Annons:
Etikettvänskap
Läst 6499 ggr
Jojaton
2013-01-12 17:20

Vän med någon av motsatt kön

Hur ser ni på nära vänskapsrelationer mellan killar och tjejer? Tror ni att det funkar, har ni någon sådan relation som funkat/inte funkat?

Jag tror alla varit med om såna här relationer där den ena partnern fått känslor för den andra, som gjort att vänskapen brutits - så försök gärna svara mer än det ytliga svaret "ja det funkar", för tror ni att det funkar i längden?

Johanna - Instagram

Annons:
Jojaton
2013-01-12 17:22
#1

Anledningen till att jag undrar är väl lite för att jag för två veckor sen träffade en kille som jag omedelbart klickade med, på ett vänskapligt plan. Han är väldigt nära vän med mitt ex (vi gjorde gemensamt slut för en vecka sen, inte alls på grund av kompisen) så vi har träffats innan, men aldrig snackat. När vi nu träffades började vi snacka, om allt mellan himmel och jord. Han berättade om saker som han gått igenom som vart tufft, och han hjälpte mig att sortera ut mina känslor - för jag kände på mig att något var fel i mitt förhållande, men visste inte vad. Han hjälpte mig med det, och som han uttryckte det själv "han fick mig att börja snacka". Jag är annars ganska sluten med mina innersta känslor, och delar inte med av det till vem som helst, men känner mig helt trygg med honom.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur mycket jag tycker om honom, är lite för förvirrad just nu (och skulle aldrig aldrig starta något så snart efter uppbrottet med min förra kille). Jag väntar och ser, är det rätt är det väl det, men just nu njuter jag mest av att ha funnit en så fantastisk vän.

Det som stör mig (och är orsaken till frågan) är dock hur alla andra reagerar, har hört såå mycket "det dröjer väl inte länge för ens de är tillsammans" och liknande, och det stör mig att folk har så svårt att acceptera att en kille och en tjej är bra vänner. Varför skulle vi inte kunna vara bara vänner liksom?

Johanna - Instagram

Piggelina7
2013-01-12 18:39
#2

Det är klart att man kan vara nära vän med någon av motsatt kön. Jag har nära vänner av båda kön. Men det är min sambo som är min allra bästa vän som jag anförtror mig allt till.

Det faktum att din nyfunne vän är nära vän med ditt ex kanske kan bli jobbigt. Om ni en dag får mer än bara vänskapliga känslor för varann kan det då bli så att ditt ex inte skulle gilla det?

fridaas
2013-01-12 19:03
#3

Jag har nästan bara vänner som är av motsatta könet. Den som jag är bäst vän med av dem har jag haft en sommarflört med, men det gick över snabbt och vi båda har förhållande med en annan. Hittills har vår vänskap funkat bra och vi har känt varandra i 5år snart, så jag tror att man kan vara vän med en av annat kön än sig själv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Gur4m1
2013-01-12 19:05
#4

JAg har haft en killkompis dr jag inte fick eller någonsin skulle kunna få "mer" känslior, han, tror jag så här i efterhand fick det för mig och förstod det så småningom och då bröt han vår vänskap rätt abrupt och det sårade mig så jag försöker hålla manliga vänskaper på en social nivå i grupp. T.ex i skola/jobb så snackar jag gärna med dem i gruppen, på fester osv, men jag blir aldrig polare-polare så att man umgås på tu man hand hemma osv. Kan såklar tumgås på tu man hand men är mer i nivå med "häng med ner och rök, stanna och fika på stan när alla andra dragit" osv. För den enda killen jag behållit som vän och umgås med är mitt ex och vi ha rju redan "testat" och gjort bort det, där finns inga illusioner ;)

JAg tror det där är svårt. Jag är ganska söt och flirtig till beteendet och är rätt intensiv med folk jag har gemensamt med så jag tror det är därför killar ofta känner att de har "en chans" värd att försöka med mig. Det är ganska irriterande, för jag upplever även att killar ibland undviker mig jsut för att de fått för sig att JAG vill med, men jag har kille och är nöjd med det :) Jag är bara social, glad och gillar att rpata och har många intressen/åsikter som ofta verkar delas av killar. Skulle inte gå så långt att kalla mig för grabbig men jag trivs bra med killar och alltid haft många killkompisar som ung men de försvann ju i samma stund man skaffade pojkvän :P

Så ja, jag tror på vänskap mellan könen (eller ja, med könet man är attraherad av, sexuellt) men tror att där alltid kan finnas en större grad av komplikationer. Men där kna ju också finnas en underbar vänskap. Tror bara man måste vara tydlig och lyhörd och inte vara naiv. ^_^ Att båda i relationen vet exakt var man står. Vän, INGET mer. Sen blir nog det otrolgit naturligt efter några år. Alla killar jag växte upp med som kompisar, att inleda något romantisk med dem skulle kännas som att ha sex med sina bröder, på snudd. Vilket känns otroligt frånstötande. Sådan vänskap tror jag på ^_^

Min nuvarande var en vän till mitt ex, vi blev ett par 2-3 månader efter att jag gjort slut med exet. Vi började som vänner (bekanta, vi sågs som vänner i 1-2 veckor innan jag sa: du jag vill nog mer… ), han kände till vår "historia" och ville finnas där för mig då han visste att det inte fanns någon annan där för mig (ja jag vet, är även eprfekt upplägg för en thriller med en stalkermördare och mig själv i huvudrollen som offer :P, men det var mycket harmlöst i början ). Klart du ska landa innan du börjar fundera över relationer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-01-12 20:01
#5

Jag tror och vet att dom fungerar:p Handlar mycket om vilken inställning man går in med från början när man träffas.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Wide Awake Dreamer
2013-01-12 21:24
#6

Min enda försök att vara vän med en kvinna slutade i totalt misslyckande. Vi hade inte ens känt varandra ett år förrän hon plötsligt gjorde helt om och inte längre ville ha någon kontakt med mig. Jag var förtjust i henne i början, men vi redde ut den biten och fortsatte som vänner. Jag fattade aldrig varför hon bröt kontakten med mig, den förklaring hon gav sa mig inte så mycket, lät mera som en bortförklaring. Jag tyckte jag hade behandlat henne juste och respektfullt, och jag blev rejält sårad när hon vände mig ryggen. Har aldrig känt mig så ratad i hela mitt liv: Jag dög inte ens att vara hennes vän Rynkar på näsan

På något sätt tror jag på att det skall gå att vara vän med någon av det motsatta könet, men min egen erfarenhet har sargat den tron en hel del. Förhoppningsvis hade jag bara otur och träffade på en person som helt enkelt inte var särskilt lämplig som vän. Men visst färgas man av en sådan händelse.

Annons:
[Emma--]
2013-01-12 21:43
#7

Jag har inte vänner av motsatt kön, inte som jag umgåtts med åtminstone. Ett par internetkompisar har det varit som mest, och bara nån jag faktiskt träffat :P 
Däremot har min sambo många tjejkompisar och han trivs nästan bättre att umgås med tjejer. Och det verkar ju då funka i längden. Dom flesta som är kvar har han ju dock känt sen han var liten.

Jojaton
2013-01-13 10:22
#8

#2 Jag tror inte att mitt ex skulle ha problem med det, när vi landat liksom. Anledningen till att vi gjorde slut var för att vi inte hade tillräckligt starka känslor för varandra, vi gillar varandra - men som vänner. #3 När jag har läst lite on det på internet och frågat andra vänner verkar det ju vara det som är problemet, att den ena (oftast killen) förr eller senare får känslor som går ut över relationen och förstör. Och då kan det ju hända som för dig, att den ena bryter och man blir sårad, eller att den agerar på känslorna och det blir fel på det sättet…

Johanna - Instagram

ChristineL
2013-01-13 10:52
#9

Jag ser inga problem med att vara vän med någon av motsatt kön, oavsett läggning. Ni som säger att det inte funkar, menar ni då också att homosexuella Kvinnor inte kan vara vän med andra Kvinnor?

Gur4m1
2013-01-13 10:54
#10

#8 ja precis. Jag säger /visar om jag är intresserad men ändå upplever jag att alla vänskape rjag hade med motsatta könet som ung, som var hetero, blev kära eller började flirta med mig, försöka ha sex eller får romantiska känsloir, blir svartsjuka, sårade osv. Tappar intresset för mig när man inte längre var singel. Det kändes väldigt tråkigt och man får ju sämre självförtroende då, känner "Är ja inte en eprosn värd vänskapen?" :( Men jag tror på vänskap mellan könen, absolut. Sen att det är olika lätt att hantera…det med. Men det är nog även jobbigt med samkönade om den ena blir kär i en :> Sånt man inte vet före det händer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
2013-01-13 11:01
#11

Jag tror definitivt att det går. Jag har en kille som jag är vän med och jag skulle aldrig bli intresserad av honom för jag ser honom som en liten irriterande lillebror. Han skulle aldrig bli intresserad av mig heller eftersom han ser mig som en storasyster som han jämt frågar råd av.

Kan förstås bero på åldersskillnaden. Då vi träffades var han 16 och jag 22. Jag har som jämt fått agera som hans storasyster. :)

Tidigare skulle jag säkert sagt nej för alla mina andra killkompisar har råkat bli förtjust i mig och då har det inte fungerat i längden eftersom jag har ju kille redan. Skönt att äntligen ha en killkompis som aldrig skulle få för sig att vilja ha mer av mig. :)

Tomteslakt
2013-01-13 12:35
#12

Ja varför skulle det inte fungera?
Jag har vänner av motsatta könet som både är av enbart det vanliga "vän" relationen och som är nära vän med och sexuell med.
För mig är det inga problem att kunna ha sex med vänner (förstås accepterat av partnern innan man gör något).
Men det är nog inte ett så vanligt förfarande i dagens samhälle när man umgås med sina vänner :D.

Dock gäller detta sätt att umgås med vänner (det sexuella) ENDAST riktigt nära som jag vet hur de reagerar och är fine med det själva.

Men ja, självklart kan man ha vänner av bägge könen. Många av de i våran närmaste omkrets har samma avslappnade syn på vänskaper och relationer.

JustMySelf
2013-01-13 12:44
#13

Det går, men är ofta svårt. Jag är tjej och vill gärna ha killkompisar, jag trivs bra med killar helt enkelt. Jag har aldrig varit med om att jag har fått känslor för en killkompis, däremot har två av mina riktigt nära killkompisar fått känslor för mig. Otroligt jobbig sak att få veta, men det är ändå viktigt att dom berättade det.

Annons:
oh-la
2013-01-13 12:48
#14

min närmaste vän är av motsatt kön. vi har känt varandra i 10 år nu och inga kärlekskänslor har funnits. nu har vi egna förhållanden och har flyttat till varsin ände av landet. men är vi hemma samtidigt träffas vi alltid och hittar på något.

pyromanen
2013-01-13 13:33
#15

Ja, man jag kan vara vänner med killar/män. Har också upplevt fall där det inte funkat dock.  Man skulle kunna säga att det funkat bäst när det av någon anledning inte finns attraktion eller möjlighet att det skulle kunna "bli nåt". Det är bra mycket enklare nu när jag är gift än när jag inte var, då vet en ev ny kompis redan från början vad som gäller, och jag med och då finns liksom ingen möjlighet att bygga upp något.  Det var betydligt mer komplicerat när jag var yngre och singel. Den bästa killkompis jag hade då han var bög. Det var super, för egentligen har jag roligare med killar än med tjejer, vi hade vansinnigt kul några år han o jag och utan strul pga hans läggning.

Jessicahagstrom94
2013-01-13 18:56
#16

jag är inte vän med någon kille eftersom jag inte ens får prata med andra killar för min pojkvän. ser dock inget fel i att vara vän med någon av motsatt kön.

Honestyisdead
2013-01-13 18:59
#17

#16 Vadå får inte? Det bestämmer du faktiskt själv.

Jessicahagstrom94
2013-01-13 19:08
#18

#16 jo men skulle jag tex lägga till någon kille på facebook som han inte känner till skulle han bli sjukt förbannad och han skulle säkert logga in på min facebook hela tiden för att kolla vad jag skriver till den andra killen. han är helt sjukt svartsjuk.

[Devya]
2013-01-13 19:23
#19

#18 Logga in på din fb? Har han ditt lösenord och har du frivilligt gett honom det i sådana fall eller har han krävt det av dig?

Jag tror inte att jag skulle orka med sådan sjuklig svartsjuka. Min egen kille var lite svartsjuk förut men inte längre för han litar på mig nu.

Jessicahagstrom94
2013-01-13 19:25
#20

#19 han har listat ut det och det vet jag.

nä, det är sjukt jobbigt faktiskt :s

Annons:
Honestyisdead
2013-01-13 19:27
#21

#18 Och du finner dig i det?

Hade det varit min partner hade jag sett till att han sökt hjälp. Sådan svartsjuka tar förr eller senare död på ett förhållande.

[Devya]
2013-01-13 19:46
#22

#20 Antingen så går han omkring och är otrogen själv och därför misstänker han att du gör samma sak eller så har han någon annan konstig orsak (om han alls har någon orsak).

Påminner mycket om min pappa som var sjukligt svartsjuk. Ja, det äktenskapet höll ju absolut inte. Han förstörde förhållandet helt och hållet. Anledningen till att han var sjukligt svartsjuk var pga att han själv gick omkring och låg med en massa Kvinnor och trodde att min mamma var lika otrogen som honom. Knasigt värre.

Jessicahagstrom94
2013-01-13 22:11
#23

#21 Näe, egentligen inte. Det kommer ta död på vårt förhållande att han är som han är, tyvärr.. för jag står inte ut snart med hur han är.

#22, Det tror jag faktiskt inte att han är, men vad vet jag, jag är inte sån som kollar igenom mobil och facebook, trots att han säger att jag får det,  Skulle jag ge han min mobil skulle han kolla min kontaktlista och smslista så fort jag inte ser, det vet jag så väl för det har hänt miljontals gånger.

men som sagt så är det tyvärr så att jag inte längre har några jättestarka känslor för honom längre och det beror inte bara på svartsjukan, det beror på massa annat också, jag stör mig på väldigt mycket som han gör nu för tiden osv. Vissa dagar är det så illa att jag stör mej på vad han än säger och bara vill att han ska vara tyst. Så ja, jag skulle tro att det inte håller så länge till, han verkar ju väldigt kär, men det måste jag också vara om det ska fungera.

Gur4m1
2013-01-14 09:00
#24

Men vad startade detta? har han någon förklaring (en tidigare relation där han blivit bedragen, att du gjort något litet snedsteg som triggat denna svartsjuka?). Detta ska du inte acceptera. BYT lösenord, sluta logga in på hans dator, logga alltid ut, mail, FB etc. Ha inte samma lösen till flera olika konton. Variera dem lite.

Börjar han bli arg, och ställer krav på att få se…så ska du chilla och försöka få honom att se sig själv i spegeln. Resonera med honom, fråga vad du har gjort för att förtjäna detta beteende från honom och sedan om han är 100% övertygad fortf om att du döljer något, så visar du honom. där finns inget men att detta var sista gången. Det tar död på er relation. Man måste vara hård mot sånt här, jag har själv varit som din kille… Det är smärtsamt och otroligt energikrävande att vara så svartsjuk att man måste kolla sin partner. Idag bryr jag mig knappt. Men så är jag med en person som inte triggar min svartsjuka och när han gjoprt det har han stått pall. Han tar inte sån skit, så att säga.

Svartsjuka är hemskt för den som blir utsatt men det är ett helvete för den som är svartsjuk och man behöver hjälp att berarbeta det och de tär inte att ha fri tillgång av loggar, mail, telefonlistor etc. Det föder bara "paranoian" :) Han kanske själv är en bedragare, eller så är han inte så självsäker…han kanske innerst inne känner"vet" att du är för bra för honom, att han inte kan behålla en tjej som dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jessicahagstrom94
2013-01-14 09:19
#25

#24 jag vet inte, jag är hans första flickvän så något sånt är det inte och jag har inte vart otrogen, men i början av förhållandet fick jag ha killar på facebook, så det måste ju vara pga att en av vännerna jag hade då började stöta på mig. sen dess har han iaf varit som han är nu. men jag menar jag borde ju få ha killkompisar för det var ju inte JAG som stötte på någon annan, det var ju killen som typ var intresserad av mej. jag var ju bara intresserad av min pojkvän.

jag loggar aldrig in på hans dator men han kan ju logga in på min facebook ändå, och ja, jag ska byta lösenord, inte för att jag har något att dölja men han ska ändå inte snoka. telefonen håller jag i nu för det mesta för jag vill inte att han ska hålla på och snoka, det är väldigt drygt.

Tack för bra tips och så, har aldrig själv varit så svartsjuk någonsin så jag förstår inte hur det känns för honom heller..

[eeklund]
2013-01-14 17:11
#26

Jag har ENBART killvänner. En av dom är min allra bästa vän som jag både älskar och saknar dagligen, vilket jag också säger till han. Han vet massor om mig och allting. Sen har jag en till vän som ska bli far och är förlovad, också en nära vän. Båda dessa har varit kära i mig men jag har sagt att jag inte vill mer än vänner och dom har accepterat det.

Att ha killkompisar funkar bättre än att ha tjejkompisar. Mina vänner skvallrar inte eller snackar inte massa skit och goja ;). Vi pratar roliga saker; sex, tjejer/killar, världen, samhället, staden vi bor i, nyheter osv. Sånt jag aldrig pratat med tjejvänner.

För mig funkar det utmärkt att ha vänner av det motsatta könet, bättre än med tjejer!

[eeklund]
2013-01-14 17:12
#27

Och min partner är inte avunsjuk eller nåt vilket känns skönt.

Annons:
Jojaton
2013-01-14 20:20
#28

#26 Jag känner också att det ofta är lättare (och roligare!) att hänga med killar än tjejer. Har min allra bästa kompis som är tjej, samt ett par tre till som jag verkligen snackar med - men både jag och min bästa kompis föredrar att hänga med killar. Mycket enklare och mer avslappnat. Även haft en del närmare vänner som varit killar, men Med min nyfunne vän är det annorlunda, har aldrig berättat så mycket om mig själv för någon förutom min bästa vän, men vi har känt varandra länge och det tog tid att berätta för henne. Han fick ju i princip reda på hela min livshistoria och livssituation på mindre än en vecka! Det är nog det som gör mig så förvirrad - att jag litar på honom så totalt.

Johanna - Instagram

Namiko
2013-01-15 07:22
#29

Jag har mycket lättare att bli vän med killar än tjejer. Vilket är lite störande ibland som flata. Men jag passar in mycket bättre med killar än tjejer och har alltid gjort det. En nackdel är att många killar som jag blivit vän med har varit intresserade av mig, iaf i början, men i slutändan har det inte påverkat vår vänskap när dom accepterat att det inte kommer att hända något. När dom lärt känna mig lite bättre så brukar dom flesta inse att jag inte är flickvänsmaterial ändå.

Har inget problem att vara vän med tjejer heller, så länge jag hittar någon som jag går ihop med. Mina två närmaste tjejkompisar har jag haft väldigt olika relationer med. Den ena har varit strikt vänskaplig hela tiden medan den andra började med en förälskelse från min sida och övergick från vänskaplig till romantisk och tillbaka igen under förra året. Jag har fortfarande inga problem att vara vän med henne och går verkligen inte och hoppas på mer hela tiden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Roamer
2013-01-15 07:46
#30

Jag har en nära vän som är kvinna och vi fungerar väldigt bra ihop. Vi kan prata om sådant som man "normalt" inte pratar om och skulle inte vilja vara utan henne. Visst tänker säkert andra att det är något men det är väl deras bekymmer och hennes make är inte alltför förtjust i mig, men vi skulle aldrig göra något med varandra. Däremot kan jag dra lite sexuella skämt för det är kul att hon blir lite besvärad men hon tar det på rätt sätt.

Skulle en framtida partner ha något problem med vår relation får den personen helt enkelt bara acceptera att vi är vänner och kommer förbli det. Är alldeles för gammal för att sortera ut vänner pga någons osäkerhet, men får ju självklart göra klart att det bara är vänskap mellan oss och inget annat.

[eeklund]
2013-01-15 08:45
#31

#28 Ta en dag i taget, du har vågat lita på han så var glad för det :). Det är inte många man kan lita på i dagens läge..

Gur4m1
2013-01-15 09:24
#32

hoho killar skvallrar och snacka rmindre skit? Då ahr jag umgåtts med helt fel killar ^_^Däremot är de killa rjag hängt med inte lika…."vassa" som jag upplever att tjejer alltid varit. De harinte lagt små, misunsamma kommentarer där jag mest kännt "va..men VAD SÄGEr du?"

Men upplever det mer som ett sätt för många att "bounda". Det gammla talesttet att flickor inte kan leka på 3, 1,2 och 4 går rba men inte 3 för man msåte alltid gaddaihop sig med någon. Stämme rnog inte på alla men det är ett gneomgripande mönster jag upplevt hos oss tjejer under skolåldern och även på arbete.

#28 så känner jag ofta inför killar men sällan för tjejer, men det händer det också. Men du ville inte mer än ha vänskap? Om jag var din pojkvän så skulle jag nog oroat mig lite inför var er relation är på väg, att det blir för intensivt kan lätt skapa "förälskelse-känslor" och vara förvirrande. Ta det lugnt ^_^

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jojaton
2013-01-15 10:34
#33

#32 Som sagt så har jag ingen pojkvän, dock nyutkommen från ett förhållande. Jo, när det blir så intensivt är det ju svårt att skilja på känslorna ibland. Usch ja, att tre tjejer inte funkar ihop har nästan blivit en levnadsregel för mig, har såå dåliga erfarenheter av det!

Johanna - Instagram

[Tilde]
2013-01-15 12:13
#34

Jag tror att en av personerna alltid har känslor för den andra. Jag har aldrig kunnat ha en killkompis utan att han har blivit kär i mig. Obestämd Sen kan man ju gömma det väldigt bra, men jag tror att en av kompisarna kommer till att se den andra som mer än bara en vän.

Annons:
-Idaoh-
2013-01-16 01:50
#35

För mig fungerar vänskap med motsatt kön då jag alltid haft svårt med tjejkompisar .. Det är alltid tjafs bakom ryggen och sånt trams :)

Jag har en killkompis som står mig varmt om hjärtat än idag , vi har varit bästa polare i snart 5 år och han har bara varit kär i mig en gång , men sa till han på direkten att ge sig och det gjorde han .. För att slippa krångel med känslor har jag alltid letat upp tjejer till han att roa sig med istället för att sabba våran vänskap =) Och som de flesta av mina killpolare säger så är jag en kille i kvinnokropp .. De tycker det är jätte kul att en tjej klarar av att hänga me grabbar utan att tröttna ;D

Då jag vuxit upp med typ bara killpolare så har jag aldrig fallit för någon av dom då de varit för nära vänner .. =) Kanske att de fallit för mig , men jag visar inget intresse och då tröttnar de snabbt =)

Upp till toppen
Annons: