Annons:
Etikettfamilj
Läst 11130 ggr
castella
12/17/12, 7:34 PM

Fira jul på varsitt håll. Fler?

Jag skulle vilja fråga vad ni tycker om det här.

Jag och min pojkvän har varit tillsammans snart ett år. 10 januari blir det ett år. Vi bor inte tillsammans än utan är sk. särbos men ska flytta ihop under nästa år. Vi är 28 och 31 år gamla.

Grejen är den att jag har ju bara tagit för givet att vi ska vara tillsammans på julafton men det tycker han inte alls. Han ska fira med sina föräldrar och syskon och han tycker att jag ska vara med mina föräldrar och syskon på jul.

Jag förstår såklart att han vill vara med dem på julen men vad jag inte förstår är varför jag inte kan få vara med dem. Följa med till hans föräldrar. Jag avstår gärna från att vara med min släkt för att få dela   första julafton med min älskade. Jag begär ju inte att han ska välja bort dem, bara att han ska vilja ha med mig! Vore inte det rimligt?

Det är inte ens så att han ska åka 70 mil bort till avlägsna släktingar, nej de bor i samma stad men jag borde vara med mina föräldrar och släkt istället för att vara med dem tycker han.

Jag har träffat hans föräldrar och syskon flera gånger och vi kommer bra överens så det är inget sånt som spökar.

Borde man inte vilja fira sin första julafton med sin älskade även om man inte flyttat ihop än??

Annons:
Fridaaaa
12/17/12, 7:35 PM
#1

Vi har gjort så att vi har firat halva dagen på ett ställe och andra dagen på andra stället, eller ena dagen på julafton på ett ställe och sedan på juldagen på det andra stället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Twisted_T
12/17/12, 7:38 PM
#2

Jag bor ihop med min kille och vi har varit tillsammans i över 3 år. Vi har firat jul på varsitt håll varje år. Däremot bor hans mamma i Stockholm och är den enda han firar med. Min familj finns här i Göteborg (i utkanten av Göteborg) och jag firar helst med de (jag har svårt för hans mamma och träffar henne helst bara när jag verkligen måste). Däremot om han hade mamman i samma stad och vi hade kommit bra överens, så kanske man hade tagit en halvdag hos ena familjen och en halvdag hos den andra familjen.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Hanna
12/17/12, 9:43 PM
#3

Jag och min kille har varit ihop i över två år. Men vi har gjort så att vi firat hemma först, sedan har någon av oss åkt till den andre.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Falurven
12/17/12, 10:05 PM
#4

Nu har jag visserligen bara firat en julafton med min kille, men vi har gjort som er i inlägg #3. Först är han hemma hos sina och jag hos mina, sen på kvällen kommer han till oss.

#0 Har du försökt förklara hur högt du skulle värdera att få fira din första julafton med honom?

Mvh Nathalie

Gur4m1
12/18/12, 10:48 AM
#5

JAg bor inte ihop med min pojkvän (vi bor i samma stadsdel däremot), men vi firar jul ihop sedan första året. Jag firade jul med hela hans släkt innan vi ens varit tillsammans i 9 månader. Detta år blir det min 5:e jul med dem.

Men före honom så har jag aldrig firat jul med mina pojkvänner, vare sig vi bott nära eller långt isär. Då har jag åkt hem 100 mil ibland, till min egen släkt.

Nu blev det så att första året med min nuvarande, så sa jag "jag har en katt jag ORKAR inte åka tåg i 14 timmar för att fira jul med släkten….då stannar jag hellre hemma". Min pojkvän som också bor i norrland, men lite över 50 mil närmre, berättade det för sin familj så de tyckte "Men lilla gumman, självklart ska du inte fira ensam, kom till oss, det är närmre!" (Jag hade två katter nämligen, lite bökigt att åka runt julfirandet helt ensam). Så nu har jag fått fira med dem varje år sedan dess.

Ge din pojkvän tid och se inte detta som ett bevis på avsaknad av känslor eller så. Folk har ofta starka traditioner när det kommer till julen och hur man firar det. Lita på att din pojkvän har sina orsaker att göra det här ställningstagandet. Ett tips från mig är att du bjuder hem honom till dig över jul, att han iaf kan komam förbi och ni kan byta julkappar, kanske ta en bit mat ihop innan han åker vidare till sin familj.

OM jag bott i min hemstad så¨skulle jag firat med min fmailj främst, (syster, som bjuder in sin man och sin egen närmaste familj med barn) sen skulle min pojkvän alltid vara välkommen hem till vårt julfirande såklart! Att fira ihop blir väl viktigast när man får barn tillsammans. Då skulle det även bli jobbigt att "åka runt" till mamma och hennes kille, pappa och hans nya fru, syrran och hennes familj, mormor, min bror osv" ;) Då samlas man väl fler och gör ett stort julfirande, sen hälsar man på andra på annandag, juldagen osv. :) Mhm.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Aniara4
12/18/12, 10:56 AM
#6

Vår första jul följde han med till mina föräldrar, drygt 20 mil bort. Då hade vi varit tillsammans i ett halvår.

Jag antar att det beror både på förhållandet och hur seriöst man ser på det, och på ens inställning till julen. En del har väldigt bestämda idéer om hur det ska vara vid jul, och det är olika hur man ser på att ha med fler eller färre personer än de som brukar vara där.

Ni verkar ju ha en etablerad relation där ni träffat varandras föräldrar, så jag skulle nog också ha förväntat mig att tillbringa åtminstone julaftons kväll tillsammans. Särskilt när det är så nära emellan!

Men den enda lösningen är ju att prata med honom. Fråga varför han vill att du ska vara hos dina föräldrar när du vill vara med honom.

Annons:
ChristineL
12/18/12, 11:13 AM
#7

Min bästa vän och hennes kille har alltid firat jul på varsitt håll, dom har varit tillsammans i 6-7 år säkert, dock är det slut nu men dom bor fortarande ihop. Nu är det så att hennes familj bor 30 mil ifrån där dom bor så det är väl lite därför kan jag tänka mig. Och att man firar på varsitt håll första året ser jag absolut inte som nåt konstigt, ni kanske inte träffas på julafton, men på juldagen kan ni väl fira tillsammans?

Clariiz
12/18/12, 12:59 PM
#8

Jag och mitt ex firade på varsitt håll men så kom han till mig på kvällen efter att firande så hade vi en liten mysstund och bytte paket innan vi sov. Det funkade bra :)

Min nuvarande pojkvän gillar inte julen och kommer jobba på julafton :P Dock ska vi äta lunch med hans mamma och syster den 23e, sen kommer han hem till mig när han slutat jobba den 24e och är med och firar den stund som är kvar :)

Jag har otroligt starka traditioner vid jul och hatar om något är annorlunda. Så jag kommer nog alltid välja min släkt först men min pojkvän är mer än välkommen att fira hos mig om han vill :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Afturelding
12/18/12, 3:46 PM
#9

Vi firar vår första jul tillsammans i år. Den första på drygt fyra år alltså. Mest för att det är mest praktiskt när vi reser med två katter och massa packning osv. Vi måste ändå resa båda två, så vi kan likagärna resa tillsammans.

Jag förstår dock inte varför han tycker att du ska vara med din familj om du vill följa med?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

kkarinn
12/18/12, 4:13 PM
#10

vi har varit tsm i 8år och vi träffas inte ens på julafton, fast vi bor i hop :P

vi har årsdag den 22dec så vi brukar fira minijulafon då och ge paket och äta god mat osv. och firar nyårafton ihop.

men jag kan tänka mig att det blir annurlunda när det kommer barn in i bilden.(usch vilket jävla liv det kommer bli på svärföräldrar då)

[Tilde]
12/18/12, 4:42 PM
#11

Jag bor med min pojkvän i Danmark, men har familjen i Västerås. Jag åker dit för att fira jul (detta blir andra julen för oss som ett par och sambos), men det är för jag väljer det. Min sambo skulle ju såklart gärna ha mig med hos sina föräldrar och syster också.

Vi ska börja fira ihop och köra med varannat år i Sverige och varannat år i Danmark, vilket jag tycker är rättvist :) Å andra sidan ser jag min familj endast två gånger per år ungefär, så det hade varit MER rättvist om vi alltid firade i Sverige… men men…

Honestyisdead
12/18/12, 5:01 PM
#12

Skulle gärna fira med killen, men han ska till sin far och jag till mina föräldrar.

viktoria91
12/18/12, 10:01 PM
#13

Jag och min sambo firar på olika håll, det stör inte mig.

Annons:
[glitterglam]
12/18/12, 10:28 PM
#14

Vi har sett det som självklart att fira jul tillsammans.

[Annica.78]
12/19/12, 1:35 AM
#15

Första julen med sambon (förra året) var vi hos min familj. Detta året skulle vi fira på varsett håll, men för några dagar sedan ångrade vi oss, kände att vi ville vara tillsammans istället. Så det blir sambon, jag och mina barn.

[eeklund]
12/19/12, 12:28 PM
#16

Hmm.. jag har varit tillsammans med min pojkvän sen lucia detta år. För mig är det inte en självklarhet att fira jul tillsammans.. kanske nästa år men inte såhär nära inpå.

Sen har jag firat de senaste två jularna med mitt ex (jag lämnade han tidigare i år) så jag ser bara fram emot en HEL jul hemma med familjen och min valp.

pyromanen
12/19/12, 8:52 PM
#17

Med min första pojkvän som jag var med i 5 år firade vi alltid var för sig med våra familjer. Med den nästa så var hem med mig ett år, sen var vi ett år isär och efter det vartannat år hos hans och vartannat år hos mina släktningar.

Alla kan inte vara med alla, den ekvationen går inte ihop. Och julafton är ju bara én dag. inget att hänga upp sig så himla mycket på.

oh-la
12/20/12, 10:11 AM
#18

jag och min sambo firar isär i år. jag åker hem till mamma och pappa och han ska jobba hela helgen.

mikkan01
12/20/12, 1:36 PM
#19

Jag och min pojkvän bor ihop, har varit ett par i snart 2 år och jag ser det inte som en självklarhet att vi ska fira jul ihop.
Jag känner mig inte som en del av hans familj då vi bara varit ett par i 2 år, tycker att det är alldeles för kort tid.

Vi kommer börja fira tillsammans när vi fått egna barn och egna traditioner. Glad

~mikkan

Twisted_T
12/20/12, 3:21 PM
#20

Håller nog lite med dig där #19

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Annons:
dejtbar
12/20/12, 3:31 PM
#21

Att vänta ända tills man eventuellt får egna barn med sin partner låter lite länge tycker jag. Isåfall hade vi fortfarande inte kunnat fira jul tillsammans.

Vi firade jul tillsammans från första året och vi träffades i juni. På julen var vi ena dagen hos hans släkt och andra dagen hos min.

[Devya]
12/20/12, 5:02 PM
#22

Vi firade inte jul tillsammans de första 3-4 åren. Det kom mycket sent i vårt förhållande pga diverse orsaker. Oberoende så är det ju inget att haka upp sig på. Allt måste ha sin tid.

[Loca Diaz]
12/21/12, 3:36 AM
#23

Tycker som dig! Första året jag och min kille var tsm firade jag jul med hans familj för min familj är inte så mkt för julen och vi har ingen släkt i Sverige så det blir tråkigt tycker jag. (Jag hade i princip bott hela sommaren med han och hans föräldrar så vi är nära). Vi firade hos hans föräldrar. Men andra julen låg jag hemma sängliggandes jätte sjuk en vecka så han firade själv med sin familj/släkt. Denna (tredje) julen är vi sambos men han tycker jag ska vara hos min familj på jul. Men vi firar inte ens jul?! Hans föräldrar och syskon samt deras respektive (ink han och mig såklart) firar en egen "minijul" dagen före jul. På julafton ska han vara hos sin moster så det är väl skillnaden (de turas om vilka hushåll som ska ha hand om julen) jag vill inte komma dit när min kille tycker jag ska vara hos min egen familj. Så jag kommer bara vara hemma och skita i julen :) vi bor alla i samma by. Usch vad jobbigt att åka till två familjer och turas om halvdag.. Två julbord? Man lär vara proppmätt. :)

Niini
12/21/12, 10:07 AM
#24

I år är första året som vi kommer fira tillsammans hela julen. Tidigare har var o en haft sin tradition som de velat hålla och maken har då kommit till min familj på småtimmarna (mellan 24 och 2 på natten). I år har det skett en del förändringar från båda hållen och således kommer vi kunna fira tillsammans både hans o min familj. Har varit tillsammans i drygt 8 år, sambos i snart 6 år och gifta i drygt 1½ år. Så nej, man behöver absolut inte fira julafton tillsammans :)

Jespersen
12/21/12, 12:44 PM
#25

Jag och min sambo har vart tillsammans i ett år och vi ska fira på olika håll. Jag ska fira med mamma. Hade hon åkt och firat jul med min syster så skulle jag ha firat med sambon och hans familj.

Sambon har snöjour så han måste stanna hemma, annars kanske han hade följt med och firat med mig och mamma.

Jag har precis flyttat ihop med sambon och saknar mamma och mina vänner där hemma, så det passar utmärkt att åka hem och fira :)

Kan tilläggas att varken jag eller sambon är några storfirare, så för oss är det ingen stor grej att fira på olika håll.

JustMySelf
12/22/12, 7:50 PM
#26

Jag och min pojkvän bor båda hemma med våra föräldrar, och vi kommer inte att fira julafton tillsammans. Tror inte vi kommer göra det förrän vi (om vi fortsätter vara tillsammans, hoppas!) flyttar ihop, jag vill änsålänge fira med min familj och jag tror han vill fira med sin Glad

På nyårsafton däremot, då är han min! Vill ju ha en nyårskyss Flört

Liss
12/22/12, 10:46 PM
#27

Jag och min pojkvän firar inte tillsammans i år, vilket är våran första jul tillsammans. Han har åkt iväg till sina föräldrar 35 mil bort och kommer hem igen den 26:e. Så jag får fira julafton ensam med mamma, sedan juldagen med pappa och syskon och sedan mamma och syskon igen. Hade gärna firar tillsammans med honom också. Men självklart vill han vara med sin familj också, och dem vill speciellt ha hem honom. De hade gärna haft mig där också. Men det går inte tack vare min hund. Så då blev det såhär… Han kommer i alla fall hem snart igen, så får vi julmysa i efterdagarna.

Nästa år hoppas jag vi kan vara tillsammans, men det är svårt när våra familjer bor så långt ifrån varandra.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
pistenbully
12/23/12, 4:22 PM
#28

Han kanske tror att du gärna vill vara med din familj och vill inte att du ska känna dig tvingad att vara med? Jag och min sambo vart tillsammans på julafton och då tycker jag att vi ska fira tillsammans. Någon gång har vi haft firandet hemma men då har bara min familj kommit, något år har vi varit med hans familj och tvärt om. Förra året va vi med hans familj på dagen och min på kvällen. Jag kan tillägga att vi bor på olika orter, och det är några mil mellan våra familjer. Hade det inte varit våran årsdag kanske det inte hade varit på viktigt, och alla är ju olika. I år firar vi med hans föräldrar dagen innan (idag) och med min familj imorgon.

Upp till toppen
Annons: