Annons:
Etikettvänskap
Läst 1963 ggr
pistenbully
2012-12-03 19:42

Jantelagen

Kan någon förklara för mig vad jantelagen är för något? Jag har hört detta ord många gånger men förstår inte vad det innebär. Misstänker att det är någon form av social "lag"? Därav valde jag relationer i fokus, pga min misstanke om vad det var för något.

Annons:
Honestyisdead
2012-12-03 20:08
#1

Det är ingen riktig lag, utan ett sätt som beskriver mentaliteten "Du ska inte tro att du är något" eller "Du får inte vara bättre än andra".

Geru
2012-12-03 20:55
#2

Det är väl mer "Du är inte bättre än andra" än "får":p

Ja, det är en form av social lag, eller norm, som det heter… Den är rätt skev, om jag ska vara ärlig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

pistenbully
2012-12-03 21:34
#3

Då va jag inte helt ute och cyklade iallafall :-D Tack för att ni tog er tid att läsa samt svara på frågan, nu är jag lite klokare ;-)

Maria
2012-12-04 06:41
#4

Här kommer lite från WikipediaGlad

Jag är lite kluven till Jantelagen.

Den är inte bara av ondo utan speglar en del av vårt jämlika Sverige bl.a. tycker jag.

Du ska inte tro att du är något…

Är man bättre för att man lyckats, har pengar, är en god människa osv?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wide Awake Dreamer
2012-12-04 13:02
#5

Vissa delar av den kan man väl tolka som att man bör vara lite klädsamt ödmjuk gentemot andra, något som jag själv tycker kan vara en bra egenskap (gillas dock inte av alla), men tar man "lagen" som helhet så är den riktigt snävsynt och missunsam. Jag kan inte säga att jag gillar den direkt.

pistenbully
2012-12-04 16:30
#6

#4 läste du jantelagens "budord" och om man ska följa dessa och tro på det så ska man helt enkelt intala sig själv att man är totalt värdelös? Jag förstår självklart att detta inte kan vara menat som döds seriöst, utan mer som en parodi. Men självklart, vissa borde sluta vara så snuskigt självgoda och ta sig en funderare, så helt fel är det ju inte.

Annons:
pistenbully
2012-12-04 16:31
#7

#4 jag menade "läste nu", förlåt.

Maria
2012-12-04 16:38
#8

#6 Ja, precis så. Man kan tolka det både positivt och negativt men som sagt så är det en fiktion…med kanske en uns sanning iFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[RadioMG]
2012-12-04 17:12
#9

Jantelagen har aldrig för mig betytt något positivt. För mig är den helt och hållet en grund av avundsjuka.

Honestyisdead
2012-12-04 17:22
#10

Samma här, för mig är jantelagen enbart negativ.

StickyKitten
2012-12-04 19:06
#11

Det är väl precis som Hera säger en mentalitet mer än något annat, som i grund och botten handlar om att inte ta för mycket plats, varken fysiskt eller "psykiskt". Ödmjukhet, osv.

Och i viss mängd är är ju "jantelagar" bra, eftersom det finns många situationer där folk måste vara ödmjuka för att upprätthålla balansen. Det fungerar helt enkelt inte att ta plats hur som helst eftersom vi delar på utrymmet.

Men ibland blir det ju överdrivet, t.ex när människor är småaktiga och missunnsamma gentemot andra, men det ser jag som "extremt" jantelagstänkande och inte själva definitionen av detta.

Jojaton
2012-12-04 19:08
#12

Jantelagen är för mig negativ, men håller med om #4s resonemang ang. om man är bättre bara för att man har "lyckats".

Men för mig handlar jantelagen mer om att man får inte vara nöjd med sig själv, eller någonting man presterat. Sen behöver man ju inte tycka att man är störst bäst och vackrast och skryta om det för det, men det har inte med jantelagen att göra enligt mig.

Johanna - Instagram

pinku
2012-12-05 00:11
#13

Jag är oerhört trött på att höra att "Sverige är jantelagens land" osv. Jag tycker man beseglar det genom att ständigt påpeka det. Alla borde istället läsa boken "En flykting korsar sitt spår", däri beskrivs ett riktigt läskigt samhälle, som iaf jag inte anser att jag lever i. Plus att det är en grymt bra bok! :)

Annons:
ChristineL
2012-12-05 09:04
#14

Jantelagen för mig är nånting gammalt, nära antikt, och negativt. Det är inte många som tänker så längre. Det pratas inte om nån jantelag, folk får vara stolta över det de presterar.

mandyosv
2012-12-05 21:19
#15

Här är en bra sida! Att överlista Jante

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Sarah
2012-12-06 04:04
#16

håller med christine, finns det symptomet ens nu? Jag möter det aldrig.

pistenbully
2012-12-06 09:00
#17

#15 jag blir hänvisad till fb när jag trycker på länken, något jag varken använder eller har. :-(

Upp till toppen
Annons: