Annons:
Etikettsex
Läst 12725 ggr
teezan
2013-01-14 15:21

någon som slutat med p-piller?

nu har jag bestämt mig, nu slutar jag att ta mina p-piller, förhoppningsvis för gott!

har börjat märka nu, på senare tid, att jag inte har någon sexlust och känner mig ständigt på bristningsgränsen. vet inte om det beror på pillren men tycker att det är värt att sluta då jag velat sluta i flera år nu. tycker inte om vad det gör mot kroppen…

min undran är hur ni som har slutat upplever tiden efter? fick ni några biverkningar? förstår att det är individuellt men vill vara förberedd för eventuella biverkningar som kan komma.

har använt yasmin 28 i sju år och  jag hade ett uppehåll på ca fyra månader då jag reste utan min kille, för jag tyckte det var onödigt att ta dem, och då märkte jag ingen skillnad förutom att jag var mensfri under hela den tiden.

tog mitt sista piller i fredags och jag hoppas verkligen på att jag kommer känna mig nöjdare och gladare framöver :)

Annons:
fruktgumman
2013-01-14 15:26
#1

Jag fick inga som helst biverkningar när jag slutade med p-piller, mår hur bra som helst :)

[WickedAlly]
2013-01-14 15:41
#2

Jag åt Neovletta i tre eller fyra år, enda som hände när jag slutade med dem var jag fick ökad aptit (knäppt, anar att jag kanske fick tillbaka aptiten dock) och så blev jag gladare, hade inte ens märkt att jag var nedstämd eller ledsen under tiden med pillerna :)

[Lich Queen]
2013-01-14 15:50
#3

Blödningstrassel, som gav med sig själv.

teezan
2013-01-14 15:58
#4

#1 och 2 vad skönt det låter! att känna sig gladare och må bra :)

jag har superdålig aptit så vi får nästan hoppas jag blir ett matvrak ;) fast vill inte gå upp i vikt heller förstås. men de brukar varna för att p-piller kan få en att öka i vikt. en del påstår att det är som att vara ständigt gravid ;) hade kanske en sån period för fyra år sen då jag vägde några kilo mer än nu men annars, nej. sen kanske man inte kan skylla allt på p-pillren ;)

#2 jag inbillar mig själv att det är så jag kommer känna, att jag kommer känna mig gladare ävnen om jag inte känt mig ledsen under p-pillerperioden mer än det senaste året. jag har det senaste året även känt mig så lättirriterad, lättstött och mer känslosam. och jag misstänker att mina p-piller ligger bakom det till stor del. men det återstår att se!

jag slutar med mina p-piller på grund av att jag inte vill ha fler hormoner i min kropp :P

vad använde ni när ni slutade? blev det hormonfritt eller ett nytt preventivmedel med hormoner?

ettlitetalias
2013-01-14 18:47
#5

Jag madde mycket battre! Blev gladare, fick langre stubin och mer sexlust :) Det tar upp till 6 manader att bli fri fran alla hormoner dock, sa jag fick nagra "bakslag" da jag madde daligt igen, men det gav sig. Nu anvander jag kopparspiral och ar supernojd :)

Sarah
2013-01-14 21:21
#6

Slutat flera gånger utan problem :)

Annons:
teezan
2013-01-14 22:22
#7

#5 6 vad bra :) jag vet inte om jag kanske ska ha spiral. jag har kollat å p-dator men vet inte hur säker den är och så är de dyra… tills vidare kör vi kondom så får jag se hur jag gör! #3 skönt att det försvann! haha, jag är typ helt exhalterad över att äntligen sluta och bli fri från de där hormonerna ;D hoppas verkligen på en förändring!!

[Emma--]
2013-01-14 22:58
#8

Själv saknar jag mina piller :P enda positiva är att jag haft bättre humör.

teezan
2013-01-23 21:43
#9

#8 men bättre humör låter väl bra..? :) men om du tyckte det fanns fler fördela med p-piller kanske det passade dig bättre :)

har slutat med pillrena sedan en vecka tillbaka och har ännu inte fått några biverkningar.

jag känner mig mycket gladare och mer stabil redan! vet inte om hormoneffekten kan gå ur så fort eller att jag bara inbillar mig men det känns grymt skönt :) !

[Emma--]
2013-01-23 21:48
#10

#9 jodå bättre humör är bra, men för mig så blir det tyvärr mer negativt men antagligen för att jag mest troligt har pco. Så symptomen blir mer tydliga utan mina piller tyvärr :P men sambon tycker säkert det har varit härligt utan min värsta PMS ;P Härligt att det funkat så bra för dig i alla fall :)

teezan
2013-01-23 22:00
#11

# 10 okej, låter inte kul ju :/ har du nåt annat pmedel nu eller varför slutade du? sånt kan ju vara privat så du behöver inte svara :)

ja, det känns som en frihet faktiskt ;)

[Emma--]
2013-01-23 22:15
#12

#11 slutade för att se hur jag skulle må utan för att jag ibland hade sån hemsk pms. Ska börja med piller igen så fort jag lyckats tappa dom kilon jag måste ;P Skönt det :) piller gör säkert en hel del negativt egentligen så är ju säkert bara bra att vara utan egentligen. :)

teezan
2013-01-23 22:20
#13

#12 ja, jag har fått för mig att det inte är så bra att proppa i sig de där pillrena men om det får en att må bättre och lindra problem man har eller liknande så är det ju faktiskt bra :)

men ja, hormonfritt passar mig bättre tror jag :) jag har varit helt konstig och känslig hela tiden men började må sämre förra året som sagt. vet inte om jag var lika känslig innan påbörjandet, då det var länge sen jag började, så det ska bli intressant att se om det blir skillnad nu ;)

Annons:
NinniH
2013-01-24 10:06
#14

Åt cerazette under 4 år och när jag slutade med dem blev kroppen helknasig i minst 6 månader efter. Mensen kom som den skulle, men jag fick diverse "graviditetssymptom" varje månad. Tog ett par månader till efter det innan kroppen stabiliserade sig.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

teezan
2013-01-24 10:46
#15

# 14 jaa, när man ätit de ett par år kanske det inte går ur så fort så antar att jag inbillat mig. kanske är tanken på att jag slipper de som gör mig lättad :)

får hoppas jag slipper sånt knas ;) men man vet ju aldrig.

NinniH
2013-01-24 11:52
#16

#15: Det verkar kunna variera en hel del beroende på märke också. Just med cerazette som jag åt är det inte ovanligt att kroppen beter sig knasigt ett tag efteråt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

teezan
2013-01-24 12:17
#17

#16 jaa okej :)

Clementinbarn
2013-01-27 21:49
#18

Jag har slutat ta ppiller 2 gånger under 3 år och jag har inte haft några problem efteråt mer än att man inte har en blekaste aning om när mensen ska komma igen. Men ppillerna gav mig mycket mer problem än så i slutändan så det är mycket bättre utan! :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

thilda-
2013-01-27 23:43
#19

när jag hade P-stav och ppiller så var jag som en vandrande djävul på 2 ben… :P utan ppiller o stavar o skit så är jag som en riktig ängel! glad 24/7!

teezan
2013-01-28 13:06
#20

#18 hehe, nä det är det som kan bli jobbigt… får va redo ;) #19 haha, underbart ju! :)

Annons:
nottheonly
2013-01-28 17:24
#21

Jag slutade med Neovletta för ca 2 månader sen (efter att ha ätit dem sen 2008), och det var det bästa jag gjort på länge. Jag mår mycket bättre nu både psykiskt och fysiskt! mina mag-och tarmproblem har gett med sig till viss del och det är så otroligt skönt(anledningen till att jag tror att p-pillerna påverkade min mage och tarm var att det blev mycket bättre efter jag slutade med p-pillerna,ett sammanträffande kanske? men jag tror inte det), känns som jag kan börja leva till viss del på nytt. Jag har även börjat gå ner i vikt och jag är mycket gladare! Glad

teezan
2013-01-28 17:57
#22

# 21 vad skönt att höra! :) det kan säkert haft med p-pillren att göra, de påverkar nog kroppen mer än vad man tror.

de flesta nämner att de blivit gladare efter användandet så det ser ju ljust ut för mig ;)

Sweelin
2013-01-28 19:36
#23

Idag tog jag mitt sista p-piller Skrattande Ingen aning hur kroppen kommer att reagera snart, så vi får se om jag blir gladare Flört

Jag kommer snart att införskaffa mig en p-dator faktiskt och fyller 20 om mindre än en månad Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

teezan
2013-01-28 20:29
#24

#23 härligt! :) jag har också varit inne på p-dator men tror jag avvaktar tills jag vet hur säkert det kan funka på mig (då det är bäst om man har en regelbunden ägglossning) :) du får gärna berätta om p-datorn funkar, är nyfiken ;) men det är dessvärre rätt dyrt :(

Sweelin
2013-01-29 00:08
#25

#24 Ja det är väldigt spännande! Får hoppas att den fungerar bra Glad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Upp till toppen
Annons: