Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 8701 ggr
thildetompan
2013-01-23 12:35

Alkohol och festande

Hur ofta och hur mycket alkohol är egentligen normalt att dricka innan det blir för mycket?

Jag har träffat en kille som jag varit tillsammans med i 7 månader nu.

Varje fredagkväll + lördagkväll går han ut med ett gäng killar. Det är standard. Han dricker varje gång så han kräks. Varje söndag sover han minst till 13-14 och resten av dagen är han allmänt trött seg ont i huvet och vill slappa hemma bara.

Sen på måndag-fredag har han skolan (han pluggar på högskola och är 24 år)

Fredagkväll börjar det om med festande med polarna.

Jag skulle vilja att vi gjorde något på helgen i nyktert tillstånd.

Han tycker att jag kan följa med honom och hans kompisar ut, så ett par gånger har jag gjort det. Det ger mig absolut inget. Dom dricker sprit och tror att dom är så roliga hela tiden, medan jag uttråkat ser på. (Själv har jag bara smakat alkohol en gång men det var inget för mig)

Så på slutet har jag inte följt med dom ut alls. Jag umgås hellre med mina kompisar, ser film, spelar spel, bowlar osv utan alkohol.

Jag menar inte att han ska strunta i sina kompisar men borde han inte vilja hitta på saker med sin flickvän på helgen också??

Han menar på att vi har ju söndagen för oss själva. Jag tycker inte att det stämmer riktigt. På söndagen är han ju så bakis så det går ju inte att hitta på något med honom då.

Visst träffar jag honom på vardagarna efter hans skoldag, men då har han mycket pluggande och det känns mest som jag är ivägen. Inget han säger men jag förstår ju att han måste plugga, han har ju tentor och allt vad det är.

Tycker ni det är normalt att supa sig full varje fredag + lördag så man är helt däckad hela söndagen?

Själv är jag 2 år äldre än honom, 26 och har fast jobb

Annons:
Fridaaaa
2013-01-23 12:38
#1

Jag tycker personligen att det är bara onödigt och slöseri på pengar. OK att gå ut, ta några glas och ha kul men att supra sig stupfull så att man spyr, är bara korkat enligt mig :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
2013-01-23 12:46
#2

För mig låter det som ett beroende.

En FD pojkvän sa en gång till mig "om man går i veckorna och längtar efter helgerna bara för att få supa så är man beroende". Han var då påväg från sitt alkoholberoende som började precis som din pojkväns. Sen blev det alkohol på onsdagar också för då är det ju "lillördag". Sen innan man anar det så super man varje kväll i veckan.

Ärligt talat tycker jag det är normalt att supa hela helgen och må dåligt hela söndagen, det gör de flesta idag. Men jag tycker inte det är okej och jag tycker inte heller att det är kul. Kan du inte prata med han om det? Kanske säga att du inte tycker att det är kul och att du skulle vilja att ni gör något annat en helg? Ni har ingenstans ni kan åka iväg, bara ni två, en helg? Typ en stuga eller något annat?

Eller om du kan få han att gå ut bara en kväll på helgen och sen ha trevligt med dig den andra kvällen? Han kommer ju själv inte må bra av det i längden.

Hade jag varit du hade jag inte umgåtts med han på söndagen om han mår så dåligt varje gång.

Mvh Linn

ChristineL
2013-01-23 12:50
#3

Vad somär normalt och inte kan man inte säga då det är individuellt. Men det är väldigt vanligt när man stiderar att det blir mycket festande. Finns ju dom som dricker sig berusade 4-5 dagar i veckan men  ändå klarar skola/jobb utan problem. Du ska absolut säga till honom om du störs av det! Och dessutom, hitta på saker tillsammans med honom där alkohol inte är inblandat. Laga god mat tillsammans och drick vatten till =)

Honestyisdead
2013-01-23 13:04
#4

Tyvärr är festande varje helg väldigt vanligt i vårt land. Men det låter överdrivet att han aldrig kan vara utan det och bara ta det lugnt med dig. Vet han hur du känner det?

Gur4m1
2013-01-23 13:18
#5

Min spontana tanke är: Varför (eller hur) blev ni en tillsammans? JAg tycker hans livsstil är väldigt desturktiv i längden. Att studenter ofta får problem med alkoholen finns det ju många studier runt. Handlarinte bara om flickvän versus killkompisarna- utan det faktum att all ledig tid så super han/vila upp efter supandet?

Du bord eprata med honom om det. Att göra det ibland, en gång i månaden- okej, men varje helg? Låter som ett bra recept för en framtida alkoholist. Kan han inte umgås nyktert med folk? :)

Förstår att skola på dne nivån kan utsätta många för stor press och alkohol och festande är en ventil för många, det är även socialt, men…för hans hälsas skull och er relations skull- ta upp om detta med honom. men du, gör lite reserach runt alkoholism + studentfestande först ;) Så du har lite kött på benen, utöver "jag är din fllcikvän och jag gillar det inte". Lite som att kasta tjärlungor på rökare så måste du kanske ta i med tyngre argument än "jag älskar dig du borde lyssna på mig" för det räcker förmodligen inte långt alls. Eller så säge rhan abra "japp du har rätt" och han skärper sig. Win win.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-01-23 13:21
#6

#3 "Finns ju dom som dricker sig berusade 4-5 dagar i veckan men  ändå klarar skola/jobb utan problem."

…till en gräns :) Sen blir de alkoholiste,r saker börjar gå utom deras kontroll, först lämnar frun, e förlorar han vårndaden av barnen, slutligen får han sparken och sne blir han uteliggare. :) Men ja, många kan ju leva med alkoholism i flera år innan det uppdagas. When it hit, it hits hard.

Min farfar var alkis, men det gick utför först när farmor dog. Då blev även min fmailj tvungen att ta avstånd från honom, så galet blev det. Att kunna supa/vara full utan att folk märker något är en sak, grejen är att det oftast innebär att när det väl händer något är det _värre_. Typ rattfylla, andr aolyckor eller sånnna där små detaljer som lätt får en att ta avstånd - att man somnad emed en tänd cigg i handen, att det tog flera timmar innan man märker att man glömde ungen på konsum, att man ställer sig på grannenes uppfart och lägger en bajskorv, kissar från blkongen, spritt naken- "råkar" slå sin fru, sina ungar och postgubben. Sådana saker som normala, ickealkisar oftast inte gör när de tagit en bira eller två på en vardag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
ChristineL
2013-01-23 13:39
#7

#6 - Man ska inte dra alla över en kam ;) Visst kan det leda till alkoholism för många, men inte alla. Jag tror många ser studietiden som en period av festande. Jag var jätteorolig för min bästa vän när hon pluggade och var ute hela tiden, men inte fick hon några alkoholproblem efter det. Även min sambo har jag hört drack varje dag i stort sett när han pluggade.

[Zorita]
2013-01-23 14:05
#8

Det är inte alls ovanligt att man dricker så mycket när man pluggar, och det utvecklas inte nödvändigtvis till ett beroende. Jag och många av de jag pluggade med drack sådär mycket i perioder men det gick ju bra ändå.

Däremot måste han kunna förstå att du TS vill göra något annat vissa helger. Man måste ju inte alltid festa bara för att man är student heller Glad Kan du hitta på några förslag och lägga fram till honom på vad annars ni kan göra under en helg?

thildetompan
2013-01-23 14:57
#9

Ja det är klart att vi har pratat om det men det har faktiskt blivit en så känslig sak eller hur jag ska säga. Han blir irriterad bara jag antyder att jag vill att han är nykter en av dagarna och att vi gör något tillsammans.

Jag får höra att jag är svartsjuk, vill splitta honom från sina vänner och att jag tjatar. Så nu har jag slutat att ta upp det och "tjata"

Och jag är definitivt inte svartsjuk. Har väldigt svårt att se att någon tjej skulle bli intresserad av honom i det skick han alltid är då han raglar ifrån förfesten. Det har hänt att han spytt redan på väg till krogen.

Sen så är det (ofta) jag som får åka och hämta dom och skjutsa hem ett gäng fulla killar med inplastade säten i bilen (ja det har hamnat spyor i min bil mer än en gång)

Dock har dom fått ta taxi senaste månaden då jag vägrat hämta  och skjutsa runt då jag inte mår bra av det själv.

Någon undrade hur jag träffade honom och det var på Mötesplatsen.se Han ser väldigt bra ut och första mötet var det mycket hans utséende jag föll för och att han är en hejare i sängen.

Men vardagar är han också mycket omtänksam romantisk, säger ofta att han älskar mig, köper blommor, skriver små lappar, skickar söta sms. Sålänge jag inte försöker få honom att ändra sina helgplaner är allt frid och fröjd på veckorna. Men på helgen blir han en annan person, då kaxar han upp sig och det är bara polarna som gäller. Han blir liksom råare, tuffare. Svårt att förklara men han är 2 olika personer lite. Fast aldrig våldsam! Men liksom i snacket blir han annorlunda.

SuperLimm
2013-01-23 15:02
#10

Låter väldigt tråkigt tycker jag! Har du provat att inte vara med eller prata med han alls en helg?

Jag känner igen det där med att han blir arg om du tar upp att han ska vara nykter en helg. Jag har varit tillsammans med en sån, det varade inte så länge dock och han drack varannan dag tills jag bad han dra åt helvete efter att jag tröttnat på han ovh han ljugit för mig.

Men om du föreslår att ni ska resa bort en helg? Utan att ta upp något med alkohol eller nykterhet alltså.

Mvh Linn

thildetompan
2013-01-23 15:10
#11

Jag glömde berätta en sak. Det har hänt en gång att han var ledig från studierna en måndag. Då såg jag vår chans att få en dag tillsammans. För om han festar fre-lör och återhämtar sig sönd så kunde jag ta ledigt på måndag från jobbet och att vi hittade på något. Men han blev irriterad då jag föreslog det. Sen fick jag svaret varför. Dom festade fre-lör-sön den helgen. Jag blev så himla besviken den gången. När han äntligen fick en extradag på helgen så blev det en dag till av supande.

Honestyisdead
2013-01-23 15:16
#12

Låter som han faktiskt har problem som anklagar dig för svartsjuka för att du vill spendera nykter tid med honom. Du får nog fundera p åhur mycket du är beredd att offra för honom då han tydligen inte vill göra något för dig.

[Moa-]
2013-01-23 16:15
#13

Samtidigt håller inte jag med ovanstående… Självfallet kan du önska att NI skall hitta på något, men lägg fram detta på så sätt att du vill att ni gör något istället för vad du vill att han inte gör. Om ni skall laga mat hemma, så bråka inte om han vill dricka ett glas vin till, det är inget konstigt i det. Det är inte heller konstigt/fel att festa och dricka under helgerna om man tycker att detta är roligt, det är inte heller fel att inte göra det. Dock ligger troligen pojkvännen närmare genomsnittet av svenskarna än vad du som helnykterist gör. Inget fel i något av det.

Om pojkvännen däremot fortsatt att dricka måndag, tisdag också och gjort så under en längre tid hade det funnits anledning att oroa sig för hans alkoholvanor. Däremot kanske det är så att ni ej är så lämpade för varandra då ni har olika prioriteringar och finner olika saker underhållande. Vill inte du att han skall tvinga dig att börja dricka bör du ej försöka tvinga honom att sluta…

Annons:
Honestyisdead
2013-01-23 16:22
#14

#13 Fast nu vill han ju inte spendera tid med henne utan är hellre med kompisarna och super. Och det är oroande att han super till han spyr var gång han dricker. Påstår du att det inte är fel? Levern hinner aldrig vil om man dricker så mycket två dagar i veckan. Ser man inte det som oroande börjar jag undra.

[Moa-]
2013-01-23 16:50
#15

Hera; om han spyr varje gång ja, dock behöver det faktiskt inte vara det, vissa spyr väldigt lätt, dock bör det ju då vara kontrollerat och ej rätt ut på golvet/bilen. Sedan är det väl troligen ej hälsosamt då det bör vara kroppens respons på att det är ett gift.

Att dricka två gånger per vecka, är enligt mig fullt normalt, däremot ej att dricka tills man spyr varje gång. Många även läkare framhåller att det ej är skadligt utan kan rent av vara hälsosamt att dricka dagligen, dock skall det då givetvis vara i begränsade mängder. (Jag blev orolig när jag talade med en läkare för några år sedan och hon framförhöll att det var helt okej som kvinna att dricka två glas om dagen, detta var hennes "utan tvekan gräns".)

Dock finns det stora hälsovinster med att som kvinna dricka ett halv (till två) glas rött om dagen, och som man ett (till tre) glas rött om dagen… Sedan så gäller det som allt med balans…

SuperLimm
2013-01-23 17:00
#16

Jag kan också tycka att det är okej att dricka flera dagar i veckan, så länge man håller det till ett eller två glas av vad man nu vill dricka. Men att supa sig redlös två dagar i veckan tycker jag inte låter hälsosamt. Sen finns det även något som heter helgalkoholist, det brukar börja så. Sen hittar man alltid ursäkter för att supa i veckorna. Men personer som dricker såhär mycket och ofta vill sällan erkänna att dom har problem och blir då väldigt arga om man påpekar det. Hade det inte varit ett problem borde personen inte bli arg om man säger något, eller hur?

Mvh Linn

thildetompan
2013-01-23 17:06
#17

Moa! Jag har aldrig någonstans skrivit att jag kräver eller ens vill att han ska sluta dricka. Och jag skulle givetvis inte bråka över ett glas vin eller 2  till maten. Det var inte det som det handlade om. Var har jag skrivit att jag försöker tvinga honom att sluta dricka? som du skriver i sista meningen i #13

thildetompan
2013-01-23 17:10
#18

Och för övrigt så har jag aldrig sett honom dricka till maten. När han dricker så dricker han för att dricka. Och äter inget till. Och han tar aldrig bara ett glas eller 3, han dricker fort och allt på en gång, aldrig lagomt. Allt eller inget hela tiden.

[Moa-]
2013-01-23 17:14
#19

thildetompan; du skriver att du vill att ni skall göra något nyktert upprepade gånger. För mig skulle det viktiga vara att man gjorde något gemensamt och sedan om någon av parterna vill ta en öl/ett glas vin skulle inte spela mig någon roll. Jag ser gärna på film och delar en flaska vin under helgen, eller tar en öl när man bowlar, problemet bör ju rimligen ligga i vad ni gör, inte om någon dricker ett glas vin under tiden…  "Jag skulle vilja att vi gjorde något på helgen i nyktert tillstånd.", "Så på slutet har jag inte följt med dom ut alls. Jag umgås hellre med mina kompisar, ser film, spelar spel, bowlar osv utan alkohol."

Sedan skrev jag ej heller att du försöker med detta, utan att du ej skulle göra det. Att förflytta diskussionen och ej ha med alkohol i den aktuella diskussionen.

thildetompan
2013-01-23 17:26
#20

#19 ja när jag sa att jag ville göra något tillsammans med honom i nyktert tillstånd ena dagen på helgen så menade jag att han kan festa med polarna den andra kvällen.. inte att han helt skulle sluta med alkohol.

Men som jag sa i #18 så är han inte intresserad av att dricka en eller 3 öl när han ser film, när hn dricker då är det fest, och då räcker inte 3 eller ens 5 öl. Han ser inget nöje i att bara dricka lite (som han anser att 3 eller 5 öl är) Han vill bli full. Och det lyckas han med varje gång han dricker. Så full att han alltid spyr.

Annons:
pyromanen
2013-01-23 17:48
#21

Även jag har levt studentliv och under felra år festat med alkohol i princip varje fredag lördag och bland nån mer dag också.  Men inte så jag spydde! Spytt har jag gjort två gångar i mitt liv och mina fest-kompisar höll inte heller på o spydde. Vi drack så vi var glada och tokiga, dansade och vågade flirta o dansa med dom vi inte annars vågade med…

Min man däremot, som är nyckter alkoholist, (helnykter i 15 år nu) har berättat att han drack tills han spydde hur många gångar som helst.
Visst är det obehagligt att spy, men är man en sån som har alkoholistgenet då är tydligt det sköna med att dricka så mycket starkare än det jobbiga med att spy. Tydligen är det vanligt när alkisar och ickealkisar tittar tillbaka på sin ungdoms drickande att de kan se just den skilllnaden.  en som inte har alkoholist genen tycker det är så hemskt jobbigt att bli fyllesjuk så man spyr att man lovar sig själv att alldrig göra det igen.

Utifrån din besrkivning av din pojkväns sätt att dricka på, dels det med att han spyr dels det med att han direkt ser till att dricka en dag till när han får ledigt en måndag, dels det att han väljer alkohol före dig VARJE lör-sön… så tänker jag VArning Varning!!!  Det är inte friskt!

Sarah
2013-01-23 18:00
#22

Det är ju ett ganska typiskt studentliv han lever, friskt eller inte, i alla fall inte ovanligt. Många svenskar dricker för att bli fulla och ser det som konstigt att dricka till maten en vardag. Det är ngt många internationella studenter jag känner reagerar på, att det inte dricks en öl till middagen på en tisdag, men att det dricks absurt på helgen.

Tror inte att han kommer ändras sig så länge han pluggar, och ni verkar extremt olika… kanske inte är en kille för dig i längden.

Honestyisdead
2013-01-23 18:47
#23

#15 Om det tvistar de lärda.

Själv tänker jag på logiken som många läkare hävdar, och den säger att vinsterna inte är lika stora som förlusterna vid dagligt alkoholbruk. Oavsett om det är 1 eller 3 glas om dagen får levern och njurarna ständigt jobba med giftet utan vila, vilket lär resultera i skrumplever! Dessa organ, speciellt levern behöver vila för att kunna repa sig själv från de skador som alkoholen tillför.  Dessutom ökar risken för alkoholism markant vid ett dagligt bruk. Så den läkare som påstår att det inte är skadligt med ett par glas om dagen snackar strunt enligt mig.

De länder där det dricks alkohol till måltiderna varje dag har också högst statistik på skumplever och andra alkoholrelaterade sjukdomar. Detta fick vi lära oss under vår "Ansvarig alkolhanteringskurs".

Och om kroppen säger ifrån genom att spy, då ska man ta det på allvar. Oavsett om man bara druckit 3 öl eller 5 liter.

Gurky
2013-01-23 18:48
#24

Beror väl på, inga av dom jag pluggar med brukar supa varje helg och när det sker brukar det vara med måtta. Personligen tycker jag att det låter som om något är fel. Både på ett personligt plan och i eran relation om han prioriterar alkoholen framför dig.

pyromanen
2013-01-23 20:10
#25

#15 Senast jag såg forskningsresultat hadlade det om Kvinnor från  medelåldern och äldre som gärna skulle ha motsvarande 2 cl ren alkohol om dagen. D.v.s. ½ svensk snaps om dan. Gällde inte yngre persone roch inte män.

Linjerat
2013-01-23 20:46
#26

Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag är student och jag känner ingen som drickar så mycket varenda helg så att de spyr. Så det låter ju som ett problem i sig. Men angående din relation till honom så verkar det ytterst konstigt att han blir irriterad om du vill göra något tillsammans med honom?? Om han inte vill umgås med dig utan hellre väljer att supa så verkar det ju inte som att han bryr sig om dig så mycket. Visst får man vara med kompisar, men jag tycker att personer i ett förhållande behöver göra saker tillsammans själva också. Om min pojkvän skulle sätta mig i andra hand hela tiden så skulle jag nog till slut lämna honom.

viktoria91
2013-01-23 21:26
#27

Jag hade lämnat! Har en del som varit/är alkohliserade i min släkt/familj och det vill jag inte uppleva mer av. Söker han inte hjälp och erkänner sitt problem så bye, bye! Den som prioterar alkohol framför mig är inte värd mig och mitt engagemang helt enkelt,.

Annons:
Gur4m1
2013-01-24 06:07
#28

inte orkat läsa alla svar i tråden men förstår att många svenskar tycker de tär fullkomligt okej att dricka så man spyr, flera gånge ri veckan (för det är sådan typ av fylla TS beskriver) och de tär otrolgit känsligt om man säger "Alkoholism" i samma veva- för så många av er känner igne sig i beteendet, tydligen. Men bara för att det är "vanligt" bland svenskar så har även svenskarna bland de högsta siffrorna i intag av alkohol (knappast för att vi TÅL mer alkohol), även många varningar runt studenter och deras drickande har uppmärksammats, just för att DET ÄR EN INKÖRSPORT till alkoholism.

Det betyder alltså inte att jag drar alla över en kam för att jag säger fakta: Många studenter har en väldigt tung alkoholkultur oc för många innebär det: Avbrutna eller ogenomförda studier, eller fortsatt alkoholism. Även om man klarar studierna betyder det som sagt inte att man inte blivit alkis eller fått skador (som Hera är inne på) under denna period. Vissa kan hantera det, andra inte. Låter hemskt att bli anklagad för svartsjuka och att vara tjatig för att man vill umgås en helg med en nykter eller halvnykter pojkvän. Om TS kille kunde dricka lagom, en öl på puben eller nöja sig med tåv drinkar så låter det ju som att hon faktiskt skulle kunna stå ut med beteendet. Människan dricker tills den spyr, blir en helt annan person, är inte trevlig att vara rutn och ligger bakis hela dagen efteråt. Låter inte kul alls.

Jag är inte nykterist, jag dricker ytterst sällan men jag hade en period då jag drcks å mycket at tjag gick till skolan, fortfarande påverkad men då hade jag vänner och fmailj som uppmärksammad emig på hur dåligt beteende, framförallt, det är. Men även om riskerna som faktiskt finns med alkohol. Alkohol är också en drog, även om den är "rumsren" i Sveriges hem.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Svion
2013-01-24 09:18
#29

Jag är själv 24 år och studerar på universitet. Det är ~tyvärr~ ganska vanligt för många inom studentkulturen. Intet sagt att det är rätt eller fungerar för någon annan än just studenterna där det brukar vara väldigt hemkärt med supa varje vecka, varje helg för att berättiga att de lyckas klara med plugget av en eller annan anledning.

Den stora nackdelen med allt detta ligger i att alkoholismen gör de flesta blinda och jag skulle utan tvekan vilja påstå att din kille har en beroendeproblematik. Det är lätt att ursäkta och vifta bort drickande när man inte vet hur man ska bry sig tillräckligt om de som står en nära.

Har ni pratat om stress och liknande i hans situation?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Sabbekatt
2013-01-24 15:42
#30

TS, jag tycker det verkar som han tycker det är roligare att vara med sina kompisar på helgerna än med dig :-(.

Fundera på om det är ett sådant här förhållande som du vill ha. Har själv varit sambo med en kille som drack så fort han var ledig.

[Emma--]
2013-01-24 19:16
#31

Även om det är "normalt" att studenter dricker mycket, så tycker jag det låter som på tok för mycket att supa sig så full 2 dagar varje helg och t.o.m 3 dagar så fort det blir en ledig måndag. 
Och speciellt i kombination med hur mycket han dricker, och hur han blir.

Jag har personligen väldigt svårt att förstå hur man kan välja att supa så mycket. Och att det går före allt annat på helgerna. 
Jag skulle inte kunna vara i ett förhållande med en sån kille just för att jag själv nästan aldrig dricker och har inte varit full på några år. Och för att jag tycker att man borde välja att hitta på något med sin partner också. För som det låter ses ni men hittar inte på särskilt mycket eftersom veckorna är plugg och resten är fest.

Man ska såklart inte välja bort vännerna, men hamnar man i ett förhållande så är det en till relation att vårda och en till person att hitta på saker med. Och som det är nu låter det som att du får anpassa dig efter vad han vill och vill du umgås med honom på helgen får du antingen följa och festa eller vänta på den där söndagen där han är bakis.

thildetompan
2013-01-24 19:30
#32

#31 Ja situationen är precis som du beskriver :(

Men jag har bestämt mig för att inte vara hos honom alls nånting den här helgen (vi har ju inte flyttat ihop än) men jag brukar vara hos honom varje helg och ett par dagar på veckan. Men det är liksom inte ens kul att gå där i hans lägenhet hela natten mot lördag och natten mot söndag och bara vänta på att han ska komma hem nån gång på morgonen och sen sover bort hela dagen medan jag pysslar med annat.

Så ja, visst är vi olika, men jag har inget emot folk som dricker alkohol, och har inget emot att ha förhållande med en som dricker heller. Men det här känns för mycket bara. Inte dricka för att det är gott, bara råsupa sen spy sova och må piss lång tid efteråt.

Mina vänner höll på så ett tag när de var 16-17, men inte nu sen de blivit äldre och mognare. Nu dricker de mer sansat.

Han är ändå 24, fyller 25 i år..

[Emma--]
2013-01-24 19:45
#33

#32 Jaha då ses ni ju ännu mindre än vad jag trodde eftersom ni inte bor ihop. 

Nä det låter ju som att festandet tar över :/

Du får kanske fundera över vad du kan stå ut med och så att du fortfarande mår bra i förhållandet.

Hade du försökt föreslå att t.ex bowla eller se bio nån kväll? Alltså typ säga att du är sugen att se någon film och fråga om ni inte kan gå och se den nån helg?

Honestyisdead
2013-01-24 19:50
#34

Det är synd att alkohol är så socialt accepterat. Att det ses som normalt att studenter super varje helg och mer än det.

Annons:
[glitterglam]
2013-01-24 20:04
#35

Jag har bara läst första inlägget.

Tycker inte alls det låter sunt och själv skulle jag absolut inte kunna vara med någon som festar tills han kräks iprincip varje helg och därefter vara däckad resten av helgen.

[luneri]
2013-01-24 21:20
#36

Verkar vara vanligt med killar som festar varje helg. Visst jag tycker om att festa, men inte varje helg.

Jag har också funderat på det med festande varje helg. Hur mår kroppen av den regelbundna konsumtionen av alkohol, även om det bara är helger liksom? Och varför ska man behöva dricka alkohol så fort det är helg och när man umgås med vänner?

Om man har flickvän/pojkvän bör man ju ge tid till relationen också. Annars är det ett ganska egoistiskt beteende han har som bara prioriterar festandet. Om han vet att du inte gillar att festa borde han kunna undvara nån helg åt dig också. Jag tycker bara att man inte ska gå med på vad som helst, och om du tycker du känner dig orättvist behandlad så borde du ta upp det med honom. Du ska inte behöva må dåligt i relationen. Som #27 skriver så uppmärksamma ditt egna värde och vad du vill och tycker. Jag har nämligen uppoffrat mig själv i för stor skala i förhållanden och jag fick inte tillbaka något i gengäld utan bara ett skadat självförtroende och ännu mer ensamhet.

Svion
2013-01-25 05:58
#37

#36 Det är verkligen inte baserat på könet. Tjejer kan vara väldigt bra på det också, men det ställs ofta utanför proportion om man tänker på vilka som visar upp det mest.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

m4rkus93
2013-01-25 11:02
#38

ojojoj jag är själv snart 20 år och på den kosta beskrivningen känner jag mig nästan mer mogen (inget illa ment) men jag känner som du att supande inte ger nått/så mycket iaf senast jag hade alkohol i blodet va på min studentbal… för snart 1 år sedan. jag drack en cider och en öl eller ja smutta mer på dom… som tidigare sagt tar det bara pengar från han/er man kan ha kul med ingen eller mindre alkohol… jag känner själv att om man spyr varje gång eller ofta så vet man inte vart sin egen gränns går eller så är man inte mogen nog… så tycker jag. man ska kunna gå ut och ta ett glas eller 2 med killarna men komigen ge nån helg till tjejen! jag tycker det e riktigt egoistiskt tänkande av han och undrar om han är redo för tjej… ska man ha tjej ska man även va beredd på att "ofra/undanvara" tid för henne och självklart tvärrtom utan tid till varandra går ett förhållande åt *piiip*… jag hade själv kännt att om jag sagt till flera gånger utan att det hjälper så hade jag faktiskt gett upp det förhållandet hur svårt det än känns så värkar ju inte han eller dom som håller på såhär intreserade av sin partner…

dryas76
2013-03-06 14:17
#39

Ser varningsignalerna där.

Jag har levt med ett ex med alkoholmissbruk, blev medberoende. Det jag reagerar främst på är att han anklagar dig för att tjata, förstöra. Det hörde jag ofta. Jag var tjatig, kontrollerande, inte unnade honom att ha kul etc, etc.

Han kunde aldrig dricka och hålla det till några öl utan det var all in, dricka tills krogen stängde. Stupfull varenda gång.

Haft farbror blå på plats hemma pga av hur han blev då han drack (inte misshandel dock), men han blev dryg dum och elak.

Jag hade ständigt en klump i magen inför nästkommande festande.

Det spelar ingen roll om man bara helgdricker för att vara missbrukare.

Min sambo idag är nykter alkoholist sen 5 år tillbaka. Han ser alla tecken hos mitt ex, hur han var likadan en gång i tiden.

Personligen ser jag ingen tjusning i drickande alls, aldrig gjort. Jag kan tycka det är gott att ta ett glas vin för det är gott, men dricka för att bli full förstår jag inte.

Det är så trist tycker jag att alkohol ingår i de flesta sammanhang, det ska firas, man ska unna sig, det är fest, midsommar etc, etc. Tycker det är trevligare att umgås utan alkohol. Över en god middag tex.

I mitt ex värld hade det aldrig funkat. För honom är alkoholen en del  hans sätt att umgås, han vågar mer, blir nån. Eller dricker när det är jobbigt osv.

Skulle aldrig vilja vara ihop med en partner som inte har samma alkoholvanor som mig.

På ett sätt är det lite lustigt att jag föll för min sambo med det förflutna, jag hade nog sagt innan att jag skulle vara alldeles för rädd.

Men vi pratar samma språk på ett vis, han förstår mig utifrån sin sida och jag honom. Vi kan prata om våra erfarenheter från bägge sidorna om du fattar hur jag menar.

Han valde livet som han säger. Vill aldrig mer bli den han var som slav under alkoholen.

vallhund
2013-03-06 14:45
#40

Men vad är det som gör att du vill leva i ett förhållande med en man som är så omogen o lever ett sådant liv?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[limitedZ]
2013-03-06 14:47
#41

Jag tycker som så att det med att festa, dricka massor tills man spyr, varje helg två dagar i veckan eller mer - det hör till singellivet.

Sorry, men i förhållanden ägnar man övervägande helger åt varandra!

Annons:
Honestyisdead
2013-03-06 14:49
#42

"Sorry, men i förhållanden ägnar man övervägande helger åt varandra"

Du kanske gör det i DINA förhållanden. Det betyder inte att det är det enda rätta. Alla förhållanden är olika.

thildetompan
2013-03-06 14:52
#43

Vi är inte ihop längre!

[limitedZ]
2013-03-06 14:59
#44

#42 Jag tycker bara det var självklart att man väljer sin partner framför festande tills man spyr med killpolarna varje helg. Men okej, då är det normalt för vissa att ha det så då. TS har ju inte trivts med förhållandet på det sättet, och ett förhållande som ser ut så kan jag inte se som varken givande eller sunt.

Men eftersom det är slut behöver vi ju inte fördjupa oss i deras fall mer. :)

Honestyisdead
2013-03-06 15:04
#45

#44 Det skrev du inget om i ditt inlägg. Du skrev enkom; men i förhållanden ägnar man övervägande helger åt varandra.

Självklart är något fel om man väljer att supa till man spyr varje helg hela året.

Det jag sade emot var att man bara för att man är i ett förhållande ska spendera alla helger med sin partner.

Sarah
2013-03-06 16:45
#46

#43 det var nog för det bästa. Hoppas du är ok med det hela!

SuperLimm
2013-03-06 17:42
#47

#43   Skönt att höra TS! :) skrivet

Mvh Linn

thildetompan
2013-03-06 18:08
#48

Ja det känns helt ok. Jag valde att lämna tillslut då jag insåg att vi var alltför olika. Självklart måste man inte vara med sin partner varje helg men det kändes som vi aldrig gjorde något som jag tyckte var kul så det blev bäst såhär

Annons:
dryas76
2013-03-07 23:29
#49

Skönt för dig, jag förstår dig.

Sen håller jag med om att man absolut inte måste ägna alla helger åt sin partner.

Egentid är är också viktig! :-) Annars hade jag blitt knäpp! ;-)

Upp till toppen
Annons: