Annons:
Etikettfamilj
Läst 2677 ggr
[Älskamig]
10/16/12, 1:21 PM

Trött på systers beteende!

Trött på min syster. En vuxen kvinna med dotter på bara några år. Även gift. Hon är beroende utav Wordfeud, vilket gör att systerdottern får mycket skit av syrran när hon t.ex är hungrig etc. Alltså, syrran gör ingenting. Hon sitter bara vid Wordfeud hela dagarna, då hon inte jobbar. Nu bor jag, mamma o brorsan hos dem ett tag och vi (samt hennes man) får nästan göra allt. Laga mat, tvätta, städa huset osv. Hon kan inte ens säga tack, men sen är det viktigt att man tackar när hon gör något!!;( Idag på fm var hennes dotter hungrig. Då gav ju syrran henne välling för att syrran inte orkar göra något annat. Sen gick det ett tag och då sa systerdottern att hon var hungrig igen och då sa syrran: "Men du.. Du får inte äta mer nu. Nu får vi vänta tills mormor kommer hem o gör mat!" :o Vadå "mormor kommer hem o gör mat" ? Jag förstår att vi kanske får betala lite för att vi bor här nu, men mamma får jämnt göra mat plus att hon gör så mycket annat om dagarna att hon knappt hinner det. Så det vore väl inte så svårt för syrran om hon, som är ledig o för tillfället bara sitter o spelar Wordfeud i soffan, kunde ställa sig o laga mat? Har många gånger sagt till syrran o då har hon bara sagt "Men du är inte förälder, så du vet inte hur det är" .. Okej, jag är tonåring och kan väl ha förstående att det kan vara slitsamt att vara förälder om man nu gör något. Men hon gör ju ingenting !! Igår fick hennes man plocka in disken efter maten (som vanligt! Hon gick o satte sig med mobilen i handen o spelade Wordfeud), leka med systerdottern, tvätta, städa. Sen, när klockan var runt 22;00, så var han klar och då satte han sig vid datorn. Då vräkte syrran ur sig till honom "Du sitter bara vid den j'vla datorn och jag får göra allt" .. Då tänkte jag det, att hon ens har mage till att säga något sådant :O Hon sitter ju jämnt vid hennes 2 mobiler vid Wordfeud, och då menar jag verkligen jämnt & ständigt! Jag har förstående för hennes man som gör alla de viktiga sakerna innan han sätter sig ner, men att hon säger något sådant och inte gör något själv. Det har jag inte förstående för. :o Jag o min brorsa tjafsade en dag i veckan och då röt ju mamma till för hon vart ju trött på det. Då sa min syster "Men sluta bli så arg! Min dotter kan bli rädd" … Detta var en gång. Systern själv ryter likadant var o varannan dag på sin dotter, medans mamma gjorde det EN gång på mig o min bror. Detta beteende som min syster har, går mig snart på nerverna. Vad ska man göra? ;( Eller är det jag som överreagerar? Syrran måste ju ha ett tråkigt liv.. Någon som känner igen sig?

Annons:
wolfgrin
10/16/12, 8:03 PM
#1

Låter inte som att hon är riktigt mogen att vara förälder tyvärr, dags för er som familj att sätta gränser och få henne att hjälpa till - hon måste växa upp och inse att hon är mamma och bör sätta sitt barn först.

Tycker inte att du överreagerar. Hon har valt att sätta ett liv till världen, då är det också hon som ska ta störst ansvar. Mår hon dåligt får hon ta ag i det och aktivt göra något för att få en förändring, annars bör hon kanske inte ha ansvar för sitt barn. När det är barn med i bilden måsta man vara hård, för dens skull! Vad säger er mamma?

Ge mer än du förväntar dig att få.

wolfgrin
10/16/12, 8:05 PM
#2

Sorry läste snabbt och uppfattade att ni bodde ihop, fel av mig. Men är hon likadan när ni inte är där, vad säger hennes man?

Ge mer än du förväntar dig att få.

[Älskamig]
10/16/12, 8:44 PM
#3

#2: Vi bor tillfälligt hos henne. Mamma tycker ju det är hemskt att se att hon inte gör någonting. Hennes man vågar inte säga något.

skogslotta
10/16/12, 9:10 PM
#4

Det låter ju väldigt konstigt om inte han vågar säga något. Det är ju hans fru! Det kan nog lätt bli fel om ni runt omkring försöker "uppfostra" henne. Hon är ju vuxen. Hennes man kanske inte säger ifrån nu när ni bor där. Men nog måste han våga prata med sin fru annars, när dom är ensamma.

[Älskamig]
10/16/12, 9:40 PM
#5

#4: Han har sagt åt henne, det vet vi, men jag tvivlar på ifall det har bitit på henne. Hon har alltid påstått att hon inte gör några fel, oavsett vad man säger.

Emelie-E
10/17/12, 8:58 AM
#6

Min syster är lite likadan. Jag bodde ett tag hos henne i vintras och då var det bara wordfeud som gällde. Det enda hon kunde göra en dag var att slänga iväg sina två barn till skolan. Och det skedde inte utan gap och skrik. Hennes sambo jobbar varje dag men det är han som gör allt. Tvättar, diskar, handlar mat, lagar mat. Hämtar ungar från skolan osv osv. De har även en hund som min syster inte går ut med förrän långt in på förmiddagen. Allt som oftast så hinner sambon komma hem innan hon hunnit gå ut med honom. När sambon frågar om hon har gjort det och det får man hela tiden höra "oj, det har jag glömt".. Jag höll på att flyga i taket när jag bodde där. Hon gjorde inte ett piss och hela tiden fick jag höra att hon gör då precis allting medan jag inte gör någonting. Hon mådde såååå dåligt för allt hon behövde göra och att hon inte orkade ha mig kvar där. Jag orkar inte ens lägga energi på att säga till henne. Hennes sambo verkar finna sig i det också, och det är ju deras liv så jag skiter fullständigt i det. Men min relation till henne har försämrats efter detta. Hon utnyttjade mig när jag mådde som sämst, krävde de få pengar jag hade ifrån mig och sen när det inte passade henne längre slängde hon ut mig. Jag kan tyvärr inte komma med några tips på vad du och din familj kan göra. Men nu vet du iaf att det finns någon som vet på ett ungefär hur det är.

Annons:
[Älskamig]
10/18/12, 10:39 AM
#7

#6: Det är för gräsligt att det är folk som är sådana. Jag menar, syrran har hus, man o barn. Hon har ju en sån tur! Tänk de som inte har det. Är det inte dags att börja leva? Wordfeud är ju bara ett spel, det kan man ju vänta med. Förstår dig, o skönt att du berättade. Då vet jag att jag inte är ensam. Tack ;)

Åsa S
10/19/12, 12:05 PM
#8

Tyvärr kan hon ju få ett grymt uppvaknande den dagen hennes man ledsnat på att göra allt och kanske träffar nån annan som behandlar honom bättre för då sitter hon där ensam med inte så mycket mer kunskaper än om hur man spelar wordfeud och tyvärr är det ingen merit på arbetsmarknaden.

Vet en del män som vaknat upp när de varit 30-40år och insett att de inte vill leva så längre och har hittat nån annan, exfruarna har varit rätt bittra för de har ju varit vana bli försörjda + ha nån som tar hand om allt, blir väldigt sura då de måste börja försörja sig själva mm. och pratar skit om exmannen till barnen, vänner mm. trots han ju inte förtjänar det.

Maria
10/19/12, 3:02 PM
#9

Kan det inte vara så att hon är irriterad för att det bor så mycket folk hemma hos henne? Vad jag förstår så bor du och din mamma och bror där tillfälligt och det är väl kanske inte en alldeles lyckad lösning på sikt.

Irriterade människor reagerar väldigt olika. En del blir sura och griniga, en del blir småpetiga och uppvarvade medan andra tappar lusten till allt.

Jag tror att det kanske kan bidra till problemet

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Henrika85
10/19/12, 3:03 PM
#10

#7 Det kan inte vara så att din syster helt enkelt är deprimerad och därför "avskärmar" sig från vardagliga bestyr?

Att hon har man hus och barn säger egentligen inget om hennes mående, eftersom depression kan slå till var som helst, när som helst. Att individen utåt sett har det "bra ställt" kan faktiskt t o m göra det värre, eftersom folk då inte tar denne på allvar och bara säger åt den att "ryck upp dig, du har ju så mycket att va glad för!"

Jag förstår att du TS som tonåring inte kan ta ansvar för sin systers mående, men det kan vara något att ha i åtanke nästa gång hon beter sig "dumt". Kanske föreslå för er mamma eller hennes man att verkligen prata med henne…?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Älskamig]
10/19/12, 7:29 PM
#11

Problemet är att hon går och pratar med kurator och det har hon gjort i flera år. Mamma har sagt att hon har alltid varit såhär 'oförskämd', tråkig etc. Så.. Ja…

francesca1
10/19/12, 10:27 PM
#12

Men hur kan hennes man ha gått med på att skaffa barn med en som sitter och spelar hela daarna? Man skaffar ju rimligtvis inte barn innan man har ett fungerande förhållande. Om hon alltid varit sådär är det konstigt att nån ville gifta sig, köpa hus och satt barn till världen med henne.

[Devya]
10/20/12, 10:04 AM
#13

#12 Vissa skaffar barn i tron på att förhållandet ska bli bättre, vilket är absurt.

Annons:
[Älskamig]
10/21/12, 3:56 PM
#14

#12: På den tiden fanns inte wordfeud, hon var smal och var inte diagnositiserad till att ha reumatism - vilket nu hon har. Både jag, mamma o syrrorna tycker att hon har blivit större och mer osund sen dess, men det kan ju ha med att hon har ont. Delvis äter hon ju antibiotika också, men så stor blir man väl inte för det?

hus-musen
10/22/12, 4:18 PM
#15

Hon hade ju säkerligen reumatism redan då, det är inte ovanligt att man blir deprimerad efter en sjukdomsdiagnos. Och ja, du kan samla p dig en del vätska och faktiskt bli tjock av en del mediciner så det är inte omöjligt det heller.

Qui dormit, non peccat

 


oh-la
10/22/12, 4:52 PM
#16

#14, en vanlig medicin vid reumatism är kortison som gör att man många gånger svullnar ganska mycket.

[Älskamig]
10/22/12, 8:03 PM
#17

#16: Kortison och antibiotika är vad hon brukar äta. Så du har rätt! <3

Upp till toppen
Annons: