Annons:
Etikettvänskap
Läst 10443 ggr
VinceFonz
2012-10-29 09:21

Sviken av vänner

Hej,

Vad gör man med vänner man trodde var ens närmaste och verkligen innerliga, och så får man små små tecken vid flertalet tillfällen att så är nog inte fallet? Man är bara en i mängden av bekanta?

Jag och min man har ett par vänner som vi umgåtts med i många år nu. Vi var först vän med killen och sedan kom tjejen in i bilden. Med åren har vi blivit, som vi ansåg det, tighta och firat högtider tillsammans med våra barn, som vi fick ungefär samtidigt, rest och hittat på mycket skoj ihop. Till saken hör att kvinnan är väldigt dominerande och mannen har mer och mer blivit en toffel i våra ögon. Han blommar upp och blir sitt gamla härliga "jag" när hon inte är med, men så fort hon är med i bilden blir han väldigt "vi" i allt och han berömmer hur duktig hon är och tar hand om allt, medan hon gör precis som hon vill. Han lagar maten och är alltid den som tar han om barnen när vi rest ihop. Hon väntar inte in någon utan bara går iväg. Hon vill framstå som en väldigt kunnig och skärpt person som vet och kan allting bäst. Idag arbetar hon som chef men målet är vd, för hon anser att hon vet vad som är bäst för ett företag. Under senare år har dem börjat umgås med fler par och det är väl inget fel i det. Vi har också andra vänner som vi umgås med.

Det som vi blivit besvikna över är att saker som vi två par har diskuterat och i princip bestämt att göra ihop, resa till specifika stället där vi t o m letat boende ihop, plötsligt görs med andra par. Exakt det vi pratat om. Detta har upprepat sig ett flertal gånger nu och vi börjar känna oss ganska överkörda och att vi tas för givet. Tyvärr är både jag och min man fega som inte vill ta upp det med dem. Vi drar oss i stället undan och har slutat höra av oss. Inför kommande nyår har vi gjort upp egna planer att fira med andra par eller resa bort och därmed bryta en tradition. Vi känner att det kommer ändå det här paret att göra. Och när jag säger paret, menar jag alltså kvinnan, för det är hon som driver på att de ska umgås med andra par. Vi har förstått det mer och mer när vi pratat ensamma med mannen.

Det här är kanske för rörigt för någon utomstående att förstå och det är det. Jag känner mig så himla ledsen och sviken och framför allt att vänskapen egentligen inte varit äkta. Jag är en person som har få men innerliga vänner, trodde jag i allafall. Jag har anförtrott mig en hel del till kvinnan och nu känner jag bara mig så billig och min tilltro till henne är helt borta. Jag känner att det trevliga och välvilliga sätt hon visar mig bara är ett spel och när hon vänder sig om bryr hon sig inte ett jävla skit om mig. Mannen och jag har en mycket bra relation och har alltid haft. Han är väldigt lik mig i sättet och vi tänker lika, så jag vill inte mista honom som vän. Min man känner också så, men kvinnan kan vi vara utan. Hon känns mer och mer falsk och oärlig.

Vad ska man göra? Förlora en god vän för att han är gift med en subba, rent ut sagt, eller stå ut och acceptera att vi inte är så goda vänner längre för att få umgås med mannen?

Jag vet varken ut eller in, men jag känner mig kränkt och en enrom sorg. Även för våra barn som kanske förlorar sina kompisar.

Tacksam för hjälp att tänka mer sunt och rätt i frågan.

/VinceFonz

Annons:
pyromanen
2012-10-29 09:46
#1

Trist att förlora vänner. Samtidigt så händer sånt i livet. Man utvecklas olika och passar sämre ihop än tidigare. Några männiksor försvinner ut ur ens liv och nya kan komma till.

Jag tycker du/ni ska fokusera mindre på just detta paret och hitta nya vänner som kan få fylla mer.  Förstår att det inte varit vilka vänner som helst utan viktiga männiksor för er när vi både rest och tillbringat högtider ihop och det är klart att förlusten och besvikelsen blir värre då.

Ang dine funderingar kirng om det inte varit ärligt från deras side… så tänker jag att det kan ju visst ha varit ärligt, men att de utvecklats åt ett annat håll än ni och söker annat hos sina vänner nu.  På samma sätt som att du ser en massa jobbiga egenskaper hos kvinnan kanske hon leller de tycker att du eller ni är jobbiga eller tråkiga i deras ögon.  Ni passar inte lika bra ihop som ni gjorde för x antal år sedan och att fortsätta som förr skulle kanske inte vara ärligt då.

VinceFonz
2012-10-29 17:10
#2

Tack för ditt inlägg. Det ligger nog en hel i det du skriver. Livet drabbar och utvecklar människor på olika sätt. Det är lätt att hamna i en form av beroende av människor och mönster som vi kanske också mår bra av att bryta. Du har rätt i att lika väl som de kan ha tröttnat på oss så ser vi brister hos dem som vi retar oss på. Framför allt hos henne men även hos honom. Men hur gör man; ska man bara låta allt rinna ut i sanden eller hur bryter man en vänskapsrelation?

[vaniljen]
2012-10-29 17:59
#3

För att ni ska få ro själva så tycker jag ni ska ge dem er åsikt, då har ni själva varit ärliga och kan sedan lägga detta bakom er lite enklare.

Jag har själv brutit med vänner som inte har varit bra och inte gett dem någon större förklaring till varför och det känns mer jobbigt nu med facit i hand. Nästa gång jag ev måste bryta med någon ska jag agera annorlunda och berätta varför, för att själv komma över det snabbare.

Det är trist att förlora eller tappa kontakten med vänner, men tyvärr är inte alla alltid de man tror att de är och då får man väga för- och nackdelar.

Maria
2012-10-30 09:19
#4

Det låter ju som ni egentligen aldrig gillat kvinnan i famljen särskilt mycket så det svåra blir väl egentligen att bli av med en vän i mannen.

Ett jättesvårt problem men för er egen skull så borde ni minska ner på kontakten. Det är ju aldrig trevligt att umgås om man retar sig på varandra.

Skulle mannen undra så försök att vara så ärliga som möjligt.

Kvinnan verkar inte bry sig nämnvärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VinceFonz
2012-10-30 23:12
#5

Det är det som är grejen! Man vet inte riktigt var man har henne! Hon kan verka då himla omtänksam och intresserad när man träffas, men samtidigt förstår man då på "omvägar" att hon inte ger den bilden för andra. Han pratar inland bredvid mun utan att förstå hur det uppfattas av oss, ex.vis just att de bokat att göra saker med andra som vi pratat om och planerat tidigare. Man blir så ledsen och känner sig helt ignorerad och överkörd. Relationer är inte så lätt alltid, varken mellan makar, vänner, syskon eller föräldrar. Tack för era inlägg bumbleboo och vaniljen!

Upp till toppen
Annons: