Annons:
Etikettfamilj
Läst 3067 ggr
MjauMu
2013-01-16 15:42

Bröllopspresent hjälp!

Vad ger man i bröllopspresent till nån man inte känner?

Sambons kusin ska gifta sig.  Han har inte träffat henne sedan dom var 14 år och jag har inte träffat henne alls, än mindre mannen hon ska gifta sig med. Dom bor många mil bort

Det damp ner en inbjudan i brevlådan häromdagen.

Man borde väl tacka ja?

Vi blir så osäkra. Jag har bara varit på ett brölopp men då var jag barn. Det känns lite gruvsamt måste jag erkänna.  Jag vet inte ens vad man ska ha för kläder. Vad ska man ha med sig?

Annons:
IdaT
2013-01-16 15:47
#1

Bor dom tillsammans sedan tidigare? Annars ett presentkort på till exempel Ikea eller Hemma kanske passar? Eller ännu hellre, ring brudparet och fråga vad dom önskar sig, där får ni nog det bästa svaret.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

MjauMu
2013-01-16 15:47
#2

Jag behöver förresten klädtips också. Det stod "kavaj" på inbjudan. vad har man som tjej då? Klänning lång eller kort?

Jag som är jeanstjej och knappt varit på nån finare tillställning haha

MjauMu
2013-01-16 15:50
#3

Ja dom bor tillsammans. Jasså tycker ni man kan ge presentkort? Jag tänkte på det men att det kanske är för trist. Inte att man varit ute och hittat nåt fint själv liksom. Men det är så svårt då ingen av oss ens känner dom och vet vad dom gillar.

Men att ringa och fråga vad man ska ge det känns ju dumt eller? Kan man göra så?

IdaT
2013-01-16 16:00
#4

#3 Det är lite trist, men jag skulle hellre få ett presentkort än något som jag absolut inte vill ha/inte kommer använda/redan har två uppsättningar av eller liknande.
Att ringa och fråga är inte alls dumt! Jag tror att din sambos kusin har förståelse för att ni inte har en blekaste aning om vad hon och hennes man kan tänka sig uppskatta i bröllopsgåva och blir säkert även lite glad för att ni bryr er tillräckligt mycket för att ta reda på det. Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

jagga-ewe
2013-01-16 16:01
#5

Ring o fråga vad de önskar sig. Och om ni inte kan med det, ring hennes föräldrar och fråga! Många gånger har brudparet en "önskelista" i nån butik som Cervera eller så, där man kan få tips.

Eller så ger ni nåt sånt där biståndsgrejs. Du vet, "ge bort en get" eller nåt sånt. Vattenersättning i u-länder, vaccinationsdoser eller vad som helst. Inte en pryl som de kanske inte vill ha, men en omtanke till andra i deras "namn" typ. Det hade jag velat ha om jag hade kusiner jag inte hade kontakt med.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Afturelding
2013-01-16 17:25
#6

Vi gifter oss i sommar och ska önska oss presentkort på resa. Alltid åker man väll bort någong gång, och de brukar gälla ganska länge. Ni kan beställa på ticnet, jag tror inte att man behöver specifiera vad biljetterna ska vara på, så då kan de även gå på konsert eller teater :)

Kavaj är en ganska bred klädkod. Du kan ha en knälång klänning, en dräkt eller en lite finare byxdress. Lite finare material är dock att föredra, du ska ju fortfarande vara uppklädd. Männen bär kostym, så kavaj innebär inte vardagskläder, även om man som kvinna har mycket att välja på. Aftonklänning är dock för mycket istället. På mina föräldrars bröllop för tre år sedan hade jag en knälång, draperad, röd klänning i bomull, och de hade kavaj.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
[TheMiko]
2013-01-16 23:32
#7

För att svara på frågan i nummer 2.

Kavaj/kostym innebär klänning, lång eller kort, kjol, dräkt eller byxdress.

Jag hade ringt och frågat vad de önskar sig hade blivit glad om andra ringt till mig och frågat istället för att man får något man kanske aldrig använder.

ChristineL
2013-01-17 10:54
#8

Jag vet inte om jag skulle tacka ja till ett bröllop för någon jag inte känner. Det är inte ohövligt att göra det. Se det åt andra hållet, skulle ni bjuda den här personen på erat bröllop? Om ni gjorde det, skulle det vara hela världen om hen sa nej?

Har dom inte skrivit något om någon önskelista? Det brukar man göra, eller så finns den hos den som tar emot anmälningarna. Presentkort är annars bra grejer, liveit.se är ju kul för där kan man ge bort upplevelser.

Aniara4
2013-01-17 10:57
#9

"Klädsel

Kavaj

Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

När det gäller present är det bra att ringa och fråga, allra helst till någon annan än brudparet. Vi hänvisade alla frågor till våra föräldrar. Annars kan man om man vill köpa något lite neutralt, fint och hembetonat, som en linneduk i hög kvalitet, någon vacker glasskål eller så. Lite opersonligt, men det är ju svårt att hitta på något personligt när man inte känner brudparet så väl. Presentkort är också bra, gärna på t.ex. Cervera, eller någon trevlig heminredningsbutik. Även om de flesta numera bor ihop när de gifter sig finns ju den här traditionella tonen av att de nu ska leva tillsammans, och att bröllopspresenter ska vara till det gemensamma hemmet.

Sen är det ju också så att man inte alls måste tacka ja! En inbjudan är en vänlighet och ingen inkallelseorder. Om sambon inte har kontakt med kusinen och inte är intresserad av att ha det i framtiden heller finns det egentligen inte så stor anledning att gå på bröllopet, mer än om man vill träffa släkten kanske.

Som relativt nygift kan jag ju ge lite inblick i "andra sidan" så att säga. Bröllopsfester är ofta väldigt dyra. Middagen kan kosta en tusenlapp per person, och det är ofta svåra avvägningar vilka man ska bjuda och inte. Måste man t.ex. bjuda alla kusiner? Det kanske blir knepigt om man vill bjuda vissa kusiner men inte alla, känner de sig uteslutna då? Jag har ju ingen aning om det är så i ert fall, men OM det är mer av en pliktinbjudan kanske kusinen inte alls blir ledsen om ni tackar nej? Å andra sidan kanske de verkligen vill ha en stor fest och vill att så många som möjligt kommer? Det är också helt ok att gå även om ni inte bryr er jättemycket om kusinen, så länge ni uppför er väl, gratulerar brudparet hjärtligt, och bidrar till den trevliga stämningen!

Det enda ni verkligen MÅSTE göra är att svara, och gärna så fort som möjligt för att underlätta brudparets planering. Ibland är det t.o.m. så att det finns en "B-lista" med gäster som inte fick plats men kan bjudas in om andra tackar nej.

Så tänk efter först och främst om ni VILL gå på det här bröllopet. Vill ni det, så ta reda på hur ni tar er dit, om ni behöver övernatta och hur osv. Fråga föräldrarna (helst) om vad som skulle vara en lämplig present. Om ni kommer fram till att ni faktiskt inte har lust/tid/ork att åka så långt för en kusin som ni inte har någon kontakt med, så svara att ni tyvärr inte har möjlighet att komma, men att ni önskar dem en fin bröllopsdag och många lyckliga år tillsammans. Ni kan gärna skicka ett kort eller telegram till bröllopet med en lyckönskning, och om ni vill en enkel present som är lätt att skicka (eller skicka med någon familjemedlem som ska gå), men det är inte alls nödvändigt.

Upp till toppen
Annons: