Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1270 ggr
SofiaWe
2012-11-22 19:12

Efternamn

Hur gjorde ni/skulle ni göra när ni gifter er?

(Ber om ursäkt för att frågan bara är anpassad till ett heterosexuellt förhållande)

Första undersökningen jag gör så jag hoppas den blir rätt, så att säga :)

Annons:
Jeriksson
2012-11-22 19:20
#1

Är inte i den åldern än men om det skulle hålla sig mellan mig och min flickvän vilket jag hoppas på så skulle det vara kul att göra en mix på bådas. Vi brukar göra det och kalla varandra för det ibland :) Så Karlsson skulle det bli då Glad Men så kommer det nog inte bli, det är bara något man mest skojjar om nu och kanske en utväg om man inte kan bestämma sig för vems efternamn man ska ta (: \(^.^)/

Men som sagt så är jag inte där än så jag vet inte hur jag skulle vilja göra :)

Mvh. Johan

Följ mig gärna på Instagram --> Jerikssons

Sajtvärd för Paintball iFokus

Kolla gärna in och svara på Dagens Kluringar & Dagens quizar och testa dina kunskaper!! Skrattande

Emelie-E
2012-11-22 19:47
#2

Först tog jag hans efternamn men senare så hittade vi på ett alldeles eget :)

ChristineL
2012-11-22 20:01
#3

Vi gifter oss nästa år och kommer ta hans efternamn.

Fridaaaa
2012-11-22 20:25
#4

Ska inte gifta mig, men skulle vi göra det skulle vi förmodligen ta bådas, då jag inte vill heta hans efternamn :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
2012-11-22 20:34
#5

Han behöll sitt. Jag behöll mitt och lade till hans.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
2012-11-22 21:14
#6

Får inte homusexuella gifta sig i sverige? Jag balde annat eftersom jag inte är gift eller ens förlovad. Skulle det som jag hoppas bli aktuellt i framtiden kommer jag ta hans namn utan att blinka. Skulle vara skönt med ett normalt och svenskt efternamn.

Annons:
LaSadie
2012-11-22 23:38
#7

När vi gifter oss till våren kommer jag att ta hans efternamn. Mycket velande fram och tillbaka för min del hur jag skulle göra. Har redan två efternamn, då min mor ville ha sitt flicknamn till oss.

Det namnet är fint och har en annorlunda stavning och skulle inte ha något emot att ha kvar det, men det är långt och min fästmans namn är långt med och det skulle bara bli konstigt om jag hade båda Skrattande

NinniH
2012-11-23 06:30
#8

Jag tog hans namn när vi gifte oss och det var väl mest av "bekväma" skäl. Det blev helt enkelt mindre för mig att ordna med än vad det skulle bli för honom, trots att hans efternamn är vanligare än mitt (även om mitt inte räknas som ovanligt heller).


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Fridaaaa
2012-11-23 08:15
#9

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
2012-11-23 08:24
#10

Vi gifter oss nästa år och tar hans namn. Mitt namn är så tråkigt och vanligt, jag känner mig nästan anonym med det namn jag har, så illa är det ;)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fruktgumman
2012-11-23 09:45
#11

Vi har inga planer på att gifta oss då vi trivs bra som sambos men skulle det någon gång bli aktuellt så vill ingen av oss byta bort sitt efternamn så då blir det att var och en behåller sitt.

Sarah
2012-11-23 12:28
#12

när det väl blir av kommer jag behålla mitt namn och han sitt

Gur4m1
2012-11-23 12:37
#13

JAg och killen har inga direkta uttalade planer på att gifta oss, men vi har pratat om detta med efternamn och jag vill gärna bära hans, MEN jag skulle hellre vilja ta ett "nytt" gemensamt som ändå är gammalt från hans eller min släkt (tex min mammas flicknamn eller hans farmors flicknamn osv) för de är speciella och hans efternamn är jättefint men egentligen inte "släkten", rent historiskt sett och det känns viktigt för mig. Sopm de tär idag skulle jag nog behålla mitt efternamn och får vi barn ska barnen bära mitt efternamn :P (just för att hans efternamn inte har något med någon släkt att göra :P ) :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
IdaT
2012-11-23 13:14
#14

Jag valde annat, eftersom jag och sambon inte diskuterat ett efternamnsbyte vid eventuellt giftemål. Men jag skulle vilja ha kvar mitt namn om vi gifte oss, hur han gör är lite upp till honom tycker jag.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

citytjejen
2012-11-23 13:51
#15

Vi behöll våra respektive efternamn när vi gifte oss. Ser ingen anledning till att byta eller ha samma efternamn.

/Christina

[eeklund]
2012-11-23 14:15
#16

När jag väl gifter mig så beror det på hans efternamn. Heter han Andersson eller typ Jansson så aldrig i livet, då behåller jag mitt Eklund (hette Jansson förut, gillar inte dom klassiska ''svenne-namnen'' som slutar på son).. men heter han nåt lite annorlunda eller nåt med någon tvist så tar jag gärna hans :D. Haha..

pinku
2012-11-23 22:16
#17

Jag skulle aldrig få för mig att gifta mig. Men jag skulle heller aldrig få för mig att byta mitt namn. Just nu är jag väldigt ensam om mitt namn och det hänger ihop med min identitet en del. Han har ett vanligt efternamn och så snyggt är det inte.

[glitterglam]
2012-11-23 23:31
#18

För vår del kommer vi båda ta hans efternamn. jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha två efternamn.

Aniara4
2012-11-23 23:57
#19

Efter mycket funderande blev det så att jag tog hans efternamn och behöll mitt som mellannamn.

[TheMiko]
2012-11-25 01:38
#20

Är gift med en grek så han har den manliga formen av sitt namn och jag den kvinnliga. Lite kul att vara den enda i Sverige med det efternamnet, inte ens min man som är ensam om sitt har samma Glad

Annons:
Pehpsii
2012-11-25 17:41
#21

Vi ska ha dubbel efternamn. Dvs kommer jag heta "Pehpsii Mittefternamn - Hansefternamn"

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[Emma--]
2012-11-25 19:52
#22

Vet inte om vi kommer gifta oss, men om det blir så kommer vi mest troligt ha båda efternamnen. Dock lär väl ett bli ett mellannamn som jag fattat det, och det blir mest troligt mitt efternamn.

regskylt
2012-11-25 21:48
#23

Vi tog mitt namn. Mitt barn sedan tidigare äktenskap hade mitt namn så då var det en skälvklarhet att vi skulle ta mitt. Sen s¨gilla rjag mitt namn och skulle aldrig vilja byta bort det.

Aniara4
2012-11-26 11:01
#24

#21 Formellt kan man inte ha dubbelnamn längre (man kan alltså inte ta det nytt, har man dubbelnamn sen innan får man ha kvar det), utan det ena måste vara ett mellannamn. Alltså inte mellannamn i bemärkelsen flera förnamn som man inte kallas, utan det är en egen kategori. Men bara ett får vara officiellt efternamn.

Om någon frågar mig vad jag heter svarar jag som du tänker dig, Aniara Mittnamn Hansnamn, och på de flesta ställen skrivs båda in på raden för efternamn, men enligt Skatteverket heter jag Hansnamn i efternamn, och jag sorteras alfabetiskt under H (som i Hansnamn) och inte M (som i Mittnamn),

Pelle Långlös
2012-11-26 16:15
#25

När jag gifte mig med mitt ex så tog jag hans namn. Nu har jag bytt tillbaka till mitt gamla efternamn.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: