Annons:
Etikettkänslor
Läst 3333 ggr
Noa-Nisse
1/25/13, 1:05 AM

Vill inte ha familj!!

På min facebook får mina vänner barn kors och tvärs känns det som! Ja även kollegor och andra nära personer får det! Det jag tycker är jobbigt, det är att de tror att jag själv också vill leva det livet! Skaffa pojkvän, skaffa hus, sen barn och kanske ett barn till och varför inte ett till… Men jag känner tvärtom! Jag är så himla lycklig där jag är just nu! Singel och barnlös! Jag känner inte att barn är det största i livet för mig. Jag trivs så bra här och nu! Men jag blir irriterad över att folk säger till mig "du kommer också hitta någon att skaffa barn med" med lite sympati i rösten och en klapp på axlen! Varför kan de inte förstå att jag inte söker den vägen? Jag har vid flertal tillfälle sagt till dessa människor när man kommer in på samtal om bebisar och pojkvänner att jag inte är intresserad av det när de frågar mig! Men det vifftas bara bort och de skrattar lite skojsigt och klappar om mig "jaja hehe, du kommer nog också få" jag kan bli så arg att folk inte kan acceptera mitt val av liv!! Jag accepterar ju deras val! Så därför tänkte jag som aldrig brukar skriva om känsliga saker på FB skriva detta som jag knåpat ihop här nedan! Kanske detta får dem att få en tankeställare att alla är vi inte lika… Eller vad tycker ni?? Är det för privt för FB? Jag är inte den som skriver sådana här saker på FB vanligtvis men just nu känns det rätt, för jag kan faktiskt bli irriterad på det här "tjatet"… Vem har sagt att det endast finns en väg till lycka i livet? Jag vill inte ha ett förhållande, jag vill inte skaffa barn. Varför har jag inte samma rätt att avsäga mig den rätten, som de som säger att de vill ha rätten? Och varför måste man försvara det helt plötsligt? Jag frågar väl inte ut de som väljer den vägen… Och vad är det som säger att man blir lyckligare så? Jag kommer kanske ändra mig med tiden men just nu känner jag såhär och jag trivs och är lycklig såhär, för det är precis såhär jag har valt och vill leva nu…!!

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Honestyisdead
1/25/13, 1:08 AM
#1

Jag vet inte vad du har för vänner på facebook, så jag vet inte om det är för känsligt eller inte. Men känner du att du vill skriva det så gör det.

Vet hur det är när folk antar att alla vill ha eller kommer vilja ha barn.

Härligt att du är lycklig :D Det är så man ska leva livet!

Cerrolyn
1/25/13, 1:09 AM
#2

Känner du så nu så är det så du ska ha det nu!

JAg tycker du kan lägga ut det.

**MVH Cerrolyn

MissInAction
1/25/13, 1:14 AM
#3

Säger som Hera, jag vet inte heller vad du har för folk runt dig på FB eller vad du har för sekretessinställningar. Men i min värld är det verkligen inte "för privat". Och dessutom är det din sida du pratar om att skriva på. Du bestämmer alltså. 

Själv hade jag skrivit att jag blir irriterad på, istället för "kan bli", bara för att verkligen markera. Fast du gör som du vill, naturligtvis.

Man ska leva så som man vill, som det känns bra! Och man ska kunna stå för det. Kom ihåg också att det är deras problem om de inte kan acceptera det, inte ditt Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Noa-Nisse
1/25/13, 1:14 AM
#4

#1 Jag har inte jättemånga vänner, de vännerna jag har på facebook är sådana jag träffar regelbundet plus några som jag vill ha fortsatt kontakt med som bor längre bort! Ja jag är verkligen hur lycklig som helst just nu! Jag lever precis det liv jag trivs så yoperligt med och det känns så härligt! #2 okej tack! Då ska jag nog göra det!! :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
1/25/13, 1:18 AM
#5

#3 tack!! Såhär mycket positiv respons har jag nog aldrig fått på detta ämnet! Jag blir så glad men ändå lite sorgsen att veta att mina vänner inte kan förstå det men främlingar på ett forum kan förstå det! Tur att jag har min allra närmsta vän som förstår också!! Jag har en väldigt privat FB, bara mina vänner kan Se vad jag skriver! Jag ska faktiskt ändra det i texten som du sa! Tack!

 Medarbetare på Hundar.ifokus

MissInAction
1/25/13, 1:22 AM
#6

#5
Det där med normer är så djupt rotat i många, och så är det säkert en och annan som gör saker bara för att, eller för att man ska, för att det är så det är…. de kanske inte ens har reflekterat över att det finns andra vägar. Så någon måste visa dem det. Men som sagt, man är endast ansvarig för sina egna handlingar, tankar och känslor… ingen annans.

En närrmsta vän som förstår är värt mycket, skönt att du har hen Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Driva
1/25/13, 1:27 AM
#7

Jag vet precis hur det känns. Nu har jag iof pojkvän och sambo sen 5 år, men jag har aldrig känt någon lust att skaffa barn och jag har svårt att tro att jag någosin kommer vilja det. Men det finns många som verkar ta det som ett personligt påhopp när man säger att man inte vill ha barn, eller tittar menande på en och nickar och säger "Nej inte just nu, men det kommer….".

Som tur är har jag flera vänner som känner som jag, så jag känner mig itne så ensam. Men jag har verkligen inget bra råd att ge dig, förutom att du inte är ensam :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

Noa-Nisse
1/25/13, 1:34 AM
#8

#6 håller med dig!! Jag dömmer inte folk p.g.a deras val att leva! Sålänge man inte skadar sig själv eller andra i sin närhet så får man själv välja. Jag har haft ett antal förhållande med killar, men det var ett tag sen nu och det är för att jag inte känner något behov liksom! Då frågade någon mig om jag var lesbisk eller bisexuell… Bara för att jag varit singel i lite mer än 2 år!! Nej jag är varken lesbisk eller bisexuell! Jag är jag!! Varför kan inte det räcka?! Hm… Precis som att det (lite underförstått) måste vara något fel på mig bara för att jag väljer singel-vägen. Ja min närmsta vän är underbar! Hon och jag har kännt varandra väldigt länge och är min "andra hälft" hahaha :P nej men vi är verkligen bästa vänner! Kan inte förstå att man kan ha en så bra vän som hon!

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Lamina
1/25/13, 1:36 AM
#9

Jag tycker det är konstigt hur alla andra som inte vill ha barn alltid får möta detta, när jag nästan aldrig får höra kommentarer i den stilen. Fast å andra sidan är det nog få som skulle tycka jag är en lämplig förälder… Obestämd

Enda jag har varit med om var en gammal vän som verkligen försökte övertyga mig om att jag har sagt att jag vill ha barn någon gång i framtiden. Han vägrade inse att jag aldrig skulle ha sagt något sådant, då jag aldrig ens funderat på saken och att det är fullt normalt att inte vilja ha det. Jag bröt med honom efter ett tag då jag inte orkade mer.

Men jag tycker det verkar vara väldigt svårt för många att förstå att det finns folk därute som inte vill ha barn. "Frivilligt barnlös" är svårt att förstå för någon som har barn och älskar dom över allt annat. Men man kan ju åtminstonde försöka repektera det kan jag tycka…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Noa-Nisse
1/25/13, 1:46 AM
#10

#7, Förstår precis hur du menar det där om att de känner det som ett påhopp! När det verkligen inte är det!!! #9, Jag vill gilla ditt inlägg 100 gånger med det går inte :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Svion
1/25/13, 6:38 AM
#11

Jag känner igen mig i frustrationen av att människor runt omkring en ser ner på de tankar och åsikter man har för att de själva så enkelspårigt lever efter sina ideal utan frågetecken och jag tycker du ska försöka tänka kring vad du kan bemöta deras invaliditet med att fråga dem vad de egentligen tänker med om de nu klankar på dig med något som är så icke självklart i dagens samhälle.

Det är ju inte direkt som att man kollar snett på dem för att de nu av någon anledning fått för sig att livet inte har mer att erbjuda än barn, familj och villa i svenssonslummen. Eller?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Maria
1/25/13, 6:44 AM
#12

Jag tycker absolut att dina åsikter bör accepterar och respekteras som alla andras.

Om facebook är ett bra spridningsställe vet du bara med dig själv.

Du säger att du har många vänner men vet dessa inte om hur du står i denna fråga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
1/25/13, 9:44 AM
#13

Fint att du vet vad du vill i livet men var försiktig med hur du uttrycker dig på fb. Skippa de onödiga punkterna och extra utropstecknen, det gör jag om jag vill skriva ett vettigt inlägg på fb. Jag vet inte heller vad du har för vänner där men att skriva ett sådant där inlägg med en massor känslor är inte alltid det bästa. Jag skulle troligtvis skriva det på ett helt annat sätt som låter lite lugnare, även om ditt inlägg var inte så farligt alls.

Jag brukar undvika att skriva känslosamma inlägg på facebook överhuvudtaget. Jag vill hålla det som ett ställe där jag kan skriva om ytliga ting. Orsaken till det är för att jag har ju så många olika sorters vänner där och de behöver inte få veta allt jag tycker och känner om saker och ting.

Men ja, läs igenom inlägget flera gånger innan du postar det så att du inte råkar ångra dig senare. Man vet aldrig hur människor kan tänkas reagera på sådana inlägg och mittiallt så kan man vara inne i en het diskussion, fast det aldrig var meningen. Ha det bara i åtanke. Men jag tror som sagt att det inte borde vara några större problem med det du skrev här, även om jag först fick intrycket av att du verkade otroligt irriterad på allt och alla då jag läste det där inlägget. Då jag läste det en andra gång så ändrade jag min uppfattning.:)

P.S Ta gärna bort ordet tjatigt för det upplevs ju som ett väldigt negativt ord och vissa av dina vänner kan bli väldigt stötta av det. Jag vet att du har blivit stött av det de har sagt till dig, men de är kanske inte medvetna om det (ännu). Viktigt att försöka förmedla sådant där på ett fint sätt till ens vänner. Men konstigt att dina så kallade vänner inte redan vet om ditt ställningstagande och kan acceptera det.

Annons:
fruktgumman
1/25/13, 10:52 AM
#14

Om du känner att du vill skriva det på fb så gör det.

Jag vet hur det är när folk vägrar inse att man inte vill gå exakt samma väg som dom. Mig slutade dom inte tjata på om barn förrän jag steriliserat mig. Men nu får jag iofs höra av vissa att hur kunde jag vara så dum som gör något så definitivt om jag sen ändrar mig. Jag är dock 36 år och har jag inte fått barnlängtan hittills så lär den nog inte komma sen heller.

Roamer
1/25/13, 11:55 AM
#15

Försök beställa in en oxfile som är genomstekt på en restaurang och ett glas kallt rött vin. Det är lite samma  sak. Folk har fått för sig att bara för att de råkar gilla något på ett visst sätt så ska ALLA gilla det på deras sätt för det är rätt, och de ska leva sina liv på DERAS sätt för det är den enda vägen till sann lycka!

Det är ganska trångsynt att tro att inte andra kan hitta sin lycka genom att leva livet lite annorlunda. Under mina resor har jag träffat människor som lever på sätt jag inte ens trodde vara möjligt att göra och ändå ha förståndet i behåll, och de verkar lyckligare och mer tillfreds med livet än de flesta i den grå massan. Kanske är det så att de människor som ställer sig utanför svenssonlivet har hittat den riktiga vägen till lycka och de vanliga ser att den strålar mer och försöker få in dem i jantelagen, eller också att de är blinda inför faktumet att någon som inte fungerar som dem är lyckliga i sitt.

Mitt råd är nog att stå på dig och försvara dig inte mer än nödvändigt, och fram förallt, reta inte upp dig på dem som försöker ändra på vad du vill ha. Jag insisterar varje gång på att ta en genomgrillad oxfile och ett glas kallt rött vin även om de föreslår att jag ska ta en entrecote med öl, för jag råkar gilla oxfile och kallt vin. Hur det smakar i min mun vet bara jag, och därför bara jag som kan säga vad som passar mig bäst, precis som det är bara du som vet vad du känner lycka ifrån oavsett det är för stunden eller resten av ditt liv.

[Emma--]
1/25/13, 1:50 PM
#16

Jag tror det blir bättre med tiden, men för många är barn det viktigaste i livet och speciellt dom som haft barn och älskat det kan inte förstå hur man vill vara utan och tycker att man missar något.

Man ska vara säker på sin sak och inte skaffa barn för att andra säger det är underbart osv. Det är nog något jag skulle säga om folk fortsätter att fråga. Att jag inte kan skaffa barn för att dom tycker det och att jag är nöjd med livet som det är. :P

Toxics
1/25/13, 5:22 PM
#17

Jag håller helt med om att det känns som att alla skaffar barn hit och dit. Tycker också att jag ser det rätt ofta!

Men de ska respektera dina känslor kan en ju tycka. Istället för att ge dig klappen på axeln och säga att du snart hittar en karl med. Så borde du säga "Vad skönt att du trivs och är lycklig som det är ! Bra för dig !"

Dina åsikter borde absolut accepteras. Och det är inte ett dugg konstigt att inte vilja ha barn, jag vill inte ha några själv och mottar den där klappen på axeln ganska ofta..

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Noa-Nisse
1/25/13, 5:52 PM
#18

Åh så skönt att komma in här och läsa era kloka råd och egna berättelser! Jag känner mig mindre ensam när jag läser vad ni skrivit.

Jag har faktiskt bestämt mig för att inte publicera texten. Det känns som att den största stenen släppte av att bara skriva ner den här liksom. Behövs inte publiceras. Jag har alltid sagt till mig själv att inte skriva ut personliga saker på FB eftersom jag har vissa vänner som lägger ut hela sitt privatliv där och har alltid tänkt att det kommer de säkerligen ångra och jag håller fast vid det.

Tack så mycket hörrni! Ni har gjort att min frustration har sjunkigt! Ni är värda en klapp på axlen alla :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
1/25/13, 5:55 PM
#19

Förresten, jag ska stå på mig mer och verkligen säga ifrån när jag tycker det blir jobbigt om någon börjar prata med mig om det =)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Mona22
1/26/13, 7:03 AM
#20

Ts. Om du mår bra med hur du har det, varför ändra? Det är ju ditt liv. Jag får ständigt frågan när vi ska ha barn, vi har ju varit tillsammans 10 år. Vi vill inte ha barn och har aldrig velat men normen är att man ska ha det annars är man inte lycklig! Blir galen på det, vad vet andra om saken. Har aldrig gillat eller förstått grejen med barn, vill inte ha några i detta galna samhälle med alla idioter som finns , hade varit rädd varje dag att något skulle hända.

Annons:
chokladfudge
1/26/13, 12:25 PM
#21

www.barnfri.se Även om jag inte känner för att diskutera händer det att jag går in där, bara för att insupa det faktum att det finns betydligt fler än jag som är barnfri (eller frivilligt barnlös om man föredrar det uttrycket)

dramanda1
1/26/13, 1:20 PM
#22

Jag är ju ändå 14 år men ändå alltså det är väl så när man är i tonåren så vill man eller är osäker på att skaffa barn i framtiden det kanske är så för dig jag säger inget imot. Man vet aldrig hur framtiden blir om några år.

BlackSpiritWolf
1/26/13, 1:41 PM
#23

Jag vet precis hur det känns. Den största förespråkaren av barn/barnbarn är min mamma. Samma år jag fyllde 18 så frågade hon: "Hur gammal blir du?" och jag svarar "18". I nästa andetag säger hon: "Jaha. Jag vill ha barnbarn." Jag fick spel och sade: "Gordon (katten) är ditt barnbarn, deal with it." Har inte velat ha några ungar ända sedan jag förstod sambandet mellan menstration och hur barn blir till, vilket var i 6an.

Har också fått den där klappen och menande blicken med orden: "Du kommer vilja ha sen." Och då har det främst varit Kvinnor på 50+ som har sagt det. Som tur är har jag en kompis som känner precis likadant.

#21

Den sidan ska jag kolla in. Kan vara skönt att ha nån att prata med när folk omkring en tjatar om att man ska/måste skaffa barn.

JoJo!
1/26/13, 1:51 PM
#24

Bra att du står på dig Du har all rätt i världen att leva ditt liv precis som du vill Se till din egen lycka och strunta i trångsynta människor

[NinaCrown]
1/26/13, 2:04 PM
#25

Ack så många gånger jag fått höra att jag kommer vilja ha barn "när jag blir vuxen på riktigt". Jag trivs inte alls med barn, vill inte ha något med dem att göra och ändå får jag höra från höger och vänster att man måste vilja ha barn för att vara en riktig kvinna.

Det känns som att man blir idiotförklarad med alla spydiga kommentarer, skrattande kluckningar och klappar på huvudet. Det är som att folk säger "aw, tänk den dagen då du med kan utveckla ett normalt och fungerande tänk… Då ska du allt få se…".

I princip alla jag känner är fixerade i barn. Allt ifrån sina egna, till deras framtida till andras ungar…

Visst, jag är bara 22 men i mig så känner jag att jag nog aldrig kommer vilja bli mamma. Jag är öppen för att jag en dag kanske kommer ändra mig, men den chansen känns så liten att det är löjligt att ta med det i beräkningen.

Detta har gjort mig ganska bitter måste jag erkänna, och så fort någon börjar prata om att skaffa barn (på ett seriöst sett) med mig så flyger mina taggar ut med en gång… Obestämd

Lamina
1/26/13, 2:12 PM
#26

Min mamma brukade alltid säga hur jag skulle ändra mig och vilja ha barn när jag blir äldre. Men hon har gett upp nu, tror jag. Jag röt ifrån tillslut och talade om att hon ju har fler döttrar som vill ha barn och en styvdotter som redan har det. Så jag får vara ifred från hennes barnbarnsdrömmar tack och lov. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Noa-Nisse
1/26/13, 10:21 PM
#27

#25, jag är också 22. Ganska ung med andra ord. Men vem är det som säger att mina tankar inte räknas bara för att jag är ung!

Det känns som att man blir sedd som en som inte är vuxen nog att veta vad man vill.

Jag ogillar inte barn! Jag tycker om barn, tycker det är kul att passa barn o.s.v. men jag kan inte förmå mig själv till att vilja skaffa…

Det tråkiga är bara att de flesta i min umgängeskrets har fått barn nu och det enda de snackar om är gravid-övervikt, babyyoga, blöjor, bajs, kräk, snor, förkyldningar och dagis hit och dit, ingen sömn, ingen egentid bla bla bla…
Visst jag hänger på samtalen och är faktiskt intresserad av att höra hur deras liv fungerar och hur roligt det är med bebis. Men när man aldrig snackar om något annat än detta när man ses så kan jag bli trött… Har t.o.m sagt en gång "ska vi inte snacka om något roligare" när en av de jag känner kom in på samtal om hur konsistensen på nyfött barn-bajs är. Då fick jag höra senare av en annan kompis att de trodde jag var avundsjuk på dem för att de fått barn och jag var den enda av 5 st som inte hade fått.
Nej jag är verkligen inte avundsjuk. Men det känndes lite småäckligt att sitta på ett fik i stan och snacka bebisbajs när man äter kladdkaka!

Jag förstår ju deras lycka över att ha fått barn. Men det är precis som att jag ska ha all hänsyn i världen för att de har fått barn och därmed snacka barn hela tiden. Men ingen hänsyn till mig att jag inte vill snacka det hela tiden. För bara 1 år sedan hade vi gemensamma intressen men nu verkar allt försvunnet förutom pojkvän och bebisen.

Jag må låta bitter men det är såhär jag känner just nu!

Tur att jag har min bvästis och att jag har hittat flera nya kompisar faktiskt genom just iFokus :) och vi fungerar jättebra tillsammans och det är så skoj med lite nytt folk =) det blir som en frisk fläkt :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
viktoria91
1/26/13, 10:56 PM
#28

Nu är jag inte äckelmagad men tycker det är otrevligt att prata om bajs när man äter. Vääldigt tråkiga männsikor som bara kan prata om sina avkommor också. Inte så att jag pratar om mina katter/ponny 24/7, tror knappast nån vill lyssna på det!

pyromanen
1/27/13, 8:33 AM
#29

22 år är ju långt under åldern som Kvinnor i genomsnitt får barn i Sverige, det ligger väl upp på nästan 30 nu, så det är ju snarare dina kompisar som är lite ovanliga som vill ha barn redan. Kan förstå det är jobbigt när ens kompisar plötsligt inte pratar annat än bäbisar!  Precis på samma sätt som det är jobbigt och oschysst när nån kompis bara pratar hundar eller bara pratar nån sport om man själv inte är minsta intresserad av hundar eller dendär sportern. Är men två eller flera som umgås då pratar man då sånt som är gemensamt intresse eller alla vill prata om.

Å andra sidan så är det att få barn för många en sån stor förändring att de alldrig kommer bli som förr Tyst.  Intressena förändras från en dag till en annan.

Jag var tvärtom. Fick barn före alla mina kompisar. typ 10 år före!  Och vissa försvann helt ur mitt umgänge. Jag kände de betraktade mig som ett UFO, som inte längre kunde eller ville hänga med på festlivet och spontana resor.  Ett par stycken av dessa som varit "borta från livet" har blivit kompisar igen när de sedan (efter ca 10 år) skaffade barn.

Med andra ord så tror jag det är vanligt att det händer grejer med kompisskapet när några får barn och andra inte.  Ömsesidigt.

viktoria91
1/27/13, 3:21 PM
#30

#29 Många i min ålder, 21 års åldern har fått barn nu. Dem flesta har onte jobb eller partner heller, suck!

Intehärutandär
1/27/13, 11:23 PM
#31

Jag är 34 och min äldsta och goaste vän är 37 år. Jag har ett barn, hon inget.

Hon vill inte ha några barn pga omständigheter och sedan tickar inte henne biologiska klocka. Hon är nöjd med sitt liv, hon har en kanin att ta hand om.

Vi hade en diskussion förut, där hon undrade varför hon kanske inte ens känt känslan. Men vi kom överrens om att det där med barn måste man inte ha. Därimot en familj kan man ju önska. Att tillhöra något större. En bra man och en hund kanske eller delat intresse. För min del bryr jag mig inte alls. Hon är så kärvänlig emot barn (& djur), men jag ser inte henne framför mig varken gravid eller att uppfostra barn. Hon kommer därimot bli ett ypperlig moster - förmodligen väldigt snart.

Kan själv känna igen mig i tankesättet, då jag bara har ett barn. Som är 13 år. "När kommer nästa" "Ska du bara ha ett?" "Ska han inte få ett syskon att leka med".  Nej, varför skulle jag.

Finns väl många såna där dumma frågor. Om Du gifter dig, så tar folk för givet att man ska skaffa barn inom ett par år. Är du singel för länge, så är de homosexuell. Eller så måste Du nog vara en riktig ragata.

Tycker nog att man inte ska bry sig, ändå. Man gör sina egna val.

Namiko
1/28/13, 6:49 AM
#32

Jag var 17 första gången jag sa att jag aldrig ska skaffa barn, var säkert några som tog det som en fas men det var då jag insåg att jag aldrig har längtat efter att ha några och aldrig tänkt tanken "När jag har barn.." eller liknande.

Har hamnat i flera diskussioner om det men familjen accepterar det utan problem iaf. Har varit värre på jobb, särskilt med föräldrar. Hade en chef med 4 barn och vad jag hörde så lät hans liv så otroligt jobbigt och tråkigt, sen när det kom fram att jag inte ville ha barn så var det tydligen det enda som gjorde livet värt att leva.

Nu när frågan kommer upp så säger jag bara "Aldrig i livet, jag hatar barn." Vilket jag egentligen inte gör, jag har bara inget intresse för dom över huvud taget och håller dom gärna på avstånd men det är det svar som får slut på diskussionen snabbast. Jag vet att jag inte skulle stå ut med att vara gravid, ta hand om en unge och jag är övertygad om att jag inte skulle bli en bra mamma. Jag vill inte ge upp mitt liv för någon annan och känner man så så ska man inte skaffa barn.

Är 25 nu och har fortfarande inte ändrat mig, jag är lika lyckligt barnlös nu som jag alltid varit.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Blodpudding]
1/28/13, 10:13 AM
#33

Folk har åsikter, om allt möjligt. Det är bara att inte bry sig om det.

Att enbart skaffa ett barn är nästan värre för en del än att inte skaffa några alls. Barnet måste ju ha någon att leka med för sjutton!

jagga-ewe
1/28/13, 11:22 AM
#34

#33 - Jag är ensambarn, jag har inte saknat lekkamrater! När jag däremot ser alla syskonbråk mina vänner haft är jag glad att slippa det kivet. Har aldrig tyckt det varit nåt synd om mig som var enda barnet.

Däremot ska erkännas att mina döttrar har stor glädje av varandra och sällan bråkar. De som är vana vid varandra kan inte tänka sig att vara enda barnet. Men det är svårt att säga vad som är bäst när man inte kan jämföra själv.

Ett barn eller inga barn eller många barn, det är upp till var och en. Inget som folk runt omkring ska lägga sig i.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[Blodpudding]
1/28/13, 11:25 AM
#35

#34 Ja?

Folk har och kommer ändå ha åsikter, vad man än gör. Många utgår enbart från sig själva, och kan inte se något från någon annans synvinkel.

Sarah
1/28/13, 11:29 AM
#36

#33 jag är ensambarn och har aldig lidit brist på lekkamrater. Vilken dum kommentar.

[Blodpudding]
1/28/13, 11:37 AM
#37

#36 Du menar av de som säger det? Ja, det är en dum kommentar, jag håller med dig.

jagga-ewe
1/28/13, 11:46 AM
#38

Blodpudding: Folk får såklart ha sina åsikter, ingen som hindrar dem. Men de kan hålla dem till sig själva. Den dumma kommentaren om ensambarn kom från dig. Står du inte för det du skriver? Då kanske du borde sätta citationstecken runt påståendet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Blodpudding]
1/28/13, 11:56 AM
#39

#38 Jag var ironisk.

Sarah
1/28/13, 11:57 AM
#40

Blodpudding, var det inte du som tyckte så alltså? :) Aha

[Blodpudding]
1/28/13, 11:59 AM
#41

#40 Nej, det är inte min åsikt. Jag var ironisk, en del människor tycker på det viset.

Jag ser inga problem med att vara ensambarn.

Annons:
Maria
1/28/13, 12:37 PM
#42

Här kommer en egoist som bara har satt ett barn till världen.Tungan ute

Jag har hört många synpunkter genom åren angående vårt val att inte skaffa fler barn.

Har alltid fått försvara det beslutet känns det som.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bellabu
1/29/13, 1:39 AM
#43

Jag är 25 år, har sambo och får ofta höra av massa olika folk att du är ju 25 är det inte dags för barn snart? tänk på att du inte kan vänta för länge m.m.

Jag vill ha barn någon gång, killen vill inte ha och jag har väldigt problem med mitt underliv så jag kan inte ha sex nästan.

så vad tänker folk som säger så? tänk om jag och killen verkligen velat men inte kunnat för att jag får ont av sex?

eller folk som faktisk inte kan få barn, tänk hur kul är det att få frågan då av folk varför man inte skaffar barn!

såna saker är så känsliga så man vill ju inte precis svara att jo visst vi vill ha barn men jag kan inte ha sex.

Sen har det varit många diskutioner på mitt jobb då jag tycker det är fel att mina kollegor alltid kommer till jobbet på vintern och säger att ungen hemma har spytt hela natten och har magsjuka och jag tycker att va fan stanna hemma då och smitta inte oss andra. då får jag alltid svaret "du kommer förtå att det inte är så lätt när du med får barn"

Va fan det var ju inte DET saken gällde utan smitto risken!!!

Jag förstår verkligen om du lägger ut det på FB.

Katthemsmatten
1/29/13, 2:31 PM
#44

TS Om dina vänner är så okänsliga och ofina att de ifrågasätter ditt val av hur du vill leva ser jag inget som helst problem med att du ifrågasätter deras val. Skriv du som du föreslog i ditt sista stycke. Jag tycker inte det var ens på gränsen till ofint.

Om de fortsätter att irfågasätta ditt val kan du börja ställa liknande ofina frågor tillbaka: Varför har du skaffat barn? (När de frågar varför du inte gjort det) Det kan inte vara lätt att få till sexlivet nu, eller hur? (När de frågar hur det står till med ditt.) Har du inte träffat någon trevlig ännu? (Är det inte dags att göra dig av med den där tråkiga….?) Men gör det inte utan att de har startat frågebatteriet. Enligt vett och etikett är det inte, men det är å andra sidan inte deras frågor heller.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[NinaCrown]
1/29/13, 7:31 PM
#45

#44 Hihi, har gjort så ett par ggr själv… Mest när jag tröttnat på min mammas tjat ^^'' Folk blir inte det minsta glada, men de brukar sluta tjata efteråt. Dock är jag ganska ful i mun när jag blir arg, så mina frågor (och mot-kommentarer) har varit lite värre än dina frågor Oskyldig

viktoria91
1/29/13, 7:52 PM
#46

#44 Bra ide! "Jaså, du är gravid, så trist! Sprack kondomen?". XD

Upp till toppen
Annons: