Annons:
Etikettallmänt
Läst 1445 ggr
JustMySelf
1/14/13, 12:06 AM

Gruppvåldtäkt

Fick nyss reda på att en 22-årig kvinna blivit utsatt för en gruppvåldtäkt inatt, inte särskilt långt från där jag bor. Utomhus och av inte mindre än 5(!) killar.

Egentligen är det ju inte större risk att jag blir våldtagen bara för att någon annan blivit det, men jag har blivit jätterädd… Jag är 18 år och tjej, bor i ett vanligt lägenhetsområde. Jag gick ensam hem exakt ett dygn tidigare, inte alls långt därifrån, det kunde lika gärna ha varit jag.

Jag kommer inte våga vara ute sent själv på bra länge, och det är så hemskt att det ska vara så. Jag har tur som bor med föräldrar som mer än gärna kommer och hämtar/möter mig när jag ska hem och det är lätt att säga att man ska undvika att gå ensam utomhus sent, men jag tänker på dem som inte har det. Som bor ensamma, kanske jobbar kväll/natt, dom måste ju också komma hem!

Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här, kanske mest behövde skriva av mig. När jag var påväg hem i förrgår sa jag inte ens till mina föräldrar att jag var på väg hem (hade sagt att jag skulle sova hos pojkvännen men ångrade mig), och det känns så hemsk att veta att det lika gärna kunde ha varit jag som blev våldtagen. Ensam tjej, uppklädd, höga klackar, druckit lite vin, urladdad mobil - jag vill knappt tänka på vad som kunde ha hänt.

Tror det blir till att köpa någon form av försvarsspray och faktiskt låta mina föräldrar möta mig vid tunnelbanan om jag åker hem sent. Vad kan man mer göra, om man t ex. inte har möjlighet att få sällskap?

Annons:
Geru
1/14/13, 12:15 AM
#1

Det är skit. Rent utsagt, det som hände. I den bästa av världar skulle det inte ske, och det är ett allvarligt problem som måste ordnas, snarast, för att man ska kunna känna trygghet ensam igen.

Men att förbereda sig är aldrig fel, någonsin. Försvarssprej och andra former av försvar är någonting som jag absolut kan rekommendera att ha med sig.

Det är helt sjukt att sånt kan hända. Det är det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
1/14/13, 12:16 AM
#2

Det är inte kul att känna sig otrygg. Försvarsspray kan hjälpa, även ett handlarm. Fast bäst är ju att försöka att aldrig gå ensam.

Nu har ju inte alla möjligheten att alltid bli mött, precis som du skrev. Och det är hemskt synd.

Blir så arg på svin som kan göra så mot andra människor!

[glitterglam]
1/14/13, 12:33 AM
#3

Ja, jag läste detta. Det är så fruktansvärt, när jag läste nyheterna idag kände jag att det bara var jobbigt, våldtäkter, överfall, bränder och annat hemskt.

Tyvärr måste vi, speciellt tjejer, vara försiktiga i dagens samhälle. Killar råkar också ut alltmer för rån, överfall och annat. Det är onödigt att utmana ödet och ta en osäker genväg eller väg hem ensam. Överfallsalarm (och försvarssprej) kan vara bra att ha, en liten sak som ändå låter en bra bit och chansen att få hjälp kan vara lite större. Man är så chanslös om man blir överfallen och det förstör så många år av livet, något som någon bara kan ta på ett ögonblick. Och det kan hända vem som helst - när som helst, allt som krävs är ett svin i närheten. Var försiktig när du går hem själv eller meddela åtminstonde någon hemma att du är påväg.

Sweelin
1/14/13, 1:09 AM
#4

Börja träna jujutsu Glad Det är en mycket försvarsinriktad kampsport som hela tiden uppdateras så att du kan på ett lagligt sätt kan försvara dig!

Själv går jag Aikido som är lite mer klassisk mot japansk kultur förr, men ack så kul ^^

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[TheMiko]
1/14/13, 1:26 AM
#5

Jag har gått omkring och låtsas prata i mobilen många många gånger när jag varit på väg hem efter en kväll ute på stan.

Är ganska avskräckande om man högt och tydligt säger, när man ser någon/några att "jag är där och där är hemma om fem minuter".

Har också haft spray och handlarm med mig….

Geru
1/14/13, 1:28 AM
#6

Om vi pratar kampsport så kan jag rekommendera Krav Magan.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Gur4m1
1/14/13, 9:09 AM
#7

Skönt at tläsa att många av er ändå är redo att försvara er själva också :) Riktigt obehagligt med överfall :( Tänker nästan alltid på det då jag går ensam och det är mörkt, därför undviker jag det. Utifrån det jag sett så är ju just överfallsvåldtäkter fortfarande otroligt få i jämförelse med annan typ, men de verkar också ofta så otorligt brutala. Mönstret (litet men ändå) är att i städer där folk festar, så är det oftast runt 3-5 tiden som kvinnan blir attackerad. De tär då folket äntligen minskar i staden och "allt" är stängt. Vem som helst kna stanna vid en stig eller gata och abra vänta på att ett offer 8som oftast är full och lättklädd) kommer förbi. Så ja, när jag vet att jag msåte gå ensma hem så går jag hem redan runt 12-01. även om det såklart int egaranterar någon säkerhet men det är mer folk på stan och platser öppna då. Alla sover inte.

4 på natten skulle jag aldrig gå ensam hem, aldrig. ÄR övervägande runt den tiden många våldtäkter som är relaterade med krogen verkar ske.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

bellanova
1/14/13, 11:48 AM
#8

Jo så klart Genom att undvika sk riskbeteende så klarar man sej.Kanske. Men felet ligger väl i att samhället inte tar itu med problemet på allvar.Jag tror att om vi var fler tjejer (kvinnor) som satt i beslutande organ,politiska eller myndigheter,så skulle denna o liknande frågor prioriteras på ett annorlunda sätt.Dessvärre måste man nog se det här långsiktigt och att vi tjejer måste engagera oss mer i beslutande organ

Gur4m1
1/14/13, 11:53 AM
#9

Ja men hur ska man lösa en sån här sak- som i t.ex Indien, där folket demonstrerar (och där synen på Kvinnor och sex är rätt unken) så är de tju enorma problem. Där vill man inte ens erkänna att våldtäkter förekommer (iallafall inga som räknas). Där är det våldet mot kvinnan man blir upprörd över.

I Sverig ehandlar det ju som med allt- bevisningen som oftst är ord mot ord. Just överfallsvåldtäkter går väl oftast vidare men där är väl problemet att få fast förövaren. T.ex Hagamannen var det ju inget tvivel om, när de ävl fick tag i det monstret så fick han också sitt straff (men han är väl på väg ut nu och för min del får han ruttna i fängelset/sluten vård för alltid!).

Vad kan vi Kvinnor göra? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

bellanova
1/14/13, 12:16 PM
#10

Det är alltid illa för Kvinnor i länder där kvinnors ställning i samhället är svag.Och sådana länder finns det gott om tyvärr tyvärr.Indien är dessvärre bara ett av många.Här handlar det ju om attitydförändringaroch sådana tar evigheter verkar det som Jag tycker dock att länder som inte lever upp till FNs resolution om mänskliga rättigheter skulle få FN sanktioner liknande dom som finns mot Iran t.ex. Viktigt är väl att olika internationella organ inklusive FN då prioriterar dessa frågor bättre än vad som hittills skett Kvinnor är ju halvabefolkningen o tom ngt fler så vi borde ha större inflytande så klart Håller med om att bevisningen är en knepig sakAtt vi hamnat där vi är beror ju bl.a på att ett antal Kvinnor anmält män för våldtäkt i utpressningssyfte.Jag har tyvärr inget bra förslag här Däremot tycker jag man ska ta bort ideer om att hur tjejen är klädd eller uppträder ska kunna påverka en rättegång .Det tycker jag är galet. Man ska kunna vara klädd som man vill utan att behöva riskera våld

Upp till toppen
Annons: