Annons:
Etikettsex
Läst 3091 ggr
JustMySelf
2013-01-25 21:05

Testa sig?

Tycker ni det är nödvändigt att testa sig mot fler sjukdomar än klamydia och gonorré om man ska ha oskyddat sex? Har haft oskyddat sex med 2 personer (ena dumhet och andra sprucken kondom) och testat mig för de två sjukdomarna efteråt, aldrig haft någon av dom.

Jag är nu i ett fast förhållande, har inte sex med någon annan och litar på att han inte heller gör det. Har precis börjat med minipiller för att slippa kondom, så nu undrar jag som sagt om ni tycker det är nödvändigt att testa sig för fler sjukdomar än klamydia och gonorré? Killen är testad för dem två + HIV (för att han ofta blev sjuk).

Kan tillägga att jag inte har någon anledning (symtom) för någon sjukdom, har inte heller haft sex utomlands eller så.

Annons:
Gia91an
2013-01-25 21:36
#1

Ja du bör testa dig enligt mig.

Bör man inte komplettera minipiller med kondom för att vara säker? Är dem inte känsliga för ifall men inte tar dem samma tid varje dag och så? Känns lite osäkert?

ru4real
2013-01-25 22:43
#2

Klamydia är bra att testa sig mot, för den kan ligga latent i flera år utan att man har symptom.

Men om man går till ngn sådan klinik testar de väl mot alla (3?) om man ber om det? Syfilis, klamyda & gonnorré. HIV testas väl annorlunda (blodprov) än de första har jag för mig.

dejtbar
2013-01-25 22:48
#3

Ja det är klart att du ska testa dig mot allt som kan överföras sexuellt innan ni har oskyddat sex. Det finns ju åkommor som inte ger några symtom under lång tid.

JustMySelf
2013-01-25 23:46
#4

Tack för era svar Glad

#1 Minipiller är något mer osäkra än vanliga p-piller, men enligt barnmorskan är det så liten skillnad att det ska vara okej utan kondom. Och jag försöker ta dom samma tid varje dag, det är 6 timmars glömskemarinal men hittills har jag alltid tagit dom samma tid.

#2 Nej, på de 3 ungdomsmottagningarna jag har varit på testar de bara för klamydia och gonorré, så det är dom jag är testad för.

[eeklund]
2013-01-26 18:50
#5

#1 & 4 Jag har haft minipiller i många år… tagit 10 minuter innan och ibland 10 minuter efter utsatt tid och har aldrig blivit gravid :)!

Gur4m1
2013-01-26 19:57
#6

Även herpes kna ligga latent i flera år och det är iof sinte farligt men obehagligt och när man väl fått det är man bärare genom hela livet. Men ja, klamydia är väl det man fräsmt kollar sig för. Förklra där du testar dig att du haft oskyddat sex och inte vet deras historia. Man har ju anmälningsplikt för visssa sjukdommar men det hindrar de tju inte att spridas. Om Ungomdsmotagningen bara testar de två så är det väl de vanligaste (och nog så farliga). Gå och li blodgivare så får du "gratis" testat mot AIDs också ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
ChristineL
2013-01-28 09:22
#7

Man kan inte testa sig för mycket enligt mig, är alltid skönt att veta att man är frisk :)

Marwa
2013-01-28 19:51
#8

Jag är alltid gjort det med rena människor iallafall……..

Honestyisdead
2013-01-28 20:14
#9

Jag anser att det är mycket viktigt att man kollar sig.
HIV och klamydia tex märker man inte alltid om det inte gått väldigt långt.

Katthemsmatten
2013-01-29 14:33
#10

Det är inte bara du som ska testa dig. Det ska pojkvännen också. Även om han testat en gång vet du ju inte vad han gjort i mellantiden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gur4m1
2013-01-29 15:26
#11

#10 fast det går ju emot devisen: man ska lita på sin partner ;) Men jag håller med dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Katthemsmatten
2013-01-29 15:30
#12

Visst ska man lita på sin partner, men det fanns kanske en tid mellan senaste testen och ni verkligen blev ett par? Att ni dejtat en tid är en sak, att bli ett par en helt annan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Honestyisdead
2013-01-29 18:16
#13

Better safe then sorry ;)

Annons:
oh-la
2013-01-29 19:18
#14

#8, det tror jag alla säger tills dom står där och får redogöra för vilka dom har legat med efter att ha testat positivt för klamme ;)

nej, men helt ärligt, hur kan man veta det? vet flera som fått klamydia, och självklart trodde dom inte för en sekund att den dom låg med hade det. då skulle man inte ha legat med dem.

jag säger som min microbiologilärare sa; har man haft oskyddat sex, kolla er när ni skaffar partner. ta allt som ni kan testa er för. då vet ni att ni inte smittar vidare med något som i slutändan kan göra stor skada.

Upp till toppen
Annons: