Annons:
Etikettförhållande
Läst 8995 ggr
CelsiusT
2012-10-25 12:43

Ringar

Jag och sambon börjar prata om att förlova oss. Men jag funderar lite på hur folk brukar göra med ringar?

Som jag hört som "gammal tradition" så vid förlovningen så får kvinnan en silverring av mannen och sedan inom ett år sker bröllopet då man utbyter guldringar. Men så ser det ju inte riktigt ut idag, idag gör man ju som man själv vill så nu undrar jag hur gör/gjorde ni?

Förlovningsring(ar)? Bär både mannen och kvinnan var sin ring eller bara kvinnan? I vilket material? Byter man ut ringen vid vigsel eller lägger man till en vigselring (man ser ju oftast bara att gifta människor har en ring, ibland har kvinnan två men aldrig sett en man med två ringar)? Köpte ni förlovningsringar ihop eller kom mannen med en ring till kvinnan? Hade han isf köpt en till sig själv med?

Hur har det gått till för er och hur tänker ni kring det hela? Vi vill ha lite idéer på hur folk gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2012-10-25 12:49
#1

När jag var förlovad hade vi vars en ring i guld. Vi gifte oss aldrig så jag vet inte hur vi hade gjort då.

Om jag skulle förlova mig med min nuvarande, så spelar det ingen roll vad ringarna är gjort av. För den här gången kommer jag vilja gifta mig och då blir det dom ringarna som är de viktiga.

Sarah
2012-10-25 12:52
#2

Vi har båda enkla ringar i vitt guld. Vi köpte dem tillsammans och bytte på en av våra favoritplatser i Sydafrika. När vi gifter oss vet jag inte och jag vet  inte hur vi gör då heller :)

Mona22
2012-10-25 13:19
#3

när vi förlovade oss hade vi en varsin ring , när vi gifte oss fick jag en till.

JoJo!
2012-10-25 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vi har en varsin förlovningsring i rött och vitt guld

Vi har dessutom en varsin vigselring i vitt guld Tycker det är orättvist att bara kvinnan ska ha två ringar Enda skillnaden är att min ring har två små diamanter

Båda gångerna har vi gemensamt varit och kollat ut ringar Vi har även diskuterat vad det ska stå i Förhoppningsvis kommer vi bära våra ringer resten av våra liv, så det är självklart väldigt viktigt att vi båda är nöjda med hur de ser ut

Mina råd är väl helt enkelt Gör det till en del av förlovningen att gemansamt kolla ut ringar Välj det du själv (och din partner) tycker är snyggt Om båda vill ha två ringar Köp två ringar

Honestyisdead
2012-10-25 13:31
#5

JoJo; fin bild!

JoJo!
2012-10-25 13:34
#6

#5 Tackar Hera Glad

Annons:
CelsiusT
2012-10-25 13:38
#7

#4 Jo sjävklart kommer vi göra det som känns bäst för oss ;P Men jag är bara lite nyfiken på hur andra gör för det ger idéer och inspiration så man verkligen hittar det sättet som passar en själv bäst.

#1 Tänker du dig att ni då kommer byta ut förlovningsringarna mot vigselringar när ni gifter er?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2012-10-25 13:40
#8

Tänkte på en sak till. Det här med att man har ringarna hela livet, det är ju väldigt svårt att vet om inte annat för om man tex går upp i vikt så kanske inte ringen passar längre? Tänk om man redan efter första grviditeten inte kan ha sin ring längre, bära ringen i 2-3 år och sedan inte längre få på den, det känns ju inte så kul. Någon som varit med om det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
2012-10-25 13:48
#9

När vi köpte våra så passade min inte och jag fick ha den på fel finger ett tag, nu har jag tagit in den så att den passar. Vi har pratat om att köpa andra ringar då de här var de enda vi hittade som inte var massa blingbling på (i sydafrika har allt bling). Men vi gillar dem här. Ser dock inte ngt problem i att ta ut/ in dem om det behövs, eller uppdatera dem om man vill ha ngt annat.

Gia91an
2012-10-25 13:52
#10

jag och sambon förlovade oss i somras… vi var på marknad och hittade bronsringar med turkoser på som båda gillade så vi bestämde oss att ta dem då båda ogillar guld! När vi gifter oss kommer vi att ha en ring var till!

Maria
2012-10-25 14:06
#11

När vi förlovade oss (1981) så köpte vi varsin slät guldring och när vi gifte oss (1983) så fick jag en likadan slät guldring.

Min man har aldrig använt sin ring mer än en kort periodFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[RoxannaH]
2012-10-25 14:11
#12

Jag och min fästman gick tillsammans till Guldfynd tror jag det var, och tittade efter ringar. Båda ska tycka om ringarna.

Vi köpte en varsin ring i guld som vi graverade datum och varandras namn i. (Dock så har killen tappat sin…)

Och vi har inte gift oss än. Men vi pratar om det, och killen har det som "nyårslöfte" att innan detta år är slut, ska vi vara gifta Skäms

Vi kommer också köra på det att en förlovningsring och en vigselring Glad

CelsiusT
2012-10-25 14:11
#13

En fråga till.. vem betalade för ringarna? Betalade ni lika mkt både två eller köpte ni varandras ring eller köpte ni er egen ring? Eller kanske den ena köpte båda ringarna?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[RoxannaH]
2012-10-25 14:14
#14

#13 Killen köpte båda. Delvis för att jag tycker att det är så det ska vara, och delvis för att det var han som hade pengar. :P

Maria
2012-10-25 14:16
#15

Vi hade redan delad ekonomi så pengarna var "våra"Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
2012-10-25 14:16
#16

Vi betalade hälften var :) De kostade lika mycket.

CelsiusT
2012-10-25 14:20
#17

Det verkar ju som att dom flesta väljer och köper ringarna ihop. Hur gjorde ni då med själva förlovningen? Tog ni med er ringarna någonstans och vad gjorde ni då ni utbytte dom? Hur gick det till? Eller satte ni bara på er dom? Kanske tom i/utanför butiken?

Medarbetare på westernridning.ifokus

SaraC
2012-10-25 14:20
#18

Vi gifte oss utan att förlova oss innan. Vi har varsinn guldring, han en slät och jag en med mönster och sten, han bär dock inte sin dagligen. Vi har delad ekonomi så vi har väl betalt dem ihop och vi valde dem tillsammans.

De jag känner som varit förlovade och sedan gift sig har haft varsin ring vid förlovningen och sedan har kvinnan fått ytterligare en vid vigseln.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

citytjejen
2012-10-25 14:20
#19

Vi har en ring var och det är våra vigselringar. Förlovning skippade vi eftersom ingen av oss såg något syfte med det. Hans ring är smal och stilren i vitt guld och min ring är också silren men lite bredare i vitt guld med 15 briljanter på rad. Vi designade ringarna själva och så gjorde en guldsmed dem åt oss.

/Christina

Maria
2012-10-25 14:23
#20

Vi förlovade oss på en parkeringsplats i en gammal Datsun.Tungan ute

Mina föräldrar skulle bjuda på middag och vi kom på att vi inte hade bytt ringar så det var bara att ta på sig dom innan vi gick ur bilen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
citytjejen
2012-10-25 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och här kommer en bild på våra vigselringar Glad

/Christina

Sarah
2012-10-25 14:34
#22

Vi åkte iväg i hemlighet. Hade planerat länge och smet iväg på vår 5årsdag. Bodde hemma hos min pappa i kapstaden och min killes familj var där och hälsade på de med. Sen kom vi hem och visade upp ringarna. Vi åkte till en lite hemlig strand som vi älskar, spenderade morgonen där, drack lite öl och bytte ringar.

Åsa S
2012-10-25 15:28
#23

#8 En guldsmed kan ändra storleken på ringen ifall den blir för stor el för liten då man ökar eller minskar i vikt.

+Sedan så hänger ju inte giftemålet på ringen, mina föräldrar har varit gifta i snart 40år jag har aldrig sett min pappa i vigselring mer än på foto. Han tyckte det var väldigt obehagligt att ha ring på sig och sedan fick han problem med lederna så fingrarna blev krokiga så nu kan han inte få på sig den. Min mamma har aldrig brytt sig om att han inte haft den, ett äktenskap som lyckas är ju ett där man kan både acceptera varandras åsikter och önskningar + där man kan ta hänsyn till varann. Så ett äktenskap där man inte har ringar funkar det med. Är varken gift eller förlovad men delar min fars åsikter att det r väldigt obehagligt ha något hårt runt fingrarna så jag använder aldrig ring heller, har en fin ingenjörsring är rätt hög timpenning på den ifall man slår ut priset på de timmar jag haft den på mig.

CelsiusT
2012-10-25 16:17
#24

#23 Jo jag menade inte att man måste ha den på sig hela livet. Men det var ju någon som skrev tidigare i tråden om att man hoppas på att ha dom hela livet och det tänker jag nog med. För om jag vet om att jag inte vill ha ring på mig så vill jag nog heldre välja en annan symbol. Men om man sedan inte vill/kan ha den på sig så är väl inte det hela världen men det är ju tråkigt om man vill ha den på sig men inte kan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

oh-la
2012-10-25 17:02
#25

min sambo köpte ring och fixade allt helt utan min vetskap. vi hade pratat om det och han visste vad jag tyckte var fint, så han gick till en guldsmed och beställde en ring som såg ut som den jag ville ha. sedan la han den i bilens handskfack på julafton. vi förlovade oss alltså i bilen utanför hans brors hus dä vi skulle äta jullunch. jaghade ingen aning om vad det var frågan om när han sa att han hade ytterligare en julklapp till mig i handskfacket, och sedan, om jag skulel vilja gifta mig med honom. jag grät som ett barn, hans bror och hans fru trodde vi satt i bilen och bråkade och allt var kaos, tills vi fått förklarat att vi just förlovat oss.

och varför valde han julafton…? jo, för att det är min favoritdag av alla agar på hela året :)

när vi gifter oss köpe vi en till ring till mig, och graverar in vigseldatum i hans.

min sambo har inte sin ring på handen, utan i kedja runt halsen. han kan inte ha ring eftersom han har "simhud" mellan fingrarna upp till första leden på fingret :P

CelsiusT
2012-10-25 17:09
#26

#25 Vilken fin berättelse!

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
2012-10-25 17:29
#27

vi har ringar i rostfrittstål…jag hatar guld å silver är för mjukt fr mig i stallet å för han på hans jobbb. så vi hittade varsin i rostfritt som är såååå snygga.. vi vill itne gifta oss så o de läget spelar de ingen roll..men vi har varsin. han köpte dom å bjöd ut mig på restauran gå sen frågade om jag ville.. men de visste han för jag hade för t de på tal innan å visat vilken jag ville ha osv:P

Annons:
Honestyisdead
2012-10-25 18:08
#28

#25 Ooh vad fint :)

regskylt
2012-10-25 18:28
#29

Första gången jag gifte mig så bytte vi ut vårs förlovningar mot nya (då de första hade blivit förstörda och fula). Andra gången så hade vi innan gett varandra ringar för att symbolisera den dominans relation vi har/hade. Hans ring satt på vänster ringningen och min på höger pek. När vi bestämde att vi skulle gifta oss så ville jag ha två ringar pga att jag tycker att det är vackert. Så han köpte mig en ring. Vi var aldrig förlovade ser vi det som. När vi gifte oss fick vi varsin ring. Dominans-ringarna har vi tagit av pga att vi inte har sån relation längre. Så han har en ring och jag två. Ibland bär vi dominansringarna också och då har han två ringar ;) Våra ringar är i 316L -stål då jag är allergisk mot guld och vitt guld. Vi byter nog ut dem om några år. Ringarna är inte något livslångt för oss.

SofiaWe
2012-10-25 18:53
#30

Han frågade mig när jag stod i köket och lagade mat… :) Han hade då köpt en ring som jag tog på mig direkt, en silverring med text på utsidan! Jag köpte en ring till honom ett par veckor senare, som visade sig vara för stor så det typ snarare lite mer än en månad innan han fick sin! Sen var det ett hål i min så den skickade vi tillbaka också! Så ungefär en månad senare hade jag min ring igen! :) 

Vi har alltid sån otur! xD Jag tror nog vi kommer byta ut ringarna när vi gifter oss! Om jag får min vilja igenom! ^^ Dom är redan lite slitna och så!

Honestyisdead
2012-10-25 20:04
#31

#30 Just silver är ju ganska mjukt så tyvärr slits dom fort.

SofiaWe
2012-10-25 20:08
#32

Ja verkligen, min sambos är mer sliten än min och han är köpt på guldfynd, min på mittnamnhalsband, på internet. Men som tur är, är min är snyggt sliten! ;)

SofiaWe
2012-10-25 20:08
#33

Oj vilken konstig mening det blev..!

Honestyisdead
2012-10-25 20:11
#34

Skrattande

Annons:
CelsiusT
2012-10-25 20:17
#35

Ja men det kanske är lite därför man enligt tradition (som jag hört det) går in med en silverring vid förlovningen och sedan byter ut/lägger till en guldring vid vigseln, alltså pga att silverringen är så mjuk att den inte håller så länge? För guld tycker iaf jag brukar vara lite mer hållbart än silver, men sedan beror det ju på hur tjock ring man har råd med också =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

[vaniljen]
2012-10-25 20:19
#36

Vi är inte förlovade än, men jag undrar också över de frågor du ställde och vill gärna följa tråden :)

Vad jag önskar mig till förlovning är varsin ring på en fin plats, kanske utomlands. Vill nog att båda ska vara med och välja ringar, men det vore fint att bli överraskand också. Till vigsel skulle jag vilja ha varsin ring till (två var). :)

SofiaWe
2012-10-25 20:20
#37

Ja precis! Jag kommer nog vilja ha vitt guld eller titan eller nått, som är hårdare än silver men så ljust liksom :) Man får spara! ;) Silverringar är väldigt billiga också så!

CelsiusT
2012-10-25 20:39
#38

#36 Ja det är svårt det där. Jag vill också bli överraskad samtidigt som jag är väldigt mån om att jag ska vilja ha ringen på fingret och därför skulle jag vilja vara med och välja (för jag vill ju absolut inte byta när jag väl fått den och jag vill att den ska vara både bekväm och falla mig i smaken så jag vill bära den). Nu har ju vi redan pratat om det och det värsta är att vi redan pratat om vilken dag det isf skulle bli (svårt att överraska då liksom). Men jag funderar ändå på en kompromiss i form av att vi köper ringarna ihop (eller att jag är med och väljer och han köper, det är ju ändå våra pengar, kanske att han får välja mellan 2-3st som jag gillar) och sedan får han hitta på en överraskning för den dagen, alltså hans överraskning får bli att han bestämmer när/var/hur.

Ett förslag som jag annars givit honom, eftersom jag ogärna lägger pengar på sånt och heldre vill spara till eget boende, är att han kunde hitta någon fin släktring. Det finns ju fina sådana både i hans och i min släkt så kan han få ge mig den som förlovningsring och sedan köper man en slät ring till honom, men jag vet inte för nu när vi börjat prata om det mer på alvar så känns det roligt att få gå och kolla på ringar tillsammans och köpa något som är bara vårt.

Men vi får väl se hur det blir ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[vaniljen]
2012-10-25 22:47
#39

#38 Ja, svårt det där och det finns så många alternativ. Men det ni har kommit fram till tycker jag låter fint. :)

Jag har läst att vissa killar har köpt tex en billig silverring och överraskat med förlovning och att man senare har gått iväg och köpt de riktiga förlovningsringarna tillsammans. Det tycker jag är gulligt. Då får man både överraskningen och vara med och titta på ringar. :)

[TheMiko]
2012-10-25 23:56
#40

Vi är förlovade med parhalsband. Jag har ett litet hänge med rosa sten och svart läder, hans är lite större med blå sten.

Vigselringarna är av titan och dessa köpte vi ihop.

Liss
2012-10-26 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vi hade pratat om förlovning och giftermål och vad vi tycker om allt. Så som par antagligen jämt pratar om framtiden. Han var väl medveten om vad som föll mig i smaken. Vi pratade även om ringar någon gång och han la väl det på minnet.

En helg när han skulle komma upp till mig, var det augustifestival här. Jag satt i ett gulligt fik, utomhus, med flertal vänner. Och min pojkvän kom äntligen fram. Vi satt där tillsammans och pratade med alla en stund. Tills alla gick för att kolla på fyrverkerierna. Vi gick bakom och höll varandra i handen och busade. Vi kom fram till våra vänner och fyrverkerierna började. Han ställde sig bakom mig och la armarna om mig. Helt plötsligt känner jag något mot handen, och han trär på mig en ring…

Den är i titan och super fin, men för oss räknas den som pre-förlovningsring. Enligt honom ska våra förlovningsringar vara i silver eller något liknande. (tror han var lite förlägen över prisklassen, men jag struntar i vilket. blev lika lycklig för det.) Och sedan kommer vigselringen också. Jag vet inte riktigt hur vi gör. Antagligen byter vi ut vår pre-förlovningsring till den nya förlovningsringen. (Jag kommer dock alltid ha den här på mig, på ett eller annat sätt!) Och sedan lägger vi väl till vigselringen, båda två.

Han betalade för dessa. Förlovningsringarna vet jag inte… Det får framtiden utvisa, hur det ter sig. Lika så vigselringar.

Han har på sig sin hela tiden när han kan. Inom jobbet får han inte ha den. Men han tar på sig den så fort han slutar. Han har en precis likadan, förutom att jag har en liten "diamant" också.

Kan säga att ingen förstod varför jag stod där och grät till fyrverkerierna. Visst var dem vackra, men inte SÅ…. De förstod lite senare när min mamma undrade vad som hänt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Emelie-E
2012-10-26 09:08
#42

Vi hade aldrig några förlovningsringar. Så när vi gifte oss så var det mannen som fixade våra ringar och det gjorde inte mig något. Blev ett par bredare silverringar med en guldrand i mitten. Guldet hade även ett "mönster". Tyvärr så försvann våra ringar under den tiden vi låg i skilsmässa, men när vi valde att verkligen lappa ihop äktenskapet så fick vi två nya ringar, nästan likadana, "mönstret" var det enda som skiljde dem åt. Jag tyckte om att det var han som fixade våra ringar. Dock hade jag gärna varit med för att peka ut vilka jag hade tyckt om och att han sen fick bestämma. Men ja, jag är nöjd med min ring :)

ettlitetalias
2012-10-26 09:52
#43

För oss så blir det nog traditionellt brittiskt förlopp.

Mannen köper en påkostad ring (oftast i silver) till kvinnan för att visa att han är seriös om att gifta sig med henne och hur mycket hon betyder för honom. Vid giftermålet så får båda varsinn enklare ring. Så mannen har en, och kvinnan två.

ChristineL
2012-10-26 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jag skulle säga att man faktiskt får göra precis som man vill i dagens sverige ;) Det finns inga "regler" längre.

Såhär blev det för oss:

Han friade (gick ner på knä och hela fadderullan), på alla hjärtans dag i år, han hade själv köpt en enkel silverring hos en guldsmed, men vill att vi skulle gå dit tillsammans så jag kunde välja ut vilken modell jag ville ha. Nu har vi varsin likadan i rött guld. När vi fiter oss, 31/8 2013, så vill vi båda ha ytterligare en ring, men det har vi inte kollat på än.

CelsiusT
2012-10-26 10:24
#45

#43 Okej, blir det att silverringen åker av då från o med vigseln? Vad gör man med den sedan?

#44 Jo, precis som jag skrev redan i #0 Så är det såklart upp till var och en hur man gör. Därför som jag så sgärna hr hur andra har gjort för att få inspiration till hur ska göra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gia91an
2012-10-26 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Haha det här med vem som betalade ringarna är nog ganska komiskt i vårt fall… Vi hittade ju liksom ringarna på en marknad och blev jättekära i dem då vi hade kollat runt ett bra tag och insett att vi inte tyckt några ringar passade oss eller var tillräckligt billiga.

Jag tror han betalade, men det handlade om 60 spänn per ring och vi har delad ekonomi. :P Så ja… Det var i alla fall väldigt mysigt!

Tror dock inte dessa ringarna kommer att vara på när vi skaffar vigselringarna. Det skulle helt enkelt inte passa ihop tror jag :P

Vi har dessutom likadana ringar, i like it!

[vaniljen]
2012-10-26 13:46
#47

#44 Åh så fint det låter :) Precis så är det jag vill bli överraskad, med en annan ring just för att bli överraskad. :) Superfina ringar ni valde också!

Fridaaaa
2012-10-26 15:36
#48

#41 Åh vad fina :D helt i min smak :D

Vi valde ringar tsm och beställde :)
Men vi ska skaffa nya sen när vi har råd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
LaSadie
2012-10-26 16:40
#49

Vi har nog en lite mer amerikansk inspirerad förlovning om man kan säga så. Jag väntar på min fina diamantring, inte en slät utan med några vackra stenar, och sedan är tanken när vi gifter oss att det blir en slät. Min fästman (ovanligt att säga det hehe) har konstiga fingrar men tjocka knogar så vi vet inte om han ska ha en också. Vill nog att han har en även om den inte är på

ettlitetalias
2012-10-26 20:36
#50

#45 Nä, två ringar på fingret blir det :)

Martin
2012-10-27 09:10
#51

Vi förlovade oss 101010 och gifte oss i januari i år. När vi förlovade oss visste vi inte riktigt när vi skulle gifta oss och sambon, blivande fästmön och numera frun alltså, ville gärna ha en lite finare ring.

Det blev en ring i Chalins Norrskensserie, Himla till henne. Jag köpte en slät ring i vitguld. Frierier skedde en kväll på en restaurang under en medelhavskryssning, och personalen på restaurangen visste om ändamålet med middagen då jag reserverat bord och valt ut lite finare rätter i en meny. Gäster i restaurangen tyckte det var väldigt fint, vilket även min fru tyckte. Själv minns jag inte så mycket för jag var så nervös :o) Men jag gick ner på knä och höll ett litet tal innan jag frågade. Och personalen på restaurangen kom och bjöd på en stor flaska champagne när vi växlat ringar.

När vi gifte oss i år blev det en slät till för henne, och vi gifte oss samtidigt som dottern döptes (och hade bjudit in till kombinerat dop/bröllop).

Vi bestämde ringarna gemensamt och eftersom vi har delad ekonomi betalade vi gemensamt :o)

mvh Martin

[vaniljen]
2012-10-27 23:28
#52

#51 Så fint gjort :)

Liss
2012-10-28 22:26
#53

#48 Tack så mycket :) Ja, dem var helt i min smak också. Jag är ganska kräsen med ringar. Men de blev perfekt :D

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Fridaaaa
2012-10-28 22:28
#54

#53 Vart köpte ni era snygga ringar? :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liss
2012-10-28 22:53
#55

#54 Ja du. Han beställde dem på nätet. Jag kan fråga honom imorgon :) Och eftersom dem är i titan var de inte så dyra heller.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Fridaaaa
2012-10-29 08:47
#56

#55 OK tack vore snällt! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liss
2012-10-29 23:31
#57

#56 Denna sida, var det :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Fridaaaa
2012-10-30 07:48
#58

#57 Tack ska du ha! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: