolig sak att ta upp heller att man faktiskt inte har råd. Hade jag varit din vän och hört detta hade jag nog faktiskt sagt att vi borde sluta köpa till varandra. Det skulle ta bort glädjen helt. Det handlar inte om dyra presenter. En av mina favoritpresenter var en kalender med bilder på mina djur. Var en otroligt personlig present och jag blev väldigt glad över den. Det kommer ju bara bli mer fel om du går och köper något billigt för att dina vänner inte köpte något dyrare åt dig. Det blir ju bara något bittert över det hela. Som sagt, prata med dina vänner. Bestäm något tillsammans.

Honestyisdead
2012-09-26 12:00
#22

#20 Om du gjort det gång på gång så är det väl ingen annans fel än ditt? Då har du ju vetat att dina vänner inte ger dyra presenter. Så varför har du då fortsatt?

Du behöver inte klaga på avd klockan kostade, men nästa gång kan du ju säga att ni kanske ska sätta en gräns på vad presenterna ska kosta.

Eller så fortsätter du köpa dyra, få mindre kostsamma presenter och fortsätter klaga.

Ser inga mer fel här än att du själv valt att fortsätta köpa dyra saker trots att du vet att du inte får samma sak tillbaka. Lite underligt om det nu är så viktigt för dig att få samma värde tillbaka.

FrökenUr
2012-09-26 12:09
#23

#21

Det kommer ju bara bli mer fel om du går och köper något billigt för att dina vänner inte köpte något dyrare åt dig. Det blir ju bara något bittert över det hela.

Men, så du menar att det verkligen skulle vara fel av mig att sluta ge dom så himla dyrt jämt? För jag känner nämligen att jag tröttnat på att ge för så mycket pengar :(

Sarah
2012-09-26 12:10
#24

#19 men du har letat… så illa! Skulle säga att du helt och hållet har missförstått presenter och hur det bör fungera. Varför har du fortsatt köpa dyra presenter i alla år om du får mindre kostsamma tillbaka? Man ger för att man vill ge och känner glädje i att ge, inte för att få saker tillbaka. Säger som #21 hade jag varit din vän och sett/ hört detta så hade jag aldrig mer köpt ngt till dig och jag hade sagt att jag aldrig mer vill ha en present av dig.

[WickedAlly]
2012-09-26 12:11
#25

#20 Vadå utnyttjad? Du har väl själv valt att ge dyra presenter?

Ärligt talat, så som du resonerar så är jag inte säker på att jag hade köpt något till dig alls. Låter väl elakt men struntsamma. Jag blir glad när någon uppvaktar mig på min födelsedag, sen om de spenderat 0, 100 eller 1000 kronor kvittar.

Dessutom, jag avskyr när människor aldrig kan hålla tiden, och de kanske de också gör. Då hade jag snarare skämts om det var jag som fick klockan tror jag när jag är medveten om min ovana.

Honestyisdead
2012-09-26 12:12
#26

Precis, man ger för att man vill ge, inte för att man vill ha tillbaka!

[Emma--]
2012-09-26 12:12
#27

#23 nej jag menar att det är fel att av bitterhet köpa något för 50 kr eftersom du hittade klockan i affären och såg att den kostade 150. Jag förstår känslan att vilja köpa för ungefär samma summa, eftersom jag inte vill stå där och ge för mycket mindre. Men då måste man prata med varandra och bestämma något. Det är inte sannolikt att alla har möjligheten att lägga 500. Kanske kommer ni bestämma 100-200/st som mest. Men ni måste prata med varandra om det. Annars blir det såhär. Och det är meningen att ge presenter ska vara något roligt. Inte ett måste att ge tillräckligt dyrt.

Annons:
FrökenUr
2012-09-26 12:14
#28

Ja varför jag fortsatt köpa dyrt är väl för att jag på något sätt "satt ribban" Känns lite dumt att ena året ge för 1500 och nästa år 2-300kr. Jag känner på nått sätt att jag "borde" fortsätta så som jag börjat så ingen ska bli besviken

Honestyisdead
2012-09-26 12:16
#29

#28 Ja, som sagt, det handlar bara om dig.
Du väntar dig det ena och det andra. Hitta glädjen istället för att vara hagalen.

FrökenUr
2012-09-26 12:17
#30

De förväntar ju sig självklart dyrt från mig då jag aldrig  gjort några undantag på någon av dom

[Emma--]
2012-09-26 12:18
#31

Finns bara en sak kvar att göra då. Prata om det med dina vänner? Aldrig att jag skulle ha råd med 1500 för någon i present. :/ det är mycket pengar.

Honestyisdead
2012-09-26 12:19
#32

#30 Eller så TROR du att de väntar sig det. Vad tror du skulle hända om du valde att inte lägga så mycket pengar? Att de skulle bli sura?

Ingen annan än du kan göra skillnad i det här. De har visat dig var de lägger ribban. Valet är helt och hållet ditt.

Chieko
2012-09-26 12:19
#33

#30 då får du väl se hur de reagerar när du ger dem för mindre. Eller gå ihop med de andra? Så gör vi i vårt gäng i stprt sett jämt. Det är roligare och lättare att lägga ca 100kr var och köpa en sak för 500 än att ge bort 5 saker för 100kr styck.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[vaniljen]
2012-09-26 12:19
#34

Oj vad jag skäms av att läsa detta. Du har till och med kollat upp vad klockan kostade..? Att du inte har lagt ihop med dina vänner, betyder väl inte att inte de får lov att göra det?

Jag och mina vänner har alltid gett varann presenter o julklappar för ca 100 kr var, eftersom man har ett par vänner o ge present till skulle jag aldrig ha råd att ge bort spabehandlingar eller hotellweekend, det prioriterar jag inte ens till mig själv, men givetvis har alla olika inkomst.

Jag lägger mer pengar på presenter till familjen, närmaste släkten och min älskling.

I övrigt är det inte värdet som räknas utan tanken tycker jag. Jag förstår att det inte är kul att ge bort jättedyra saker och få lite tillbaks, men du behöver nog sänka dina krav lite och lägga lite mindre pengar på dina vänners presenter. De kanske inte kan lägga 500 kr på var och en av sina vänner? De kanske tycker det känns jobbigt att få dyra presenter och inte kunna ge tillbaks liknande? Ni behöver nog prata om vad som är rimligt att ge.

Om jag skulle få något av en kompis för 500 kr skulle jag inte ge liknande tillbaks när hon fyller år - varför? För jag skulle inte kunna lägga så stora summor på vännerna. Men de får fina och personliga presenter ändå, med en tanke bakom.

Annons:
FrökenUr
2012-09-26 12:21
#35

ganska oförskämt att kalla mig hagalen då det är jag som fått pennskrin, en hårgummisnodd, ja och så klockan i år då. medan det är jag som gett resor, hotellövernattningar osv.. så inte är jag  bortskämd med att saker. Det är inte sant faktiskt :(

Chieko
2012-09-26 12:23
#36

#35 Hur gammal är du och dina vänner?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

FrökenUr
2012-09-26 12:25
#37

vi är alla 25-32

[vaniljen]
2012-09-26 12:28
#38

#35 Men hela tråden handlar ju om att du är besviken för att du fick en för billig klocka?

Sarah
2012-09-26 12:28
#39

#35 det blir hagalet då man inte är nöjd med presenter man får, oavsett vad man själv gett.

Sarah
2012-09-26 12:30
#40

Dina vänner ger dig även en ganska tydlig signal. Du fortsätter att ge dyra presenter och de fortsätter att ge dig billiga saker. Skulle se det som en hint att du ger för dyrt, utan att de behöver säga det. Inom ett av mina kompisgäng bakar vi en kaka tillsammans till den som fyller år. Det är trevligt och gott.

FrökenUr
2012-09-26 12:34
#41

#38 hade väl inte brytt mig om det bara vore klockan.  Det handlar om år av att behandlas olika. Vi har bytt presenter i 5 år nu. Tyvärr sa vi aldrig nån summa men jag "slog på stort" direkt med resa och biljett till en konsert som jag visste att hon älskade dom andra kom med ett schampo när det var min tur att fylla år. Inget fel på schampot alls, men ja.. lite skillnad är det mot det jag gav

Sedan har det bara fortsatt i den stilen

Annons:
Honestyisdead
2012-09-26 12:35
#42

#35 Ber om ursäkt om du blev ledsen, men jag kan inte tolka det på något annat sätt då du till och med går och kollar upp vad klockan kostade. Du  klagar på att de inte köper lika dyra presenter, och du är inte alls nöjd med det du får. Det får mig att se det som hagalet eftersom pengavärdet är viktigare än tanken.

Mona22
2012-09-26 12:37
#43

vi kanske ska sluta ge presenter vi med.

Varje år i 10 år har vi på jul och födelsedag köpt dyra grejer till min gubbes lillebror och han har ALDRIG gett något tillbaka. Det handlar inte om det utan att det är roligt att ge.

Jag förväntar mig ingenting av någon som jag ger något till. Trodde verkligen det var tanken som räknades…

Säger som de andra, prata med dem istället.

Chieko
2012-09-26 12:37
#44

De kanske anser att du kränker dem när du kommer sent hela tiden? Börja kom i tid och skit i att köpa dyra presenter?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

FrökenUr
2012-09-26 12:42
#45

Jag vill bara att det ska ligga någorlunda lika då det annars blir mycket snedfördelat då det fort går att jag kommer upp i stora summor medan dom kan gå på hm och köpa ett hårspänne så var presenten fixad.

För min del kan jag lika gärna vara utan presenter. Jag har råd att skaffa egna. Men då vill jag inte heller ge 3 dyra presenter till dessa personer varteviga år. Jag är dessutom den som är yngst av oss 25, dom andra är 27 28 och 32, jag sparar alltid så mycket jag kan av lönen varenda månad för att kunna ge till dom, medan dom knappast behöver spara för att få ihop till de summorna.

Jag behöver som sagt inte dyra prylar men vill att det ska vara någorlunda lika, inom några hundralappar iaf.

Så visst jag ska säga till dom att hädanefter kan vi komma överens om ett ungefärligt belopp

Honestyisdead
2012-09-26 12:44
#46

#45 Så bra, då löser ju det problemet sig.

Amorell
2012-09-26 13:04
#47

Det här tycker jag är lite galet, min bästa vän fyllde år i augusti och jag väntade med att ge henne något förrän nu i september. Hon sa inget om att hon inte fått något och jag nämnde inget heller.

Sen hittade jag en perfekt present till henne för 1300 kronor, och köpte den. Är student och har egentligen inte råd men den var så perfekt. Men förra året köpte jag en present för 150 kr till henne och hon köpte en till mig för kanske 500. Det är inget vi diskuterar, jag tycker det handlar om hur personlig presenten är snarare än värdet på den. 

Det låter otroligt småsint av dig att leta upp presenten för att se vad den kostade…  Handlar väl snarare om att den var personlig, och passade dig. Så dom visade att de kände dig. 

Men som de andra så¨säger jag att du ska prata med dem om du känner det ojämt fördelat, men räkna inte med att de ska förstå.

~ Ysmn

FrökenUr
2012-09-26 13:08
#48

#47 Så du tycker att det vore dumt att jag föreslår att vi bestämmer en ungefärlig summa att ge för? Varför menar du att dom inte ska förstå det? Och varför tycker du att jag alltid måste ge för en mycket större summa? För det är väl det du menar då du säger:

"Men som de andra så¨säger jag att du ska prata med dem om du känner det ojämt fördelat, men räkna inte med att de ska förstå."

Annons:
Amorell
2012-09-26 13:13
#49

Nej det tycker jag låter helt vettigt, det är nog många som gör så både inför jul och födelsedagar!

Jag menar att om du ska diskutera med dem att det blivit snedfördelat och att du kollat vad klockan kostat osv, så tror jag att de kan få svårt att förstå. Eftersom att det är ditt val hur mycket du gett för och att de (antar jag?) inte bett dig om det specifikt. Jag kan tänka mig att de blir lite sårade.

Jag tycker inte alls att du ska ge dem dyrare presenter varje år, för att jag tycker inte att det handlar om summan. Testa att ge dem en billig men personlig present vid nästa tillfälle och se hur de reagerar på det annars, kan tänkas att det mottas med minst lika glada miner. Glad

~ Ysmn

pyromanen
2012-09-26 13:14
#50

Det kom att handla mycket om pengar. Men när jag läste #0 så förstod jag faktiskt frökanurs besvikelse. Inte det med att det ena är dyrare än det annat, för jag håller med de som skriver det är tanken som räknas, öfr mig kan en present som är gratis vara precis lika uppskattat. Men det att klockan är en pik medans t.ex. en spabehandling är nåt skönt/lyxigt/nåt att njuta.  Om nu TS är dålig på att passa tider och redan skäms lite för det och får en pik i present, mendas hon ger presenter för att ge glädje/njutning mm då förstår jag negativa känslor eller känslan av att det är orättvist.

FrökenUr
2012-09-26 13:20
#51

Nej jag ska inte ta upp om klockans pris. Naturligtvis inte. Jag ska bara fråga allmänt. "skulle vi kunna bestämma en ungefärlig summa att ge presenter för, en summa som ni kan få bestämma"

Honestyisdead
2012-09-26 13:28
#52

#50 Jag hade tagit det som en rolig grej, att jag får en klocka så jag inte ska behöva komma sen till träffarna eftersom de vill ha mig där hela tiden.

MatVeronica
2012-09-26 13:45
#53

Jag kan iofs förstå att TS inte vill fortsätta ge resor, dyra upplevelser och hotellvistelser år efter år då de andra ligger på en helt annan nivå.

Jag tycker också det är lite konstigt att ingen av dem ifrågasatt dina presenter.

Vi är några som också köper presenter och julklappar till varann. Men det är billiga personliga små saker. Absolut inget påkostat. Skulle jag få något för 500-1000 kr av någon skulle jag helt säkert känna dåligt samvete och ta upp med henne att snälla köp inte så dyrt, jag har omöjligt råd att ge tillbaka likvärdigt :/

Jag vill absolut inte få mer än jag ger

Honestyisdead
2012-09-26 14:04
#54

#53 Men som sagt har det ju hela tiden varit TS eget val att ge detta.

viktoria91
2012-09-26 14:27
#55

Det är ju DITT val att ge dyra presenter. Man måste inte "betala" tillbaka tillden som ger dyra presenter. Dem andra kanske har sämre ekonimi än dig, barn eller dyra hobbies, hus, bilar, djur som gör att man faktiskt måste spara om hågot skull hända.

Bara för att något kostar mycket behöver det inte betyda något direkt för personen som får det. Det är, för mig, verkligen tanken som räknas!

Annons:
kkarinn
2012-09-26 14:34
#56

haha blev lite fnittrig av den här tråden.

Jag tycker det låter som en "bra" present eftersom du verkar behöva en!!!!

Det finns en tanke bakom den och det tycker jag är huvudsaken med presenter, spelar väl herregud ingen roll vad dom kostar!

jag skulle bli SÅ mycket gladare för en klocka för 150 med en tanke än ett tråkigt presentkort, se vad olika vi är. MEN JAG SKULLE aldrig bli sur vad det än är. (om det inte skulle va toapapper eller liknande, eller skulle nog inte ens bli sur då, skulle skrattat)

Va glad istället för att du har vänner som kommer ihåg din födelsedag inte alla som har det.

viktoria91
2012-09-26 14:40
#57

#56 Vadå, toapapper behövs ju alltid! Man kommer alltid på att man glömnt köpa det mär man sitter på toaletten. Flört

kkarinn
2012-09-26 14:44
#58

#57 Sant! kanske är för billigt att ge bort bara? får ge två förpackningar.. hihihihiFlört

Linnea
2012-09-26 14:52
#59

Håller med #50 lite här faktiskt.. Det kan handla om mer än pengar. Jag menar om jag köper konsertbiljetter, spabehandling eller liknande så är ju det dyra och personliga presenter för man vet antagligen att personen vill på just den konserten tex.

Om jag då får ett hårspänne från hm eller ett pennskrin så ja, då hade jag blivit väldigt besviken. Och då ska vi komma ihåg att tex konsertbiljetter behöver intevara asdyra, det beror ju vem man ska se..

Ett pennskrin i det här läget hade jag sett som både billig och opersonlig..Såvida jag inte verkligen önskat det eller att de av annan anledning vet att jag behöver ett. Visst om det är ett väldigt udda pennskrin tex eller en väldigt udda klocka som dom fått leta länge efter för att hitta rätt färg, mönster etc då är det ju skillnad. Men att få en enkel, billig sak när man själv alltid ger för mer…

Det är ens eget val att ge dyrt men man kanske inte menade det från början utan bara råkat hitta väldigt personliga presenter som varit av det lite dyrare slaget.

Själv känner jag mig skitdum om jag får en dyr present och ger en väldigt billig tillbaka..

Känns som att dessa vänner har gett denna present mer som en pik än som present faktiskt..

Är man tre personer och alla brukar få hyffsat dyra presenter så tycker jag faktiskt att en mycket enkel, alldaglig klocka för 150 kr är..hur ska jag säga..kanske inte snålt (jooo liite) men det känns som att presenten inte är så genomtänkt..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Honestyisdead
2012-09-26 14:55
#60

#59 "Enkel och billig sak" Du har inte tänkt tanken att hennes vänner kanske tyckte klockan var FIN, och det kan vara anedningen till att dom köpte den? Jag tycker den här presenten verkar vara väldigt personlig.

FrökenUr
2012-09-26 15:09
#61

Nu har jag råkat träffa 2 av dom berörda i gruppen och eftersom jag gått och haft detta i huvet så tog jag upp det. Och nej jag sa inget nedlåtande. Jag sa typ:

Jo jag har funderat på det här med att vi byter presenter. Vi har ju aldrig bestämt nån direkt summa. Men skulle vi inte kunna säga ett ungefärligt belopp att hålla oss inom? Typ 100-200 eller nåt som ni tycker är lämpligt?"

Och jag blev helt paff av reaktionen:

"nej varför skulle vi det, nää det tycker jag inte alls" sa den ena

"det har väl aldrig vari nå tjafs hittils så varför ändrar på nåt som är bra"

sa den andra, så jag blev bara tyst.

Jag fattar bara inte. Dom ligger ju redan på den nivån ungefär så varför i hela fridens namn kan det inte vara okej att även jag kan få ge på ett ungefär lika? Jag orkade bara inte med att ställa den frågan till dom. Men när jag gick därifrån kom tårarna.

Dom måste ju menat att dom inte tycker det är okej att jag ger mindre. Hur ska jag annars tolka deras svar?

(seriösa svar tack och säg inte bara att jag är ha-galen)

Linnea
2012-09-26 15:10
#62

#60 Visst, jag har inte sett den men ts beskrivning var "vanligt läderarmband med vit urtavla". Låter enkelt och inte så personligt. Såvida man inte har en förkärlek för vita och "stela" saker. Själv tycker jag vitt är en av de tråkigaste färgerna och det vet nog alla som köper presenter till mig..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Honestyisdead
2012-09-26 15:30
#63

#61 "varför i hela fridens namn kan det inte vara okej att även jag kan få ge på ett ungefär lika?"

De sa ingenting om att du INTE får ge för den summan, de tyckte bara att det inte behövdes någon gräns. Tycker mest du verkar komma med konstiga ursäkter för att du ska fortsätta ge dyra saker, för jag ser ingenting som säger att de bett dig köpa dyra saker.

Antingen bestämmer du dig för att fortsätta ge dyra saker, men slutar beklaga dig över det, eller så tar du tag i saken och ger för samma summa som de ger till dig. Som jag skrivit valet är helt och hållet ditt. Det är dina pengar.

"Dom måste ju menat att dom inte tycker det är okej att jag ger mindre. Hur ska jag annars tolka deras svar?" VA? Hur kan du tolka det så?

Och OM det nu var så att de tycker du ska ge dyra saker så har du väl ändå en egen vilja? Eller bestämmer andra om dina pengar?

ettlitetalias
2012-09-26 15:30
#64

#61 Är det inte bara enklast att helt enkelt sluta köpa dyra presenter åt dem istället för att hålla på att analysera och bli ledsen?

Sarah
2012-09-26 15:36
#65

Håller med Hera. Sluta köp dyra presenter, de kan inte tvinga dig till det.

Linnea
2012-09-26 15:37
#66

Tycker att det verkar som att dom tycker det är trevligt att få dyra presenter men ge billiga tillbaka.

Jag hade helt enkelt gett billiga i fortsättningen och nöjer dom sig inte med det då är dom inga riktiga kompisar.. Man kan ju inte förvänta sig att alltid få mer än man ger.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Honestyisdead
2012-09-26 15:38
#67

#62 Det där är ju helt och hållet en smaksak och verkligen ingenting man kan klanka ner på andra för, de tyckte säkert den var fin. Sen att du inte hade tyckt det har ju inte med saken att göra.

FrökenUr
2012-09-26 15:38
#68

jag hade faktiskt väntat mig ett svar liknande

"naturligtvis behöver du inte ge så dyra saker som du alltid gjort, det är klart att 200 räcker"

men eftersom dom tycker "det funkat bra som vi gjort hittills" så tolkar jag det naturligtvis som att dom vill att det ska fortsätta på samma spår.

Honestyisdead
2012-09-26 15:41
#69

#68 Orkar nog inte svara mer alltså. Du verkar ju inte kunna bestämma något själv, så då får du väl helt enkelt fortsätta köpa dyra presenter och bli sur över att du inte får lika dyra tillbaka. Så kan du sitta och klaga på att presenterna inte ens är fina. Verkar ju funka bra…

Annons:
Linnea
2012-09-26 15:42
#70

#68 Håller med dig, hade dom ansett att 200 räcker hade dom nog inte svarat som dom gjorde.

#67 Är det inte mottagaren som ska tycka presenten är fin? Har själv köpt saker som jag inte tyckt är snygga men jag visste att mottagaren tycke om den saken eller den färgen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Emma--]
2012-09-26 15:46
#71

Tycker du ska sänka det du köper för. Vill dom inte bestämma någon summa så måste du sätta den själv. Och har dom då visat vilken prisnivå dom brukar köpa för så följ den du också. Det ska vara roligt att byta presenter. Det ska inte kännas jobbigt. Och jag förstår att man vill betala ungefär lika.

FrökenUr
2012-09-26 15:47
#72

För mig är det iaf konstigt varför man inte kan komma överens om en ungefärlig summa. Det har jag hört flera som gör. Att dom är en grupp som byter presenter för ett ca-belopp. Så jag tycker inte det var dumt/fel av mig att föreslå det

#69 Nej det kommer jag inte fortsätta göra. Detta var sista gången. Nu ska jag ge billiga personliga presenter.

Honestyisdead
2012-09-26 15:52
#73

#70 Tyvärr är det inte så enkelt som att man alltid lyckas köpa något som mottagaren tycker är fint. Man köper det man tror att mottagaren kommer tycka om, men ibland slår det helt enkelt fel.

Jag känner ingen som skulle köpa någon som dom VET att mottagaren inte kommer tycka om, och har svårt att tro att så skulle vara fallet här.

[Emma--]
2012-09-26 15:56
#74

Ta upp det med alla samtidigt att du vill att ni ska bestämma en summa och fråga vilken dom tycker är lämplig. Eller prata med en och en och säg att du vill att ni ska bestämma en summa och att du kollar med alla vilken summa dom tycker är lämplig.

pringles
2012-09-26 16:45
#75

Spendera inte dina surt förvärvade slantar på dina kompisar som inte kostar på dig motsvarande.

De hade 3-pack nagelfilar nu på H&M såg jag. Öppna förpackningen och slå in dem en och en och ge till kompisarna. Resten av pengarna kan du åka på spabehandling för

[vaniljen]
2012-09-26 17:15
#76

#41 Jag undrar varför du under 5 års tid inte har lärt dig att sänka summan du köper för? Man kan ju alltid sänka summan, men det är inte alla som kan höja till 1500 kr.

#61 Jag tycker det är konstigt att dom inte kan hålla med om att man kan köpa något för en viss summa. Men det är fortfarande du som måste sänka dina krav till deras. Det är ju inte rätt att du ger dyra saker och får mindre tillbaks och mår dåligt över det, men du kan inte förvänta dig att de ska kunna köpa presenter till dig för flera tusen kr. Du får helt enkelt ge just dessa personer lite billigare presenter och det behöver inte vara sämre saker för det. 

De kanske blir jätteglada för en mugg och något nytt te, eller schampo, en tröja, film/bok eller annat. För mig är det bra saker att få i present.

Annons:
FrökenUr
2012-09-26 17:46
#77

#75 filar var bra idé och 3-pack dessutom,

#76 Ja det var dumt att inte sluta tidigare, men jag kände på ngt sätt att jag måste fortsätta då jag en gång börjat. Dumt ja men jag tänker aldrig mer fråga dom som jag gjorde idag för det märktes lång väg att det inte var vad dom önskade  att hålla oss inom vissa summor. Jag kan dock inte förstå varför men men.

Jag får se hur dom reagerar helt enkelt. Nästa som fyller år är sista okt så

[Devya]
2012-09-26 17:57
#78

#77 Berätta gärna hur det gick sen. :)

Då jag började läsa så trodde jag att du var bortskämd och lite barnslig då du gnällde på om en klocka men efter att ha läst alla inlägg börjar jag fundera om dina vänner kanske utnyttjar dig. Så var försiktig!

FrökenUr
2012-09-27 07:59
#79

#78 Ganska dåligt. Det blir inga presentbyten alls fortsättningsvis med dessa tre..

[vaniljen]
2012-09-27 09:49
#80

#79 Oj, vad har hänt?

Kanske lika bra det, om de inte kan acceptera att ni alla måste kunna hålla er inom en rimlig summa. Det ska ju inte vara så snett om inte alla är nöjda med det.

FrökenUr
2012-09-27 10:05
#81

#80 Nä bara det att tjej nr 3 ringde igår (23.30 när jag sov) Det är hon som fyller år den sista okt och hon frågade vad jag hade tänkt ge henne i present när hon fyller år. Det har jag inte bestämt än sa jag men hoppas att jag hittar nåt bra

"jag hörde av L och M att du vill hålla dig inom 100-200 spänn. Då kan du lika gärna lägga 200 spänn i ett kuvert. Tror du jag vill ha nån simpel vas eller ful tavla för det priset. Det finns ju fan inte att få tag i ens.

Du har ALLTID köpt bra presenter och du VET att vi uppskattat att få upplevelser och du har alltid kommit på så bra presenter till oss som vi verkligen blivit GLADA för. Men behåll du dina pengar hellre än att köpa nåt trams på loppis och kosta på din pojkvän och ungen istället, vi behöver inte dina pengar, hejdå"

(jag väntar barn)

[Emma--]
2012-09-27 10:14
#82

Seriöst :/ 
Av det du berättat verkar ju dom ha köpt för den summan ungefär? Och dom kan inte acceptera att du vill köpa för den summan.
Fy va dåligt.

FrökenUr
2012-09-27 10:16
#83

Nej om hon är beredd på att få en upplevelse (vilket jag förstår eftersom hon alltid fått det) så är det förstås trist att få höra att det nu plötsligt inte blir så

Annons:
[Emma--]
2012-09-27 10:21
#84

Men den där reaktionen är inte okej ändå.

FrökenUr
2012-09-27 10:25
#85

Nä jag har skämt bort dom men det är slut med det nu. Det räcker att byta presenter inom familjen.. Vill kunna spara lite också

Veero
2012-09-27 10:29
#86

Efter att ha läst hela tråden förstår jag dig FörkenUr.

Tanken som räknas självklart. men vad jag verkar se det ser det ut som att de bara köpt något billigt bara för att de är tvugna att köpa något. Och för mig är det ingen tanke bakom presenten alls! När du fixar deras presenter kräver det mer planering och omtanke. Du har lagt ner tid och pengar på deras presenter och reslutatet ger dem gott bara!

Visst behöver det inte vara något dyrt men presenter ska vara mer genomtänkt än att köpa något bara för att man är tvungen!

Jag hade aldrig tagit emot en dyr present av någon om jag visste att jag inte skulle kunna ge något dyrt tillbaka. Får jag något dyrt försöker jag att komma upp i den prisklassen och ge något tillbaka av samma summa.

Jag alltid dyrare presenter till mina vänner förr och fick billiga tillbaka (en gång fick jag ett vykort där det stod God Jul, medans jag gav ett par dyra guldörhängen). Det kändes faktiskt.

Och när du tog upp det med dom så agerade bara själviskt! usch och fy för sånna! De utnytjar dig bara!

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Linnea
2012-09-27 10:34
#87

#81 Är inte säker på om jag velat umgås med dom alls faktiskt. SDu kan ju iaf försöka fråga dom varför du alltid får billiga presenter medans du ger dom dyra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

FrökenUr
2012-09-27 10:41
#88

#87 Nej jag ska försöka lägga det bakom mig nu. Dom kommer ändå bara säga att det är för att dom inte har råd med mer, vilket jag förstår. Men jag vill inte göra av med varenda krona på dom bara för att jag haft råd. Nu kommer det gå mer pengar till barnet. Vill dom inte respektera det så får det vara

Linnea
2012-09-27 10:48
#89

#88 Att inte ha råd är en sak men då ska man inte begära att andra ska köpa dyra saker. Då kan dom gott vara utan. Pengarna kan du spara och åka på semester eller nåt annat trevligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[vaniljen]
2012-09-27 10:59
#90

Nämen jösses, det var det värsta jag har hört. Jag tror du behöver byta vänner, att ringa dig mitt i natten för att berätta vad du får köpa till henne och inte är ju helt sjukt.

Jag tycker det ska kunna räcka att ge en blomma och ett fint kort till en vän och den ska kunna vara glad för det också. När dina vänner inte själva ger dig upplevelser så är det otroligt själviskt att kunna med och ringa upp dig och kräva detta, när de själva inte lägger mer pengar på presenter.

Tycker att dom utnyttjar dig och är respektlösa egoister. Sluta köpa presenter helt till dom, kan dom inte uppskatta det dom får så ska dom inte ha något alls. Lägg dom tusenlapparna på kommande barnet, dig själv och din kille istället.

Annons:
littlemetoday
2012-09-27 15:54
#91

Vilka dåliga kompisar. Försök bry dig inte om dom

Gia91an
2012-09-27 18:26
#92

Jag och sambon är helt överrens i det här fallet, byt kompisar!

Den här tråden har varit ett stort samtalsämne i min kompisgrupp, vi alla fyra är helt förstummade över disskussionen. vi tappar verkligen hakan!

Hade mina kompisar sagt så till mig hade jag lätt bytt kompisar… JAG tycker du ska fokusera på din sambo och ditt barn, och strunta i alla dåliga vibbar från dem!

mandyosv
2012-09-27 21:42
#93

Vad tycker ni alla andra nu som friskt kommenterat innan om ts situation?

Konfrontera klockan nästa gång frökenur. Komiskt även att du heter just så här :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[WickedAlly]
2012-09-28 01:43
#94

#93 Jag kan erkänna att jag i början ansåg TS vara både hagalen och barnslig. Dock har det ju kommit fram väldigt väsentlig info under trådens gång som absolut ändrat den bild jag haft av situationen. Det är väldigt lätt att dra förhastade slutsatser när man läser sånna här trådar, och jag ber om ursäkt för det TS. Förstår dig absolut mer nu när du berättat om dina så kallade vänners uppföranden.
Står dock fast vid att man inte kan kräva eller förvänta sig att få lika dyra presenter som man ger, men det blev ju helt plötsligt en helt annan diskussion.

Hoppas att du hittar vänner som förtjänar dig istället för dessa tre.

pinku
2012-09-28 07:02
#95

Vad arg jag blir av att läsa den här tråden! Det telefonsamtalet var bland det mest bisarra jag hört talas om, vad är det för barnsliga, själviska människor?! Nä, nu behövs det nya vänner TS, sånt där trams ska man inte behöva ta!

[vaniljen]
2012-09-28 11:44
#96

Jag håller med #94.

thelittlehawk
2012-12-04 23:30
#97

Tipsa om fröken ur! ;-)

Annons:
[RadioMG]
2012-12-05 02:35
#98

Jag har inte läst alla 1000 kommentarer här.

Men oavsett vem som ger så är det aldrig värdet som räknas, det är omtanken.

När jag var 6 år så fick jag en tröja av min mormor som hon hade stickat själv. Då tyckte jag "bläää" men nu när man blivit äldre och förståndigare så uppskattar jag den presenten otroligt mycket.

Hon har lagt ner tid på att göra den till mig, hon har själv suttit där i sin lilla värld och säkert sett hur "fin" jag skulle vara med hennes tröja som hon gjort…

Nu när jag får en present eller julklapp så oavsett vad det är blir jag glad. Om det så bara är en teckning från någon av syskonbarnen så blir jag överlycklig.

*vila i frid mormor*

Gur4m1
2012-12-05 07:38
#99

Börja behandla dina vänner med respekt så ska du se att du får bättrew presenter (det vill säga; KOM I TID!!!Deras tidär minst lika värdefull som din). Det var en bra present och är du ökänd för att alltid komma 10 eller ens en minut försent så förtjänade du den. PRata med dina vänne rom pris-tak på presenterna…eller "minimum" i ditt fall. Sen kan du ju ge förslag på att du får välja ut presenten själv när du ändå är i farten :> Låte rju som att klockan hade dugit om armbandet varit i guld(färg eller RENT guld?). Fyllde du 50 så förstår jag att du blev besviken…

Läst sista bitne av kommentarerna coh ja, de verkar inte heller vara bästa vännerna. De verkar vara rätt konstiga dessutom. Själviska och misunnsamma…"dumpa!" ;)

Allt jag har att tillföra detta. Trevlig jul!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Pandette]
2012-12-05 09:42
#100

Men byt vänner då. Det är inga bra eller riktiga vänner ändå.

Linnea
2012-12-05 11:50
#101

#98 och 99, ni borde kanske läsa tråden innan ni kommenterar..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

StickyKitten
2012-12-05 21:14
#102

Alltså, den här tråden är så full av skitsnack. Köper man bra presenter och får skitsaker tillbaka så är det verkligen inte konstigt att man reagerar. Det handlar inte om att vara "hagalen", barnlig, eller ytlig eller något annat, utan om att man investerar tid, pengar och omtanke och får vadå tillbaka? Nada.

Och nej, saker måste inte vara dyra. Men att köpa en futtig klocka till någon som en sorts pik är bara löjligt, och JA, om dessa tre personer inte tänker anstränga fanatasin mer än så så kan de i alla fall hosta upp lite mer cash än 50 kr, till någon som uppenbarligen ansträngt sig genom åren. Lever de på existensminimum? Nä, men dåså.

Dessutom, folk verkar tycka att det "bara" är att snacka med kompisarna, att TS "bara" ska sluta köpa dyra grejer. Man undrar om folk här inne aldrig känt press på sig… Många känner som TS gör, att man måste hålla en viss standard eller inte vara sämre än sist. Inget konstigt med det, även om det såklart går att bryta mönstret om man vill.

Gammal tråd, men ändå. Skämmes på er.

[Emma--]
2012-12-05 21:25
#103

#102 Men även om man har jobb så kanske man inte har råd med dyra presenter till alla. Ofta har man ju en familj också man brukar köpa till t.ex. Och en lön behöver inte nödvändigtvis räcka så långt ändå så att man har råd att lägga undan till sånt. :)

Visst kan det verkar löjligt OM det var en pik. Kanske var det bara en klocka dom tyckte var fin. Men med tanke på vad som kom fram om Ts kompisar senare i tråden så är det möjligt att det var en pik.

Och för många i tråden kanske det bara är att prata med sina vänner, för att man tycker att man som nära vänner ska kunna prata om allt.
Och kanske tycker man att det bara är att sluta köpa för så mycket pengar.

Är väl inget att skämmas över för att man tycker det. När man ger tips och råd och tankar kring saker så är det ganska lätt att utgå från vad man själv skulle göra.

Varför är det skitsnack och varför ska man skämmas? För att du har en annan åsikt och tänker från en annan vinkel?

Honestyisdead
2012-12-05 22:13
#104

#102 Nej, jag har aldrig känt en sådan press och har aldrig väntat mig något tillbaka. Så aldrig att jag skulle skämmas över något jag skrivit i tråden.

Om man inte lärt sig efter två år, då får man skylla sig själv. Då har man märkt ett mönster och haft all chans i världen att ta upp det med sina vänner.

Annons:
[RadioMG]
2012-12-06 01:20
#105

#104 Jag kan bara hålla med.

Nu har jag läst ALLA kommentarer och jag skulle genast avsluta vänskapen.

För det första tycker jag trådskaparen får skylla sig själv.
För det andra så är det INGEN vän som ringer och säger att du kan behålla dina loppis saker för 100 spänn.

Till frökenur har jag bara en sak och säga. Lär dig av detta misstaget, man köper inte sina vänner, man får de. Avsluta vänskapen, det är inga riktiga vänner, speciellt inte nr 3.

FrökenUr
2012-12-06 14:48
#106

Det här är ju inget problem längre så jag behöver inte fler råd angående ämnet i tråden.

Att prata med dem om att vi i fortsättningen inte behövde ge så dyra saker/upplevelser var ju precis vad jag gjorde  (lite försent förvisso) men det borde ändå respekteras tycker jag. Och det gjorde de inte. Så nu lägger jag pengarna på min familj och andra vänner

Denna kommentar har tagits bort.
[Annica.78]
2012-12-06 15:01
#108

Det hade ju varit mycket bättre att säga till personerna från början vad som tycktes om klockan istället för att gnälla en massa här inne. Klart det känns när man själv köper en massa dyra och finare saker  men öppnar man inte munnen får man skylla sig själv!!

Sitta och skriva här inne och klaga på dom är bara fel.

[RadioMG]
2012-12-06 15:02
#109

#106 Mycket bra gjort!
#107 Är du ens medveten om vad du sitter och skriver? Varför skulle man inte kunna lämna en vän direkt? Är du sådan mes i verkliga livet? Energitjuvar som i detta fallet borde inte vara svårt att lämna, det skadar ju trådskaparen mer som bevisligen mår dåligt av det hela och känner sig utnyttjad.

Stenkastning? Vart ser du stenkastningen? Folk har sina egna uppfattningar och svarar därefter. Den som verkar visa sig "perfekt" är ju bara du…

[Emma--]
2012-12-06 15:09
#110

#107 Man kan bara diskutera utifrån den informationen man har för tillfället. Och som jag sa är det lätt att prata utifrån hur man själv skulle gjort. 

Sen kommer det ju fram mer fakta och man ser såklart att fallet är långt ifrån enkelt. Och att TS vänner inte varit schyssta.

Jag ser ingen mening med att skämmas över att försöka ge tips så gott man kan. Däremot tycker jag det låter väldigt otrevligt när någon kommer och säger att man ska skämmas, och att man självklart måste varit perfekt och levt ett perfekt liv.

Tycker alltid man ska förvänta sig att saker och ting skrivs med gott uppsåt. :)
Inte sitta och börja skälla ut folk att dom borde skämmas för sina tips och åsikter. 

Vart är förståelsen där att folk tänker och resonerar olika?

[Emma--]
2012-12-06 15:11
#111

#106 Låter vettigt! :)

Annons:
Honestyisdead
2012-12-06 16:15
#112

#107 det där är ju bara löjligt. Så att vissa anser att man får ta tag i sina problem för att något ska hända så är det nu stenkastning? Vill du ha mer gulligullande där vi skriver hur synd det är om folk ustället gör att vi ger vår åsikt?

Ska vi skämmas för att vi anser att vi själva kan styra båra liv?

Begår jag misstag anklagar jag aldrig någon annan än mig själv. Det är inte att tro att livet är som en film. Misstag gör man en gång, fler gånger blir en vana som man endast själv kan bryta. Och det har ts nu gjort.

Att man kan begå misstag förändrar inte det faktum att det är vi själva som kan förändra de situationer vi inte vill finna oss i.

Skämmandet får nog du stå hör den här gången eftersom du tydlugen gillar ordet. Uppenbarligen gör ingen annan det i det hör fallet.

StickyKitten
2012-12-06 17:36
#113

#109 Jag sa inte att det inte går, jag skrev att många människor har svårt att göra det och det är inte konstigt.

#110 Fast stora delar av den här tråden handlar inte om att ge tips utan om att tala om för TS att hon är ytlig, bortskämd och gör alla möjliga fel i att skriva en tråd om sitt problem istället för att ha dumpat sina kompisar för länge sen.

#112 Att säga "skyll dig själv" är inte att uppmana någon att ta tag i sina problem, det är enbart oförskämt och inskränkt. Säger du samma sak till tjejer som gått hem till främmande män och blivit våldtagna? Säger du samma sak till tjejer som fått stryk av sina pojkvänner? Säger du så till dina vänner när de begått misstag? Kul kompis du måste vara.

Nej, jag skäms inte. Och uppenbarligen så håller folk med mig eftersom de "gillar" mina inlägg, så det där kommer du ingenstans med.

Honestyisdead
2012-12-06 18:00
#114

#113 Och du kommer ingevart med att försöka få folk att skämmas, eller hur? :)

Och i början av tråden ser jag flera råd, vet inte hur du kan ha missat dom.
Om man år ut och år in gör om samma sak, trots att man vet utgången, anser du då inte att det är ens eget fel? Jag gör då det.

Gör jag om samma misstag om och om igen så skyller jag på mig själv, för det är mig själv jag har att skylla. Sen kan oliak faktorer ha spelat in i saken som gjort att jag gjort om felet igen, men det är ÄNDÅ mitt eget fel.

Att jämföra detta med en våldtäckt eller stryk! är för mig helt ofattbart då det handlar om våld mot någon annan. Det är olagliga handlingar som man aldrig själv har ansvar över om det händer. Man kan däremot se till att tex inte gå tillbaka till mannen/kvinnan som gjort detta. Sen att somliga gör det för att dom mår dåligt förändrar inte heller det faktum att vi har ett ansvar! Som vi tyvärr inte alltid tar hand om.

Här handlar det om PRESENTER, och värdet av dom.
Om att TS trots vetskap om att hon inte fick någon som gick att jämföra med det hon köpte, fortsatte att köpa dyra presenter. Då är det ingen annan än TS själv som kan förändra det och vem ska man då ge ansvaret om inte TS själv? Vännerna gjorde som alltid, TS gjorde som alltid.
Att man önskar en förändring kan jag förstå, men man måste själv se till att prata om det med de det handlar om.

Tycker det var bra gjort av TS att besluta att det nu var nog.

StickyKitten
2012-12-06 18:27
#115

#114 Jag har inte hävdat att det inte finns några råd, så jag vet inte vad du dillar om.

Det är skillnad på att ta ansvar och att "skylla sig själv". Har man kassa relationer och frågar om råd förtjänar man inte att få höra att man får skylla sig själv, lika lite som man förtjänar det när man försatt sig själv i fara och råkat illa ut. Man säger inte så till folk som ber om hjälp helt enkelt.

Honestyisdead
2012-12-06 19:03
#116

Jag anser att ärlighet varar längst, och i detta fallet anser jag att det var TS som hade bollen. Och hon tog den till mål till slut. Slutet väl.

Förmodar att vi lägger olika meningar i att man får skylla sig själv.
Man kan inte skylla på sig själv angående att vänner visa sig vara dåliga vänner, däremot kan man skylla sig själv om man finner sig i det.

Jag har själv varit en som fann mig i att umgås med sämre människor i yngre dar. Jag lärde mig sedan att stå upp för mig själv och inte behandla mig själv så. Men den tiden jag gjorde det skyller jag på mig själv.

Toxics
2012-12-06 23:03
#117

Men varför måste de anpassa sitt pris efter dig? Varför kan inte du sänka det priset du ger när du köper presenter åt dom?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Honestyisdead
2012-12-06 23:05
#118

#117 Efter utvecklingen med TS vänner så kommer hon nu inte köpa fler presenter till dom.

Annons:
Toxics
2012-12-06 23:11
#119

Såg nu att tråden är rätt gammal. :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Upp till toppen
Annons: