Annons:
Etikettfamilj
Läst 3941 ggr
mc-john
2012-11-12 16:44

Min flickvän nonchaleras

Mina föräldrar tyckte väldigt mycket om mitt ex, och det gör dom fortfarande. Men nu är det så att jag har en ny flickvän.

Hon får alltid känna sig utanför i min familj. Dom säger inte otrevliga sakert till henne men dom behandlar henne som luft. När hon säger något så svarar ingen (förutom jag) och när dom pratar så vänder dom sig alltid direkt till mig och låtsas att det bara är jag där.

Naturligtvis har jag tagit upp det här med mina föräldrar otaliga gånger men jag kommer ingen vart. Jag får på sin höjd svar som "vi har inte gjort henne något" och om jag pressar dom tillräckligt "vi väljer själva vilka personer vi vill prata och umgås med"

Jag tror (eller jag vet förstås) att dom blev mycket besvikna då jag och exet separerade. Mitt ex är ju mammas "bonusdotter" som hon kallar henne.

Men nu är mitt förhållande med henne historia och ska min nya tjej  behöva lida för det?

Allt fler gånger väljer min flickvän att inte följa med till mina föräldrar (vilket dom verkar lika glada över)

Dom gånger vi bjuder hem mina föräldrar tackar dom alltid artigt  nej och säger att dom är upptagna. Däremot varannan helg när min flickvän jobbar så är mina föräldrar flitiga besökare här.

Vi har varit tillsammans drygt ett år nu så det verkar inte "gå över" med tiden

Annons:
Gronstedt
2012-11-12 16:48
#1

Du kan knappast göra om dina föräldrar, de har ju rätt när de säger att de själva väljer vem de ska umgås med. Men du behöver ju inte ställa upp på det, utan kan välja att ställa upp på din flickvän i stället. Låt bli att besöka dem om ni inte båda är välkomna, ta inte emot dem i ert hem om det inte passar dem att komma när ni bjuder in dem.

viktoria91
2012-11-12 16:50
#2

Min bror behandlade min ett ex som luft då han inte gillade honom. Jag struntade i vilket då mitt ex inte brydde sig och min bror är gammal nog att välja vilka han vill ha i sitt liv.

mc-john
2012-11-12 16:58
#3

Ja naturligtvis är det så att man väljer själv vilka man vill umgås med, men jag tycker nog att man kan skärpa sig och prata lite med sin svärdotter även om dom inte gillar henne. Det är ju inte fråga om att dom ska vara kompis med henne och umgås en massa med henne när inte jag är med.

Vi vill ju bara att de gånger vi träffas ska vara trevliga besök, och inte att hon ska vara ledsen och må dåligt. För det gör hon. Hon har riktigt ont i magen inför julen och hur det kommer bli då.

Gronstedt
2012-11-12 17:05
#4

#3: Umgås inte med dina föräldrar på jul då! Ställ upp på din tjej och gör något som ni båda kan trivas med.

Honestyisdead
2012-11-12 17:07
#5

Respektlöst av dina föräldrar. Man behöver inte gilla alla, vuxna människor måste respektera andras val, allra helst barnens och visa respekt genom att i alla fall prata med barnens partner. Jag hade slutat bjuda in dom då min partner inte är hemma och sagt att vi inte besöker dom fören dom kan visa respekt och vara hövliga!

[WickedAlly]
2012-11-12 17:09
#6

Tycker att dina föräldrar är oerhört barnsliga, man måste kunna uppföra sig. Hur många gånger träffar man inte folk som man inte gillar men som man är trevlig mot ändå? Det händer ju rätt ofta.

Att hon inte är precis som ditt ex ger dem ju inte rätten att behandla henne såhär.

Jag hade valt att fira jul och sådant med flickvännens familj om hon har någon istället. Hade inte accepterat att min partner blev behandlad såhär, och jag hade definitivt inte låtit henne må så dåligt över något som man egentligen inte behöver göra (tänkte nu främst på julen).

Kan inte dina föräldrar skärpa sig och uppföra sig som vuxna människor så får du nog välja sida lite, tråkigt med sant.

Annons:
Honestyisdead
2012-11-12 17:13
#7

#6 precis, aldrig att jag skulle tvinga min partner fira jul med min familj om dom inte kunde bete sig. Julen ska vara trevlig, inte få en att må dåligt!

mc-john
2012-11-12 17:48
#8

Nej jag kommer såklart inte tvinga henne till att träffa dom och jag förstår fullt ut att hon  slutat följa med till dom många gånger.

Angående julen så hade vi tänkt fira med hennes släkt på julafton och min släkt på juldagen.

Men som ni säger så är ju alternativet att jag bryter kontakten med föräldrarna sålänge dom gör såhär.

Till saken hör också att jag har en bror som är helt okej med min flickvän då vi umgås med honom själva. Men såfort det är i sällskap med föräldrarna så gör brorsan exakt som dom.

Jag vill inte tro att detta är sant. Är det här min familj? Vi har ju inte haft några konflikter eller tjafs utan jag trodde vi hade en varm gemenskap. Så har jag alltid känt det tidigare.

Min flickvän är inte heller någon jobbig person. Ingen människa kan nånsin tycka det. Hon är försynt och blyg med folk hon inte känner väl. Ingen som är kaxig eller mopsar upp sig. Sen har hon kanske ett lite  annorlunda utseende men det rår hon inte för!

Gronstedt
2012-11-12 17:54
#9

Ja, du får göra tydligt för dem att ni inte vill umgås med dem om det inte uppför sig åtminstone hövligt. Sedan kan det vara svårt att umgås med blyga människor också, men som sagt, ett hövligt bemötande är det minsta.

[Emma--]
2012-11-12 18:55
#10

Dom behöver ju faktiskt inte vilja umgås med henne hela tiden och inte vara ensamma med henne.

Men när du har gjort ditt val att vara med henne borde dom åtminstone kunna bete sig som vuxna människor och respektera henne och vara trevliga stunden ni är där.

Kan tänka mig att situationen blir jobbig för din flickvän.

Maria
2012-11-12 18:56
#11

Fy attan vilken situation.

Jag tycker dina föräldrar beter sig helt bedrövligtSkrikandes

När jag träffade min man för 100 år sedan så pratade min svärmor hela tiden om min mans före detta som var väldigt omtyckt av mina svärföräldrar. Det var skitjobbigt.

Det gick så småning om över men jag minns hur dåligt jag mådde av det.

Nu har vi en son som är 28. Han har haft ett längre förhållande med en underbar tjej men det är slut och jag passar mig noga för att prata om henne när det är ny flickvän på gång.

Jag ska livligt erkänna att jag saknar hans gamla flickvän men det får jag ju givetvis tvungen att släppa.

Att dina föräldrar inte ens lyssnar när du tar upp problemet är ju ännu värre. Många gånger kan man kanske vara tanklös men det handlar det ju inte om i ditt fall.

Jag tycker du ska sätta din flickvän i första hand så får de respektera att ni inte träffas så ofta så förhoppningsvis så kanske det hela vänder så småningom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Loca Diaz]
2012-11-13 17:33
#12

Håller med #1 Väldigt barnsligt beteende av dina föräldrar

[glitterglam]
2012-11-14 00:17
#13

Håller verkligen med de flesta andra om att du bör stå på din flickväns sida tills dina föräldrar kan uppföra sig. Kanske vore bäst att hoppa över denna julen och hoppas på bättre lycka nästa jul? Din tjej ska ju inte behöva ha ont i magen månader i förväg.

Annons:
Gur4m1
2012-11-14 07:25
#14

Mm stå på din tjejs sida här, detta är DIN fight efterosm det är din fmailj som ahr problem med din tjej, en tjej du faktiskt har valt att vara med. Tror inte man kan säga mer till dem, de gör ju sina val men du kan visa dem att du cokså kan göra ett val och även markera att hon är viktig för dig och visar vad de väljer bort när de väljer bor thenne.

Hon är ju kanske den framtida modern till deras barnbarn eller din framtida hustru? De måste inte älsa henne, de måste kunna ge henne respekt och bete sig som folk mot henne. Framförallt låter det som att de måste ge tjejen en chans att visa vad hon går för :)

Att din flickvän går runt och mår dåligt när ni ska träffa svärisarna fungerar inte i längden, det kommer att tära sönder er relation. Det kommer att bli otroligt jobbig situation om ni någon gång skaffar barn tillsammans.

Våga ta ställning, och det msåte vara på tjejens sida om du vill behålla henne. Stå på dig och lycka till! :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: