Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1799 ggr
ledsenargbesviken
1/15/13, 5:16 PM

Hur mycket pratar ni med era vänner?

Nu är jag så ledsen arg och besviken så jag måste fråga hur ni gör. Frågan lyder:

Om det uppstår problem i ditt förhållande mellan dig och din partner, kan du då tänka dig att ta upp dessa problem med din bästa vän/väninna? Det kan gälla bråk, sexproblem osv.

(Jag gör en anonym undersökning så att ni ska kunna svara utan att behöva avslöja i tråden om ni inte vill) Men skriv gärna och motivera

Annons:
Honestyisdead
1/15/13, 5:29 PM
#1

De flesta problem håller jag för mig själv, anser att det är mellan mig och min partner.

Som tur är har vi inte haft några direkta poblem ännu :)

[Qimsid]
1/15/13, 5:35 PM
#2

Jag pratar inte med någon om det förutom min partner. Kan berätta lite överlag att "Jag känner mig lite ledsen för vi är lite osams" till min bästa vän över skype, men att diskutera problemen och komma fram till lösningar, nä det är mellan mig och min andra halva.

ledsenargbesviken
1/15/13, 5:57 PM
#3

Ja jag ser att de flesta inte tycker som jag utan pratar om sådant med vänner. Jag tycker det är fel fel fel OM inte partnern gett sitt medgivande att det är ok att blanda in andra i de privata problemen.

Jag och min flickvän är jätteosams om det här och hon går gång på gång mot min vilja

Fridaaaa
1/15/13, 6:00 PM
#4

Håller det i regel inom förhållandet, de få gånger det händer, så är det privat, som ingen annan har med att göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Qimsid]
1/15/13, 6:06 PM
#5

Jag försökte tidigare prata med min mamma när jag och min partner hade problem, men jag lärde mig snabbt att hon började tycka illa om honom och såg honom som ett enda stort problem trots att jag försökte förklara för henne "Vi har bara lite problem, jag ville prata med dig för att jag är ledsen just nu" men nej, hon gjorde mig bara arg så efter det lade jag av, det är aldrig en bra idé att dela sådant med någon annan. Bättre att reda ut det direkt med sin partner, annars kan folk i närheten se på en på helt fel vis.

annainorrland
1/15/13, 6:33 PM
#6

Nej nej. Jag skulle aldrig svika min partner så

Annons:
Geru
1/15/13, 6:55 PM
#7

Beror lite på. Jag tar gärna in andras åsikter, men min partner måste vara okej med det. Om partnern ej samarbetar så kommer jag dock prata med vänner ändå, eftersom partnern inte vill lösa problemet i så fall.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jojaton
1/15/13, 6:57 PM
#8

Det beror på vad det är för problem.

Johanna - Instagram

Vyer
1/15/13, 7:58 PM
#9

Om jag känner att jag behöver prata om det, så ja.


isafisa
1/15/13, 10:08 PM
#10

Beror på problemet. Jag och min bästa vän delar allt med varandra, men vissa saker är för privata. Och vissa saker håller jag för mig själv av respekt till min partner. Men är det mindre problem så kan jag prata med min bästa vän om det. Vet att det stannar mellan oss.

Gia91an
1/15/13, 10:32 PM
#11

Jag har inget problem med att prata med vänner om min och sambons problem. Sambon ser heller inget fel i detta…

pyromanen
1/15/13, 10:44 PM
#12

Om jag tror en vän kan tillföra något konstruktivt, komma med nya vinklar som vi inte kan bättre själv så pratar jag med vännen. Om det känns riktigt personligt så säger jag till mannen först att jag skulle vilja ta upp det med kompis x, och ser om han tycker det är OK eller för privat. Allra helst då en kompis som är bådas kompis och båda har stort förtroende för. Har hänt ytterst få gångar och inte handlat om jättestora grejer.

Afturelding
1/15/13, 10:51 PM
#13

Ja, det gör jag. Min sambo har inget problem med det, och jag tycker att det är bra att få någon annans syn på saken.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
[Zorita]
1/16/13, 9:14 AM
#14

Jag har ingen sån kompis som jag skulle kunna dela så privata saker med hehe

Maria
1/16/13, 9:53 AM
#15

För mig vore det helt otänkbart att prata om min mans och mina problem med någon annan.

Han är min partner och bästa vän och då är det givetvis vi som ska reda ut problemen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
1/16/13, 10:01 AM
#16

Det beror på vad det handlar om men annars brukar jag nog hålla det mesta inom förhållandet. Jag pratar dessutom aldrig om de problem jag och kille har med någon från min familj.

Jag har en bästa vän och ibland kan jag prata med henne om problem som jag och min kille har, så länge det är inte allvarliga problem.

[Tilde]
1/16/13, 11:20 AM
#17

Jag valde svaret att jag pratar om sånt, men det beror helt på vad det handlar om. Har vi bråkat och jag tycker att min sambo är ett svin så brukar jag prata om det med min syster. Är det ett bråk som är mer privat brukar jag inte säga något till någon… Men å andra sidan så löser vi i mitt förhållande våra problem samma dag som de uppstår. Tungan ute

Aniara4
1/16/13, 11:38 AM
#18

Det beror helt på vad det är.

Vardagsproblem kan jag diskutera med min bästa vän, och kanske även t.ex. beklaga mig över små irritationsmoment (som de flesta kan känna igen sig i) eller sånt som att han jobbar för mycket, igen.  Men känsligare saker går jag inte och pratar om med andra.

Sen beror det också på vem av oss problemet handlar om. Om jag känner att jag har svårt att förhålla mig till någonting i förhållandet skulle jag kunna prata med en kompis för att få någon annans perspektiv och tankar om vad jag kan göra. Men jag skulle aldrig lämna ut min mans svårigheter eller svagheter eller berätta något för andra som han själv inte skulle vilja berätta för dem. Det är ju ett förtroende att jag får dela även hans bräckliga och förödmjukande stunder, och det är inget jag har rätt att sprida till andra som han inte har valt. Jag vill ju inte att han ska berätta mina mest privata saker för andra heller.

ettlitetalias
1/16/13, 1:01 PM
#19

Jag måste få ventilera mig, och pratar med mina vänner. Oftast så behövs just bara det - ventilation. Känsliga saker tar vi självklart bara oss två emellan.

Gur4m1
1/17/13, 11:07 AM
#20

JAg pratar med min närmaste vän om problem, men såhär kan amn sammanfatta det: Jag rpatar inte om NPGRA problem med någon annan, innan jag pratat om dem med min partner. JAg sitter lixom inte och gnäller/surar över min partners "dåliga sidor/påhitt/beteende" för någon annan innan jag faktiskt försökt lösa det med honom. För mig är "gnäll" inför vänner, mer ett försök att söka stöd och få utlopp för saker där jag upplever att jag försökt, men min partner inte lyssnar. Ibland kan jag rpata om problem med vänner för att ge DEM stöd. Menar, allt är ju inte rosor och soleksn jämt i mitt förhållande så varför låtsas annat? IBland kan det vara skönt för en vän att få bolla tankar,och erfarenheter och då kan ju detaljer om mina egna bråk/oenigheter komma fram. men då är det mer från gamla relationer än den nuvarande- då vi faktiskt bårkar ytterst sällan. På 5 år har vi nog "rykt ihop" 5-6 gånger på sin höjd. Om man kan kalla diskussioner runt vad man ska äta till middag eller diska som "ryka ihop" :P

Efterosm jag inte har några hinder att prata med min pojkvän så har jag sällan behovet av att prata om problemen med vänner. Men det händer, det är några små skitsaker jag stört mig på, föröskt lösa och har tagit upp me dkillen men han lyssnar inte/tycker att jag är fjantig- där har jag sökt stöd och "gnällt" lite inför mina närmaste ^_^

Däremot är jag MYCKET försiktig med att gnälla om min relation till SLÄKTEN. De ska helst bara höra de bra sakerna, d vi sällan träffar dem- för annars blir det ju lätt att de får en väldigt sned bild av honom och jag vill att de ska tycka om honom precis lika mycket som jag gör :) Han ska inte känna sig dömd för saker som är mellan oss två. Jag rpatar int eheller om våra problem med våra gemensamma vänner. I så fall tar jag upp sdåant inför honom, på ett mer skämtsamt sätt. Lite svårt att förklara. Men kna vara småsaker som t.ex "hehe ja Balbla(pojkvän) tycker att jag ska sluta röka, vad tycker ni om den idén?" :D Typ den nivån. :P

Notera: Sexproblem diskuterar jag inte med mina vänner, inte ens min närmaste (då han är bekant med min pojkvän).

JAg och min pojkvän har en del saker bakom oss som vi kommit överrens om att _aldrig_ ta upp med vår fmailj/vänner. Ever ^_^

Min erfarenhet är att folk börjar tycka illa om ens pojkvän, de får oftast höra det dåliga som övervägande och det blir en sned bild av relationen och det slutar oftast med uppmuntran att dumpa osv. Sånt klara rman sig ju utan. JAg vill mer ha uppmuntran som "ja du har rätt att känna så, så stå på dig!" :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Gur4m1
1/17/13, 11:15 AM
#21

Ett ex till mig gjorde ungefär såhär: Han satt och beklagade sig över relationen vi hade över nätet med färmlingar (problemet var ändå att det alltid var till tjejer och tjejer som gick i MIN klass och på min skola etc- fämlringar för honom men inte för mig :P ) så ibland kunde nån komma fram"beklagar, din kille verkar itne så glad på dig" etc. Och jag visste inte ett skit.

Han kunde gnälla om skitsaker som han inte ens berättat. "det är inte så bra just nu…" och jag visste inte om det, trodde allt var "bra". Så råkar jag få se en av dessa samtal…jag blev så otroligt sårad och besviken. Så vill jag aldrig att min pojkvän ska behöva känna, å andra sidan gör inte normala människor sådär. Den mannen led av något märkigt behov av att skapa drama kring sig själv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Aniara4
1/17/13, 11:19 AM
#22

#21 Men geez. Det borde väl vara självklart att man försöker lösa det med den det gäller först! Skrikandes

ChristineL
1/17/13, 11:28 AM
#23

Jag pratar med min bästa vän om det mesta, har jag problem med min partner så jag det naturligtvis med honom först, men ibland behöver man lite ögon utifrån.

Gur4m1
1/17/13, 12:00 PM
#24

#22 ja man kan ju tycka det! :/// Grejen är att denna kille kör i samma spår fortf, 10 år senare. Good luck to him.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jetaime
1/17/13, 9:47 PM
#25

Det beror helt på vad det gäller och med vem…

Timmorn
2/19/13, 10:21 AM
#26

Jag svarade Ja
Men det beror så mycket på. Överlag pratar jag inte med vänner utan tycker att det är mitt och hans problem. Om jag mår sjukt dåligt, så kan jag säga något typ nej men vi har bråkat så det känns lite skit just nu bara. 

Jag träffas inte mina vänner så ofta, blir lätt att man inte har tid. Men ofta så är det faktiskt så att mina vänner mår dåligt över något och känner att allt i deras förhållande är skit just nu. Och då berättar jag om mitt förhållande och sätter det hela i perspektiv. Forna bråk , men jag kollar inte med min partner om han är OK med detta.  Mina vänner har nämnt vid flera tillfällen, att det är väldigt uppskattat. För de tycker att de kan se klarare på sina egna problem då eftersom jag för fram det på ett bra sätt. 

Men i 9/10 fall så för jag inte fram mina egna förhållandeproblem till mina vänner. Överlag pratar jag och mina vänner och annat.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Timmorn
2/19/13, 10:34 AM
#27

20 Du beskriver det så bra! haha nu vill jag ändra mitt svar från ja till nej. Men ja jag gör det så sällan med mina vänner så de skulle inte ändra sin bild av honom. Men precis, släkten skulle jag aldrig diskutera honom med. 

Överlag ska man lösa problemen inom förhållandet, och inte klaga utanför för att bilden av personen kan ändras, och det kan vara så omedvetet. Mina vänner och min släkt och mamma fokuserar ju på MITT välmående och ingen annans, och om de hör om och om igen att han får mig att må dåligt så ändras deras syn, det kan vara omedvetet också oavsett hur många gånger jag har förtydligat att det var ett litet bråk det handlar om.

I högstadiet när man umgicks i större tjejgäng så fanns det ju tjejer vet jag som klagade på sina pojkvänner stup i ett. I stället för att göra slut, ställa dem mot väggen när de var tillsammans. Men jag vet att jag höjde på ögonbrynen över de grejer de klagade på också. En tjej ringde upp sin pojkvän och grät i princip och skrek på honom när han inte hade lagt till ett puss i sitt sms när han satt på ett lan med kompisarna. Avbröt sitt samtal med mig för att ringa upp honom och jag kunde inte säga något xD

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
Intehärutandär
2/19/13, 10:43 AM
#28

Jag pratar absolut med mina vänner. Man behöver ibland en åsikt från någon som inte är "mitt i smeten". 

Naturligtvis pratar man med sin partner först. Och sexuella bekymmer håller jag mellan mig, min partner och ev MVC.

Hade en vän som sa att jag skulle dumpa mitt ex, bara jag förklarade lite grann i början av vår vänskap. Först blev jag chockad, men sen insåg jag ju att hon hade rätt. Han var en skitstövel. Önskar jag hade haft fler såna ärliga vänner. Inte bara såna som påstår att de är ärliga, men sedan håller med i allt man säger. Hon sparade mig många månader, kanske år av utnyttjande.

Gur4m1
2/19/13, 10:46 AM
#29

#27 oh the drama…good old högstadiet ;))) Jag tycker det där var ett fint exempel på en "överreaktion" samtidigt osm vi bara fick del av en liten bit av akkan- De tär nog någonting långvarigt osm pågått mellan dem där den där uteblivna "pussen" fick bägaren att rinna över för din väninna. '

Hon kanske hade mens :}

…för att bevara högstadiekänslan :> hihi

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Timmorn
2/19/13, 10:58 AM
#30

29 haha  yes högstadiet haha. Ja visst kan det ha varit så. Man får ju alltid bara reda på en viss del av kakan. Herregud högstadiet, relativt naturligt då, men herregud vilken drama när man tittar tillbaka på det. 

(fast helt ärligt så lackade hon ur så på honom flera gånger, hon hade enligt mig väldigt höga och konstiga krav på honom och han tog det för han tyckte om henne så mycket. ) Men precis som du säger så vet men ju aldrig allt, och det var deras förhållande och deras bestämmelser som inte jag tänkte lägga mig i. Alla har vi olika förhållanden och fungerar olika :) Bara för att jag inte funkade så, betyder det ju inte så mycket i det stora hehe

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Toxics
2/19/13, 1:03 PM
#31

Absolut håller jag det inom förhållandet. Nu är det ju så att vi inte bråkar speciellt ofta. Skulle påstå att det är närmare aldrig . Men OM vi nu gör det så är det klart att jag inte berättar för mina vänner. De vi brkar om , om vi bråkar, är privat. Och omsaker som dessutom är helt ointressanta för andra. Om de nu inte är emormt intresserade av skvaller.

men nej,

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

LinaLj
2/19/13, 4:34 PM
#32

Jag och min bästa vän pratar om det mesta. Speciellt på senare tiden då hennes pojkvän har missbruksproblem så behöver hon prata av sig. Ibland så måste man dela sina bördor med någon annan.

Upp till toppen
Annons: