Annons:
Etikettallmänt
Läst 2908 ggr
Gia91an
10/9/12, 9:49 PM

Tuttfråga!

Jag är 21, har aldrig fått barn, men har lakterat sen jag var typ 10 år gammal (Fick mens vid 9). Jag fick reda på för bara ett litet tag sen att man inte ska göra det om man inte fått barn. Jag trodde det var helt normalt.

För en vecka sen fick jag jätteont i tuttarna och speciellt bröstvårtorna. Frågade mamma vad det kunde vara och berättade då att jag lakterar, varpå mamma blir helt tyst. "Har du gjort gravtest?"

Nej det har jag inte. Men jag har p-stav och har alltid lakterat.

Min oro började för jag får liksom inte ut ngt nu när brösten gör så ont och är svullna. Mamma tror jag har mjölkstockning. Vilket rent tekniskt sett kan stämma. Fast det borde inte gå.

Tänkte mest kolla om ngn annan haft ngt liknande? Jag är ganska felkonstruerad i övrigt med vissa hormonfel och så vidare. Men ja.  Ändå. Det är ganska drygt att alltid vara så jävla konstig…. -.-'

Ngn som vet mer vad man gör åt mjölkstockning förutom värme? Det gör seriöst asont.

Annons:
Gronstedt
10/9/12, 9:53 PM
#1

Förr gjorde man så att man pumpade eller sög ur den "ruttnande" mjölken ur brösten, men det är ingen behaglig behandling. Mjölkstockning kan bli rejält allvarligt, så sök läkare!

Gia91an
10/9/12, 9:56 PM
#2

Oj… :O Jo blir det inte bättre under morgondagen så måste jag ringa dem. Om inte annat för att jag MÅSTE ha ett hormonfel. Och jag vill fixa det!

Gronstedt
10/9/12, 10:03 PM
#3

Jo, det borde ju gå att få din hormonbalans tillfixad på något sätt, när väl den akuta smärtan botats. Det måste gå att göra olika provtagningar för att ta reda på vad det som är i obalans.

Lakterar du bara i samband med mens, eller hela tiden? Andra djur än Homo sapiens kan ju bli skendräktiga och ge mjölk utan att ha varit i närheten av något hankön. Så problemet är inte okänt, en seriös läkare måste kunna hjälpa dig eller skicka dig vidare.

Gia91an
10/9/12, 10:05 PM
#4

Nej hela tiden, så länge jag kan minnas. Det gör ont om man inte får ut det så att säga… :/

Just nu har jag ingen mens tack vare p-staven med…

Honestyisdead
10/9/12, 10:06 PM
#5

Tycker också du ska söka hjälp för detta. Någon hjälp borde finnas att få.

Gia91an
10/9/12, 10:08 PM
#6

Jo… Jag håller med dig Hera.

(Det känns lite sjukt dock att det är ett problem, det har liksom varit normalt för mig) Ja inte smärtan men lakterandet.

Annons:
Honestyisdead
10/9/12, 10:13 PM
#7

#6 Ja det låter inte som ett roligt problem :(

Gia91an
10/9/12, 10:14 PM
#8

Nej… Undrar lite också vad det skulle kunna vara om det inte är mjölkstockning… ideer?

(Förresten, tack för att ni är så snabba på att svara här inne)

Honestyisdead
10/9/12, 10:20 PM
#9

Ingen aning om vad det annars kan vara. Tyvärr.

[Kottschejk]
10/10/12, 12:56 AM
#10

Om man drar en jämförelse med hur kor fungerar så brukar det i allmänhet funka & minska mjölkproduktionen i slutet av en laktationsperiod genom man inte mjölkar ut riktigt allt. Oftast behövs inte detta men hos vissa kan det vara enda utvägen tillsammans med minska ner på foderintaget genom den faktorn också driver på mjölkkörtlar och alveoler.

Ett tips kan ju va att man försöker undvika att stimulera brösten, undvika massera dom allt för mycket. Låter som processen fortgått ett tag hos dig men annars att man iaktar försiktighet också att inte börja hålla på och tömma ut mjölk allt för ofta. I ditt fall när dom ömmar så måste du få hjälp med få ut allt som inte kan komma ut.

Använd inflammationsdämpande preparat till en början tills kontakt har gjorts med läkare. Kan bli feber om det pågår för länge.

Upp till toppen
Annons: