Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1466 ggr
elouise
2012-11-01 09:41

Har du snattat?

Har du snattat eller stulit något någongång, antingen från butik eller från någon privatperson eller något annat ställe?

Jag menar att medvetet stjäla något. Inte att man råkat plocka på sig en penna på jobbet av bara farten och lämnar tilbaka nästa dag.

Annons:
Fridaaaa
2012-11-01 09:48
#1

Nej aldrig. För det är så dumt, idiotiskt och korkat!Det är min åsikt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aniara4
2012-11-01 10:03
#2

Jag svarade nej, fast då räknade jag i sanningens namn bort två händelser.

Den första var när jag var ca 2 år och mamma hade lyft upp mig medan hon handlade i en kiosk. På disken stod en skål eller burk med godis, och innan någon hann reagera hade jag tagit en och stoppat i munnen. Mamma tyckte det var hemskt förargligt och betalade genast för den samt en till brorsan också för att det skulle vara rättvist.

Andra gången var på lekis när jag blev väldigt förtjust i en legoratt som vi minsann inte hade i legot hemma och som gjorde att man kunde bygga mycket bättre bilar. Även där upptäckte mamma snabbt att den inte hörde hemma i legolådan och tvingade mig att ta tillbaka den till lekis.

Efter det har jag inte stulit någonting. Jag har alldeles för låg stresstolerans för att snatta.

Fridaaaa
2012-11-01 10:19
#3

#2 Det räknar inte jag till att snatta när man är så liten :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tonfisken
2012-11-01 10:19
#4

Ja tyvärr. Jag har faktiskt tagit en snickers en gång när jag var ca 10 år. Jag tog den bara från hyllan och gick förbi i kassan bara. Försökte inte ens gömma den och kassörskan såg inte vad jag gjorde.

Jag tänkte inte speciellt mycket. Direkt jag kom ut åt jag upp den. Först efter det tänkte jag vad jag höll på med. Jag tänkte först gå tillbaka och betala men vågade faktiskt inte. Jag var så rädd att dom skulle ringa polisen och att mina föräldrar skulle bli jättearga så jag sa det inte till nån. Har aldrig tagit nåt sen

Aniara4
2012-11-01 10:20
#5

#3, Nä, det gjorde inte jag heller, så jag svarade nej! Glad

fruktgumman
2012-11-01 10:29
#6

Nej

Annons:
Gur4m1
2012-11-01 10:29
#7

Jepp, när jag var ung så snattade jag lite grejs. Godis, en såndär "schock" och en gång en go´bit men då åkte jag dit så det sjöng om det och jag fick en rejäl avsmak då så aldrig kännt mig lockad att göra det igen ;) Att sno saker är enkelt förklarat: idiotiskt, men folk snor av olika orsaker. En del är sjuka, en del är fattiga, en del gör det för spänningen. För ett barn handlar det oftast om att känslan för "rätt och fel" inte är helt utvecklat ännu och om föräldern eller perosnalen sköter det på ett bra sätt så är det ibland snabbt fixat ;) (som i mitt fall ;).

Jag skulle int ekalla desperata människor för idioter. Snattar man för överlevnad eller för att få en "guldkant" på ett väldigt fattig tillvaro så har jag förståelse för det, även om det inte ska accepteras- men jag skulle inte kalla dem för korkade eller idioter, även om hanldingen är olaglig och dum. De som stjäl för att få en kick eler för att de är sjuka, måste ju få hjälp :)

Ungdommar som själ behöver ett kok stryk ;) Eller så kan man fundera över varför ett gäng tjejer känner att de måste sno makeup för att duga i sin tillvaro? Eller varför ungdomar stjäl pengar och mobiler från sina klasskamrater och yngre…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Emma--]
2012-11-01 10:37
#8

Nej men vet hur många som helst som har det. Var ett gäng i våran skola som snattade smink m.m
Såhär efteråt önskar jag att jag hade skvallrat på dom ;) Varför jag inte gjorde det förstår jag inte för dom var inte snälla mot mig :P

Gur4m1
2012-11-01 10:46
#9

#8 d ehade garanterat inte varit snällare efter att du skvallrat på dem :O

Men för deras egen skull hade de tju avrit bra att åka dit som ung, än att kanske inte sluta snatta och sedan åka dit rejält som vuxen. :(

Så du gjorde helt rätt i det långa loppet ;) Hö hö hö.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Emma--]
2012-11-01 10:59
#10

#9 Nä men det hade dom inte behövt få veta. Dom var ju inte diskreta direkt och visade stolt upp i bussen vad dom tagit ;P Kunde ju ha varit vem som helst som skvallrat ;)

Hahah! Tror dom växte ifrån det där tillslut.

citytjejen
2012-11-01 11:20
#11

När jag var 10-11 år så tog jag ett gem på Hemköp, det var ett sånt där färgglatt ett. Jag samlade på dem och fick syn på ett storpack som jag lirkade ur ett gem från. Jag var så nervös för att bli upptäckt! Det är enda gången jag gjort något sådant faktiskt.

/Christina

Mona22
2012-11-01 14:17
#12

En gång när jag var liten så snodde jag ett tuggumi , men jag fick sådan ångest så nästa gång jag var där betalade jag extra men vågade inte säga något om varför. har aldrig stulit något annat.

thilda-
2012-11-01 15:28
#13

Jag stod och mumsa o åt godis medans mamma handlade Kyss 1a gången såg ingen.. men 2a så kom dom på mig

Annons:
Liss
2012-11-01 16:10
#14

Jag kommer ihåg att jag stod utanför medan mina "vänner" snodde godis, när vi var kanske 6 år. Jag ville absolut inte följa med och vara delaktig. Men jag var väl egentligen delaktig ändå, som stod utanför och fick smaka efteråt.

Senare, när jag var kanske 9-10 år så blev jag pressad av en dåvarande kompis att sno ett pennskrin till henne. Som den "väldigt snälla vännen" som jag var, lät jag mig bli pressad och tog den. Jag hade aldrig varit så stressad och mått så dåligt i mitt liv, tills då.

Efter det har jag aldrig någonsin tagit något, finns ingen som helst anledning till det. Jag råkade glömma bort att scana en vara en gång, som man var tvungen att visa i kassan - för att den inte hade kod eller nåt. När jag kom hem fick jag världens ångest över att jag glömt något sånt. ^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

pyromanen
2012-11-01 17:52
#15

Min bror och jag letade igenom hela huset för godis om vi var ensamma hemma. Ofta!  Min mamma gömde då godiset på mer o mer udda ställen typs bakom böckerna i bokhyllan och i sitt klädskåp, men som ni hör så hittade vi det änddå Tungan ute.

Det blev en grej så att direkt när dom vuxne åkte iväg då började den vilda godisjakten.  Och vi fick ju inte ta, så någon sorts snattning var det.

Har inte snott nåt annat.

Maria
2012-11-01 18:13
#16

En gång har jag snattat en chokladkaka i en butik när jag gick i första klass.

Stoppade den innanför byxorna framtill och det var sommar och chokladen smälte och jag blev livrädd.

Det var första och sista gången.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smullis
2012-11-01 18:38
#17

En gång tog jag hem en liten klutt häftmassa från skolan, men annars, nej :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Dipsie'n'Poo
2012-11-01 18:45
#18

En gång på förskolan (3 år kanske?) när jag gick där. Jag gillade verkligen en liten liten leksak. Tog den pytte-lilla katten, som kanske var 2 cm hög.

Och en gång tog jag ett klistermärke från något företag. Satte det på låret för jag hade kjol.

Men inge mer. Så jag kryssade i 'Nej'.
Enligt mig var det en ganska lam, och jag var ung… Fast det är ju min åsikt.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Sweelin
2012-11-01 20:14
#19

Japp. Jag var väldigt tjuvaktig av mig som liten. Snodde både leksaker från kompisar och fritids eftersom jag enligt mig själv redan hade gjort upp en "lek-historia" och måste avsluta den… Snattade från affären gjorde jag en gång då jag var med mamma, tog en läppglans framme vid kassan Förvånad Slutade sno saker från andra då jag var 11 - då ville jag ta stopp på beteendet!

Annars så var jag väldigt laglydig av mig och är ännu idag

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Honestyisdead
2012-11-01 20:16
#20

Snodde plastringar en gång som liten, men mamma kom på mig och tvingade mig att gå till affären och lämna tillbaka dom och be om ursäkt. Kan säga att det inte hände fler gånger ;)

Annons:
EmelieGustavsson
2012-11-01 22:57
#21

Ja, har snott mycket genom min tonår, cigaretter alkohol osv, tur att man mognar till och skärper sig :D

Honestyisdead
2012-11-01 22:58
#22

#21 Snott cigaretter? Hur har du lyckats med det?

Jojaton
2012-11-02 11:12
#23

Råkade få med mig ett paket tuggummi från affären en gång när jag var liten, upptäckte inte det förrens jag var hemma men vågade inte säga nått. Mamma och pappa kom på mig, och sen hände det aldrig igen!

Johanna - Instagram

Honestyisdead
2012-11-02 13:21
#24

#23 Fast då är det ju inte riktigt snatta i rätt mening eftersom du inte stal det med vilje.

malinmagnusson
2012-11-02 14:12
#25

Har inte snattat nåt som vuxen men när jag var barn så hände det att jag smakade av lösgodiset när jag gick förbi där

Afturelding
2012-11-02 16:11
#26

Ja, jag snatttade leksaker som liten, typ såpbubblor och så. Men det slutade jag med när jag var runt 12 och mormor kom på mig och tog med mig tillbaka till affären. Usch, jag kommer fortfarande ihåg hur hemskt det var och hur rädd jag var för att jag skulle bli flyttad till fosterhem.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Jojaton
2012-11-02 21:55
#27

#24 Nej, hade tänkt skriva att det var det enda, plus att min ålder (5-6 år) och att det inte var med vilje gör att jag inte räknar det, men det glömde jag bort Flört Kryssade i "Nej".

Johanna - Instagram

Annons:
[Devya]
2012-11-03 11:49
#28

En gång då jag var 5 år gammal tog jag en sådan där chokladtomte från butiken. Jag hade frågat mamma om hon kunde köpa en, men det kunde hon inte för som vanligt hade vi dåligt med pengar.

Jag tog en och mitt hjärta bultade som det ville sprängas. Jag gick snabbt ut ur butiken och tog fram chokladtomten. Jag hade så dåligt samvete att jag var tvungen att slänga chokladtomten i skräpet, utan att ha smakat på den. Jag fick så dåligt samvete och mådde dåligt länge efteråt.

Då jag gick i högstadiet umgicks jag med fel personer en kort period. Då vi gick in i butiken började de snatta och ville att jag skulle stå så att ingen såg dem. Jag mådde så dåligt av det att jag var tvungen att sluta att träffa dem, för jag kunde inte säga åt dem att sluta eftersom jag inte vågade.

monstermash
2012-11-03 11:52
#29

Hade några leksaker som jag gillade väldigt mycket, en tjejkompis fick låna dem utav mig och hon vägrade ge tillbaka dem, eftersom hon tyckte att hon fått dem. En dag la jag dem i fickan och gick hem igen, men jag räknar inte det som stöld - var ju mina grejer från början. Tungan ute Vi var nog knappt tio år då.

Tog även någon leksak från dagis, och snattade kulor/ett leksaksdjur från en leksaksaffär en gång. Var dock inte särskilt gammal då, och i dagsläget betalar jag hellre för vad jag vill ha. ^^

fidojunior
2012-11-03 20:51
#30

Aldrig gjort, tycker att det är väldigt fel.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Ratzo
2012-11-03 21:21
#31

Det var min storasyster som fick mig till att stjäla, jag vaktade och hon skötte resten. Vi stal armband, hårband, tuggummi och pennor. Men nu så tycker jag det är helt fel att stjäla!!

I can't drown my demons, they know how to swim.

Jenna_Nord
2012-11-04 00:30
#32

När jag gick i 4an (vet inte hur gammal man var då, orkar inte tänka efter), så kom jag och en kompis tillbaka till klassrummet efter gymnastiken. Vi hade slutat för dagen och skulle bara hämta en sak. Inne i ett av "mysrummen" så stod där ett brunt litet "paket", alltså något som var inpackat i någon form av brunt bakpapper såg det ut som med ett snöre runt. Vi var så grymt nyfikna och eggade varandra, så vi tog det och sprang sen iväg snabbt som bara den.

På vägen hem öppnade vi det och insåg att vi hade snott en doft-tvål… Lagom besvikna och snopna blev vi.. Men lämnade inte tillbaka den, skolan var förmodligen stängd vid de laget. Men vi övertygade varandra att den var så ful så de var nog ingen som saknade den ändå..

haha :P ung och dum man var..

Mvh Jenna

Upp till toppen
Annons: