Annons:
Etikettkänslor
Läst 3970 ggr
Lonely2
2012-12-07 01:56

Hur firar du jul - ångest inför julen

Jag har ångest inför julen, eller kanske mer av en besvikelse redan före jul då jag vet att julen inte kommer att bli alls så som jag önskar att den skulle vara. Jag lever ensam, är i 30-års-åldern och har ingen egen familj. Det blir därför att jag firar jul hemma hos mamma.

Visserligen är julen en familjehögtid och man vill fira med släktingar. Det är bara det att våra relationer är ganska tunna, det är mest jag som tycker vi borde ses alla juldagarna, inte bara julafton t ex. Till det firar vi i ett trist hyresområde utan mysfaktor. Det ska alltid snålas med presenter då flera inklusive jag själv har dåligt med pengar.

Det blir liksom en sån dålig version av julen, en så avslagen version. Tråkigt område, kall och kylig lägenhet på vintern, mycket få släktingar, ingen som har det där drivet att göra den där mysiga julen där man bakar och lagar mat, inreder och så. Såklart har vi julmat och så men det är ändå långt från den jul som verkligen skulle få mig glad.

Att samlas ihop med många släktingar, i nån mysig stuga på landet, att baka och laga mat tillsammans, verkligen kunna ge varandra paket osv.

Det räcker inte att träffas som flera säkert menar när de läser ett sånt här inlägg då vi inte har den typen av relation att man sitter uppe hela julaftonsnatten och spelar spel och trivs ihop.

Tyvärr kan jag ju inte "byta" jul eftersom man inte väljer sina släktingar och jag själv är singel, dvs inte kan fira jul med en pojkväns släkt t ex.

Det gör mig redan i förväg både ledsen och besviken, en sån oengagerad och "grå" släkt man har med att göra, ingen som verkligen satsar och tycker det ska bli kul att ses.

Ensamt och tragiskt när jag själv drömmer om en "riktig" jul.

Hur firar du jul? Någon kanske känner igen sig i det jag beskriver här?

Annons:
Roamer
2012-12-07 07:37
#1

Lägg lite tid och en slant på att pynta upp i lägenheten då för att kompensera det trista yttre. I en överpyntad lägenhet med rätt sällskap så blir alla jular perfekta, och kanske är det så att det som gör det avslaget är din inställning till att det kommer bli trist.

Vad är en riktig jul för dig om du bortser från en mysig stuga i ett snötäckt landskap? Ta den bilden i huvudet och gör en verklighet av det för det är stämningen som gör julen, inte det materiella eller platsen.

PogoPedagog
2012-12-07 10:26
#2

Vad händer om du gör en satsning själv i år? Om du pyntar upp rikigt fint hemma hos dig eller där ni ska vara, gör nejliksapelsiner somluktar gott, fixar julmusik och bakar och donar. Sen bjuder du in släkten. Ibland måste man ju själv vara den som driver på saker och ting. De andra kasnke älskar det och nästa år kan ni gemensamt fixa julen.

Honestyisdead
2012-12-07 11:08
#3

Bra förlsag att du ju kan bjuda in släkten till dig, så kan du ordna det som du vill ha det. Själva julklapparna är inte det viktiga. Men vill man verkligen ha det insalget så kan man ju bestämma att alla köper vars en julklapp för en viss summa, sedan spelar man tex julklappsspelet.

Själv har jag en väldigt liten släkt, så det är bara jag, mamma och pappa på julafton. Visst hade det varit trevligt med större släkt men jag har accepterat att det är så vår jul ser ut. Vi har ju trotsa allt julmusik i bakgrunden, julmat, glögg, kalle anka, gran och julpynt.

Ibland måste man själv vara den drivande kraften för att något ska ske.

Det jag allt som oftast saknar på julafton är snö, men det är lättare sagt än gjort att flytta enbart för att få snö på julafton :P

ettlitetalias
2012-12-07 11:53
#4

Jag vet precis hur du känner dig! Visserligen är jag inte singel, men är tvungen att fira med pojkvännens familj som är såååååå trista att det är plågsamt.
Huset är fortfarande (efter 5 år) halv-färdigt så det är som att fira jul på en byggplats. De har noll och ingen personlighet, och huset speglar verkligen det. Inga dekorationer förutom granen, inga mysiga lampor utan det är taklampor hela vägen, det känns alltid som att middagen är mer ett tråkigt "måste" än något att njuta av med bara det absolut "nödvändigaste", och aldrig julmusik utan antingen U2 eller James Blunt…. Det är alltid "hej - melon till förrätt - middag - byt opersonliga paket - ett glas vin - tjaffs mellan pojkvännen och hans pappa - hejdå!".

Tidigare år har jag alltid varit skitdeppig och ledsen runt jul då julen hemma är så mysig och jag saknar verkligen en riktig jul, och visserligen är jag ledsen i år också, men jag har försökt att skapa lite julstämning i våra rum för att väga upp bristen på den hos hans föräldrar. Jag bakar, pyntar och försöker göra mig en svensk jul. Jag ska till och med lussa för pojkvännen och har bundit mig en riktigt fin Luciakrona. Han har lovat mig att jag ska få ett svenskt julbord (så gott han förmår) på julafton också :) Och det känns mycket bättre. Lite pynt, pyssel och bak så här runt julen gör att det är "ok" att själva firandet är så livlöst.

Så mitt förslag är att du påtar runt lite hemma och skapar lite julstämning. Kanske arrangera ett litet firande med vänner också? :)

[Jagochminadjur]
2012-12-07 12:24
#5

Själv vill jag ha tvärtom

Har alltid haft jobbiga stressiga jular som fått mig att kräkas pga att våran släkt är enormt pedanta och allt MÅSTE vara PERFEKT. Och alla måste vara där och plåga sig igenom allt gnäll och tjaffs..  
Det får mig att bli riktigt sjuk, då jag är otroligt känslig av mig.

Så min högsta önskan är att få sitta och mysa ensam en jul med bara sambon, mamma och mormor.

Jojaton
2012-12-07 12:42
#6

Vi brukar fira antingen bara vi i min familj (mamma, pappa och två syskon) eller med mormor och morfar samt min moster och hennes familj, och på juldagen med pappas familj. I år kommer mormor och morfar, och en nära vän till mig som kommer från Tyskland men jobbar som volontär i församlingen i år. Det ska bli så kul och jag ser verkligen fram emot det! Tror också att det kanske får vara du som är den drivande kraften om du vill ha det annorlunda.

Johanna - Instagram

Annons:
sundsvallstjej
2012-12-07 16:50
#7

Vi firar vartannat år med sambons släkt och vartannat år med min släkt. I år är det min släkt. Det blir enkelt och vi är inte så värst många men det räcker. Att alla ska byta julklappar med varann har vi slutat med. Vi köper varsitt paket som inte är så dyrt och som kan passa vem som helst. Sen spelar vi om paketen så alla får varsitt. Är ju inte en massa juklappar som räknas tycker jag utan träffas, äta gott umgås och ha trevligt.

Som flera sagt så får du nog ta tag i julpyntningen och annan mysfaktor om du vill ha en jul som passar dig. Kanske blir din släkt inspirerade?

[TheMiko]
2012-12-08 01:26
#8

Firar sen många många år tillbaks inte jul, mår fysiskt dåligt om/när jag blir påtvingad "skiten". Inte ens mina barn har fått mig att vända. Firade eller genomled ett par jular när de var små men sen började jag mina vana trogen att jobba julafton för att slippa undan. Sen skilsmässan 2007 är julen min x-mans tid och jag har barnen hos mig på nyår. Jobbar julafton i år också för säkert tionde året på rad. Tungan ute Skönt tycker jag.

[WickedAlly]
2012-12-08 01:47
#9

Vi brukar vara fem personer; jag, syster, mamma, pappa och farmor.
Jag tycker att det är så otroligt skönt att inte vara många, får rysningar av att tänka på att fira jul med hela tjocka släkten. Har 18 kusiner och 6 kusinbarn bland annat, och jag har rätt svårt för när det är många ihoptryckta i samma hus. Känner dem dessutom inte speciellt väl.

Vi har det väldigt avslappnat och skrotar ibland runt i myskläder på julafton, mamma gillar att fixa och dona så så det är alltid mycket jul eller vad man ska säga :)

Tycker också att du ska ta saken i egna händer, visa dem hur du vill fira jul, det kanske är fler i familjen som går i samma tankar men som inte heller gör något :)
Pyssla ihop julklappar, leta loppisfynd och gör dem personliga, är ju tanken som räknas och jag uppskattar när folk lagt tid på att göra en present till mig, att personen tagit sig tid att tänka ut något jag gillar osv. Om det kostar 10 eller 100 kr kvittar faktiskt helt och hållet för min del :)

[TheMiko]
2012-12-08 01:52
#10

Måste bara tipsa om julklappsspelet. Det enda roliga man kommit på som har med jul att göra enligt mig.

Bestäm ett pris och antal klappar som var och en ska köpa. Typ 5 klappar a´25 kr. Slå in dem men inga namn eller något på dem. Samla alla klappar från dem som är med i en hög.

Ta en tärning och slå ett slag i tur och ordning, slår man en 6 får man plocka ett paket. Fortsätt i tur och ordning tills alla paket är slut. Sen öppnar var och en de julklappar den fått. Nu kan man antingen sluta spelet eller så fortsätter man. Sätt en klocka på 25 min eller så och fortsätt med tärningen får man en 6 får man stjäla en klapp från någon annan.

Hel kul. I fjol slogs alla om en skål jag hittat för 15:- Mannen fick den till slut Skrattande

[RadioMG]
2012-12-08 02:08
#11

Jag har suttit själv två julaftnar och kan ärligt säga att det gör jag gärna om. Anledningen att jag satt själv var dels att jag var singel och dels för att jag verkligen inte kände för att vara med familjen. Det var mycket skitsnack en period och jag kände att jag ville inte förstöra det fina med julafton genom att höra snacket. Jag valde att sitta själv, dö skönt!

Köpte lite gott till mig, gav mig själv en liten julklapp och njöt i soffan av alla bra tv-program som gick.

Jag är väldigt traditionsaktig av mig och julafton är väldigt viktig för mig, därför ska den vara "perfekt" med svensk julbord och julpynt i lägenheten upptänt och lukta gott..

[Fiction]
2012-12-08 03:50
#12

Jag är i ungefär samma situation, med skillnaden att min mamma ska fira jul på annat håll (jag är inte medbjuden dit av en anledning jag inte vill gå in på här). Kommer därför att sitta hemma med mig själv på julafton. That sucks!

Namiko
2012-12-08 10:33
#13

Varannat år står jag ut med julen och firar med familjen, det gör jag enbart för att få träffa min syster som bor i Stockholm. Varannat år firar systrarna på annat håll och då sitter jag hemma själv, det är så otroligt skönt då hela staden töms på folk och blir tyst. Så jag tar en lång promenad med hunden på förmiddagen och sen tittar jag på någon bra serie och rår om mig själv lite extra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
oh-la
2012-12-08 11:55
#14

jag håller med alla andra, pynta hos dig och skapa lite julmys. tänk på att jul även är vänner, så salmla ihop de du har och trivs med till glöggmys och pepparkakor! det jag älskar med jul är att man faktiskt kan komma riktigt billigt undan och ändå få mycket mysfaktor. har du enfärgade krukor hemma, köp lite spetsband i olika färger och tjocklekar och knyt ett band runt med en rosett så har du helt plötsligt en jättefin stäningsfull jukkruka! mina vita orkidéer, som jag alltid har hemma, får sig en julpiffning med band runt krukorna och lite grön mossa runt fötterna! apelsiner och nejlikor, köp ett nät apelsiner och pyssla ihop och ha på bordet. kan du sy, sy "hättor" till dina lampskärma, eller använd lampfötterna och köp bara en pappersstjärna i rött. billigare än att köpa hela paketet. köp mycket blommor! nu i jultider är amaryllis och hyacint billiga och när dom blommar har du ju all julstämning i världen! söta små planteringar (som inte behöver vara speciellt kompicerade, i pimpade krukor med lite snöre och glitter i. skapa dig din egen drömjul, för det är nog tyvärr det enda sättet. det är du som har makten över dina egna förväntningar, ingen annan.

[Emma--]
2012-12-08 12:28
#15

I år så ska jag till min familj. Blir jag och min sambo, mamma och pappa, syrran och hennes kille. 
Och då blir det julen jag är van. Skinkmackan kvällen innan även om jag inte äter skinka just nu :P Och julgröten på morgonen, sen julmusik och förberedelser inför maten. Och åka till byastugan för att lämna julkort till alla i byn. Sen maten och kalle anka på tv. Och sen vänta på att tomten kommer och delar ut paketen. (Det är alltid folk i byn som är tomtar som kommer runt till alla och lämnar julkort och delar ut paketen) 
Och spela spel och umgås.

Det är julen jag är van vid och gillar allra mest. Tidigare har vi firat med släkt också, och det är också trevligt. Men när det blir för många trivs jag inte lika mycket längre.

Men sen jag träffade sambon så har man ju fått vara med när dom firat jul också. Och det blir inte samma sak, men jag tror det är främst mina förväntningar på julen som gör om jag blir nöjd eller inte. Så intalar man sig själv att det bara kommer vara den där stressiga julen där man missar allt man egentligen skulle vilja så blir det antagligen bara en besvikelse.

Men om man då istället försöker vända det till något nytt och ändå försöka göra det mysigt kan det bli lyckat :) 
Så kanske kan du försöka se vilka möjligheter som finns och vad du skulle kunna göra för att få en mysigare jul :)

LinaLj
2012-12-08 13:49
#16

Jag firar tre jular… Första med bästa vännen när vi bakar julgodis i fyra dagar. Eftersom vi aldrig firar julaforn ihop så brukar vi ha en minivariant med god mat, julklappsutdelning och annat skoj.

Andra julen är den religiösa (jag som nyhedning firar ju lite annorlunda) och oftast firar jag då ensam eller med en eller två andra som oxå firar midvinter.

Tredje julen är den mest traditionella. Det är jag och mamma, har varit det i många år nu. Hon kommer ut till mig på landet ett par dagar innan. Sedan sätter vi igång och lagar mat och lägger in sill och pyntar och har oss. Vi älskar att laga mat så det mesta görs från gunden så det brukar ta en två dagar innan allt är färdigt och klart. Förhoppningsvis är det snö ute och kallt så man kan tända i kakelugnen och köksspisen utan att smälta av värmeslag.

Vi pyntar med nejlokofyllda apelsiner, lingonris och alla de där klassiska julpynten som man "alltid" har haft. Granen får stå på altanen då den begränsade tajkhöjden ställer till problem annars.

Djuren ska även de ha sitt. Min katt får extra god mat (sk barf mat) hela julen, fåglarna i trädgården får hemmagjorda talgbollar med röda band, ister remsor, rönnbär och naturligtvis en tjärve.

På julafton så bara njuter vi av godmat, kanske en bra film eller ett roligt spel och så öppnar vi julklappar efter kalle.

På annan dagen brukar kusinerna med familjer komma. Då är vi ofta i stan hos mamma eftersom hon har ett större kök och för att skona min katt som inte är så förtjust i barn. Då ska det ätas kalkon och barnen får julklappar. Sedan sitter vi och pratar om allt och inget, gärna fem ämnen på en och samma gång, tills det blir dags för dem att åka hem.

Pelle Långlös
2012-12-08 16:04
#17

Detta år kommer jag att få mina flickor i några timmar på julafton. Vi skall öppna julklapparna och äta svenskt julbord. Sen är jag ensam resten av tiden.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Sarah
2012-12-11 11:34
#18

Köper inga julklappar efter överenskommelser. Tycker att hela köpfesten runt jul är ganska motbjudande. Jag pyntar ingenting, tycker bara att det är jobbigt. Äter middag ena dagen med min mamma, hennes man och hans barn och min kille, sen andra dagen med killens familj om de är i stockholm. Även om jag älskar hans familj tycker jag att det är hemskt med den överdrivna pakethetsen till barnen i familjen och det gör att jag alltid är illa till mods innan jul med dem.

För mig kunde julen lika gärna inte existera.

Säger annars som övriga här, bjud in till jul själv, pynta som du vill, går att göra mycket pynt själv för en billig penning. Kanske strunta i julklappar och lägg pengar på mat och pynt och ett brädspel istället om det gör dig glad.

Upp till toppen
Annons: