Annons:
Etikettallmänt
Läst 4941 ggr
Noa-Nisse
2012-10-09 13:14

Onormal trötthet

Hejsan! Om man är onormalt trött… Vad kan det bero på? Jag är alltid trött, oavsett som jag sovit många timmar. När jag jobbar så jobbar jag vanligtvis mellan 7:15-14:30. På jobbet är jag normalt pigg känns det som. Och jag är normalt pigg när jag kommer hem för jag får bra energi av att vara med min hund! Men när jag rastat och aktiverat henne så måste jag lägga mig på soffan för att vila. Sen ligger jag på soffan och slökollar på tv:n tills kl blir ca 22:00 sen går jag en snabb runda på 10 min och sen går jag och lägger mig! Jag är så himmla trött av mig. Jag skulle egentligen tvättat förra veckan men jag kan inte förmå mig själv att ens gå ner i källaren för att skriva upp mig på en tid bara för att jag vet att jag inte kommer orka tvätta sen när det väl är dags… Jag har försökt tänka på om det är i samband med att jag ska ha mens men nu har jag varit såhär i ca 3 mån. Vanligtvis är jag ganska aktiv och vill hitta på saker. Men nu så ställer jg tillochmed in saker som är bestämda för att jag är så himmla trött, både fysiskt och psykiskt… Kan man gå till läkaren för en sån "skitsak" som att man bara är trött? Kommer inte typ läkaren skratta åt en då… Jag har bara varit enstaka gånger hos läkaren när jag varit liten plus en gång när jag blev påkörd av en bil. Annars så har jag inte varit hos en. Hjälp, jag är trött på att vara trött!!

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Farwuq
2012-10-09 13:17
#1

Du kan gå till läkaren och förklara och tala om din trötthet.

Det kan vara ett tecken på annan bakomliggande sjukdom, det är därför viktigt att gå till en läkare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ChristineL
2012-10-09 13:26
#2

Ät mycket c- och d-vitaminer, och prova rosenrot och se om det blir bättre. Annars som #1 säger att prata med läkaren skadar ju aldrig :)

Noa-Nisse
2012-10-09 13:51
#3

#1 tack! Ja jag ska ta tag i mig själv och våga ringa. Det är liksom ganska tröttsamt!! #2 tack, jag tar faktiskt redan B-vitamin för att jag fäller ganska mycket hår. Sen så drick jag ofta vatten med citronsaft i för att jag tycker det är gott. Kanske man skulle prova ta järntillskott eftetsom jag vet att jag har lågt blodvärde kom jag på nu… Och det kan man ju bli trött av att ha. Man ska ha minst 124 i blodvärde för att ge blod och jag kommer ihåg att jag hade 113 så jag fick inte bli blodgivare. Får nog kontakta läkaren snart så de får ta ett blodprov kanske.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

[WickedAlly]
2012-10-09 15:22
#4

#3 Järntillskott hade jag tänkt att föreslå, både min syster och mor tar det varje höst då deras värden blir för dåliga. Innan de kommit igång med dem så är de hängiga som attan.

Honestyisdead
2012-10-09 15:23
#5

Inte skrattar läkaren. Det är ju allvarligt att vara trött så det påverkar vardagen.

ChristineL
2012-10-09 15:24
#6

#3 - Tänkte också på järntillskott, hade dock ingen aning om att man kunde bli trött av dom…

Annons:
Millahh
2012-10-09 16:07
#7

Tycker absolut att du ska uppsöka läkare :) Finns en mängd saker som kan orsaka trötthet, och många av dem är enkla att få bot på, så ta tag i det och lycka till!

Noa-Nisse
2012-10-09 17:13
#8

#6, nej jag tror inte att man blir trött av järntillskott, snarare tvärtom!

#5 nej jag tror nog inte att han/hon skulle skrattat men kanske vifftat bort det för det känns onödigt att komma dit för en sån sak.

Har ganska dålig erfarenhet  av sjukhus och läkare. För det första så ogillar jag miljön och får lite ont i magen av att vistas på ett sjukhus. Sen blev jag ganska dåligt bemött när jag var hos en läkare efter att jag blivit påkörd av en bil. Hon frågade mig om jag hade googlat mina besvär innan jag kom dit. Hon klämde lite på magen och sa att det var ingen fara… men sen kom det fram att jag fått inre blödningar… MEN jag ska ta tag i det och ringa på torsdag och få en tid!!

Tack för peppningen här inne!! Betyder ganska mycket för mig.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Honestyisdead
2012-10-09 17:15
#9

#8 Jag har varit hos läkare för just trötthet och togs på allvar och massor av tester gjordes. Självklart finns det inkompetenta läkare, men de är färre än de som är kompetenta :)

MarajLowajz
2012-10-09 21:54
#10

Jag hade en period för några år sedan då jag var extremt trött. Kunde inte göra någonting utan att somna. Sov ungefär 18 timmar varje dygn även om jag förmådde mig att ta järntillskott och vitaminer. Efter 2 veckor så ringde jag vårdcentralen och allt sjuksystern sa till mig var 'Sov lite mer och när du är vaken gå ut och gör något'.

Lätt att göra det när man kan somna ståendes helt plötsligt :P

Tog ungefär 5 veckor för mig att bli piggare och även om jag ringde flertalet gånger så fick jag samma svar. 'Sov mer och när du är vaken gå ut'.

Så man ska ha tur att hitta någon som tar en på allvar också :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Honestyisdead
2012-10-09 22:07
#11

#10 Tror snarare man har otur om man inte får hjälp. Jag har aldrig haft problem med något som jag har behövs hjälp med.

[Devya]
2012-10-10 09:34
#12

Jag skulle gissa att det handlar om hemoglobinvärdet som är för lågt. Då behövs det järntabletter vilket du kan köpa från apoteket.

Upplever du några andra symptom förutom trötthet? Brukar du bli yr? Har du huvudvärk?

Aniara4
2012-10-11 10:10
#13

Trötthet och håravfall kan vara en massa saker, en av dem är sköldkörtelproblem. Det är förmodligen en av de första sakerna en läkare kommer att kolla upp, tillsammans med blodvärdena.

Annons:
[Emma--]
2012-10-11 13:50
#14

Jag hade dåliga värden och behövde järntillskott och blev inte lika trött längre. Men för en av mina vänner som kände sig trött hela tiden så var det sköldkörtelproblem och hon får äta medicin för det. Så alltid bra att kolla upp hos läkare!! :)

Liss
2012-10-11 21:37
#15

För min del var det brist på tillskott. Och depression.

Gå och kolla du, det är de alltid värt. Förhoppningsvis får man någon som bryr sig :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Upp till toppen
Annons: