Annons:
Etikettadoption
Läst 3021 ggr
Toxics
12/19/12, 10:20 PM

vem är värst?

Ni har alla säkert hört om 17åringen som vart misshandlat i Göteborg? Och jag och min sambo diskuterade idag vilket som egentligen är värst. De många tjejerna som turades om att ge sparkar och slag, eller de som ställde sig runt omkring. Filmade, skrattade och pekade. vad tycker ni? :-D

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
Fridaaaa
12/19/12, 10:33 PM
#1

Tycker det är snäppet värre att ge sig på en annan människa men att stå och skratta, filma osv, är nästinpå lika illa :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
12/19/12, 10:35 PM
#2

De som utdelar slagen är trots allt de som utför handlingen, så det är värre. Men fy tusan vad fegt att stå och titta på och skratta och filma det. Sjukt!

[Annica.78]
12/19/12, 11:19 PM
#3

Både att slå och att stå och titta på är lika illa. Sjukt att folk bara står och tittar utan att avbryta. Nä, jag tror nog det e värre att stå och titta. Hade jag sett ngt sånt hade jag blivit helhispig!!

Toxics
12/20/12, 12:49 AM
#4

Jag kan inte heller förstå hur de som filmade tänkte! Inte de som slog heller för den delen. Men de var väll arga,säger inte att det är okej för det, men de som filmade och skrattade. Hur är de funtade?! Varför försökte ingen hjälpa henne. Att det finns många rötägg här i världen vet man ju, men så många på samma ställe. Helt sjukt. Fast hur hade ni reagerat i samma situation?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Honestyisdead
12/20/12, 12:52 AM
#5

#4 Ringt polisen och ingripigt.

Clariiz
12/20/12, 1:57 AM
#6

Jag tycker att alla som är inblandade i en misshandel oavsett om det slår eller ej är precis lika hemska hela bunten!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
[Loca Diaz]
12/20/12, 3:20 AM
#7

Jag har inte hört om det faktiskt. Men det är lika hemskt oavsett vad man gjorde! Nästan ännu värre att bara stå och titta, så fegt gjort.

Gur4m1
12/20/12, 7:41 AM
#8

JAg är ju i princip för lagen för civilkurage :P Så jag tycker de som stod och låtsades som ingeitng är de värsta typern av människor. De som gav sig på gjorde det väl av någon anledning - enkonflikt och de gjorde ju brottet, de är DE värsta.

De andra runt omkring stod bara och tittade på och skrattade åt det….? Det är ju sjukt, men i filmsnutten jag såg, ser jag hur några börjar dra bort dem från flickan precis mot slutet så…men det är kanske bara hur jag tolkar det. Hur klarade hon sig, vet någon det?

Förövarna är ju de värsta eftersom de utför brottet, så är de tju alltid. Sen skulle jag nästan önska att det ska vara åtalbart att inte ingripa i en sån här situation.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
12/20/12, 7:44 AM
#9

#4 jag är en som ingriper. Absolut. Tyvärr förstår man inte alltid NÄR man skulleingripit innan det är försent- man hinner inte uppfatta situationen osv. Jag upplever att det oftast hinner komma någon före mig men jag har gått emellan i bråk på fester och dispyter på bussar. JAg är rätt hjälpsam och öppen för kontakt med främlingar i överlag. Folk som tror att någon annan ska åtgärda det är inte så farligt, men det  kan bli farligt….om ingen annan ingriper.

Däremot folk som avstår för "de tär för farligt för mig själv" blir oftast bara…lite löjligt. Ingen ber någon att hopa in framför en bil eller knivfight. Om man är ett gäng utomstående iaktagare så kan man nog ganksa enkelt avbryta en misshande av en person, skrämma bort en våldtäktsman eller få fast en tjuv, inbrottsjuv osv. Eller bara göra det mest enkla i hela världen; Ringa polisen eller skrika att man ringt polisen. De små, mest enkla sakerna.

Jag vet ju min begränsning; jag kan prata med folk och skrämma men knappasst hålla fast en man eller slå ner en person på 70kg+ :P Men jag skulle absolut kunna tänka mig att gå emellan två tjejer som slåss. Skulle jag bevittna barn/djurmisshandel skulle ingenting kunna stoppa mig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Piggelina7
12/20/12, 9:24 AM
#10

Jag som blev hårt mobbad en gång i tiden kan säga att det är alla dom som är runtomkring, som ser på men aldrig ingriper. idag är det dom jag är mest arg på - konstigt nog. Jag vet inte varför, men jag tycker det är så fegt, om det är 2-3 st som är "gärningsmän" men 10 stycken står och fnissar eller vänder bara om och går.

Toxics
12/20/12, 9:43 AM
#11

Jag funderar lite på att även om tjejen de slog ner hade gjort något dumt så tänkte hon förmodligen någon gång under det hela "varför är det ingen som hjälper mig?" Hon måste ha varit helt uppgiven när hon låg där på backen och hörde skratten, tittade upp och insåg att ingen hjälpte henne. Jag mår illa av att tänka på det. Jag är inte en sån person som slåss, längre. Men jag har varit. Men när jag slogs så var det alltid mot någon som inte var mindre än mig. Och alltid en mot en. Men om jag hade varit där, så hade jag nog gått lös på de tjejerna. Gjort vad än jag kunnat för att få dom att sluta . Jag tycker det är så fruktansvärt fegt om man är flera mot en.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

ChristineL
12/20/12, 9:58 AM
#12

Det här med att filma är ju faktiskt nånting bra egentligen, det kan användas som bevismaterial. Men jag tror att många gör det av fel syfte, "Woho, det här ska upp på youtube!" Typ så…

Till frågan, båda grejerna är ju helt fruktansvärda och hela storyn runt omkring, men att stå och titta på utan att ingripa på något sätt? Nej, det är för mig helt obegripligt!

moonii
12/20/12, 6:47 PM
#13

Vill be er alla att kolla på detta program. Kolla hela!

Såg detta förra veckan och det är ganska skrämmande. Ni förstår vad jag menar om ni ser klart…

www.youtube.com/watch?v=scOJqyiYVtk

Annons:
Honestyisdead
12/20/12, 6:54 PM
#14

#13 Du får gärna berätta vad det handlar om. Klickar inte gärna in på länkar utan någon fakta före.

mikkan01
12/20/12, 7:46 PM
#15

#13 Satte mig och kollade på det, tråkigt som jag hade. Riktigt skrämmande ärligt talat. Människor kan vara bra elaka alltså.

#14 Det handlar om något slags experiment där dom ser hur långt en människa skulle kunna gå, anonymt, för att "förstöra" någon annans dag för att dom själva ska ha kul åt det.
Publiken får bestämma hur hans dag ska gå till och minst 2/3 av publiken väljer alltid det värsta.

~mikkan

Honestyisdead
12/20/12, 8:01 PM
#16

Okey, tror det är det jag såg på TV. När publiken sedan får veta att det är dom som varit experimentet ser dom inte lika glada ut längre.

Människor kan vara riktiga djur, speciellt i grupp.

mikkan01
12/20/12, 8:07 PM
#17

Jo, precis….ingen som skrattade när allt blev allvarligt. 
Tur som så var det bara ett experiment men de gånger det inte är det då?

Som svar på frågan i tråden så har jag inte heller sett eller hört någonting om detta men inget av det är okej. Ser man att någon blir dåligt behandlad så står man inte där och skrattar åt det hur arg man nu än är på personen i fråga. Usch. Tänk om vi kunde göra vad vi själva ville och tycker är rätt.

~mikkan

Toxics
12/20/12, 8:33 PM
#18

Måste kolla! Men jag har för mig att jag såg det på tv. Tycker det är otäck att människor finner andras olycka så roande :-(

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
12/21/12, 9:22 AM
#19

Är ju humor, som vissa brukar säga. JAg är inte så förtjust i tex AFV (americas funniest homevideos). Där humorn till 2/3 går ut på att folk klantar till sig. JAg kan skratta till eller förfasas (igenskänningsfaktorn är hög för ett ärke-klantarsel som mig) över saker men oftast tänker jag "oh…hoppas det gick bra för mannen/killen/barnet/djuret!" eller klassiska:

"Men varför fortsätter hen att filma, spring dit och ta bort ungen/katten/gumman från kaktusarna/krokodilerna/ andra farliga situationer!! sluta filma och skratta bakom kameran, människa!!"

Alltså, bismaken som kommer direkt efteråt avtar "komedin" totalt för mig. Jag lider iallafall ofta med dem och känner snarare "oj..det där såg inte bra ut, bröt han nacken, övelrevde människan? undra hur livshotande/livslång plåga den där personen fick av det där, /trauma för barnet/djuret etc." Det känns inte kul, jag är oftare upprörd och förfasad efter ett så harmlöst program som ändå väljer bort de "värsta"filmerna… Man får se folk göra helt idiotiska saker som kan kosta dem deras liv (oftast är det snarare att det kostar deras fertilitet- alla dessa killar som får bollar/stångar/brädor och sprarkar i pungen) ;P. Varför tycker vi att det är så kul?

Tex den där med kattens om fastnade i en takfläkt och snurrades runt tills den slungade siväg. Skitkul….om man är totalt empatistörd -_-

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
12/21/12, 10:41 AM
#20

#19 Människor som skadar sig antar jag inte har skadat sig allvarligt, för jag hoppas och tror inte att människor skulle skicka in videos om folket blev allvarligt skadade. För övrigt är de flesta videos där folk skadar sig sådana att de själva valt att utsätta sig för faran.

Angående djur som skadar sig håller jag med.

Annons:
Gur4m1
12/21/12, 11:09 AM
#21

#20 Ja gud ja den, där kattungen som går uppe på kaktusar, allt jag tänker på är "SLUTA FILMA För guds skull HJÄLPa katten ner!" :)

Sett en del klipp på AFV och även sådana som florerar på nätet och i andra shower där jag inte är så säker alla gånger. Däremot killar osm hoppar med skateboards eller med flit ställer sig framför en boll-spottare eller favoriten; kille som ställer sig på ett gångband med styltor- gråter jag inte över :>

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Wide Awake Dreamer
12/21/12, 2:14 PM
#22

Att fysiskt misshandla någon är ett allvarligare brott hur man än vrider och vänder på det och i stundens hetta kan det vara svårt att uppfatta vad som händer. Inte ens folk som är tränade för sådana här saker kastar sig in i en liknande situation utan att veta att de har hyfsad koll på vad som händer.

Men med det sagt så visst finns det en punkt där passivitet blir en slags medhjälp. Man kan diskutera när den punkten inträffar men att stå och titta på ett tag utan att göra någonting överhuvudtaget, om det finns något man kan göra, är inte ok tycker jag. Att se någon mobbas under flera år utan göra något är såklart ännu värre. Om man pekar, skrattar och hejar på den som mobbar fysiskt så är man ju en del av mobbingen själv och knappast mycket bättre än den som slår. Ren passivitet tycker inte jag däremot ligger i riktigt samma liga. Illa ja, men inte riktigt på samma nivå. Och det är långt ifrån oproblematiskt att lagstifta mot passivitet.

Jag undrar vad som gör att folk ofta hatar de passiva mer än de som mobbar? Är det skammen över att förnedras inför deras ögon eller är det besvikelsen över att de inte gör något? Eller är det någon kombination av de båda? Mobbaren/mobbarna förväntar man sig ju ingen sympati från så han/hon är redan undantagen, men de som inte deltar borde väl vara bättre, eller? Jag förstår känslan psykologiskt, skulle kanske känna likadant själv, men kan inte riktigt komma på något rationellt skäl för att hata de passiva mer än eller ens lika mycket som den som begår själva handlingen.

Wide Awake Dreamer
12/21/12, 2:34 PM
#23

Skriv in ordet "Fail" i Youtubes sökfält och se floden av videoklipp där folk och fä klantar sig eller har otur sig på olika sätt, ibland med skadliga eller t.o.m. dödliga konsekvenser. Vissa är bara roliga vardagshändelser av "dratta-på-ändan" typ, men många är rent osmakligt gottande i andras olycka. Tydligen roas många av att se när det går illa för andra, riktigt illa t.o.m. Jag gillar själv AFV och tycker att de generellt har en bra nivå på sina klipp, det finns massor av dem på Youtube.

[Zlarviig]
12/21/12, 4:36 PM
#24

Jag har inte hört det.. Har någon en länk? Förvånad

Upp till toppen
Annons: