Annons:
Etikettifokus
Läst 2461 ggr
nettipletti
12/29/12, 3:21 AM

Nyss slutat röka

Jag har vatt besatt av nikotin i 31 år.. Nu har jag slutat, har vatt fri i 3 1/2 månad… Känns skönt på många vis men den lille jävulen är där hela tiden…Vill få mig o ta en cigg igen.. brrrrr…. svårt som faaaaaan

Nån som kan peppa mig.. Kanske berätta själv ..

Jättetacksam för allt..

Annons:
ChristineL
12/29/12, 9:53 AM
#1

Hejja dig! Fortsätt så, jag har aldrig rökt själv så vet inte vad det är du går igenom, men jag hejjar på ändå =)

Gur4m1
12/29/12, 11:20 AM
#2

JAg har inte rökt själv men vet att min mor kämpar med att försöka sluta. Kan bara säga att jag är imponerad att du klarat 3 månader! Och de där månaderna kommer snart att bli år. Tänk alla pengar du sparar in. Vad var det någon räknade, var det en eller två solsemesterveckor man "tjänade in" om man slutade röka ett paket om dagen ;)

Så börja spara pengar för en resa som du är välförtjänt av efter bedriften att vara rökfri ett år…eller kanske redan en weekend efter ett halvår? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
12/29/12, 11:44 AM
#3

Bra jobbat :) fortsätt så!

Maria
12/29/12, 12:29 PM
#4

Jag hade rökt hemmarullade cigaretter utan filter i 35 år när jag slutade på nyår för två år sedan.

Röksuget har för mig gått i perioder men det blir mer och mer sällan nu.

Har du hållit upp såpass länge som 3 1/2 månad så försök att fortsätta vara ståndaktig. Annars får du ju bara börja om igen.

Jag snusar ju så det är förmodligen en aning lättare men har du provat alla nikotinghjälpmedel som finns. Tuggummi, spray, sugtabletter, plåster osv.?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EmelieGustavsson
12/29/12, 12:41 PM
#5

Slutatade röka jag också, efter ca 4 år.

Man får ha en jävla vilja och du är superstark som har hållt uppe!

när jag kände röksuget som mest så distrahera jag mig med annat. Men tex om jag satt i skolan så tugga jag alltid på sugrör. Låter jätte knäppt men det funka för mig. Då fick jag fortfarande "suga" på en cigg fast utan all skit ;)

ChristineL
12/29/12, 2:16 PM
#6

Funderar på om handarbete är bra att sysselsätta sig med? Iom att typ 80% av beroendet sitter i skallen och jag har märkt att många blir raslösa och inte vet vad de ska göra med händerna. Sticka och virka måste ju vara jättebra tänker jag…

Annons:
nottheonly
12/29/12, 2:17 PM
#7

Jag slutade röka för snart två år sen, den är svårt men det går! den första tiden använde jag mig utav nikotinplåster Glad kämpa på!!

nettipletti
12/29/12, 2:25 PM
#8

Tack för era svar =)

#4 Jag snusade oxå :/ Lade alltid in en prilla till natten, och även på dagen om jag visste att jag inte kunde röka inom en viss tid.. Helt sanslöst så beroende/besatt av nikotin jag var.

Jag har slutat helt med nikotin, alltså inga tuggummi, plåster el likn… Tycker att du kunde jag ju lika gärna rökt.. Nej jag måste ha allt eller inget. Så funkar jag.

Jag har slutat ett par gånger innan. Det längsta jag höll var 8 månader, men sen trillade jag dit igen… Usch det är det som jag tycker är så jobbigt, att jag är så rädd att jag ska mista min bestämdhet och ge efter =( För skulle jag bara ta ett bloss, så är jag fast igen, det vet jag.

Geru
12/29/12, 3:04 PM
#9

Old habits Die hard, säger man ju. Det tar tid innan den där vanan att vilja röka försvinner:p Bra jobbat annars:D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Annica.78]
12/29/12, 3:20 PM
#10

Starkt gjort att sluta röka. Jag har själv rökt nu i 20 år men klarar inte av att sluta, har försökt nga ggr men misslyckas alltid. Har bara klarat tre-fyra dagar som högst sen e jag tillbaka på ruta ett igen.

Men det går inte att sluta heller om man inte har hela viljan till det, det e väl därför jag misslyckas.

[TheMiko]
12/29/12, 4:22 PM
#11

Är mitt uppe i mitt sluta att röka, men jag "fuskar" med en elcigg ibland. Något av det bästa jag varit med om. Inget som helst röksug efter ett par bloss på den.

Gur4m1
12/30/12, 9:06 AM
#12

#8 tycker du ska fokusera på din framgång och vad d lämnar bakom dig men om du försökt förut och misslyckats: Se över VAR/NÄR och framförallt varför du misslyckades! Så du kan undvika de situationerna- precis som en som försöker gå ned i vikt m¨åste finna andra lösningar än enbart självsvält för att det ska fungera i längden så måste du kanske undvika just de där festerna eller platserna där folk röker jättemycket och du dras med (nu har jag ingena ning om det var feströkning, bekanta eller stress som fick dig att börja om igen). Förebygg det, du har ju erfarenheterna nu och viljan :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MarajLowajz
12/30/12, 3:17 PM
#13

Ett bra sätt som jag tyckte när jag slutade röka för några år sedan (röker nu dock men hade uppehåll i ca 2.5 år varför vet jag inte riktigt men iaf) : Så fort du är sugen på en cigg - stoppar du 5kr i en burk som du har stående hemma. I slutet av månaden så köper du dig något som du alltid önskat ha som en lite peppning på att du inte har rökt en enda gång på en månad. Det hjälpte mig väldigt mycket för kan lova att jag hade skrapat ihop ganska bra efter några månader :P

Bra jobbat iaf! Själv är det på G att sluta helt och hållet, men än så länge går det lite segt men har då minskat rejält på senaste tiden! =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
Carrolinline
12/31/12, 1:13 PM
#14

Mitt bästa tips är att när du känner dig extra röksugen så gå ut och sätt dig där du brukade röka och ta en ciggaret och "låtsasrök".. Men tänd förhelvete inte den !! :P Tänk bara efter på allt de onyttiga och dåliga att röka sen när du går in kommer det kännas mycket bätrte :)

ru4real
12/31/12, 3:58 PM
#15

Lite fakta som jag fick mig itutat i skolan när vi hade föreläsningar om nikotin och andra droger. (Hur sant det är har jag inte orkat googla).

Nikotinet (dvs det begär kroppen har efter de ämnena) går ur kroppen på ca 3 - 4 dagar. Det man alltid kämpar med är däremot vanan av det, det där vanda att man tar en cigg t kaffet, efter maten, till drinken, när man väntar på bussen osv.

Jag slutade röka själv för ca 9 år sen, och har inte tagit ett bloss sedans dess, har inte varit sugen helt enkelt. Det kändes bra att sluta och jag hade dessutom en stark motivator (vi försökte skaffa barn, och det finns väldigt lite forskning på om det påverkar mannens förmåga, men det är ju inget som hindrar att man slutar iaf).

Det är svårt, men jag tycker att det är bra om man kan sluta utan att använda t ex snus eller annat, nikotinplåser osv. Det enda du gör är ju att byta (o)-vana, vilket du antagligen inte vill.

Så, stark motivering, göra ngt annat osv kan hjälpa.

[Qimsid]
12/31/12, 6:01 PM
#16

Mina jobbarkompisar satt och åt en kaka marabou som de ersatte ciggen med, hihi. Choklaaaaaaaaaaaaad (viktöööökning, mwaha) Nej men =) Ibland kanske man behöver ersätta det med något, sen när suget är borta så kan man börja om på nytt igen!

nottheonly
1/1/13, 1:42 AM
#17

Idag under nyår så rökte många, då kände jag för att ta ett bloss eller två, men jag stod över trots en del alkohol i kroppen Glad

Upp till toppen
Annons: