Annons:
Etikettallmänt
Läst 2639 ggr
Honestyisdead
2013-01-15 15:10

Tar du hand om dig själv?

Anser du att du tar hand om dig själv och ditt välmående?
Vad gör du för att ta hand om dig själv?

Om du inte tar hand om dig själv, vad är det du gör som är mindre bra?

Annons:
[WickedAlly]
2013-01-15 16:05
#1

Kroppsmässigt är jag lite av en katastrof, borde träna och tänka på vad jag äter istället för att stoppa i mig allt jag känner för. Har alltid planer på detta men är för blind eller dum för att inse mitt eget bästa i detta fall.

Annars är jag nog ganska duktig på att ta hand om mig själv, brukar unna mig sådant som jag uppskattar men som också ger mig något mer i slutändan. Läser väldigt mycket till exempel och det bidrar till min allmänbildning. Jag mår bra att av lära mig nya saker.
Fokuserar mycket på att inte stressa också, det bidrar mycket till mitt välmående.

Gia91an
2013-01-15 17:13
#2

Jag är nog ganksa duktig på att ta hand om mig. Jag har för ett år sen tagit tag i träningen och viktnedgången, och håller fast vid det. Jag går på LCHF som är helrätt för mig då jag har hypotyreos.

Jag rider, pillar med hästarna varje dag, vilket är bra för mitt välmående, annars dör jag lite smått.

Jag pluggar och skapar mig en framtid.

Jag tar tag i körkortet nu vilket jag aldrig innan haft möjlighet till. Och det känns suveränt! :)

Så jag tar nog hand om mig själv ganska bra. Jag är lycklig. Jag har bra vänner. Allt är underbart :D

Själv Hera? :)

Honestyisdead
2013-01-15 17:15
#3

Tar hand om mig i perdioder kan man väl säga :P

Just nu äter jag bra, tränar och umgås med personer som får mig att må bra.

[eeklund]
2013-01-15 17:52
#4

Jag gör saker jag tycker om som gör mig på bra humör. Idag har jag en piss-dag så då tillåter jag mig att må just piss. Men då ser jag till att göra saker jag tycker om, som att rita, lyssnar på musik, dricka te eller läsa.

Rent allmänt försöker jag äta regelbunet, skippar tillsatt socker och salt och är ute på promenader 4 gånger/dag med min valp så får frisk luft och helt okej motion.
Jag umgås inte med energitjuvar eller negativa människor, jag väljer människor med omsorg kan man säga.
Jag tänker på vad jag mår bra av och vad jag vill göra i livet.. jag ville skaffa hund så gjorde jag det och riskerade att vara arbetslös ett tag.. folk har dömt mig men jag uppnådde en dröm jag haft i 15 år åtminstone. Det gör mig glad att jag tog tillfället i akt.

Jag ska förhoppningsvis börja plugga upp två betyg så jag kan söka vidare och då ska jag söka nåt jag är intresserad av riktigt mycket istället för nåt ''man borde göra'' liksom…

Fridaaaa
2013-01-15 17:58
#5

Hmm… Unnar mig lite saker jag gillar ibland, när jag har råd.
Tar en extra lång dusch.
Börjat äta mer regelbundet och bättre = mår bättre då, även börjat röra på mig med regelbundet.

Är det jag kommer på nu ^^

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Geru
2013-01-15 18:00
#6

Tar mer hand om mig själv mentalt än fysiskt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
isafisa
2013-01-15 22:10
#7

Jag tar hand om mig fysiskt mest, men försöker även mentalt. Är lite svårare med det mentala dock… Att ta hand om kroppen är ju en så påtaglig sak, det mentala är så svårt att veta om det jag gör hjälper/förbättrar eller inte :P

viktoria91
2013-01-15 22:15
#8

Haha, knappast! När man skulle man ha tid till det? Jobb, 3 katter och ponny alltså full rulle 24/7!

[WickedAlly]
2013-01-15 22:21
#9

#8 Men att du har djur, tar dig tid och råd att pyssla med dem, beror väl på att de får dig att må bra? För att du gillar att vara med djur? Det bidrar ju i sådana fall till ditt välmående : )

viktoria91
2013-01-15 22:28
#10

#9 Jodå, men det är ju inte direkt egentid på det sättet att jag tar hand om mig själv bara. ;)

[WickedAlly]
2013-01-15 22:29
#11

#10 Nä, har du rätt i :)

[TheMiko]
2013-01-15 23:15
#12

Jag tar för tillfället väldigt väl hand om mig själv. Efter ett år med ständig värk, att inte kunna lämna sängen vissa dagar inte kunna ta på mig själv kläder osv. insåg jag att nu är det dags.

Rehab och sjukgymnastik har lett mig in på träning och viktminskning, försöker sluta röka och har gått över till el-cigg. Plus att jag skämmer bort mig själv med massage osv.

För nu är det min tur!

Honestyisdead
2013-01-15 23:16
#13

#12 Hur fungerar det med elciggen? Dämpar det suget?

Annons:
[TheMiko]
2013-01-15 23:19
#14

#13

Fungerar hur bra som helst, är inte ett dugg sugen och det smakar så mycket bättre. Det jag är rädd för är att man håller igång samma beteende, man får ju i sig nikotinet på precis samma sätt Obestämd samtidigt är det ju ren nikotin och inte en massa annat jox i det.

Honestyisdead
2013-01-15 23:20
#15

#14 Aha, visste inte att dom innehöll nicotin.
Men ja, det är väl lite bättre än vanliga cigg som ju innehåller en massa annat mög också.

Destany
2013-01-16 11:14
#16

Jag försöker ta hand om mig själv särskilt nu sen jag blev gravid men av nån konstig anledning säger alla andra till mig hela tiden du måste vara rädd om dig o ta hand om dig :/

[Tilde]
2013-01-16 11:22
#17

Ja det tycker jag… Tar väldigt väl hand om mitt utseende och vad gäller hälsan så går det ganska bra. Jag tränar när jag inte är sjuk, jag äter inte allt för onyttigt, jag dricker nästan aldri alkohol, har aldrig rökt, etc. :)

Sen skämmer jag också bort mig lite med alla djuren vi har här hemma. Jag älskar djur och skulle inte vilja leva utan husdjur i mitt liv, hihi.

pyromanen
2013-01-16 11:35
#18

Har blivit bättre på det, men det finns mer att göra.  Jobbar för mycket och tar på mig för mycket. Periodvis går det riktigt bra och rätt vad det är så har det gått 3-4 månader i ett utan vilodag och det är inte så bra.

Aniara4
2013-01-16 11:46
#19

Ja, försöker i alla fall! Jag går på massage varje vecka, försöker se till att sova ordentligt, komma ut och titta på solen de dagar den behagar visa sig (jag är kroniskt sjuk och är mest hemma de dagar jag inte jobbar) även om jag inte orkar mer än att få på mig skorna och jackan och hasa ut några meter så att jag får lite solljus på mig, försöker meditera varje dag (går sådär) och försöker äta bra.

Dessvärre är jag sockermissbrukare och är sedan en tid tillbaka i sockerträsket vilket jag mår skit av. Jag åt LCHF i 3½ år och mådde otroligt mycket bättre av det, så jag måste verkligen ta tag i mitt missbruk och slänga ut kolhydraterna igen så jag slippen den här värken och ständiga jäkla migränen!

Sarah
2013-01-16 14:14
#20

#8 Jag har heltidsjobb, 2 hästar, 3 katter och 7 illrar och jag kan defenitivt säga att jag tar hand om mig själv.

Jag håller igång, äter nyttigt (mest veganskt), har ett mentalt stimulerande jobb som iofs gör mig deprimerad ibland pga pressen. Har ett jobb som skulle äta upp mig om jag tillät det, därför vägrar jag jobba mer än 40 timmar i snitt och ser till att ta mig tid till sånt jag vill göra varje dag.

Nu håller jag på att sluta snusa och sen ryker kaffet och sockret efter det. Koffein och nikotin har varit mina stora laster senaste åren men det är dags att gå tillbaka till superhälsosam igen :)

Annons:
Honestyisdead
2013-01-16 14:22
#21

#8 Man får ta sig tid för att kunna ta hand om sig själv. Inga undanflykter ;)

Wide Awake Dreamer
2013-01-16 14:29
#22

Rent fysiskt har jag tagit hyggligt väl hand om mig själv genom åren. Jag har alltid rört på mig en hel del och numera tar jag långpromenader varje vardag och tränar flera gånger i veckan. Har heller aldrig rökt eller snusat och alkoholintaget är begränsat till någon gång per år. Däremot borde jag äta bättre, mer lagad mat och mindre färdigmat. Rena onyttigheter som godis, chips, läsk, pizza etc. har jag däremot god kontroll över och köper mycket sällan.

Mentalt är det en lite annan historia. På ett sätt har jag varit bra på att skydda mig själv från tråkigheter och dåligt humör, men det har inte varit enbart positivt. Som mitt namn här på iFokus antyder så är jag något av en drömmare, vilket vid vissa omständigheter kan vara bra på så sätt att man kan göra livet lite mer intressant när man har det tråkigt. Men problemet är att det kan vara lätt att fastna i drömmarna och tycka att det verkliga livet är för tråkigt och för jobbigt. Det är verkligen inte bra. Jag skall bespara läsarna på forumet alla tråkiga detaljer för den här gången, men jag kan konstatera att jag skulle troligen må betydligt bättre om jag kunde leva mer i verkligheten än i fantasins värld. Inte så att jag inte kan skilja dem åt utan mer att verkligheten verkar så meningslös och svårnavigerad i förhållande till fantasin. Och jag har levt med det i hela mitt liv så det är enormt svårt att bryta det mönstret.

Summa summarum kan man säga att jag är i ganska bra fysisk form men att jag rent psykiskt skulle behöva inte bara en omstart utan en helt ny omformatering av mitt liv.

jagga-ewe
2013-01-16 14:59
#23

Beror på hur man ser det. Jag ger mig själv den uppmärksamhet jag anser jag förtjänar, sen hur mycket det blir beror på hur jag mår. Det är inte sällan jag inte anser mig vara nåt att spara på.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

MiniW
2013-01-16 18:44
#24

Jag tycker att jag tar hand om mig själv ganska bra och på flera sätt :)

- Jag har börjat gymma och unnar mig hjälp från PT både med kost och träning.
- Jag har skaffat mig två supersöta husdjur.
- Jag ser till att leva i nuet och sluta oroa mig så mycket för morgondagen då jag stressar upp mig i onödan.
- Jag har slutat äta en massa hemska hormoner.
- Jag har slutat överanalysera saker vilket gör att jag mår mycket bättre och orkar med mer.

Det enda jag tampas med nu är det där j*vla sockerberoendet som inte vill släppa.

Utöver det är jag clean - ingen alkohol, ingen typ av nikotin eller annan typ av "skit".

Sen har vi ju de mer enkla sätten att ta hand om sig själv; som att unna sig en lugn dag, ta en promenad i solen, ansiktsmask och en massa annan lyx, vilket händer ganska sällan men ändå tillräckligt ofta!

ChristineL
2013-01-17 10:51
#25

Jag anser att jag tar väl hand om mig själv. Jag skulle dock kunna motionera mer. Men i övrigt äter jag god och nyttig mat, samtidigt som jag unnar mig mindre nyttiga grejer med jämna mellanrum. Jag minispa:ar gärna hemma med långt varmt bad, bodyscrub, hårinpackning, ordentligt med lotion mm. Det får både kroppen och själen att må bra.

Intehärutandär
2013-01-17 15:02
#26

Ja & Nej får jag svara.

Är duktig på att vara fysiskt hälsosam. Dvs jag vardagsmotionerar, är vegetarian sedan barndomen, dricker mitt vatten, röker inte, dricker väldigt sällan alkohol, äter sällan godsaker, klär mig fint så jag känner mig fin, sminkar mig osv.

Därimot lider jag av enormt mycket inre stress, som är svårt att ta bort. Så även om jag förebygger en hjärtinfarkt utifrån, så hjälper jag den på traven inifrån.

Jessicahagstrom94
2013-01-17 19:15
#27

nja. tvingades sluta rida så nu tränar jag inte minsta lilla, inte en minut i veckan mer än när jag går någonstans. vägrar börja på gym för det är det tråkigaste jag vet.

jag äter mycket och tränar inte och snart kommer det börja märkas, eller jag märker det ju men det syns inte för "övrigt" folk ännu, men snart kommer det göra det om jag inte slutar äta så förbannat mycket utan att träna på något sätt.. som inte har med gym att göra.

Annons:
Fridaaaa
2013-01-17 19:34
#28

#27 Finns andra sätt än gym att träna på :)
Jogga, promenader, dans hemma osv ^^, :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
2013-01-17 20:00
#29

#28 jag vet, men inget som intresserar mej :( jag är alldeles för lat för att ta spontanpromenader eller jogga, skulle vart om jag hade en hund, haha.. dansa kan jag inte..

finns liksom inga träningssätt som jag känner till som jag tycker verkar intressant och kul :(

Fridaaaa
2013-01-17 20:02
#30

#29 Det är inte proffsdans du ska  göra, alla kan motionsdansa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
2013-01-17 20:05
#31

#30 haha sant :) mamma har nå skivor med zumba eller vad det är, kanske ska prova ändå då. sen har hon nån skiva där man gör olika övningar med, så det blir nog prova sånt isåfall hemma.

Fridaaaa
2013-01-17 20:07
#32

#31 Ja zumba är bra träning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
2013-01-17 22:14
#33

Rent spontant skulle jag säga nej. Både när det gäller fysiskt och mentalt.

citytjejen
2013-01-18 10:01
#34

Jo det gör jag väl! Brukar promenera varje dag, 7-8 km, och periodvis går jag på gym. Äter oftast nyttigt, lite av varje så att säga. När det kommer till det yttre så fixas hår, hud och naglar regelbundet, det är ansiktsbehandlingar, ansiktsmasker hemma, älskar hudvård. Fötterna piffas till emellanåt också, använder make up varje dag. Är fåfäng!

/Christina

Annons:
[Zorita]
2013-01-18 21:42
#35

Mjo ganska så bra. Går långa promenader med hundarna varje dag, försöker komma igång med cykling och yoga, har slutat röka och dricka alkohol. Är man gravid så är man Flört

Brukar försöka se till att ha kul också och göra det jag gillar bäst. Jobbar på att sluta skjuta upp saker, det är det som får mig att må dåligt. Men tja, på god väg är jag väl i alla fall.

andgustav
2013-08-29 09:56
#36

Springer 6 kilometer varje vardag, kör sit ups och äter inte skräp mat. Äter endast godis vid jul och påsk. Undviker kaffebröd och andra sötsaker. Spelar golf och cyklar. Upprättar rutiner när man ska äta, sova och går upp bestämda tider. Sedan förra sommaren har jag gått ner 10 kilo. Röker inte och snusar inte. Dricker endast vin på helger och undviker starksprit. Tänker alltid att det kommer en dag efter.

"Gud så tråkig jag är"!!

[rumelle]
2013-08-29 15:35
#37

Jag svälter mig själv ibland. Det är mindre bra.
Jag tar väl hand om mina tänder. Det är bra.

Kristall
2013-08-29 16:47
#38

Jag försöker ta hand om mig bättre än jag har gjort, men mycket kan förbättras.

Kunde till exempel absolut motionera mer. Just nu promenerar jag i rask takt i snitt en timme per dag eftersom jag inte cyklar eller kör bil, plus en timme i skogen om jag tar min pojkväns hund på en promenad. 

Äter inte så hälsosamt som jag borde men jag undviker onödig energi i form av t.ex vitt bröd, pasta, godis, läsk, snacks och rent socker. Har gått ner 10 kg sedan nyår bara genom att göra den ändringen i min kost, och börjat må mycket bättre på köpet. =)

Tack vare att jag lärt känna många nya människor i sommar och gradvis jobbat bort min extrema blyghet mår jag också bättre psykiskt nu än förr. Nästa steg är att återuppta studierna och börja planera för framtiden.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Gur4m1
2013-08-29 17:00
#39

Jag har lärt mig att inte ta på mig för mycket, för jag tenderar att engagera mig i massor med saker som jag tycker är intressant- varför inte fli orförande i en klubb? ta ledaruppdrag i en annan, enggera sig i en tredje förening, träffa vänner och umgås med pojkvän- träna, äta rätt, hålla på med intressen- sen bam, orkar inte mer. Då släpper jag _allt_. Så det har jag blivit bättre på, att stanna upp oh vekrligen känna efter "vill jag detta….i längden?". Så jag har valt bort en hel del saker, eller bara hållit tillbaka och backat från andra. Fokuserar istället på det jag verkligen verkligen brinner för och det som tillför mest till min tråkiga vardag.

- Träna-
- Sova bra-
- Stressa mindre, jag har tid!-
- njuta här och nu när saker är bra och fint, men även när det är tung toch kämpigt!-

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[elmaek]
2013-08-29 19:00
#40

Jag tar hand om mig själv på ett okej sätt. Jag försöker sova bra, äta regelbundet och dricker cirka 2 liter vatten om dagen. Jag försöker omringa mig av bra människor som gör mig glad och som får mig att skratta. Jag har min hund som är mitt bästa köp, vi umgås mycket och det hjälper mitt välmående. Jag vet att jag inte mår bra av stress så försöker andas djupa andetag och stanna upp och bara vara.
Jag tillåter mig själv att må dåligt och det gör nytta för ens välmående att vara ärlig mot en själv. Jag ser till att syssla med det jag tycker om: lyssna mycket på musik, ta långa promenader, vara med vänner och pojkvän, teckna, se filmer, läsa böcker men också piffa till mig lite extra någon dag. :) Måla naglarna, ha fina kläder och bry mig lite extra om sminket för någon dag..

Jag röker dock, det är väl inte bra men det går an.

Upp till toppen
Annons: