Annons:
Etikettförhållande
Läst 1831 ggr
petter.g
10/26/12, 5:01 PM

Känner mig överkörd

Jag är en gift man på 40 år. Jag har aldrig velat ha barn och min fru har alltid velat ha barn. Ingen bra kombination alltså.

Vi träffades unga och gifte oss då jag var 25 och hon 21. Hon sa tidigt att hon ville ha barn en dag. Jag sa att jag med ganska stor säkerhet inte kommer att vilja ha barn alls. Men det har hon tagit med ro i många år, liksom skrattat bort det och sagt att du ändrar dig med tiden.

Det har jag alltså inte gjort och jag är nu 40 och hon 36, så visst börjar det brännas i knutarna för henne, men jag har sagt till henne flera gånger att vill hon ha barn måste det bli med någon annan och då måste vi skiljas.

För några veckor sen krävde hon att vi ska gå hos någon terapeut för att prata om det här problemet. Vi har varit dit hittills fyra gånger nu.

Att min fru är desperat av att vilja ha barn och att hon känner att den biologiska klockan tickar kan jag absolut förstå.

Vad jag däremot inte förstår är att terapeuten helt och hållet tar parti för min fru. Det är som om det är mig det är fel på. Hela tiden är det en massiv utfrågning av mig varför jag inte vill ha barn.  Hur var min uppväxt, relation till föräldrar/syskon, hade jag inga vänner kanske?

Och sedan ska jag sitta och blunda och tänka mig själv 5 år framåt, jag ska se mig själv ha ett litet barn i famnen.

Jag ska skriva lappar om allt positivt som man får uppleva genom att se ett barn växa upp och utvecklas.

Jag ska se mig om på våra bekanta hur de lever sina liv. Ja de har ju små gulliga barn, och jag ska tänka mig in i deras livsstil.

Inte ett ord om varför det är så viktigt med barn för min fru.

Det känns som terapeuten försöker hjärntvätta mig.

Annons:
Honestyisdead
10/26/12, 5:16 PM
#1

Låter mycket konstigt att dom försöker ändra på dig. Vill man inte ha barn ska ingen försöka få en att ändra sig!

[Devya]
10/26/12, 5:22 PM
#2

Kanske dags att byta terapeut?

pyromanen
10/26/12, 5:24 PM
#3

Fast man skulle ju kunna tänka sig att det var just nån enstaka obehaglig upplevelse eller liknande som på något sätt blockerade för lusten att skaffa barn och då kanske det skulle bli jobbigt om 20 år när den grjen var färdigbearbetat och man kom på att det bara var det och egentligen ville jag ha barn.

Men om terapeuten på rikgtigt försöker få nån att ändra sig låter det ju konstigt.  jag tyckert du ska prata rakt med henne och säga att du tycker att några av "övningarna" för dig ser ut som försök att få dig att ändra på dig och fråga rakt om det är så eller varför/ vad syftet är t.ex. med den grejen med att föreställa sig ett barn i famnen.

Sen undrar jag vad "uppdraget" från eran sida till terapeuten är.  Vad är det ni vill ha hjälp med?  Vad är syftet med att träffa henne?

Honestyisdead
10/26/12, 5:26 PM
#4

#3 Men efter att den saken är utagerad, förhöret om barndommen och det kommit fram att man inte har varit med om något traumatiskt så borde det släppas.

petter.g
10/26/12, 5:37 PM
#5

Jag har väl inte varit med om något konstigt eller otäckt. Jag bara känner att jag är nöjd med ett liv utan egna barn.

Jag skulle gärna byta terapeut, men min fru är mycket nöjd med henne. Och det är klart , hon sitter ju mest tyst bredvid mig, hon blir inte ifrågasatt för hon har "rätt" syn på barn.

Fast egentligen finns det ingen anledning till fortsatt samtal med utomstående öht. Vi vet ju ändå hur vi vill leva, både hon och jag. Bara det att vi vill olika saker. Men hon vill absolut inte skiljas (och egentligen inte jag heller, jag älskar henne) men jag ser ingen annan utväg. Jag blir hellre singel än att gå med på att bli pappa.

[WickedAlly]
10/26/12, 5:46 PM
#6

Eftersom du är så säker på din sak tycker jag inte att du ska vika dig, och det verkar du inte heller vara på gång att göra. Bra!

Vad känner din fru starkast för då? Att få barn eller att fortsätta vara gift med dig?

Annons:
VeronicaKahlbäck
10/26/12, 7:05 PM
#7

Usch vilken tråkig situation! Har själv avslutat ett förhållande då den andra parten var väldigt säker på att steget till att skaffa barn var nära, inget jag alls var med på och tyckte tjatet blev tradigt..

Har inget tips, ville bara säga att det inte är så roligt.

Personligen skulle jag fråga ut terapeuten vad denne var ute efter, kanske fråga dennes chef eller andra som jobbade med samma sak om det verkligen var rätt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

fruktgumman
10/26/12, 7:17 PM
#8

Kan inte råda på annat sätt än att stå på dig. Vill du inte ha barn så ska ingen försöka få dig att ändra dig. Jag vill inte heller ha barn och det skulle vara jättejobbigt om min partner inte kände samma i en sån fråga.

Och ifrågasätt vad terapeuten håller på med. Har ni varit där 4 gånger borde hon ha förstått vid det här laget att du inte går att "omvända"

pinku
10/26/12, 7:48 PM
#9

Kan bara hålla med övriga. Det är dags att sätta ner foten. Om jag var du skulle jag vägra gå tillbaka till den terapeuten. Jag tycker det snarare låter som om det är din fru som behöver terapi, hjälp att komma till rätta med att hon måste välja mellan dig eller barn. Det är säkert inte lätt, men nödvändigt.

Upp till toppen
Annons: