Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3521 ggr
Afturelding
2013-01-10 20:59

Är vi konstiga?

Hej!

Jo, det är såhär att jag och min sambo är på väg att gifta oss. Vi har varit tillsammans i drygt 4½ år i skrivande stund, och datumet för det hela är den 29/6 i år, tre dagar efter vår 5-årsdag. Vi har bott tillsammans i ungefär ett halvår.

Bröllopet har planerats sen i april i fjol, och vi är väldigt bestämda med att vi ska betala allt själva. Vi har satt en budget på 25.000, något som är fullt möjligt eftersom att vi har möjlighet att göra så mycket själva. Jag syr t.ex min egen klänning. Och vi vill inte heller ha fler gäster än 50.

Vi är väll som vilket par som helst, nyförälskelsen är inte där längre, men vi har något mycket djupare nu. Något bättre. Och vi är fortfarande kära, utan tvekan. Vi stöttar alltid varandra, och min sambo var helt fantastisk under hösten 2010 när 6 personer i min närhet gick bort. Den hösten bestämde jag verkligen att det är det här jag vill, jag vill inte leva med någon annan. Vi förlovade oss på nyårsafton det året.

Men så var det det där med våran ålder. Jag fyller 20 nu i slutet av månaden, och min sambo är 23. Och jag är så fruktansvärt nervös över hur våra familjer (eller främst min egentligen) ska reagera. Vi har valt att hålla det hemligt så länge för att vara säkra på att vi har fått ihop budgeten, så att vi i alla fall har något att stå på. Nu återstår det 3000 att samla ihop, vilket inte är något problem alls, speciellt inte med tanke på att jag snart fyller år.

Våra föräldrar ställde sig frågande när vi tog hem en till katt, så därför är jag så väldigt nervös. Vi studerar båda två, men är samtidigt väldigt duktiga med pengar. Vi kommer dessutom, såklart, ha en vardagsbuffert kvar när bröllopet är betalt. Vi behöver flytta under året, och så har vi alltså katter. Nog för att de är försäkrade, men man vet aldrig vad de kan råka ut för.

Till allt detta tillkommer också det faktum att min farmor fått bröstcancer (med väldigt god prognos dock). Jag förlorade min mormor under 2010 i lungcancer, så för säkerhets skull vill jag inte skjuta på det. Dessutom anser jag att det inte spelar så stor roll när man gifter sig, det finns ju folk som gifter sig i 40-års åldern och skiljer sig ett par år senare. Och folk som gifter sig i vår ålder som håller ihop "tills dess att döen skiljer dem åt". Och vi kan ju betala.

Är vi konstiga för att vi vill gifta oss så tidigt? Jag har aldrig varit mycket för att följa normen, men jag skulle vilja veta vad ni tycker i vilket fall :)

Vad tycker ni generellt om att gifta sig tidigt?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Fridaaaa
2013-01-10 21:02
#1

Har en vän som gifte sig i augusti förra året, hon var då 21 år gammal :) De hade varit ihop runt 6 år och har en son tillsammans.

Jag personligen, om jag hade velat gifta mig, skulle inte göra det före 20 års ålder, vet inte varför men känns bäst för just mig.
Men man får se hur man själv tycker och tänker om det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossa5
2013-01-10 21:05
#2

Ni är väl inte konstigare än någon annan! ;)
Har ett par kompisar, dom gifte sig efter 1,5 år tillsammans. I sommar har dom varit gifta i 2 år, och verkar lika lyckliga fortfarande.

Är det rätt så är det, så vill ni och har råd (vilket ni ju verkar ha) so go for it! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Therese.G
2013-01-10 21:06
#3

Jag förlovade mig några månader efter att jag hade fyllt 17 år, ett par ögonbryn höjdes såklart men de flesta var glada för oss. Inte gift än dock. :)

Jag ser inga som helst problem med att gifta sig tidigt bara man vet vad man ger sig in på (dvs har koll på budget, bott ihop innan och vet vad giftemål innebär), tror dock tyvärr inte att det är många som är tillräckligt "mogna" när de är unga.

Önskar er båda lycka till med bröllopet! :)

- Therese

Gia91an
2013-01-10 21:07
#4

Jag och min sambo planerar att gifta oss relativt snart. Vi är 21 och 23. Måste väl mest få ihop pengarna egentligen, annars kunde det redan varit gjort.

Hittar man rätt så gör man. Kör på och var lyckliga ;)

Lamina
2013-01-10 21:08
#5

Näh, jag ser inget konstigt i det. Jag blir glad av att läsa vad du skriver, för ni verkar veta vad ni vill och förstå vad ni ger er in på. Det är så det ska vara, och då spelar ju inte åldern någon roll. Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Maria
2013-01-10 21:10
#6

Jag var 21 när jag gifte mig. Då hade vi varit tillsammans i 3 år.

Vi hade ett litet bröllop och betalade själva.

Många tyckte väl att vi var för unga men det glömdes snart bort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Jojaton
2013-01-10 21:14
#7

Har en bekant som gifte sig i somras, 20 år gammal (92a), killen var lika gammal. De blev tillsammans 2009 och jag tycker bara det är så himla fint, att man verkligen hittat den rätte! :) Jag tycker inte att det är konstigt, men har väldigt många vänner/bekanta som gift sig tidigt, så det har alltid varit rätt naturligt för mig.

Johanna - Instagram

ChristineL
2013-01-10 21:15
#8

Nej, ni är inte alls konstiga! Jag tycker ni ska göra som ni känner för, ni har ju trots allt varit tillsammans så pass länge så vid det här laget vet ni nog bättre än andra var ni har varandra =)

jagga-ewe
2013-01-10 21:17
#9

Först o främst: GRATTIS till att ha bestämt bröllopsdag! Om det känns rätt för er så är det rätt. Så enkelt är det.

Men både ja o nej. Ni är inte konstiga på så sätt att ni vill gifta er. Men ni är konstiga i betydelsen "ovanliga" som gifter er tidigt. Men, med det sagt, för 40 år sen var det inte tidigt. Mina svärisar ansågs vara sena när de gifte sig vid 25-26 år. Då snackar vi 1973, det är inte så attans länge sen egentligen. Lägg på 40 år till så var man på glasberget vid 30…

Sen vad bröllopet kostar… Jo, men visst kan det bli dyrt. Säger inte annat. Men jag vet att vårt bröllop inte var det. Då gifte vi oss iofs borgeligt och hade festen i samband med att vi hade namnkalas för stortrollet. Det var bara våra närmaste (min mor, mormor o morfar samt makens föräldrar o syskon, plus bästa vännerna som var våra vittnen) som visste att vi gift oss några dagar innan. Vi gifte oss en tisdag i rådhuset, sen hade vi tösens namnkalas på lördan samma vecka. Hela bröllopet och kalaset landade på ca 5 papp, det var 2003. Så nog går det att klara sig billigt. Vi hade fördelen av att ha kalaset här hemma i trädgårn, bjöd på egenlagad mat, köpte tårtorna iofs…

Just ja… Jag ser inget konstigt i att gifta sig tidigt. Jag o älsklingen hade inte varit ihop ett halvår när vi förlovade oss, sen gifte vi oss iofs drygt 8 år senare. Men det var inte ens tänkt vi skulle gifta oss alls, blev så när vi fick trollet. (Lång historia, tar vi nån annan gång) Vi blev ihop när vi var 20, flyttade ihop efter knappt 3 mån, förlovade oss drygt två månader senare. Fanns säkert nån som tyckte vi hade för bråttom, men ingen som sa nåt, faktiskt. Och vi har hllt ihop över 18 år nu, så det var ingen fara i att förlova oss iaf. :)

Det faktum att ni har djur ihop binder er hårdare än några ringar kan! Ringarna är bara formaliteter.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Afturelding
2013-01-10 21:17
#10

Vad glad jag blir av alla positiva svar :) Nu blir jag lite lugnare också,

Grejen är väll den också att min kusin gifte sig i min ålder, och är nu skiljd från det förhållandet (hon är dock sambo och har en dotter på 6 månader med en ny), och 2011 var vi på en av sambons vänners bröllop. Han är också skiljd nu. Vi har inget par i vår närhet som gift sig tidigt som hållt ihop till dagens datum.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

jagga-ewe
2013-01-10 21:31
#11

Känner mig som en gammal tant här, men… 38 är väl nästan tant å andra sidan.

Bland våra vänner o bekantskapskrets var det många som träffades i samma veva, om man säger. Du vet, 20-årsåldern sådär. En del på högskolan, en del på gymnasiet. Men det var många par som bildades under ett par år. Av dessa är faktiskt de flesta fortfarande ihop, så här 15-20 år senare. En del har gått isär, några med skiljsmässa. Några sprack hyfsat tidigt, första åren, andra gick i sär under fjolåret, efter 20+ år ihop. Ett par gifte sig som försök att lappa ihop förhållandet - DET var en dum idé, de är skiljda nu. Fast i just det fallet var det många som trodde det skulle gå åt helskotta snabbare, så de kämpade iallafall. Av de som höll ihop mer än fem år är det ganska jämnt fördelat mellan giftemål eller bara sambos. Samma med de som gått isär senare, några var gifta, andra "bara" sambos. Några hade barn, andra inte. Kort sagt verkar inte de där ringarna och löftet spela nån roll. Funkar det så funkar det. Går man isär efter 20 år spelar det ingen roll om man gifte sig efter ett år eller efter 15 år, det går åt helskotta ändå. Stora skillnanden är väl att om man är gifta så kostar det mer att skilja sig än att bara flytta isär som sambos. Skiljsmässoansökan kostade 4500:- för vännerna som gick isär förrförra året, det va de som försökte rädda förhållandet genom att gifta sig fem år tidigare.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Honestyisdead
2013-01-10 21:42
#12

Ni har ju ett ganska långt förhållande bakom er och har koll på ekonomin, så jag tycker ni sak göra som ni vill :)

pyromanen
2013-01-10 21:56
#13

Ni är seriösare än dom flesta på 20 kanske, men verkligen inte konstiga. Jag var 35 innan jag var redo för nåt sånt, men det är bara att konstatera att folk är olika och det är som det ska.

Annons:
[Devya]
2013-01-10 22:10
#14

Konstiga? Nej, utan det är väl vanligt att gifta sig i ung ålder och förut var det väl vanligare att man gifte sig då man var ännu yngre?

Tyvärr vet jag inte av många som har lyckats hålla ihop efter att ha gift sig i en ung ålder, men på andra sidan hade de inte varit tillsammans så länge innan de gifte sig.

Ni har varit tillsammans en lång stund men jag skulle kanske väntat något år till just på grund av den unga åldern. Men det där vet man bäst själv!!! Lyssna till ert eget förnuft och era känslor så blir det nog rätt. :)

[glitterglam]
2013-01-10 22:11
#15

Ni tycks ha bra koll på allt och har varit tillsammans länge, jag ser absolut inget hinder till giftermål. Härligt att ni har hittat rätt och får gifta er unga tycker jag. :)

[Tilde]
2013-01-10 22:59
#16

Min faster gifte sig med sin "high school sweetheart" och de är fortfarande tillsammans. :) Så länge man vet att det är rätt och har allt klart för sig så spelar åldern inte så stor roll, fast när man tänker mognad så tror jag inte att giftemål är för folk under 20 i alla fall. :/

Sambon och jag har pratat om att gifta oss, men vi vill vänta tills det känns helt rätt och tills vi har pengar nog. Han vill nämligen ha en stor fest efteråt, haha. Flört

[WickedAlly]
2013-01-10 23:14
#17

När jag gick första året på gymnasiet så var det ett par i tvåan som gifte sig, han hade gått om ett år och var 18 men hon hade inte hunnit bli myndig vid tillfället så hennes föräldrar fick skriva under för henne. Detta är 6 år sen nu och av de par som var tillsammans då är dessa två de enda som fortfarande är tillsammans :)

Jag tycker att ni verkligen gifter av rätt anledning, för att ni älskar varandra och vill leva med varandra och även om ni är "ovanliga" så har ju ni lika stor chans att lyckas med ert äktenskap som alla andra. Större kanske tom just för att ni gifter er pga kärleken och inte för att det är praktiskt eller för att ni väntar barn.
Ni har ju dessutom tänkt genom saken och ni vill betala själva, det tycker jag är mognad i alla fall :)

Piggelina7
2013-01-11 10:23
#18

Ni är inte konstiga alls. Kör på!

Jag vet ett par som gifte sig då hon var 18 och han 20. Visserligen skilde dom sig 20 år senare men dom fick 3 fina barn

ettlitetalias
2013-01-11 11:54
#19

Nä, jag har många kompispar som gift sig när de varit 18-22 och de håller än :) Jag känner mig nästan konstig som inte ens är förlovad trots att jag fyller 25 i år haha!

citytjejen
2013-01-11 13:01
#20

Grattis till er! Jag tycker inte alls att det är något konstigt med att ni vill gifta er fast ni är så unga! Personligen hade jag inte gjort det när jag var i er ålder men det beror på att jag var oerhört omogen då (och dessutom singel haha). Men i alla fall så är det ju jättehärligt att ni ska gifta er och att ni känner att ni är helt rätt för varandra. 
Själv gifte jag mig i somras efter bara 8 månaders förhållande och jag tror stenhårt på att vi kommer att vara tillsammans för resten av våra liv. Finns säkert de som tycker det är konstigt också! Man ska göra det som känns rätt och som man mår bra av.
Låter som att ni har bra koll på läget med pengar, planering osv. All lycka till er!

/Christina

Annons:
Rosaranarosenstrale
2013-01-11 20:11
#21

Grattis, vad fint! Kul att ni har hittat hem till varandras hjärtan, det är glädjande att läsa. Hoppas ni får ett fint bröllop med familj och vänner. Mvh

ramm5tein_
2013-01-14 00:13
#22

Ni är definitivt inte konstiga! Jag skulle känna mig redo att gifta mig med min partner nu nu nu (är också 20, han 26) men vi är inte ens förlovade och ekonomin finns inte. Nog för att man kan ha ett mer privat bröllop såklart.

I vilket fall, jag tycker enbart det är fint att gifta sig - när det är för rätt anledning. Undrar mer själv hur man ska få pojkvännen inne på förlovningsspåret… Vi har snart varit tillsammans i 3 år och jag har hintat om det ibland. Vi älskar båda varandra väldigt mycket, men vissa anser ju inte att det är nödvändigt helt enkelt. Hatar bara att vänta när man vill så mycket :)

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[eeklund]
2013-01-14 17:15
#23

Jag skulle absolut vilja gifta mig tidigt, vill sitta där med min man när vi är 70+ och har varit gifta i flertals år :). Myspys ju! Älskar man nån så gör man, det är bara att köra på!

Maria
2013-01-14 17:28
#24

Jag var nyss fyllda 22 när jag gifte mig och vi träffades när jag var 18 så vi har varit ihop i 33 år i årTyst

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rita-S
2013-02-08 13:44
#25

Jag tycker ni gifter er om ni värkligen vill båda två, om ni känner att detta är allvar och ni värkligen går in för ett giftemål som är tänkt att vara livet ut. Vissa gifter sig med tanken "äh man kan ju skiljas om det inte fungerar", men det låter som att ni värkligen vill ta förhållandet till nästa steg och inte bara giftas för romantiken i själva ceremonien.

Ålder har självklart sitt att säga, visst kan det vara så att om man gifter sig i ung ålder finns risken att man växer från varandra och skiljast sen, men det finns ingen garanti för att ett äktenskap håller om man skulle dröjd till man är 30 innan man gifter sig heller. Så länge detta är något ni har tänkt nogrannt genom att ni värkligen vill ser jag inget hinder för giftemål, och det hade kvittat om ni fyllde 30, 40 eller 20något för att jag skall tycka så :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

EternalWinter
2013-02-08 15:31
#26

Jag tycker inte alls att det är konstigt ni har ändå varit tillsammans några år nu. Alla är så olika och man kan lika gärna gifta sig vid 50 och skilja sig. Mina föräldrar träffades när dom var 16 och gifte sig när dom var 21. Dom är fortfarande gifta, de fyller 55 i år. All lycka till er!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Upp till toppen
Annons: