Annons:
Etikettbarn
Läst 3491 ggr
[Murvel]
2013-01-03 19:16

Alltid ok att fortplanta sig?

Är det alltid ok att skaffa barn - och få behålla dem - tycker ni? Även om man bär på allvarliga genetiska sjukdomar med stor risk för nedärvning? Även om man är luspank och går på tunga droger? Även om föräldrarna är 13 år gamla och alltså är barn själva?

Vad tycker ni?

Annons:
nettipletti
2013-01-03 19:27
#1

Detta kommer få massa inlägg känner jag. Min tanke är att så länge barnet kan få en bra uppväxt, utan narkotika, och allvarliga sociala problem och nedvärdering (listan kan bli lång) såååå… alla ska få en chans att få en familj… finns där omständigheter runt så får ha de i aspekt.. Men… finns såååå många olikheter i detta,,

Honestyisdead
2013-01-03 19:28
#2

Narkomaner, alkoholister och andra som inte är kapabla till att ta hand om sina barn bör inte skaffa barn.

Angående sjukdomar så är det ju upp till föräldrarna att väga för och nackdelar. Men om risken är överhängande för allvarliga sjukdommar hade jag avstått. Varför sätta ett barn till världen som med stor sannolikhet kommer lida.

Sen är frågan var gränsen går för överhängande och allvarliga?

LinaLj
2013-01-03 19:29
#3

Att skaffa barn är inget jag direkt kan tänka mig att hindra, helt enkelt därför att jag inte ser något vettigt sätt att genomföra det. Att kastrera/sterilisera någon mot deras vilja är något jag har väldigt svårt för och något jag bara skulle kunna tänka mig i de mest extrema fall. Även om man ibland kunde önska att man behövde skaffa licens för barnafödande.

Men jag tycker absolut inte att det alltid är självklart att mamma/pappa ska få behålla ett barn som de har satt till världen. Bara för att man har haft sex en gång så innebär det inte att man är lämplig förälder. Om barnet inte mår bra hos föräldrarna av någon anledning så ska barnet inte bo hos dem. Jag tror inte alls att barn alltid mår bäst av att bo hos biologiska föräldrar. Välmåendet hos ett barn har nog extremt lite att göra med biologo och mer att göra med att det är älskat och blir bra omhändertaget.

Jag ser det inte heller som självklart att ett barn ska stanna hos färäldrar som kanske älskar det men av någon anledning inte kan ta hand om det. Jag tycker att man alltid måste se till barnets bästa oavsett de vuxnas känslor.

tuffevictor
2013-01-03 19:37
#4

Jag tycker inte att det alltid är ok. Men jag vet inte vem som ska kunna gå in och hindra olämpliga personer att bli föräldrar

nettipletti
2013-01-03 19:45
#5

Två helt "vanliga" kan oxå få "fel" barn… Vad kallas för "fel" barn egentligen??

Honestyisdead
2013-01-03 20:11
#6

#5 Ingen aning, det var ju du som tog upp "fel barn" :)

Annons:
pyromanen
2013-01-03 20:19
#7

Kan självklart tycka det är beklagligt, sorgligt, ledsamt o.s.v. när folk skaffar barn som de inte sen klarar av att vara bra föräldrar för.  I naturen skulle många av dessa barn stryka med, men i våran civiliserade värld ska vi istället försöka hjälpas åt o ta hand om de barn som väl kommit till världen enligt principen om att barnets bästa kommer i första rummet.

Och det finns inga garantier. En förälder kan dö eller drabbas av allvarlig psykos när barnet är 1 år. Eller fastna i missbruk.

Håller med Lena lj att det finns inget rimligt sätt att hindra folk från att skaffa barn. Det som ska finnas är bra möjlighet till rådgivning, preventivmedel, frivillig abort, stöd och när det inte funkar: ännu mer stöd.

Honestyisdead
2013-01-03 20:21
#8

Håller med om att inte inte finns ett för mig genomförbart sätt att hindra folk från att skaffa barn. Dessutom undrar jag vem som skulle sätta gränserna för vilka som får och inte får?

Fridaaaa
2013-01-03 20:31
#9

Man ska tänka sig för både en och två gånger innan man skaffar barn tycker jag. Man ska vara kapabel att ta hand om sitt barn på ett bra sätt, ge den vad den behöver.
De som knarkar, super och är våldsamt lagda tycker inte jag ska skaffa barn. Före detta alkolister/narkomaner tycker jag är OK om de har varit rena ett bra tag.

Riskerar barnet att få ärftlig sjukdom, som den kan lida av, tycker inte jag heller man ska skaffa barn. Då tycker jag man är egoistisk,

Men det är mina tankar och åsikter. Många bara skaffar barn hit och dit, och tänker inte på hur mycket jobbet det är, vad som krävs osv tyvärr, sedan får barnen lida för det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
2013-01-03 20:49
#10

Är man för ung (bara barnet själv) eller för gammal tycker jag inte att man skaffar barn. Narkomaner, alkoholister och folk som inte är kapabel till det, kan vara att man inte har någon bra inkomst eller kunskapen och tålamodet som krävs tex.

Har man en sjukdom eller något som är ärftligt tycker inte jag heller att man ska skaffa barn och barnet riskerar att lida av det.

jag föddes med ryggmärgsbråck (lindrigt och jag kan gå osv) och därför är jag tveksam på att någonsin skaffa barn.. känns som om barnet kommer få det själv då.

LinaLj
2013-01-03 21:02
#11

#10 Jag vet inte om jag har något emot att äldre skaffar barn, eller ja innom rimmliga "naturliga" grännser då. Jag tror det är värre att vara för ung. Men det är en högst personlig åsikt efter egna erfarenheter.

Rent allmänt så är det här med sjukdommar lite vanskligt för mig. Många sjukdommar vet man inte hur de nedärvs även om man vet tex att de är genetiskt betingade. Sedan bär ju de flesta familjer på "dåliga gener". I min familj så har de flesta på mammas sida som är över 50 år typ 2 diabetes och det finns även ganska många fall av cancer. På min pappas sida så har jag missbrukarproblem som till viss del är ärftligt enligt de senaste rönen.

Så vilka sjukdommar är "ok" att ha i släkten, diabets, hög kolesterol, hjärtproblem, missbruk, cancer?

Dessutom är de mer "allvarliga" sjukdommarna recensiva vilket gört att man kan bära dem utan att veta om det. Så då skulle man behöva göra gentest för att kolla vilka sjukdommar som respektive part bär på innan det produceras barn.

Ungefär där tycker jag att man börjar röra sig i en gråzon. Man börjar komma farligt nära att selektivt välja vilka som får och inte får födas.

Jag har full förståelse för att personer som vet att de har en genetiskt sjukdom väljer att inte skaffa barn. Men det måste alltid vara ett personligt val.

Jessicahagstrom94
2013-01-03 21:10
#12

#11 min gräns är vid 50. föräldrarna kommer vara 60 när barnet är 10 år gammalt och 70 när barnet/ungdomen är 20.. jag tycker att det är lite väl. men alla får vi ha våra åsikter :) hehe

nettipletti
2013-01-03 21:11
#13

Jaa absolut är det ett enskilt val… och väljer man att skaffa barn (trots risker) så vet man vad man ger sig in på, I de allra flesta fall (ni som nu kollar historiken) så sällan att det blir samma handikapp… Hurra o bara Lycka till till er alla  =)

Annons:
ChristineL
2013-01-03 21:11
#14

Nej, det är inte alltid ok. Finns alldeles för många barn som mår dåligt av sina föräldrars missbruk/kriminalitet.

Barn som själva skaffar barn tycker jag inte heller är ok. I dessa fall tror jag mycket handlar om okunnighet. Barn ska få vara barn så länge länge som möjligt.

Fridaaaa
2013-01-03 21:13
#15

#13 Tyvärr skaffar folk barn bara för att dem vill , utan att tänka på framtiden .

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
2013-01-03 21:25
#16

#12 De flesta Kvinnor går ju in i klimateriet vid den åldern så det är ju en ganska naturlig gräns. Vad gäller män så är det ju inte så smidigt tyvärr.

Min mamma var 43 när hon fick mig och jag måste säga att jag sällan har tänkt på att hon är nästan en generation äldre än de flesta av mina kompisars mammor. Hon brukar skämta och säga att det gjorde henne yngre att få barn sent i livet, hon har liksom inte kunnat sätta sig på en stol och ta det lugnt =).

Min bästa kompis mamma var 17 när hon fick min kompis och hon ver inte riktigt mogen för ansvaret så min kompis fick sköta sig själv från det att hon var 6 år ungefär eftersom hennes mamma ville göra annat än att sitta hemma och ta hand om henne.

Men det beror ju naturligtvis på hur man är som person, det är ju enormt individuellt.

Jessicahagstrom94
2013-01-03 22:20
#17

#16 ja men precis :) min mamma var 31 när hon fick mig, min kompis mamma är 10 år yngre. alltså var hon 21 när hon fick min kompis. :)

synd det där med din kompis! tycker det är hemskt att se såna unga skaffa barn när de inte är redo, även om det inte var meningen :(

viktoria91
2013-01-03 22:36
#18

Nej. Har man svåra psykiska störningar som ärvs ner så verkligen inte! Behövs inte fler knäppa personer i världen… Dessutom kan man knappt ta hand om avkomman.

Har man inte pengar skaffar man inte barn, precis som man inte kan skaffa andra djur eller hus då, så enkelt är det!

[Tilde]
2013-01-03 22:45
#19

Man ska ALDRIG skaffa barn om man inte kan ge barnen ett värdigt liv, enligt mig. Alltså inte om man är drogberoende eller lever på gatan (kan diskuteras vad gäller fattiga länder). Vad häller genetiska sjukdomar beror det på… Hur stor är risken att barnet ärver felet? Och hur allvarligt är det?

För att skaffa barn tycker jag att man ska ha en stabil ekonomi, ett tryggt och kärleksfullt hem, samt en säker miljö för barnet att växa upp i. Det förtjänar alla barn :)

Clariiz
2013-01-04 02:06
#20

Min åsikt är att alla får skaffa barn, ska om de vill. Men om de ska få behålla dem är en helt annan sak.

Missbrukare: Detta kan vara vändpunkten. De kan inte ta hand om sig själva och tvingas nu att ta hand om en helt ny människa. Väcks de inte upp ur sitt missbruk nu tror jag aldrig de kommer göra det. Kontroller osv bör ske och hjälp bör erbjudas. Avbryts inte missbruken direkt så ska barnet få en chans någon annanstans.

Tonåringar: Jag känner två tonårsföräldrar, en som har ett barn på 2 år och som är änglamamma. Båda otroligt bra föräldrar.
Har man viljan att växa upp snabbt och får hjälp av familj och vänner tror jag unga mammor kan vara de bästa mammorna vissa gånger.

Äldre människor: Nu tänker jag mig föräldrar som är 45 +. Ja visst, skaffa barn. Men då får man vara noga med kontroller eftersom riskerna är så mycket större. 
Dock tycker jag att det i vissa fall kan vara elakt mot barnet. När jag var mindre tyckte jag mina föräldrar var gamla och de var 34 & 36 år när de fick mig. En 10 åring vill nog inte ha en 70 årig pappa, tyvärr.

Genetiska sjukdomar: Är det allvarliga sjukdomar som inte går att se genom ultraljud och prover tycker jag man ska välja adoption. Jorden är överbefolkad. Istället för att befolka den med lidande barn som kanske får korta, jobbiga liv så kan man väl istället lägga de flera hundra tusen ett sjukt barn kan "kosta" på att adoptera ett barn från ett U-land som inte har någon familj?
Går sjukdomen att tidigt upptäcka i fostervattenprov eller ultraljud tycker jag man ska försöka, men ta bort fostret om det visar sig vara sjukt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
Gur4m1
2013-01-04 07:57
#21

"Även om man bär på allvarliga genetiska sjukdomar med stor risk för nedärvning?"- Absolut. Varför skulle dessa föräldrar inte få skaffa barn och få behålla dem? :)

Risken för sjukdomar finns för oss alla, opch de som känner till isna kan iallafall vara förberedda på det och göra valet att ta den risken- vilket jag känner många som gör, att avstå alltså.

Att någon är luspank tycker jag inte har någon betydelse så länge de med sociala medel eller med stöd av släkt och vänner kan upprätthålla en nog hög standard för att barnets hälsa inte ska vara i fara. En bra förälder måste inte vara en rik förälder- tyvärr går väl fattigdom ofta hand i hand med annan skit…:) Drigmissbrukare ska inte få ha barn, men de ska ha rätten att bli rena och få behålla barnet. Dvs fd knarkare har jag inget emot men en som är i pågående tungt drogmissbruk borde inte få behålla barnet och helt förlora vårdnaden så barnet i fråga kan komma i ro hos en ny familj. (härt ås många historier om barn som flängt fram och tillbaka mellan sina drogmissbrukande föräldrar och deras "stödfamilj" varje gång mamma eller pappa "blivit ren", med krossad tillit och ingen möjlighet att komma till ro.)

Men fattiga (bor man på gatan kan man ju inte ta hand om barnet ordentligt tycker jag) eller genetiska sjukdomar i släkten ser jag inte som en orsak att ta någons barn eller….hindra att skaffa. Hur skulle det gå till, kastrering? :> Som på härliga 30-40-talet? Nej tack.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2013-01-04 09:36
#22

Det en del kallar "luspank" med svenska mått är tämligen rikt med internationella mått och man blir ingen dåligt förälder för att man är pank, liksom man inte blir bra för att man har hög inkomst eller miljoner på banken.  Många föräldrar vill inte ha barn förrän de har en viss ekonomisk nivå eller säker inkomst, men det är ju för föräldrarnas egen skull, inte mår ett barn sämre av att sova i en bäddat byrålåda än i en säng och 3 olika barnvagnsmodeller.  Det är förälderns behov som då styr. Det är föräldern som ser en bild framför sig där hon går genom stan med bäbisen i denhär tjusiga nya barnvangen, barnet behöver den inte.

viktoria91
2013-01-04 09:41
#23

#22 Man behöver inte ha dem dyraste sakerna men, enligt mig, måste man ju själv kunna betala för sin unge utan en massa bostadsbidrag och annat.

oh-la
2013-01-04 10:17
#24

jag tycker att man ska vara sjukt försiktig med att begränsa vilka som ska få ha barn och vilka som inte ska få ha det. vem ska bestämma det? och vad ska man göra för att förhindra att ban föds ändå? jag menar, fattigdom kan ju vara tillfällig, ska man då tvångssterilisera alla som är fattiga? eller ska man tvinga dem till abort? ett barn som föds in i en fattig familj kanske inte får samma föutsättningar som någon som föds in i en rik familj, men vart ska vi då dra gränsen? det finns starka samband mellan lågutbildade föräldrar och lågutbildade barn, som till på köpet löper större risk att drabbas av alkoholism (eftersom det är mer utbrett bland lågutbildade än högutbildade), sjukdomar som hjärtinfarkt och andra livsstilsrelaterade sjukdomar (eftersom lågutbildade statistiskt sett röker mer och äter mindre nyttig mat). ska även lågutbildade låta bli att skaffa barn eftersom riskerna för diverse skräp är högre för dessa barn?

självklart hoppas man väl att de flesta tänker till innan dom sätter ett barn till jorden, men vad ska man göra med dem som inte gör det? jag skulel inte vilja leva i ett samhälle som tillämpar tvångsaborter och tvångssterilisering, för det är ju det enda sättet att verkligen garantera att ingen skaffar barn som inte är "perfekt". då tycker jag att det system vi har, eller i alla fall tanken med systemet, att barn som far illa omhändertas.

det var faktiskt inte så länge sedan som barn till fattiga föräldrar omhändertogs alltid mer eller mindre. många av dessa barn blev tvingade från älskande, fantastiska föräldrar som gjorde vad dom kunde med det som fanns, och satte dem i fosterhm där dom utsattes för fruktansvärda övergrepp.

Honestyisdead
2013-01-04 11:41
#25

#20

"Detta kan vara vändpunkten. De kan inte ta hand om sig själva och tvingas nu att ta hand om en helt ny människa. Väcks de inte upp ur sitt missbruk nu tror jag aldrig de kommer göra det. Kontroller osv bör ske och hjälp bör erbjudas. Avbryts inte missbruken direkt så ska barnet få en chans någon annanstans."

Och innan barnet är fött så pundar eller dricker de. Då r skadan redan skedd.

Gur4m1
2013-01-04 11:57
#26

#23 bostadsbidrag kan alla söka och ALLA får barnbidrag, oavsett inkomst. Ser inget problem om en barnfmailj måste söka bidrag, sådant är svårt att förutse. Man kan inte låta bli att skaffa barn för att man kanske, evnetuellt i framtidne blir av med jobbet eller inte får jobb efter utbildning, dålig arbetsmarknad osv. :)

#24 Håller med i det du skriver.
"det finns starka samband mellan lågutbildade föräldrar och lågutbildade barn," precis. Sne är lågutbildad idag inte = fattig, tvärt om. Eller JAG räknar iallafall enbart gymnasieutbildning som lågutbildad och då är det många, rika knegare som faller in i den kategorin bland mina bekanta. De flesta jag känner osm faktiskt gått vidare till högskolestudier har rätt knapert med ekonomin, men det blir väl bättre så snart de betalat av alla lån etc :>

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2013-01-04 12:02
#27

Inkomst är lätt att mäta, men hur är det med förmågan att ge sitt barn kärlek eller att uppfostra dom till schyssta medmänniksor? Väl så viktigt men svårt att mäta.

En rik förälder som lägger 90% av sin tid och energi på sin karrirär och passificerar barnet vid behov med en egen Ipad från 2 års ålder for att hon inte "har tid" att ta hand om barnet självt är i mina ögon en sämre förälder än en fattiglappp som är bra på att t ahand som barnet.

Annons:
Gur4m1
2013-01-04 12:05
#28

En fattig brukar dock inte må bra alltid, man mår inte bra av att vara arbetslös, inte har man mycke ork eller tid för firtid om man jobbar flera skift på olika extrajobb, alla tider när "normalt folk" inte vil jobba :D Men ja, ekonomi påverkar inte hur bra en förälder är, inte heller utbildningsnivå. Däremot tror jag själv, uppvuxen med outbildade föräldrar, att barn med välutbildade föräldrar får ett försprång på den fronten, så länge föräldrarna faktiskt finns där för barnet. Mina var bra på annat men någon större hjälp för skolsaker var de ju inte :>

TS: Vad tycker du själv om saken? :) Din egen frågeställning alltså.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
2013-01-04 12:41
#29

Jag tycker det är lustigt att ni verkar ha hakat upp er på fattigdom. Skulle det vara det värsta som kan drabba barnet? Att den inte får allt den pekar på? Det betyder inte att den inte får all den kärlek den behöver på mat på bordet, det måste väl ändå vara viktigare än prylar? Själv är jag inte uppväxt i en särskillt rik familj, mamma gick på socialbidrag och var arbetslös under en lång tid men vi klarade oss jättebra ändå. Vi är tre barn som alla har jobb som vi älskar och min storebror är högutbildad. Skulle inte påstå att någon av oss misslyckats, dock har min lillebror misslyckats med kärleken men det kommer säkert ordna upp sig.

Clariiz
2013-01-04 13:16
#30

#25; Jag tänkte väl mer att man får en riktig ögonöppnare när man ser det positiva gravtestet. Någon som missbrukar sig genom en graviditet bör ju inte få behålla sitt barn. Om det nu blir ett barn, kroppen kan ju ganska länge själv ta bort skadade foster, och skdatat blir det ju garanterat av missbruk.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Honestyisdead
2013-01-04 13:38
#31

#30 Snackar vi riktiga tunga missbrukare så får en graviditet oftast inte dom att sluta missbruka. Undantag finnes självklart, men ett missbruk är så starkt att drogen blir det viktigaste.

Därför är det riktigt illa då missbrukare blir gravida och inte aborterar. Många barn föds med FAS.

pistenbully
2013-01-04 13:59
#32

En bra grund innan man skaffar sig barn (som jag tycker att alla ska ha) är tak över huvudet, kärlek och mat. Kan man inte ge sitt barn dessa 3 grundläggande byggstenar ska man som blivande (planerande) förälder kanske fundera på om de verkligen borde ha barn. Ang sjukdomar kan jag inte yttra mig om vad jag tycker, då detta ämne är så stort och jag har ingen större erfarenhet i detta.

Clariiz
2013-01-04 14:17
#33

#31; Ja jag vet. Men alla ska få en chans, och att tvinga någon till abort tycker jag är helt sjukt fel.
En gravid missbrukare ska få hjälp att ta sig ur det tycker jag, även om den åklart måste kämpa själv. Gör den inte det, så får man väl hoppas att kroppen själv gör "abort" eller att barnet föds så friskt som möjligt och sedan handla där efter.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Honestyisdead
2013-01-04 14:21
#34

#33 Nej, tvinga går inte heller.
Men det känns hemskt fel också att folk som förstör sina barn kan skaffa barn.

Annons:
ru4real
2013-01-04 19:45
#35

Orkade faktiskt inte läsa igenom alla svaren på TS fråga. Och det är nog inte heller intressant för mitt eget svar.

MEN, jag tror att det här är en fråga som är helt teoretisk, det går inte att svara på den, det finns får många parametrar som påverkar svaret. Och helt kort kan jag kasta ur mig en del av mina funderingar, som inte behöver betyda ngt för ngn annan.

Men, när man börjar bestämma vem som får skaffa barn eller inte, så går mina tankar t 30-talets tyskland. Jag förstår frågan, men jag tänker verkligen inte vara den som ger svaret. Att bestämma vem som skall få skaffa barn eller inte blir bara underligt att fundera på.

Och jag tror att beroende på hur man svarar beror på var och vilken situation i livet man själlv har.

Det finns Kvinnor som inte kan ta hand om sina barn, eller får… och det finns folk som verkligen vill ha barn men inte kan få egna. Osv.

Så jag vill vända på frågan och fråga; skulle du vilja vara den personen som bestämmer?

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
2013-01-04 21:47
#37

#36 Varför är de idioter? Det är deras religion, de är uppväxta med det, de tror att det är bra och rätt att göra så, Man kan inte säga att de är idioter för det.

1 barn/familj gillar jag inte heller. Skaffar jag barn vill jag inte ha ensambarn.

Enligt mig ska barn inte skaffa barn, precis som i resten av djurvärldenm och är men 13 år är man ett barn enligt mig. Sedan ska man ha gått klart skolan osv, annars får man det väldigt tufft.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Qimsid]
2013-01-05 00:09
#38

JAG tycker man bara ska ha ett barn. Du kan ogilla det hur mycket du vill.

JAG ser inget fel med att "barn" skaffar barn (efterom de inte längre är barn!) Jag ser till det biologiska, inte sociala.

TS frågar vad vi tycker. Det här är vad JAG tycker.

Maria
2013-01-05 09:58
#39

Vi har "bara" 1 barn och har blivit lika ifrågasatta som de som inte skaffar barn alls.

Jag ser iget fel i att ha ett barn, flera barn eller inga barn alls.

Jag håller i stort med #35.

Viist kan man ha åsikter om lämplighet men att därifrån gå till att bestämma över människor är helt förkastligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2013-01-05 10:00
#40

#38 Och jag har inte påstått någonstanns i min text att du inte får det. Jag sa bara min åsikt :)
Men att säga att folk är idioter för att de har en annan religion, tycker inte jag direkt är snällt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2013-01-05 10:03
#41

#40 Absolut. Jag sa bara min…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
2013-01-05 10:04
#42

#41 Jag sa inte till dig utan till #38 Flört

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2013-01-05 10:20
#43

#42 AhaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
2013-01-05 11:07
#44

Tycker en reglering (i form av rekomendationer) att varje person får avla sig en gång. Dvs en fmailj med två vuxna kan få två barn, skiljer de sig kan kvinnan/mannen få ett banr till men med sin nya partner- om denne vill säga- inte fått barn med någon annan- detta borde förhindra framtida överbefolkning i ett samhälle där vi int elängre behöver skaffa 10 barn "utifall att" då vi i västvärldne ahr otroligt låg dödlighet band spädbarn och få av oss brukar vår egen mark eller nytjar barnarbete :)

Kina kör väl ett barn per fmailj ich det har resulterat i: 1 för många män. 2. de lcykas ändå föröka sig och bli massor mer på något märkligt vis?

Sen har vi (iallafall på min tid) barnkunskap under hemkusnakpen men jag mins helt ärligt inte ett jota av det och det känns lite tidigt att försöka lära 14-15åringar sådant då få går runt och tänker på fmailjebildning runt den åldern. Kanske bord eman införa obligatoriska kurser för alla 18åringar eller 16åringar osv, runt vad det faktiskt innebär att få barn.

#35  skriver: "Men, när man börjar bestämma vem som får skaffa barn eller inte, så går mina tankar t 30-talets tyskland."

Det är samma känsla som jag får, men man behöver inte tänka på tyskland då tvångssteriliseringar gjordes även i sverige och på den tiden var "förståndshandikappad/mentalt sjuk" inge tmot för det vi räknar in under det idag. Det kunde lika gärna vara en kvinna som gillade sex eller en man som sket i sociala konventioner (inte för att det blir mer okej att kastrera mentalthandikappade idag).

Det är förfärligt vilken historia vi har om vi inte kan lära oss av den. Därför kommer jag _alltid_ att vara emot sterilisering/kastrering, utom den kemiska på våldtäktsmän.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Qimsid]
2013-01-05 14:39
#45

#40 Jag tycker det är fel att föda 17 ungar lika mycket som jag tycker det är fel att engelmännen gjorde det som regel att de skulle få kn*lla skottarnas nyblivna fruar på bröllopsnatten. Religion/regler är påhittade. Jag tycker att har man ett val (Vilket skottarna inte hade om de inte ville bli styckade) så borde man tänka lite mer på den här planeten. Jag bryr mig inte speciellt mycket om människor på det viset, jag är mer bekymrad över alla de ursprungliga djuren som bor här som bara blir färre och färre för att människorna tar deras plats.

#44, jag undrar hur Kina hade sett ut dock om de inte hade haft begränsningen?

Jag tycker också det är lite förtryckande att få en lag över sig att bara föda ett barn om man vill ha fler, men, för mig går planeten faktiskt före. Är väl lika förtryckande att förbjuda folk från att röka marijuana när det faktiskt är mindre farligt än alkohol. Finns många exempel på förtryck som redan pågår so…

pyromanen
2013-01-05 16:04
#46

Har man pluggat lite mikrobiologi och testat odla t.ex. bakterier i en skål med agar(ett begränsat utrymme med begränsade resurser men änddå med plats för många miljoner individer) så har man fått se hur de förökar sig och förökar sig snabbare och snabbare, sålänge maten räcker och deras skit inte fördärver deras lilla skål. Men förr eller senare så går det inte längre att bli fler, det finns ingen mat och miljön är färstörd av skit. Då dör dom.

Hemskt men ofrånvikligt så kommer naturen se till att vi dör allihopa eller i alla fall mycket kraftigt minskar i antal nångång (eller flera gångar).

[Qimsid]
2013-01-05 16:08
#47

#46 Precis så som jag också tror. Går inte att undkomma naturens gång om vi inte reglerar det först.

viktoria91
2013-01-05 16:09
#48

#26 I framtiden vet ingen hu det blir men är man arbetslös och levrt på bidrag behöver man inte skaffa unge och belasta samhället ännu mer.

Annons:
[Qimsid]
2013-01-05 16:12
#49

#48 vem säger att det ens finns jobb? Går allt åt h*lvete så kanske man måste döda och stjäla för att överleva. Det försiggår överallt men i liten skala än så länge.

pyromanen
2013-01-05 17:34
#50

#47 Fast jag tror inte vi kan eller ska reglera det. Och jag tror också det är flera miljarder pers för sent redan. Foten i munnen

[Qimsid]
2013-01-05 17:36
#51

#50, ja tyvärr är vi så himla många. Om det inte kommer någ meteorit eller något så.. "regleras" det naturligt. Är väl därför det finns så många sjukdomar osv. Ett sätt för jorden att försöka hålla nere antalet..

Gur4m1
2013-01-05 17:55
#52

#50 experimentet med agar och bakterier ha rju mänskligheten redan gneomgått många gånger- Digerdöden är ju ett av dem. Varje gång stora grupper av människor dött över världen samtidigt har människorna som fortsatt leva efter det- fått en uppsving.

Qimsid: JAg tycker självklart att Kinas reglering varit klokt av dem, även om det är kvävande och svårt. Frågan rä vad man gör mot dem/då regeln bryts. Det är väl då det kna bli ottäckt. Sen detaljen att Kvinnor inte värderas lika högt som män som iofs resultera ri fler män och därmed färre möjlighet för nästa generation att föröka sig. Kineserna är geniala ;D

Människan fanns cokså här "ursprungligen" och det är i vår natur att tränga undan andra, rpecis osm andra arter gjort om de haft den chansen :) Så jag känner ingen skam eller sorg över det, egentligen :) vi är medvetna om problemet och kan avhjälpa en del men inte allt. Nu är inte ens människan orsaken till alla arters försvinnande även om vårt sätt att leva kan eller inte har påverkat naturens förändringar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Toxics
2013-01-05 18:44
#53

Jag har inte orkat gå igenom tråden och kolla alla andras svar.
men så här tycker jag

Jag tycker INTE att vem som helst ska få skaffa barn. och är det narkotika och slkoholister inblandat så är det ett tvärnej från min sida. Barnet ska ha en trygg uppväxt och det blir det inte då.
Och det här med ålder. Jag tycker faktiskt att det spelar stor roll. Jag vet allt för många som festar och har sig nu när barnen är runt sex och lä'mnar bort barnen till nästan vem som helst för att få festa.
hittar på ursäkter som är ren lögn bara för att få gå ut och umgås med folk.
så Nej. För tidigt tycker jag absolut inte att man ska skaffa barn.
Om en 14 åring blir gravid så vet hon inte ens själv vad som är bäst för henne och barnet. Därför "vuxen" gränsen går vid arton. För då har hjärnan vuxit ihop helt så man kan ta vettiga beslut.

Och på många har den inte ens vuxit ihop vid arton.

Så nej. Inga barn i ung ålder. Man vet inte vad man ger sig in på. För det spelar ingen roll om man får all information  i världen så tänker man inte lika långt när man är ung som när man har blitit "vuxen".

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

ru4real
2013-01-05 19:24
#54

Tyvärr så funkar ju inte Kinas reglering speciellt bra, dels föder många familjer fler än ett barn, särskilt om det första (el de första) är döttrar vilka antingen sätts ut i skogen för att dö eller liknande. Dels för att de som konsekvens av regleringen och att det inte är "fint" eller "bra" med flickor så har de ett överskott av män…

http://www.guardian.co.uk/world/2011/nov/02/chinas-great-gender-crisis

Så med andra ord kan man säga att de har avlat sig själva barnlösa i framtiden.

pistenbully
2013-01-05 20:24
#55

#51 eller de naturkatastrofer som redan sker, översvämningar , jordbävningar och liknande. Vi människor är dessutom riktigt duktiga på att döda varandra,vara exempel är alla krig.

Annons:
[Qimsid]
2013-01-05 21:14
#56

#55 mycket sant det med.

Sarakechi
2013-01-07 13:12
#57

Jag tycker inte att gravt handikappade, narkomaner o alkoholister (med tunga missbruk) bör skaffa barn.. Sen kan man ju vara olika sorters "knarkare", känns som att någon som skjuter heroin är värre än någon som röker cannabis.

[Qimsid]
2013-01-07 13:38
#58

#57 Jag håller med dig där, om man ska vara på barnets sida så är det inte speciellt kul att födas med missbildning. Akohol och andra droger skadar barnet. Cannabis används i flera mediciner, men att röka eller äta medan man är gravid kan skada barnet eftersom att cannabis har effekten att läka ihop celler medan celldelning faktiskt ska pågå medan fostret utvecklas.

Toxics
2013-01-07 20:20
#59

Man ska inte röka cannabis överhuvud taget. Om man anvnder det som medecin är en sak. Då ska man ju bara äta det när man ör sjuk
VÄLJER man att använda det så är barastörd. Och man borde inte få skaffa barn förän man är DROGFRI. hur tunga eller "lätta" droger det än handlar om. Tycker jag =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Honestyisdead
2013-01-07 20:55
#60

59 håller med

[Qimsid]
2013-01-07 21:11
#61

#59 Finns ingen som dött av cannabis, alkohol däremot har tagit många liv. Marijuana är bara en planta. Socker har värre bieffekter än cannabis, socker borde egentligen klassas som en drog om cannabis gör det.

Honestyisdead
2013-01-07 21:39
#62

61 cannabis är ett gift, så nog har folk dött av det

Annons:
Sarah
2013-01-07 22:12
#63

Iom att det inte är önskvärt att tvångssterilisera de som samhället anser vara olämpliga föräldrar, eller att tvinga till abort och eftersom det då är omöjligt att hindra folk från att ha sex och bli gravida så borde i mina ögon omhändertagandefunktionen bli aningens bättre.

Barn ska inte tillbaka till föräldrar som visat sig olämpliga, spec om de nästan inte känner dem efter de kanske blivit mer lämpliga. Det är hemskt att barn hoppar mellan biologiska föräldrar och fosterhem som pingisbollar bara för att föräldern blivit mer lämplig under ett kort tag, och det är hemskt när barn blivit omhändertagna som väldigt små och sen ska tillbaka till den biologiska föräldern 5 år senare osv. Samhället måste ta ett större ansvar.

Viktoria91, du är väldigt snabb att hävda att man inte ska få hjälp av samhället, inte få bidrag om man behöver hjälp, inte få skaffa barn om man går på soc osv. Är det tvångsaborter du förespråkar? Jag hoppas för din skull att du aldrig blir sjuk, aldrig blir arbetslös, aldrig förlorar ett boende av ngn anledning, aldrig behöver mycket läkarvård osv. Den dagen lär du få äta upp dina hårda ord när samhället kommer och hjälper dig komma på fötter igen.

[Qimsid]
2013-01-07 23:08
#64

#62. Finns ingen som har dött av ren cannabis! Ett gift är det då inte då det liknar vid alla andra antidepressiva och lugnande KEMIKALIER (tabletter) som finns på marknaden, bara en liten skillnad att det är Naturligt, och som nämnt, dessutom är det främsta verkande ämnet i många mediciner, bland annat mot MS. Det är tillåtet i många stater i USA, blev nyligen i Colorado, inte för intet? Men nåväl, OT.

Honestyisdead
2013-01-08 06:57
#65

Jo, ett gift som kroppen arbetar med att få ut ur kroppen.
Har du underlag för ditt påstående?

Jag har nämligen varit på föredrag där läkare berättat att det visst förekommit överdos med dödsfall av cannabis. Nu är det många år sedan, så jag minns inte vad läkaren hette. Skulle vara intressant att se en seriös artikel eller liknande som säger att ingen har dött av cannabs.

Att det är naturligt eller finns i mediciner säger ingenting om hurvida det är farligt eller inte. Det beror helt på mängd.

Maria
2013-01-08 07:02
#66

Det är inte ovanligt att cannabis kan ge psykoser som i sin tur gör att personen gör galna saker som hoppar, slänger sig framför bil/tåg och även där är ju cannabis indirekt en dödsorsak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
2013-01-08 09:28
#67

Hört historier om cannabisanvändare som hoppar av tak för de tror att de kan flyga- men även hört att detta är _skrönor_ och stämmer in på många andra droger men inte just Cannabis. Det är antidrog-propaganda med andra ord. Sen får man ju väe acceptera attrpecis som med alkohol- så kan folk hantera cannabis/socker/tomater olika bra. Allergier finns säkert och även "missbrukar-genetik" :P

Dvs en dle kna hantera det, de flesta faktiskt- men det finns folk som inte kan det och man utgår från dem. Jag finner det märkligt att vi är så blinda och accepterande inför alkohol, men man har ju försökt förvbjuda det och det gick ju inge vidare. Folk gör som de vill så låt dem. Folk kommer till skada redan nu, som det är.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-01-08 11:05
#68

#67 Det är inte antidrogpropaganda.
Cannabis huvudsakliga aktiv ämne är THC vilket kan göra att du får förändrad rum-tidsperception och att du blir desorienterad. En olycka kan hända lätt.

Känner själv folk som fått hallisar av hash som ju är kådan av samma planta som cannabis görs av.

Gur4m1
2013-01-08 11:20
#69

MEn färändrad tidperception är ju inte samma sak som att gå all psykotisk och börja skära sig eller hoppa från ett hustak för att mna "fått för sig att man är en fågel och kan flyga" :)

Hash, gräs…Ja, Cannabis. Känner mågna som rökt på och det end ajag märkt är en förädnirng som personer- tex att de lätt glömmer bort tid och rum som du sa :) Men det var bland de som rökte på rejält, flera gånger i veckan :)

jsälv dricke rjag knappt alkohol, jag "socialdricker", tycker livet är nog så svårt/roligt utan hjälp av droger men jag tycker att det borde vara upp till brukarens eget ansvar, precis som med alkohol- om man vill bruka droger. Det är ju mycket runt drogmissbruket som är farligt idag- just pga förbud (höga priser, svårt att få tag i, möjlighet för en svart marknad = bra grund för inbrott, kriminalitet, överfall/rån osv. Bra information om droger (utan att överdriva) är vad som behövs.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Gur4m1
2013-01-08 11:24
#70

Rökning ger cancer, alkoholism tar dina barn, relationer och jobb- folk fortsätter att göra det ändå :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-01-08 11:36
#71

#69 Desorientering däremot kan få dig att göra dumma saker som att promenera av ett hustak, tända eld på lägenheten osv.

Jag säger inte att alkohol är bra det heller, för det är det verkigen inte.

alkohol borde inte vara tillåtet det heller enligt mig. allt för många missbrukar i olika grader. Hade det bara varit missbrukaren själv som tagit skada av det så hade det varit en sak, men när det kommer till missbruk skadas många andra.

en påverkad människa tar ofta väldigt dumma beslut.

Gur4m1
2013-01-08 12:06
#72

Desorientering är väl sinne för var man är osv? Att ramla av hustak, visst. -Men vi fic berättat att folk föll från hustak för att de genuint trodde att de kunde flyga, var stålmannen etc.  :) Att råka tända eld eller göra annat dumt som dementa (eller alkoholpåverkade) också gör, visst.

Grejen är att jag håller med dig, i en perfekt värld skulle ingen vilja inta droger men folk gör det och de gör det med eller utan tillstånd :) Förbud skapar bara mörka platser och problem för de som ändå går emot det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Qimsid]
2013-01-08 12:09
#73

Instämmer helt med Gur4m1.

Honestyisdead
2013-01-08 12:11
#74

Förbud gör också så att många väljer att låta bli.
Att släppa förbuden skulle orsaka kaos skulle jag gissa på och det är inte en värld jag vill leva i.

Ser ju hur det gått med alkoholen. I princip alla känner minst en person med alkoholproblem.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2013-01-08 12:48
#81

Nu har jag rensat bort de inlägg som blev alldeles för OT. Så nu låter vi tråden handla om det den ska :)

pyromanen
2013-01-08 14:23
#82

Min kusin har kroniska psykiska problem efter flitig hashrökning i ungdomen. Är på livslkång medicinering och kommer troligen alldrig blir så bra att han kan sköta ett jobb igen.

En annan gymnasiekompis är som en långsam zombie. Långsamma rörelser, långsamt prat (hittar inte orden), noll initiativförmåga. levt på soc i minst 10 år nu (han är 45). Tror inte han kommer uträtta mer här i livet. Sorgligt!

Levde själv studentliv i Köpenhamn på 1980-talet. Minns en statistik som visade att 75% av alla universitetesstuderande någon gång rökt hash. Det var altså mycket vanligt och ansågs inte vara särskild farligt.  och visst, men tanke på hur många som rökte nångång eller två, så kanske dom som är sönderrökta idag utgär en liten minoritet och för dom flesta blev det alldrig mer än några få försök och feströkning under några fest-år.  Men tittar man på de som blrivit förstörda, då inser man att det var alldeles fel att tro det var ofarligt!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: