Annons:
Etikettförhållande
Läst 2710 ggr
Jessicahagstrom94
2012-11-14 19:24

Era åsikter, sex och kärlek.

Min pojkvän säger att sex är kärlek.

jag anser att sex och sex och kärlek är kärlek.

man har ju sex med någon man älskar, men sex är inte själva kärleken? :s

kärlek enligt mej är när man visar att man älskar varandra, inte när man har sex utan när man säger fina saker till varandra osv.

så vad tycker NI?

sex är sex och kärlek är kärlek ELLER sex är kärleken?

han tycker nämligen inte att jag visar några känslor för att vi inte har sex. har inget med saken att göra enligt mig.

Annons:
Geru
2012-11-14 19:27
#1

Det varierar, från person till person. Det finns ingen riktig norm där. Åsikterna är vitt sprida över världen:p

Jag kan tänka mig att ha sex för sexets skull, men jag har absolut mycket mer gärna sex med någon jag älskar.

Där i mot är det inte samma sak att säga att du inte skulle visa känslor för att du inte har sex. Det är ditt beslut, och någonting han ska ge blanka fan i att kommentera kring. Du kan mycket väl älska någon och inte ha sex med människan. Det är INTE samma sak.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jessicahagstrom94
2012-11-14 19:32
#2

#1, EXAKT! det var det sista du skrev som jag ville ha fram, att det inte är samma sak.

klart att man har olika åsikt om det där :)

Jessicahagstrom94
2012-11-14 19:34
#3

tror han ångrade sig lite nu, nu säger han att sex är det som "för varandra närmre, det som stärker ett förhållande när man bråkat" ;) det kanske jag kan hålla med om.. i vissa fall.

taggigarosen
2012-11-14 19:51
#4

Sex är inte kärlek, men älskar man någon så är det ju rimligt att vilja ha ett sexliv med den.

Jessicahagstrom94
2012-11-14 19:54
#5

#4, ja, men jag visar ju inte mindre kärlek och känslor för att jag inte vill ha sex jämt, som han verkade tycka nyss.. :)

taggigarosen
2012-11-14 19:55
#6

nä inte sex jämt men sex ibland har man väl om man älskar varann eller. Sen är ju sexlusten förstås olika. Vissa vill flera gånger om dagen, andra en gång i månaden.

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-11-14 19:57
#7

och jag är en sån som vill sällan ^^ vilket han säger sig acceptera, men sen när man börjar prata om det så låter det snarare som om jag inte visar några känslor, bara för att jag inte vill ha sex hela tiden varje vecka :)

pyromanen
2012-11-14 20:15
#8

Sex kan vara sex, sex kan vara både sex och kärlek och det finns även kärlek utan sex.

Sex kan vara ett utomordentligt bra klister i en kärleksrelation och den näraste närhet med den man älskar och det kan vara den ultimata bekräftselsen på kärleken att ge sig hän tilll sin älskade helt utan förbehåll/hämningar/spärrar eller begränsningar.

Kan förstå i teorin att man (en del människor) kan ha sex bara för sexet, men i min värld så hämnger det ihop.

Jessicahagstrom94
2012-11-14 20:36
#9

Ja, det hänger ihop på det sätt att man har sex med den man älskar och är kär i osv, men sex är inte hela kärleken, kärleken bekräftas inte bara genom sex.

Gur4m1
2012-11-14 21:04
#10

En man sa åt mig en gång "analsex är kärlek, äkta kärlek". Vi började aldrig dejta ;) Kärlek är inte sex, anser jag. Jag håller med dig. Sex är sex men sex kan betyda olika mycket för många. Så man får minnas att man ska int ebehöva ha sex för att visa/känna kärlek, men sex kan även ebtyda saker för många.

MEn han kan aldrig säga "vi ska ha sex, annars älskar du inte mig" men han upplever kanske att en relation utan sex är en ganska tom relation? Brukar handla om att sex, precis som en kram eller uppskattande ord är en bekräftelse, utöver det där mysiga, sköna och den instinktiva, lustfulla sexdriften.

Kärlek bör vara mer än sex, och sex är ibland bara sex. Så han får väl tycka som han tycker och du får tycka som du tycker så länge ni två är överrens om hur det fungerar i er relation: att du inte har sex med andra (för du tycker sex inte är knutet till kärleken(relationen?) och han inte börja rkräva sex som bekräftelse på er kärlek, de gånger du faktiskt inte har lust/orkar. :)

För mig är sex någonting skönt som jag gärna har med folk, men jag är mer seriös när jag faktiskt tycker om någon, då håller jag på mig och lär känna personen. Då är sexet bara med dne jag älskar. MEN kärleken är inte enbart sexet. En relation ska ju överleva och vara bra även de där perioderna när man kanske inte kan ha så mycke sex. Man måste kunna bekräfta varandra på andra sätt också :) Låter mest som att din pojkvän försöker pressa dig…göra sexet mer känsllomässigt bundet än vad det är. Att det är ett bevis. Det känns fel i min värld.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jessicahagstrom94
2012-11-14 21:38
#11

grejen är den att jag tycker som du säger, att man inte ska behöva ha sex för att han ska känna att jag älskar honom, jag skulle aldrig kunna ha sex med någon jag inte är ihop med och absolut inte med någon jag inte känner.

han verkar ju tycka att vi MÅSTE ha sex, annars är det inte riktig kärlek, annars visar jag ingen kärlek liksom. men jag visar inte min kärlek genom sex, utan sex har jag när jag känner för det med honom.

[WickedAlly]
2012-11-14 21:44
#12

Han kanske är osäker på sig själv och tycker att du bekräftar din kärlek till honom genom att vilja ligga? Som en bekräftelse på att du tycker att han är attraktiv, det är ju en ganska stark önskan hos de flesta.

Jag tycker att kärlek är kärlek och att sex är sex, men jag tycker också att man genom att älska med varandra kan visa kärlek och framförallt närhet och tillit. För mig är sex något man har när man är i ett förhållande och då blir det ju automatiskt för mig något kärleksfullt :)

Jessicahagstrom94
2012-11-14 22:33
#13

jag håller med dig, men vill jag inte så vill jag ju inte, det har inget med han att göra, om han är attraktiv eller inte eller om jag älskar honom eller inte.. :) jag har bara en väldigt varierande lust.. haha :( skulle ju inte skada med ganska mycket mer sexlust än vad jag har nu, förstår ju att han vill ha det oftare än vi har nu.

Annons:
[Loca Diaz]
2012-11-14 23:42
#14

Man kan visa känslor på många vis utan sex! Smek pussar ord kramar blickar och ömhet. Men sex är kärlek kan vara att man bara har sex med den man har känslor för. En del är ju så. Medan en del andra har sex utan känslor och utan att det betyder något - att det är skönt och kul, och därför blir sex bara sex.

[WickedAlly]
2012-11-14 23:51
#15

#13 Nej, självklart inte. Vill du inte så ska du heller inte, sex ska man ju ha när man har lust :)
Du kanske kan på andra sätt försöka bekräfta att han är attraktiv och snygg? För att se om det är anledningen till att han säger som han säger. Du kan ju testa att säga att du tycker att han är het/snygg/fin oftare (om du inte redan gör det då). Då kanske det visar sig att det är just bekräftelse han söker :)

Nu behöver det ju inte alls vara såhär, men det är ju värt ett försök.

(Har du något hormonellt p-medel? Det kan påverka, tänkte om det kanske fanns en orsak bakom att du inte har lust så ofta.)

Tomteslakt
2012-11-15 06:17
#16

Sex är sex, men det kan kombineras bra ihop med kärlek förstås. Dock kan sex också vara ett mycket trevligt sätt att kunna umgås med sina vänner. Dvs ha sex med någon man känner väl, även om man inte är ihop (då menar jag inte bara som KK:s).
Att ha sex som umgänges sätt är mycket trevligt och absolut inget konstigt.

Roamer
2012-11-15 07:52
#17

Kärlek är ju en viktig del i människans liv och sex ett behov som behöver stillas precis som alla andra behov. När du pratar så låter det mest som det är ett argument för din kille att få ligga oftare då du inte har samma sexdrift. Det är ju inte helt rätt eftersom de olika delarna är olika behov men nära kopplat till varandra och för vissa är det ju så att man inte har sex med andra än de man älskar. Jag hade länge den tron själv och kände mig rätt billig och usel när jag haft sex med någon jag inte alls var intresserad av på något djupare plan. Sen träffade jag en tjej som verkligen hade renodlat känslan att sex var mer som att gå och få massage och det hade man med den man tyckte såg trevlig ut och lite som ett tidsfördriv. Tyvärr råkade jag falla för henne riktigt djupt och blev lite trasig efter det då det inte stämde överrens med min bild av det hela. Idag har jag väl särat på de olika företeelserna och har inte samma romantiska bild av sex jag en gång hade, på gott och på ont. Helt klart är det ju inte samma uppvaktningsförfarande som det en gång var då sex är bara just sex och det händer att jag saknar min gamla bild av hur det borde vara. Antar min nya syn är mer anpassad efter hur samhället fungerar idag och nu när sex inte är längre bort än ett inlägg på ett forum har väl värdet av det devalverats fast det her ju sina fördelar med.

Hur som helst, så sex med någon man verkligen älskar är bättre på alla sätt än den vildaste sexnatten tänkbart med någon random. Har ni känslor för varandra och olika sexdrifter så får väl han lösa det på egen hand, och du får förklara att du har känslor för honom men inte har samma behov av just sex, men kanske närhet kan duga med kramar och kyssar lite oftare. Tror som sagts tidigare att han är nog mest osäker och vill höra dig bekräfta honom oftare, antingen med ord eller handling. Ge honom mer fokus när ni är ute tillsammans så slipper han oroa sig för att du vill ha någon annan.

Namiko
2012-11-15 08:05
#18

Sex kan vara en del av kärleken, men det kan även vara något helt annat. Kärlek för mig är helt enkelt känslor och sist jag kollade var sex inte en känsla.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jessicahagstrom94
2012-11-15 08:36
#19

Jag håller med alla om att sex är den del av kärleken, men på honom lät det som sagt som om det var ALLT i ett förhållande, att det är livsviktigt för att han ska känna kärlek, men jag sitter ju och säger massa fina grejer till honom dag ut och dag in, ändå känner han ingen kärlek för att vi inte har sex varenda vecka? :/

sex kan vara sex och sex kan vara en DEL av kärleken. :)

tack för alla åsikter!

pannika000
2012-11-15 09:45
#20

Jag kan förstå att man är missnöjd om man aldrig har sex i ett kärleksförhållande. Sex är naturligtvis inte allt men utan sex skulle jag känna det som vi bara var vänner, inte ett kärlekspar.

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-11-15 10:03
#21

#20 men man gör ju annat hela tiden också, asså sånt som har med "myspys" att göra? alltså klart vi har sex, men inte varenda vecka för jag känner inte att det är så fruktansvärt viktigt liksom.

pannika000
2012-11-15 10:18
#22

ja det är klart man gör annat än att ha sex. Och ingen har sagt att man måste ha sex varje vecka heller. Din pojkvän får respektera om du har lägre sexlust

Jessicahagstrom94
2012-11-15 10:21
#23

#22, men precis. :) och det har han ju gjort i över 3 år, men det verkar lite som om han fått högre lust nu på senare tid.

Roamer
2012-11-15 10:22
#24

Rent spontant får jag nog säga att sex mindre än en gång i veckan är lite på låga sidan och kan nog ha viss förståelse för din partners frustration. Det låter som ni har väldigt olika behov och kanske ska fundera ut en lösning som funkar för er båda, för erfarenheter säger mig att en relation där behoven är alltför olika inte håller. Med det sagt inte att du ska försöka "tvinga" dig till mer lust för det fungerar inte alls. Jag har provat att vara både den som är den "tråkiga" och den som är lite för mycket på och inget av dem känns värst roliga. Bäst är det när det stämmer någorlunda. Om du inte upplever att det är ett problem med din egen drift så får ju du få honom att förstå att du inte har behovet, för att ha sex utan lust är helt förkastligt och förstör mer än hjälper till i förlängningen.

Nu vet jag ju inte hur er livssituation ser ut med jobb, barn osv så svårt att säga om det påverkar, men ta mer tid till närhet och se om det avhjälper för er båda. En fråga som du kan tänka på är om det har varit så hela tiden eller om det var annorlunda i början, och isf vad som påverkat dig till att minska i lust, för det kan ju vara så enkelt att han inte lägger ner någon tid på att hålla sig ren och snygg. Det blir ju en kommunikation ni får ta i det fallet för att komma till en lösning som fungerar för er båda. Som jag uppfattar det tycker du att problemet är att han vill oftare än vad du vill och det är icke önskvärt. Alla är olika och det är ju att hitta lösningar som är viktigt och att båda parter mår bra i relationen och hittar en jämnvikt.

Jessicahagstrom94
2012-11-15 10:32
#25

#24.

inte alltid vi hinner ha det varje vecka, vi ses typ.. högst 3 gånger i veckan liksom, jag har sjukt mkt med skolan men han själv är arbetslös just nu och går bara hemma. men för min del då, jag känner en enorm press med massa saker att göra i skolan som tar upp mesta delen av tiden varje dag förutom på helgen, och då träffas vi, på helgerna oftast bara, då vill jag göra annat än att mysa. jag vill hitta på nåt, och det är större risk att jag vill ha sex när han sover över för då är det mindre risk att någon i familjen bara klampar in i rummet (som de har en stor förmåga att göra på dagarna så fort de vill något!!) , men han är pälsallergiker och jag har djur hemma så han sover inte över ofta.

min förminskade lust har nog att göra med att jag är så enormt rädd att bli gravid, trots kondom och p-piller, jag vet, det är typ omöjligt att bli gravid med de två preventivmedlem tillsammans, men jag kan inte sluta oroa mig efter varje gång vi har sex liksom. är livrädd att bli gravid, mina föräldrar skulle kasta ut mig.

jag är 18 år och han fyller 20 idag, så barn har vi inga planer på än på några år. det var inte så här i början, då var det sex oftare än vad det är nu.

han har nu börjat träna för att han tror att det ska hjälpa en del i min lust, och visst, det kan det mycket väl göra. (snygga kroppar = mer sexlust för min del). så vi får se hur det blir med det hela.

men stress + rädsla för en graviditet + att mina p-piller kanske drar ner lusten = dålig lust för sex. :( tyvärr.

VeronicaKahlbäck
2012-11-15 10:59
#26

#25 Rädslor som hindrar en är inte hälsosamt! (inte bara när det handlar om sexet).
Får du/vill du inte göra abort ifall olyckan skulle vara framme?

Jag tycker att kärlek är kärlek och sex är sex av den anledningen att inget rent teoretiskt kräver det andra.

Skrev i en annan tråd här för inte så länge sedan att jag (för mej) tycker sex är viktigare än kärlek (till en partner), det beskriver väl var jag står i frågan. Men om ena parten i en tvåsamhet har lägre sexlust är det där ribban ska vara, även om jag personligen skulle kämpa för att hitta min sexlust om det var jag som mindre hade.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

pyromanen
2012-11-15 11:03
#27

I #0 frågar du om vad vi tycker. Och sen ger du dig på att argumentera för eller emot det vi tycker. För mig känns det som att du letar efter bekräftelse och någon sorts "sanning" som innebär att du har rätt och din pojkvän fel. Det finns inte en sanning, det finns många olika förhållningssätt till sex och kärlek som var o en av dom kan vara rätt för den enskilda.

Gör du något för att få mindre stress?, bli mindre rädd för graviditet?  har du testat vara utan hormonellt P-medel ett tag?  kanske skulle det kännas bra för din pojkvän att du försöker med något, även ifall det kanske inte blir till mer sex så visar du i alla fall att du vill försöka och att du tycker att även hans behov är viktiga, att du är beredd att ta tag i problemen?

Tycker det är alldeles rätt att inte ha sex när man inte har lust i alla fall! fortsätt med det!

.

Annons:
Roamer
2012-11-15 11:05
#28

Då är du ju medveten om vad som gör att det inte blir mer och er situatione verkar inte vara optimal för att kunna ägna er åt varandra helt själva heller. Låter som att ifall han får jobb och du mindre med ditt liv och eget boende som kommer mycket av detta att lösa sig självt. Alla har tider i livet då sex är mindre viktigt och det är bara att rida ut tills det anpassat sig. Beskriv detta för din pojkvän(om du inte redan har det) och ta det därifrån.

Just din rädsla att bli gravid låter som något djupare då ni använder ju maximalt skydd för att förhindra detta. Prata med din skolkurator ifall du inte kan släppa det för inte ovanligt att projicera sina rädslor på fel saker.

Jessicahagstrom94
2012-11-15 12:05
#29

#26 grejen är väl den att jag inte ens kommer kunna berätta för mina föräldrar, utan det skulle vara att göra abort i smyg, och hur gör man en sån grej liksom?

jag försöker hela tiden hitta min lust till sex igen, men den är bra på kurragömma! :(

#27 mjo.. blev nog lite fel här! ni får ju tycka vad ni vill och jag menar inte att säga emot er åsikt även om det kanske låter som det? har jag faktiskt inte tänkt på, så ber om ursäkt isåfall. klart folk tycker olika!

jag försöker hela tiden, försöker få mer lust, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. jag har mycket i skolan just nu och det gör mig stressad, vet inte hur jag ska kunna få bort den stressen riktigt heller.. :(

och bli mindre rädd för graviditet, jag borde ju helt enkelt prata med kuratorn och försöka få hjälp på något vis, jag vet ju att det typ inte går att bli gravid med båda dom medlen, så jag fattar inte varför jag oroar mig hela tiden.

jag har inte testar att vara utan p-piller, men jag kan testa. hur länge? :)

#28 absolut, får vi eget boende och kan ägna mer tid till varandra varje kväll utan jag ska behöva känna att familjerna kan komma in i rummet just när vi har sex och störa kommer det nog bli mer och mer sex och en bättre relation helt enkelt.

ja, fattar ju som sagt inte själv varför jag oroar mig för att bli gravid hela tiden.

[_Fisken_]
2012-12-07 23:33
#30

För mig är sex en händelse i en hiarki av känslor och kärlek. Det är en yttring av kärleken. En lust att sammansmälta med den man älskar. Målet är inte sex. Målet är att uppleva den andra personen fullt ut. På det mest intensiva sätt man kan uppleva. Därför är sex underordnat känslorna.

Nu har jag inte läst alla inlägg före mitt inlägg. Jag läste redaktörens/moderatorns text och spinner vidare på det.

Jag har problem. Jag agerar hjälpare för en kär kvinna som jag alltid tyckt om. Hon vill skiljas och det har gått långt. Jag själv är skild och har lite erfarenhet från det området. Så jag stöttar henne och vet precis exakt vad hon lider av. Hon lider av att hon går i en öken. Hon vill ha passion - ialla fall vardaglig passion. Och jag känner så väl igen mig i henne. Hon har en karl vid sidan av där hon får släcka det värsta och jag dömer henne inte. Jag lider med henne. Det värsta är att jag börjar själv få känslor för henne. Hon är min tvillingsjäl och det har hon själv sagt. Hon ger signaler till mig om att det är ok att jag bjuder henne på middag. Hon accepterar att jag säger vad jag anser om henne - jag har berättat för henne att jag börjat få känslor för henne. Det är helt ok för henne. Jag kan inte handskas med mig själv snart. Det svider i mig när hon ska ner till den där karln. Fan också! Jobbigt! Men samtidigt juvligt. Jag läste en artikel om att "kärlek och smärta går hand i hand". Suck. Måste jag ta denna resa igen? Jag vill ju inte utnyttja hennes svaghet just nu och känner mig rutten.

[RadioMG]
2012-12-08 02:14
#31

Så har man inte sex, så är man inte kär? Löjligt! Isf skulle jag hata min sambo med tanke på vilken period jag kommit in i..

Jag hatar verligen inte henne!!

Fridaaaa
2012-12-08 09:58
#32

För mig är sex inte kärlek.
Man kan ha sex utan kärlek och man kan vara kär utan att ha sex :)
Så dem två behöver inte ha med varandra att göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_Fisken_]
2012-12-08 12:53
#33

Jag måste vara kär för att ha sex. Annars funkar det inte. Jag vet att vi är olika och därmed kan man inte generalisera. Tyvärr så kanske det lät så i mitt inlägg.

Jessicahagstrom94
2012-12-08 14:42
#34

#30 ja, okej.. förstår!

#31 ungefär så verkade min kille tycka, bara för jag inte vill ha sex ofta tycker han att jag inte verkar kär.

#32, håller med :)

#33, jag är som du. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: