Annons:
Etikettförhållande
Läst 2905 ggr
Linjerat
2013-01-17 12:33

Ledsen

Igår pratade jag med min pojkvän över datorn. Vi pratade om allt möjligt men kom sen in på utseende. Han undrade över om jag tyckte att han var snygg och då sa jag: "Mm, du är söt". Efter en jobbig diskussion om att vara söt/snygg så blev han jätteledsen eftersom han tyckte att söt är något som förknippas med typ bebisar och så, inte som en partner. Jag skrev till honom att jag tyckte han är snygg med men även mer söt. Om jag inte skulle tycka det så skulle jag ju inte vilja med honom. I alla fall…han blev väldigt ledsen och sa bara kort godnatt innan han loggade ut på direkten. Nu är jag jätteledsen och orolig över detta. Uttryckte jag mig klumpigt eller är det han som är överkänslig? Det känns som att han inte vill prata med mig, och jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Vad ska jag säga och göra för att det ska bli bra igen? Jag älskar ju honom =(

Annons:
Honestyisdead
2013-01-17 12:36
#1

Tycker det låter som en kraftig överreaktion.

Jessicahagstrom94
2013-01-17 12:39
#2

men herregud vilken fånig överreaktion. söt är en fin komplimang, det är inte en katastrof att bli kallad söt.

Fridaaaa
2013-01-17 12:41
#3

Överreaktion från hans sida tycker jag. 
Låter ytligt av honom. Det är hur man är som person osv, som är minst lika viktigt, om inte viktigare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jagga-ewe
2013-01-17 12:45
#4

Vad är det med grabbar och ordet "söt"? Känner igen det där från en pojkvän jag hade en gång i tiden. Kallade jag honom söt (o han var verkligen SÖT, inte snygg eller läcker eller vad han nu ville höra, han var söt!) svarade han alltid "Valpar är söta - jag är ingen VALP!" och tjurade i nån timme. Det var bara att sluta säga det åt honom.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[WickedAlly]
2013-01-17 13:11
#5

#4 Haha, har också haft en sådan, fast han tjurade inte lika mycket. När jag sa att han var söt blev han putt och hävdade att killar inte kunde vara det, han ville bli kallad snygg om jag nu måste säga något. Snygg är tydligen det manliga ordet för söt, han var lite knäpp.

Men sen vande han sig eller så slutade han lyssna, haha.

Linjerat
2013-01-17 13:42
#6

Då antar jag att det är en killgrej eftersom jag aldrig har tyckt att vara söt är en dålig sak. Men hur ska jag förklara för honom nu då när han tydligen har blivit mycket ledsen över detta? Om jag nu säger att han är snygg istället för söt så kommer han ju inte att tro mig =/

Annons:
[WickedAlly]
2013-01-17 15:39
#7

Du kan ju pröva att säga att han är väldigt snygg och att du inte skulle vara tillsammans med honom annars (för vad folk än säger om att insidan är viktigast så är det ju rätt viktigt att tända på sin partner) men att du tycker att han är söt för att han är så snäll mot dig och visar att han älskar dig. När man känner en människa väl så ser man ju inte främst dennes fysiska utseende utan insidan, jag gör det i alla fall.

Fridaaaa
2013-01-17 15:41
#8

#7 Fast partnern behöver ju inte vara snygg för att man ska tända på personen, man kan tända på personligheten också, eller om personen är söt/vacker med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jagga-ewe
2013-01-17 15:53
#9

Du får väl förklara att du pratat med flera andra tjejer som säger samma sak. Att "söt" för en tjej inte är det samma som för en kille. Att det vi tjejer menar med "söt" antagligen skulle beskrivas som "vacker" av en kille. Att "söt" är enbart positivt för tjejer, att du inte menade nåt som helst negativt med det. Och så får du trycka väldigt på att "vacker" är nåt som är positivt, även om det inte är samma ord som snygg.

Förresten brukar jag säga "sötnöt" till min bästa kill-kompis när han gör nåt gulligt. Det är mer okej än att jag säger "sötnos" vilket inte ska vara manligt nog. Fråga mig inte hur sötnöt kan vara mer manligt… Han är 40, så det där växer tydligen aldrig bort.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[WickedAlly]
2013-01-17 15:58
#10

#8 Fast nu skrev ju TS att hon tycker att pojkvännen är snygg.
Tycker väl inte att det är en sån stor uppoffring att kalla honom snygg om det är det han vill höra istället för söt, hon tycker ju uppenbarligen att han är attraktiv, ge och ta liksom.

Honestyisdead
2013-01-17 17:29
#11

#8 För mig krävs det både fysisk och psykisk attraktion. Skulle ju aldrig tända på någon jag tycker är ful, men trevlig.

Fridaaaa
2013-01-17 17:32
#12

#11 Det är just det jag skrev också, om du läser texten igen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-01-17 17:39
#13

#12 "Fast partnern behöver ju inte vara snygg för att man ska tända på personen, man kan tända på personligheten också eller om personen är söt/vacker med"

Du skriver ju att personen inte behöver vara snygg, att man kan tända på personligheten med, ELLER tycka den är söt/vacker.

För mig är det både och.

Annons:
Fridaaaa
2013-01-17 17:41
#14

#13 Menade med det att personen inte nödvändigtvis behöver vara snygg :) Att söt & vacker kombinerat med personligheten, med brukar gå bra, så är det för mig och vet flera andra som tycker det med ^^

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-01-17 17:44
#15

Alltså behöver du både fysisk och psykisk attraktion.
Du skrev det som att man kunde tända på någon som var snygg, eller på personligheten, eller om den var söt ;) Det var det jag reagerade på.

Henrique
2013-01-17 19:35
#16

Det är en typisk kill grej. Jag själv som kille kan intyga på den saken.

Vi vill vara snygga och sexiga som sagt. Antingen tänder man på killen eller inte så att säga. För killar betyder ordet söt *trevlig* och *snäll*

Vi är sådana, och det är inte så mycket att göra åt tror jag. Nu säger jag inte att alla killar tycker så, men majoriteten tycker så.

Han överdrev lite tycker jag, men det händer ju många att man då och då tvivlar på sitt utseende. Han behöver inte bara ytlig av sig för att han reagerade så.

Honestyisdead
2013-01-17 19:54
#17

#16 Och det är då något negativt att vara "trevlig" och "snäll"?

Fridaaaa
2013-01-17 20:00
#18

#15 Du kanske tog det så men det var inte menat så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
2013-01-17 20:18
#19

Jag tror det handlar om ordval som görs ända från man är liten. En liten kille som varit hos frissan o klippt sig och kommer till dagis får typsikt höra att han är snygg eller tuff. En tjej som kommer med ny frissa får veta hon är söt eller gullig eller fin.  På något vis får orden en köns-anknuten betydelse. inte 100% naturligtvis, men inte obetydligt heller. Det är inte maskulint att vara söt. Orättvist, orimligt, tråkigt men i dom flestas öron lite sant tyvärr. Kanske tillhör #0´s kille de som tar åt sig detta.

Sweelin
2013-01-17 20:22
#20

Till och med jag hade blivit lite tjurig över ordvalen "mm, du är söt." om jag frågade om jag var snygg?

ordet "mm" för mig ett negativt uttryck som stårlar ointresse och söt kan liknas med, som han säger en bebis.

Nu är jag ju en tjej som är enligt många "söt", men av min kille så vill jag bli kallad snygg, vacker och sexig.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
ElinaPersson
2013-01-18 00:35
#21

Det första jag kalla min kille var vacker (det var innan vi lärde känna varandra helt och påbörjade en relation), kanske inte något man vanligtvis säger till en kille men komplimangen uppskattades och det var inte det här vanliga "snygg"… Glad

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Qimsid]
2013-01-18 02:44
#22

Linjerat, det är många gånger som jag råkat säga något "fel" till min kille över internet så att han loggat ut utan hjärtan eller fina ord som han brukar. Du behöver inte ta så illa vid, ni kommer lösa det där sen nästa gång ni ses och han kommer förstå att han var lite väl överkänslig. Man lär sig. Försök att inte stressa upp dig för mycket på vad du sa. Ibland kan man inte hjälpa att den andre personen tar illa vid när man menar så väl. Du försökteförklara dig, och du är tillsammans med honom, det här vet han mycket väl fast han kanske inte tänker rationellt för studen. Han kanske var trött och på lite dåligt humör, det brukar jag ofta bli under sena kvällar.

Henrique
2013-01-18 14:22
#23

till hera: Nej jag säger inte att det är negativt att bli kallad snäll eller trevlig.

Jag säger bara att för dem flesta killar så är *söt* en definition av ens personlíghet och inte en definition för ens utseende. det här kan då bli lite konstigt. För om en kille då har den här uppfattningen om ordet *söt*, så hör han aldrig några kommentarer om hans utseende, i alla fall så uppfattar han inte det. Det är enkelt att missförstånd skapas.

Linjerat
2013-01-20 16:19
#24

Tack för alla svar!

Kan berätta att jag och min pojkvän är sams igen :) Efter att ha förklarat vad jag menat och bett om ursäkt så gick det efter en stund över. Men i framtiden får jag försöka hålla mig undan från ordet söt =P

[luneri]
2013-01-20 22:48
#25

Vissa ord reagerar man starkare på, och andra ord bryr man sig inte om. Det kan bero helt på vad man har för erfarenheter med de orden, och som man byggt upp en känsla över.

Jag har själv vissa sådana ord. Ord som jag fått höra i negativ bemärkelse om mig själv. Det har aldrig egentligen varit ett komplimang utan en kommentar, och det drar ner humöret rejält även om det inte var illa menat. Så kanske samma sak för honom med det ordet. Kanske han vill känna sig manlig men får hela tiden höra att han är söt.

Nu ska jag inte gå in mer på det här visserligen, men jag är glad att det har löst sig mellan er :) Jätteviktigt att man kan prata ut om saker, och vad bra att ni kunde :)

[Fiction]
2013-01-21 00:52
#26

Det är inte bara en "killgrej"! Jag (kvinna) har blivit upprörd över en pojkvän som kallade mig just söt. Jag tycker inte alls om att vara söt, för i mina ögon är det något jag förknippar med "liten, gullig, snäll, oskuldsfull och harmlös" - inget jag vill förlika mig med, alltså!

Jag kan alltså förstå att din pojkvän blev lite putt, för jag har själv blivit det över exakt samma sak.

Gur4m1
2013-01-21 10:15
#27

JAg har upplevt detta "fneomen" både hos tjejer och killar, egna partner soch vänner och även sett många diskussioner runt detta både irl och på nätet. Det jag fått sammanställt från all "info" ;) Är att "Söt" många gånger är neutralt man säger om folk när de visar en bild och man inte kan säga "fan va snygg du är" , men int eheller vill vara elaak och säga "sanningen" ;) Så det är inte konstigt att killen din kanske tar det hårdare än vad du väntade dig.

MEN sen har jag även förstått att många tycker att de söker en "söt" partner- Att så mykcet mer finns där än en som är vacker eller snygg (Detta är vad de säger, jag säger inte att det ÄR så). De föredrar helt enkelt en SÖT person, där man tar in perosnlighet och allting, än en "snygging" /som såklart också kan vara en helt underbar person.

Min pojkvän kallar mig alltid för sötis, (jag är liten, pluttig och snäll, dock itne harmlös eller oskuldsfull- jag tänke rpå Lilla My när någon säger söt. eller nej, nu tänkt ejag på ful-söt! ) när han vill ha mer så blir jag snygging ;P En snygging är jag absolut inte. Här tror jag att du och din pojkvän har olika värderingar inbäddade i ordet. Du är nog som den sistnämnda gruppen jag beskrev och din kille tillhör den övre, så han tog därför illa vid sig för han vill ju vara det bästa du vet.

Hoppas ni löser det där! (inte läst alla inlägg så ni har kanske redan rett ut det!)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
VeronicaKahlbäck
2013-01-21 18:28
#28

Jag klarar inte riktigt av att bli kallade gumman men då som den vuxna människan jag är förklarar jag det och varför.
Killen i fråga och vissa andra i tråden, tror ni helt ärligt att ord som söt från en respektive sägs för att skada? (Om det inte sägs i en uppenbart dum situation och/eller i ett negativt tonläge)
Istället för att bli sura/arga eller vad ni nu blir och agera ut mot talaren hade det inte varit bättre för alla inblandade med en liten enkel förklaring? Ingen är tankeläsare..
Kommunikation is the shit ;)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Gur4m1
2013-01-23 09:56
#29

#28 nej, jag tar det inte som i syfta att skada när min partner kallar mig söt, jag har lärt mig vad det betyder. TS och henne skille verkar vara i en ganska ny relation (eftersom diskussionen togs över nätet and all) och där finns minor som tydligen lätt briserar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
2013-01-26 02:18
#30

haha okej jag ser att dom flesta av er som svarat är tjejer nu kommer det en kille oxå ;) ja jag tycker det va en överreaktion av han själv blir jag kallad söt av min flickvän och min reaktion blir väldigt röda kinder då hon gör mig glad och sprallig när hon säger så jag tycker själv det är väldigt gulligt om man säger söt (gäller åt båda hållen) och skulle nog nästan bli ledsen om jag aldrig blev kallad söt…. söt e ett fint ord :D

Upp till toppen
Annons: