Annons:
Etikettfamilj
Läst 1843 ggr
karleken
12/19/12, 3:03 PM

Pank

Julen är en härlig tid. Men tyvärr så förväntas det att man kostar på en massa pengar. Åtminstone i min släkt. Jag tycker det kunde räcka att göra det enkelt.  Med min skrala ekonomi är det inte kul.

Jag har kokat julgodis som jag tänkt slå in i små paket och ge i julklappar. Det har jag gjort de senaste åren.

Jaha. Och igår träffade jag mina äldre bröder. Dom är 2 st och dom har tre barn vardera som alla är i tonåren nu den yngsta 12 och äldsta 17 år. Dom sa att barnen hälsade att dom inte önskade sig något julgodis i år. Nej jag fick BARA ge pengar. För dom skulle köpa sig datorer och ny mobil och det var den ena teknikprylen efter den andra.

Dom är ju ändå 6 st som jag nu ska ge pengar till. Vilken rolig julklapp att få 20 kr var i ett kuvert. Mer har jag inte råd till nu när jag är arbetslös

Annons:
Fridaaaa
12/19/12, 3:24 PM
#1

Hade jag varit dig hade jag gett dem det du har råd med.
Annars får dem vara utan faktiskt. Det är tanken som räknas, de kan inte tvinga dig till att ge pengar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
12/19/12, 3:41 PM
#2

Vill dom inte ha julgodis så får dom väl vara utan, svårare än så är det inte. Ingen ska tvinga dig till att ge mer än du vill och är dom så snikna att dom bara vill ha pengar så skulle jag inte känna för att ge något alls, oavsett hur min ekonomi såg ut.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

karleken
12/19/12, 3:56 PM
#3

Ni har förstås rätt, men jag vill inte ha några sura miner. Nu när dom uttryckligen sagt att dom bara vill ha pengar känns det jäkligt att ändå gå emot det och göra som jag tänkt. Men personligen tycker jag det är mycket roligare att ge något som jag lagt ner tid på, att dekorera fint osv

Samtidigt förstår jag att tonåringar helst vill ha pengar och att det betyder mest för dom att kunna köpa det dom vill själv. Men jag tycker pengar kan dom få av sina föräldrar för dom har bra jobb och lön därefter.

Fridaaaa
12/19/12, 3:57 PM
#4

#3 Du ska inte tänka på dem, du ska tänka på din ekonomi.
Du ska inte gå efter vad andra vill i detta fallet, utan vad du vill och känner för. Låt dem bli sura i så fall, man kan inte alltid få sin vilja igenom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[glitterglam]
12/19/12, 3:59 PM
#5

Ja, du kan ju inte ge mer än du har råd med. Så ge dem 20 kr var och så får det vara bra så. Tycker det är lite fult av dem att säga att de inte vill ha något godis och de borde väl förstå att det kan vara ännu svårare att ge pengar om du är arbetslös. Det ska ju vara tanken som räknas.

Gur4m1
12/19/12, 4:11 PM
#6

Du är en moster/faster med hjärtat på rätta stället och du ger dem ditt julgodis och blir det sura miner så förklarar du abra för dem att julgodiset är gjort av kärlek och kostar inte mycket mer än det. Du har helt enkelöt inte mycket mer pengar än dem "jaha jag önskar att jag cokså hade råd med en dator" ;P

Du tar dem ju ner till verkligheten :) Du förväntar dig ju knappast dyra presenter tillbaka, eller hur? så känn inte skam eller frustration för att du inte förstör hela din ekonomi för året för att några andras barn inte ska bli sura för att de lever i en drömvärld (pengar växer inte på träd).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
StickyKitten
12/19/12, 4:39 PM
#7

Eh, så säger man väl för f*n inte? Man säger inte åt andra vad de ska ge och inte ge, det tar ju det roliga ur hela grejen med att ge gåvor och dessutom tycker jag det är ganska fult att försöka vaska pengar ur sina släktingar på det sättet.

Nä, sura miner hade det blivit om det var jag - från min sida.

karleken
12/19/12, 5:30 PM
#8

Det trista är också att övriga i min släkt är inne i den där "köphysterin" Man måste kosta på för att det ska vara värt något.

Min mamma tex har erbjudit sig att låna mig några tusen för att jag ska kunna ge "riktiga" presenter. Mitt hemfix tycker hon bara är en plojgrej och att dom måste ju få en slant också. Hon ska ge 1500 spänn till dom vardera. Och jag säger väl inget om det då hon har råd med det. Men jag vägrar låna pengar för att ha råd att ge "riktiga presenter"

Fridaaaa
12/19/12, 5:33 PM
#9

#8 Då hade jag inte gett något alls. Det är inte vad det kostar som har betydelse.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[WickedAlly]
12/19/12, 6:11 PM
#10

Jag hade inte heller gett något alls, julklappar ska vara roligt att ge och det blir det ju inte om mottagaren är för otacksam för att uppskatta dem.

Man kan önska sig saker, javisst, men att säga att det bara duger om du ger pengar är ju bara ouppfostrat. Fattar inte att dina bröder, som mest troligt har en uppfattning om din ekonomi, hade mage att ens säga det till dig :o

tonfisken
12/19/12, 6:13 PM
#11

Jag brukar också baka något och ge bort eftersom jag har inte så mycket pengar. Det låter som dom är bortskämda. Och så tycker jag det var konstigt av dina bröder att komma och säga att du bara får ge pengar. Dom borde sähga till sina barn att dom får vara nöjda med det dom får

karleken
12/19/12, 6:20 PM
#12

#10 och #11 ja mina bröder vet hur lite pengar jag har över varje månad, och jag sa också när dom sa att jag skulle ge pengar, att jag har ju så lite pengar så det känns bättre att ge något jag gjort för billig peng

"ja vi vet men du kan ju ge det du kan iallafall för dom önskar sig bara pengar av alla i jul" sa dom då

Honestyisdead
12/19/12, 6:31 PM
#13

Man får inte alltid bara sådant man önskat sig. Ju tidigare man lär sig det ju bättre klarar man sig i livet ;)

Annons:
[Annica.78]
12/19/12, 6:56 PM
#14

Dålig stil av dina brödrar att ringa och säga en sådan sak när dom vet om att du har lite pengar….Och sen om du ger dom pengar så kanske dom klagar för du inte kanske kan ge dom mer än någon enstaka hundra var, när dom sen ser vad dom får av sin farmor.

Jespersen
12/19/12, 7:10 PM
#15

Så din mamma ger alltså bort sammanlagt 9000 till barnen i julklapp? Jag tycker att det låter helt galet.. ! Men å andra sidan har vi aldrig gett mycket/dyra grejer till varann i min familj och vänslapskrets. Kanske att mamma köpte lite mer till oss när vi var små, men inte annan familj.

Jag håller med föregående om att dom kan vara utan julklapp om dom inte vill ha det som ges. Kanske är det dags för deras föräldrar att ta ett snack med dom om att inte alla har samma förutsättningar.

Mina 6 syskonbarn har jag lagt ungefär 50:- var på. Andra år har jag gjort så att jag har gett lite pengar till syrran så har hon räknat med mig på något hon har köpt till ungarna. Din mamma kanske kan tänka sig att skriva med dig på hennes pengagåva, även om du inte kan lägga så mycket? Eller det måste tvunget vara ett kuvert från varje person?

Maria
12/19/12, 7:32 PM
#16

Jag blir så ledsen när jag läser denna tråden.

Jag tycker du gör alldeles rätt när du ger hemmagjort godis. Det är ju både känsla och något fint. Pengar kan de bortskämda ungarna få av sina föräldrar eller mormor.

Att din mamma sedan erbjuder sig att "låna ut" pengar till dig för att du ska ge bort tycker jag är rent oförskämt. Då kan hon gott ge dig de slantarna om hon vet hur du har det.

Jag hade gett mitt hemmagjorda godis om jag var som du. Barn/ungdomar får lära sig att man får vara glad för det man får och inte ställa krav på vad man ska få i julklapp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
12/19/12, 8:49 PM
#17

Men så fult!  Som om man kan beställa (nästan kräva) att få pengar "utbetalda"!?  Jag skulle då helt tappa lusten att ge något alls med en sån "beställning" (till o med om jag hade pengar).

Låna pengar låter ju fullständigt vansinningt, men då är ju jag motståndare till lån överhuvudtaget och definitivt emot lån till "konsumption".

Om jag var du skulle jag nog låta bli ge något alls om de särskild sagt de inte vill ha något godis och säga att "jag hörde ni vuxit ifrån julgodis" så det ska ni slippa iår.

Om du känner barnan väl och trivs med att umgås med dom kanske du skulle kunna ge dom nåt helt annat… typ ett hemmagjort presentkort på gemensam picnic med fikakorg för hela gänget och dig nångån i vår/sommar? På nån solvarm klippa vid badet?

Om du inte känner dom så väl att ni skulle ha kul ihop, då kanske det är dags att bestämma att ni vuxit ifrån att ge presenter alls?

karleken
12/19/12, 9:19 PM
#18

#15 ja hon ger bort 9000. "jag är ju deras farmor"

Hon ger även mig dyra saker fast jag alltid sagt att jag inget önskar mig, bara att vi träffas allihopa. Men ändå fick jag en dyr symaskin med en massa extrafunktioner ifjol och en ny dammsugare. Så kanske skulle jag kunna få in lite pengar på att sälja en del onödigt dyra prylar jag fått ;)

#17 Vi hade egentligen mer gemensamt då barnen var mindre. Nu håller de på att växa upp och slå sig fria och det är bara kompisar och datorer som är intressant. Men det var bra tips du hade om picnic-presentkort

Fridaaaa
12/19/12, 9:57 PM
#19

#18 Min farmor ger då inte oss så mycket sammanlagt :P
det har ju ingen betydelse. Konstigt resonemang må jag säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
12/19/12, 10:31 PM
#20

Om jag var du hade jag inte gett dem något alls. 
Kanske en liten trisslott var så får dom testa på lyckan..hihi.

Julgodiset kan jag ta..Flört mumma..

~mikkan

Annons:
[TheMiko]
12/20/12, 12:21 AM
#21

Lite off topic kanske men just sådant här är anledningen till att jag hatar julen över allt annat. Ger inte bort julklappar och vill inga ha. Mina kolleger älskar mig eftersom jag gladeligen jobbar hela julhelgen för att komma undan, Tungan ute

[Devya]
12/20/12, 9:04 AM
#22

Fy…Hur kan man ens säga åt någon annan vad de ska ge en till julklapp? Försvinner liksom inte hela pointen med juklappar då?

Min bror är lite likadan. Han säger förstås att julklappar betyder ju inte så mycket men i slutändan är det det enda som betyder något. Han pratar bara om julklappar då man pratar med honom. Det är deprimerande. Jag och min sambo har därmed beslutat att inte fira jul tillsammans med honom nästa år. Brorsan får lite skylla sig själv.

Det är väl ändå inte meningen att glädjen ska fråntas helt och hållet på julen? Tycker det är hemskt då det ska jämt handla om julklapparna… Jag ska se till att det inte handlar om julklappar sen då jag skaffar barn och firar jul med dem. Då ska det handla om äventyr, pyssel och gemenskap. Jag har redan planerat olika äventyr och mysterium som vi ska syssla med den dagen jag har barn och de är tillräckligt gamla för att delta.:) Tycker att det är mycket roligare att skapa egna traditioner istället för att vara mainstream och fokusera sig på presenter.

[WickedAlly]
12/20/12, 10:53 AM
#23

#22 Det tycker jag låter som en väldigt klok plan.
Vi har haft turen att ha en närvarande och pysslig mamma, och trots att vi är bortskämda med alldeles för mycket julklappar och födelsdagspresenter så är det pysslet och lekarna vi minns nu när vi är vuxna. Då är allt materiellt plötsligt inte så viktigt längre och jag hoppas och tror att detta är något jag kommer ta med mig till mina eventuella barn.

[Devya]
12/20/12, 12:34 PM
#24

#23 Ja, visst är det ju så! Julklapparna glöms bort med tiden och istället är det ju den där gemenskapen som man säkerligen minns bäst.

Vi firade aldrig jul under min barndomstid utan det är något som har börjat då jag kom i 20-års åldern, faktiskt. Vi firade aldrig heller födelsedagar. Jag hoppas att ändra på det här och göra de här speciella tillfällena trevliga och minnesvärda. Minnen för livet. :) Presenter är mindre viktiga och synd att inte flera tycker så….

[Loca Diaz]
12/21/12, 3:58 AM
#25

Håller med de flesta som svarat. Strunta i dom. Man ska inte känna sig tvungen på jul! Jag och min sambo har just flyttat till hus och har mkt renovering och bara en lön. Hans familj har önskat sig en stor platt-tv och micro och massa annat… Det svider i plånboken och vi själva har bara önskat oss praktiska "bra att ha saker" till köket… Får jag välja behöver jag inte ta emot något alls. I deras familj känns det som att det gäller att ge för annars får man inte ta. Ungefär. Och de brukar ha summor så att alla betalar ut ungefär lika mkt? Då är det som att köpa sina egna julklappar.

Sötis
12/21/12, 8:30 AM
#26

Jag är 13 snart 14 jag bor ensam med min mamma i en lägenhet som ägs av min mormor och familj i Sävedalen. Min mamma har inte så mkt pengar så jag brukar få skriva det jag vill ha och om pengarna inte räcker så tar hon alltid och köper något liknande,billigare alternativ eller begagnat. Jag blir alltid nöjd och glad på jul dels för att man får umgås med vännerna och släkten och att man har ett härligt jullov framför sig. Så borde dessa barnen ocks tänka för om man faktiskt vill ha något så får man faktiskt ordna det själv tex genom veckopeng! Köp bara det du själv känner annars kan du bara ge dem ett presentkort i någon billigare affär då kanske du kan få ett för 50:-

Gur4m1
12/21/12, 9:16 AM
#27

JAg tycker mig fota se föräldrar som beter sig så- skriver önskelistor och kräver att åf veta vad barnen ska få av vem etc- så ingne råkar köpa samma osv (praktiskt). Blir lite för kontrollerande ibland, för det blir otacksamma miner om man inte hållit sig till "listan". Avtar hela grejen för min egen del. Är glad att min familj inte är sådan, kanske just för att en nära släkting till vår fmailj alltid betett sig så.

"min man SKA ha en guldkedja", mina barn SKA ha de här kläderna utmarkerade i katalogen" etc. Annars blev det rent av bråk. Stört.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Maria
12/21/12, 9:19 AM
#28

Att önska sig en sak eller att få en sak är två skilda ting.

Jag tycker det är fruktansvärt att vuxna inte kan lära sina barn att vara glada för "det lilla"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
12/21/12, 9:31 AM
#29

#28 Ja ösnka sig får man ju göra. de tär ju önskelistor man får som sagt. Sen att det blir sura miner om det man köper inte finns på listan eller inte är "rätt sak" är inte samma sak. :)

Speciellt inte när folk int eheller hr vett att önska sig saker som är i lagom prisnivå. Min borr ksulle ju kunna önska sig en dator för tiotusentals kronor fördärvad- han skulle fortfarande inte få någon :P

Denna människa KRÄVDE ett guldsmycke till sin MAKE (ingift) och hon valde själv ut vilket och min andra släkting vågade inte köpa annat för hon visste vilket liv det skulle bli annars. Men hon tuffade upp sig efter det, då hon gick så otrolig tmycket i back. Men men…nu ah rju inte alla en psykopat som de firar jul med :> Vi slutade fira jul med denna människa och hennes familj för många år sedan nu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Maria
12/21/12, 9:37 AM
#30

#29 Det låter fruktansvärt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
12/21/12, 9:38 AM
#31

Jag önskar mig en del dyra saker, en del billigare saker.
Jag blir glad vad jag än får, just för att det är tanken som räknas, och önskelista är just vad man önskar sig :)

Hade någon sagt "jag ska ha detta i julklapp, inget annat blir bra" eller liknande, hade jag skitit i det och köpt det jag hade velat köpa till den personen eller inte köpt något alls.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
12/21/12, 1:14 PM
#32

Ett till förslag till TS:  Eftersom den summa du har möjlighet att lägga, kanske 100 kr totalt är så liten att dessa "bortskämda barn" knappt märker eller upskattar det, då skulle du kunna köpa ngåot som förslår mycket mer typ nån av dehär filtar till barn i flyktingläger, skolböcker till Afghanistan eller likannde, som finns hos många hjälporganisationer, då får du mycket mer för din hundralapp, som troligen uppskattas mycketmycket mer. Och kanske kanske får det nån av ungarna att tänka till lite om världen och tacksamhet o sånt? man brukar då få nåt litet kort där det står vad man gett… och det kan då barnen få…?

moonii
12/21/12, 1:42 PM
#33

Ännu en här som tycker det var fult gjort att kräva pengar.

Det enda min syster på 14 år önskade sig var att mamma skulle sätta in pengar till en organisation ''SOS Animals i spanien'', (hemlösa hundar) där både jag och hon har adopterat en hund ifrån. Tycker det var en fin tanke.

I våran familj har vi heller inte råd med dyra saker, och inte går vi och kräver något i julklapp….

Smullis
12/21/12, 1:50 PM
#34

#33 Det var fint :') Håller för övrigt med Er andra. Man ska vara glad för det man blir erbjuden, om inte är det lika bra att vara utan.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
denstore
12/21/12, 2:29 PM
#35

Allvarligt talat, ge dem ingenting. Säg bara "jag fick höra att ni inte gillade julgodisklapparna, så jag gav det till en hemlös på stan istället. Han blev jätteglad".

Julen ska handla om att umgås och glädjas med varandra. Och faktiskt tänka på de som inte har så fruktansvärt bra ställt. Att sitta och gnälla över att man inte fått vad man ville borde resultera i stryk…..

Upp till toppen
Annons: