Annons:
Etikettkänslor
Läst 3819 ggr
[missma]
2013-01-26 14:06

Hur ska jag tolka det?

Jag har precis börjat i samtalsterapi och gått typ 4 gånger hos henne nu . Hon är en väldigt empatisk, lugn och omtänksam sjuksköterska. Hon har verkligen gjort ett bra intryck på mig med sitt sätt att vara mot mig, jag har haft väldig otur innan och varit med om väldigt otrevligt bemötande så det här känns helt otroligt bra.

Under dom första samtalen sa jag att det kunde kännas ensamt att vara singel och att jag gärna ser ett mörker av singelliv hela livet framöver…..hon frågade då ' har du varit kär?' …' ja' svarade jag..varpå hon säger ' var det i en kvinna eller man ?…var det din kille som gjorde slut?' ….jag har svårt att så för min läggning och är inte så öppen med det till andra , jag har SÅÅÅ svårt för att visa känslor ( har sina orsaker)…jag sa ' det var hon' ….då sa hon inget…sen sa jag ' vi bodde ihop' då säger ' jaha, det visste jag inte, var det mkt bråkigt så det var väntat att det skulle ta slut?' …jag sa bara ' mm..kanske det' …hon sa med ' du kan berätta vid ett annat tillfälle om du vill '

Sen tänkte inte jag mera på det förrän det blev lite märkligt igår…..eftersom jag är en väldigt inåtvänd person är jag svår att nå och jag antar att deras jobbsätt är att provocera och testa patienten för att nå den på bästa sätt för att de ska veta vilken behandling man behöver…..hon vill t.e.x spela dataspel ihop..vilket måste betyda att jag är mera avslappnad då och hon ser mig i en annan situation.

Igår skulle vi gå till min dagverksamhet dels för att prata lite och så fika där….vi började gå dit….helt okej…vi prata…sedan så tog hon tag i min hand och höll i den…jag tänkte för mig själv ' men shiiiiiit vad håller hon på med'….tills jag reagera och tog bort handen….det kändes INTE okej…varför göra så?…..hon höll om min axel sådär man kan göra med någon lite då jag försökte prata hur veckan varit…

Inne på verksamheten så prata vi lite med personalen och sedan frågade hon om vi skulle fika , jag svarade 'ja' …det bjöds på tårta den dagen och när jag stod och fixa en bit så bara kommer hon där bakom mig och liksom tar handen på min rygg och sådär rör på ett sätt man gör om man är tillsammans med någon kan jag tycka….även att hon menar väl och säkert gör allt för att jag ska kunna lita på henne och känna trygghet att vilja prata med henne och dela med mig av mitt så undrar jag lite om man gör så med patienter iallafall? ….hon frågade om vi kunde göra sällskap till bussen efteråt vi fikat…

När vi sa hejdå ville hon ge mig en kram och jag har så svåååårt för all slags närhet..och värsta stela kramen som hon mest krama mig med…..blev jätttekonstigt…..jag har flera gånger velat skrika på henne ' rör mig inte' ..men jag vill inte verka otrevlig och det kanske är den där gränsen hon 'väntar ' på ?…

Hon är gift antar jag , för jag vet att hon har barn …iaf två stycken som är vuxna och utflugna. … men att hon tog min hand sådär och nu känner jag mig pinsamt dålig som bara såklart innan jag reagera höll kvar som om jag vore helt störd :/

Vi ska ses på fredag igen och då frågade hon om jag visste vad Liqvid var för något…hon skulle ta reda om det tills vi sågs…( hon sa att det var ett ställe för homo/bi/trans -personer häri stan)

Sist vi sågs hade hon lagt mina vantar i min luva på jackan och när jag frågade vart hon gjort av dom så gick hon fram till mig (väldigt nära) och tog fram dom från min luva…..säkert ännu ett sätt att kolla min reaktion.

Jag försöker tänka att allt hon gör har en anledning och hon gör det i jobbsyfte ?

Tolkar jag det rätt då?

Annons:
Toxics
2013-01-26 14:28
#1

Hej!

jag kan bara responda utifrån min synvinkel . Hur jag hade reagerat om det hade hänt mig. och jag kan nog säga ganska snabbt att jag hade tolkat det som flört. Jag håller inte hand med mina vänner, allra minst i proffesionella syften.
du Kanske borde ta upp det med henne och fråga vad hon egentligen menar?
=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[missma]
2013-01-26 14:36
#2

Toxics

Känns bra att få bekräftelse på det jag uppfattade som märkligt, jag vill absolut inte ge henne någon anklagelse eller beskylla henne för något, jag blev bara riktigt förvånad….

jag vågar inget säga, jag menar…hon är en profisonell person i sin yrkesroll och kommer då jag och tror saker så har jag ju garanterat förstört kontakten med förtroende .

:/

Sådant det är :)

[Moa-]
2013-01-26 14:50
#3

En kram är relativt normalt i dagens samhälle, att plocka fram vantar ur någons luva är inte heller konstigt. Det som låter lite märkligt är väl att hålla hand, om jag får ge min subjektiva syn på det hela. Hålla någon om armen är inget konstigt, men just att hålla hand är ofta ett sätt att markera att man är ett par och inget jag som regel gör med andra. Dock om du är där dels på grund av problem med närhet så kan detta mycket väl vara ett sätt att testa din reaktion. Jag vet inte vad det är för verksamhet du går i/hos för sjuksköterskor brukar vad jag känner till sällan hålla i samtalsterapi… (Dock saknar jag relevant erfarenhet på området, så kan ha missat något.)

[missma]
2013-01-26 14:53
#4

Moa

okej, det låter bra det :) det är väl mest den saken jag reagera på …. :/ …det var ju inte sålänge för jag tog ju bort handen så fort jag förstod vad hon gjorde….

Går på samtal på Psykriatiska Kliniken Öppenvården där både sjuksköterskor och arbetsterapeufter håller i KBT och samtal.

[Moa-]
2013-01-26 14:56
#5

KBT brukar väl bygga på att närma sig det som man har problem med, är du känslig för just närhet kan detta mycket väl vara en del i behandlingen… Enklaste sättet att få ett klart svar är väl helt enkelt att fråga henne. =)

[missma]
2013-01-26 14:59
#6

Moa

ahh, det är möjligt :) haha kände mig väldigt obekväm och undrar vad det var hon höll på med.

Se om jag säger något.

Annons:
[Moa-]
2013-01-26 15:05
#7

Lycka till i alla fall! =)

[missma]
2013-01-26 15:06
#8

Moa

Tack :) det är säkert så som du säger :)

Honestyisdead
2013-01-26 16:03
#9

För mig låter det inte alls som något en psykolog får lov att göra. Hålla hand, smeka arm och rygg är klara övertramp och ingår inte i terapi. DEFINITIVT inte utan att man har fått veta klart och tydligt att det ingår i behandlingen. Men nej, har aldrig någonsin hört talas om sådan kroppskontakt i terapi , speciellt inte innan man är långt fram i utvecklingen.

Gur4m1
2013-01-26 20:22
#10

Håller med Hera här, även om jag tycker att de tvar ganska harmlöst men allt fokus på dins exuella läggning så upplever jag det lite som närmande eller iallafall lite för intimt umgänge. Själv kramarjag alla, får ibland påminna mig om vilka som ogillar att bli kramade  ^_^ Samtidigt blir jag lika paf om någon annan ger mig en spontan kram :)

Det där med hålla handen och att hon ska koll upp en biklubb åt dig kändes som mrkliga paranteser, även sättet att visa var dina vantar var. KAn du kanske be om att få en annan`? eller våga ta upp detta med henne? Känns ju som att du inte ska behöva gå runt och känna såhär. Testar hon dig är de tju bra att du ger respons, men utgå inte från att det är ett test.

Sen är psykologer inte som tvserier :> Provocera fram rektioner men ja, #9 sa det bra. Det är ju en del av behandlingen men samtidigt ska ju psykologen inte gå hur långt som helst för att få en reaktion.

Du är i beroendesituation med henne, då hon är den som ska hjälpa och utvärdera dig. Så våga gå vidare med dina känslor inför detta.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]
2013-01-27 06:47
#11

Hera

Hon är sjuksköterska , det kanske är skillnaden :/ dom 'får'…
Känns bra med ditt svar,vilken lättnad. Glad kanske det inte ingår i terapin som du säger,jag kan ju inte mkt om KBT/DBT eller såna saker, tänker att de vet vad de gör och sköter det på rätt sätt. .. att jag måste våga lita på det.
Det som känns väldigt märkligt att det det låtats som ingenting. . 'det finns inte' …det ' bara görs'..hur narturligt som helst på ett sätt.

[snöflingor]
2013-01-27 06:54
#12

Gur4mi

Tack för ditt svar, känns bra att höra. Glad jag menar att det aldrig skulle riskeras något för hennes jobb/familj …vem riskerar jobbi dagens läge liksom Tungan ute….alltihopa är säkert något form av att testa/provocera mig. Jag blir förvirrad…vissa anser det inte alls konstigt och hör till behandling medans andra reagerar. Vet inte vad jag ska tro :/ det kan ju ändå inte varit en slump….

… känner att jag samtidigt får skylla mig själv för jag höll ju faktiskt i hennes hand också tills jag reagerade och tog bort den, så jag är ju medskyldig där i liten stund….

Honestyisdead
2013-01-27 09:55
#13

12 nej, du är inte medskyldig.

Annons:
[snöflingor]
2013-01-27 10:06
#14

Hera
okej….varför inte? det känns så *ynk*

Honestyisdead
2013-01-27 10:10
#15

Därför att du är i en beroendesituation. Om du inte vågar prata med hemne om det så prata med någon annan.

[snöflingor]
2013-01-27 10:11
#16

Hera

Jag vågar inte Obestämd, för jag vill inte att hon ska tro att jag tolkar det hon gör på att annat sätt , funderar på vem jag kan prata med istället.

Gur4m1
2013-01-27 10:29
#17

De tär grejen TS, du KÄNNER dig medskyldig för du är i en beroendesituation till sjuksköterskan- det vore oproffessionellt om hon faktiskt går över gränser- det är därför viktigt att du klargör dem coh reder ut det med henne så hon 1. kan sluta 2 blir medveten om att där finns ett missförstånd mellan er.

Och jo, läkare som studerar bra mer än en sjuksköterska- som är gifta, har riskerat sina legitimationer. Klart sjuksköterskor kan göra det också. Men ja, våga ta upp det med henne- du är ju där av en anledning och det kan vara bra att prata om det. Det har trots allt inte ksett så stora saker att man kan peka ut det som "olagligt" eller direkt opassande.

Fortsätter hon och du tar upp det med andra, och det tillhör terapin kan det lätt bli fel. Men jag har gått KBt och …då gjorde de inte såhär- då handlar det fortfarande om att du med psykologens hjälp ska ledsagas till att lösa problemen. Kan inte ser hur din sexuellaläggning och relationer har med dina problem att göra i dne grad att hon skulle vilja provocera fram dem.

Men å andra sidan ahr ni kanske helt olika höga trösklar för intimitet, och för henne känns detta okej och naturligt men för dig blir det större? En fråga bara, är du attraherad av din sjuksköterska? Vad skulle du känna om det visar sig att hon faktiskt flirtar/stöter på dig?

Kränkt, äcklad, sviken, glad, smickrad?

Prata med någon annan för din skull, men jag tycker absolut att du bör byta eller ta upp det med henne- sätta gränsen, förklara hur du upplever det. Du är inte ensam om att inte gilla /blir förvirrad och paff av sådan typ av beröring utanför en relation. Hon är sjuksköterska och du är där av en anledning, det finns inget DU behöver skämmas för. Du ska int ebara behöva "pka med" på turen. För nej, en sjuksköterska får inte göra vad somh elst med dig, inte heller en psykolog etc. Ni skulle ha samtal om jag förstod rätt, genom samtal kan man lära sig övningar som är KBT osv. Hålla handen…jag har inga beröringsproblem men jag skulle inte gå runt och hålla hand med min läkare, ever, men jag lita rpå min läkare och skulle denne ta min hand skulle jag gå med på det men jag skulle vekrligen fundera och undra och bli förvånad.

Såhär: du msåte inte säga att du tar det som flirtande, ta bara upp att du inte gillar sådan beröring och gärna slipper sånt i framtiden. Det är inget "ooh så märkligt!" över det. Frågar hon avrför så säger du som det är- att för dig hör sådant till för relationer/familj.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]
2013-01-27 11:06
#18

Gur4m1

Jag vet att ingen skada är skedd och jag vill inte på något sätt anklaga eller beskylla för något, det är därför jag frågar runt vad som anses 'normalt' så jag vet hur jag ska ställa mig till hennes sätt. Jag menar inte att sprida ut ' skit' om det hela så det blir jobbiga konsekvenser, absolut inte. Förmodligen handlar det väl om saker som bara 'görs' utan någon eftertanke skulle jag tro. Du skriver och förklarar så bra, jag är bara rädd att jag ställt till en massa nu då jag frågat runt här på forumet. Jag vill inte förvärra något,men blivit så förvånad och det dragit igång massa tankar .. *rädd*

Tror absolut INTE att det handlar om något annat än jobbsyfte och välmening ..ingen riskerar något idag för jobb är det viktigaste folk vet. :) om så var fallet skulle jag nog ta det som ett svek faktiskt, förtroendet finns inte kvar liksom.

Maria
2013-01-27 11:12
#19

#18 Är du och "missma" samma användare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[snöflingor]
2013-01-27 11:16
#20

Bumbleboo

Mmm…

Annons:
oh-la
2013-01-27 12:03
#21

KBT ska inte handla om provokationer och att försöka provocera fram en reaktion. då faller hela syftet med KBT. kognetiv beteendeterapi handlar om, i förenklad tappning, att patienten har problem att tolka sina inre, undermedvetna val, och de inre rösterna. patienten behöver hjälp att förstå vad som händer undermedvetet och på så vis förstå varför man reagerar eller känner som man gör. för att nå dit behöver patienten och den person som arbetar med KBT för det första ha ett förtroende för varandra. det handlar ju om att gemensamt, genom frågor och analyser diskutera och prata sig fram till en förståelse. en pardans där handledaren sitter inne på frågorna och du sitter inne på svaren. det är ju handledaren som är utbildad att se vilka frågor som ska ställas för att nå in i och förstå din inre dialog, och du sitter inne på svaren om din inre dialog.

jag har både läst till sjuksköterska, umgås med sjuksköterskor och bor med en sjuksköterske, och det finns otroligt många varianter och övertygelser om det mesta. beröring är en sak som det lärs ut om i skolan och som anammas olika mycket hos olika syrror. vissa anser att fysisk beröring är en viktig del i att bekräfta en patient. dom använder en fysisk beröring som en förstärkning av att dom både ser dig, hör dig och känner dig. det funkar på vissa, men jag skulle exempelvis inte klara av det eftersom jag har väldigt svårt med beröring.

nu kan ju jag bara tolka det utifrån det du skriver, jag var ju inte där, och tolkningen av en sittuation är ju högst individuell. det kan vara så att din sjuksköterska bara är en fysisk person som vill bekräfta dig.

om du inte vill prata med henne om detta rakt ut kan du prata om det mer generellt nästa gång ni ses. du behöver ju inte säga "jag tycker det känns obehagligt när du rör mig" utan "jag tycker inte om beröring från andra människor än min närmaste familj" som exempel (exemplet är taget från hur jag känner, och så jag säger i samanhang där det kan vara relevant, som på jobbet där jag har ett par personer som är otroligt fysiska). försök hitta en neutral mening om detta som inte riktar sig direkt mot någon person, och därmed inte hänger ut någon, men som ändå klargör att du inte är intresserad av fysisk kontakt för att känna dig bekräftad.

Gur4m1
2013-01-27 12:10
#22

TS: Inte ställer du till problem för någon av att prata ut här på forumet, du är ju anonym (typ). Bra att du försöker reda ut detta tycker jag, eftersom jag tror att det får dig att må sämre i längden att bara låta det vara. Jag tycker #21 kommer med bra förslag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]
2013-01-27 12:41
#23

oh-la

Jag ska tänka på de du säger och ta till mig det :)

[snöflingor]
2013-01-27 12:42
#24

Gur4m1

Känns bra att höra att jag inte förvärrat något,eller skadat någon, är rädd för det.

:)

[snöflingor]
2013-01-27 14:12
#25

Tänker för mkt…..och kan nu  tycka synd om henne att jag tog bort handen då hon ville hålla den, hon kanske ville ha någon bekräftelse,sen gav jag inte henne det..då är det MITT fel….

Förvånad

Hoppas det slutar snurra i huvudet snart.

Gur4m1
2013-01-27 14:16
#26

Inget är ditt fel, ni har ingen relation, du har ingen skyldighet att bekräfta henne. Hon får betalt för att hjälpa dig, inte för att förvirra och ställa till besvär för dig. Hon är utbildad för att hjälpa dig och bör även ha sinneslaget att vilja hjälpa dig. Så… ta till dig råden du fått här i tråden så blir det bra men låt inte din inre röst säga att _något_ av detta är ditt fel. Du känner en sak, det har du rätt till.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]
2013-01-27 14:20
#27

Gur4m1

Nej det har vi verkligen inte, usch mina hjärnspöken spökar med mig …och vänder på det hela…typiskt mitt negativa tänk.

Ska försöka tänka på det du säger :)

Annons:
oh-la
2013-01-27 14:30
#28

#27, dina känslor är dina känslor, och även om detta är ett sätt för henne att bekräfta dig, kan du inte acceptera det om det inte känns bra för dig. som Gur4m1 säger, hon är utbildad och ska kunna anpassa sitt beteende efter olika typer av patienter, inte tvärt om. hennes jobb är att få dig att känna dig trygg, och det kräver ett visst mått av lyhördhet, och framför allt, acceptans för att alla människor inte kan behandlas på samma vis. det är du som ska känna dig trygg med henne, och då måste hon anpassa sig efter det. må inte dåligt över att du visade en gräns för henne, se det snarare som lyckat! hon behöver få veta dina gränser för att kunna skapa en trygg atmosfär där ni kan arbeta med dina problem. utan att ha en känsla för dina gränser och vart din personliga sfär börjar och slutar är det svårt gör henne att kunna ställa rätt frågor också. det är BRA att du sätter gränser och visar vart du har din sfär. det gör det lättare att se den :)

[snöflingor]
2013-01-27 14:36
#29

oh-la

Hon kanske inte tog det som en gräns heller eftersom hon fortsatte med det andra efteråt sen …..och jag menar, skulle vi gått omkring på stan på det sättet, hur skulle det inte sett ut ? och låtats som ingenting…

[snöflingor]
2013-01-27 15:10
#30

Jag har INTE varit snäll mot mig själv idag för jag inte kan hantera det här …men det kommer nog bli bättre.

Tack för ni finns ! Cool

oh-la
2013-01-27 15:15
#31

#29, nej, tyvärr gjorde hon nog inte det, och då tycker jag att det kan vara läge att säga det. du behöver som sagt inte säga det till henne om henne, utan mer allmänt om du tycker att det är jobbigt. ha också i baktanken att det är bra att du sätter gränser. som sagt, hon finns där för att hjälpa dig, och att veta gränserna hos sin patient är en jätteviktig nyckel till att få terapin att fungera. risken är ju annars att du tappar förtroendet för henne, och då kommer ni aldrig ta er igenom terapin.

jag utgår ifrån att hennes agerande var oavsiktligt (om än lite underligt vilket jag absolut håller med om), och då hjälper det förhoppningsvis att du sätter upp en gräns. testa det innan du ger dig på att byta till en annan. skulle hon trots det trampa över gränsen behver du ju inte gå och fundera på om du kunde ha gjort mer.

[snöflingor]
2013-01-27 15:24
#32

oh la

Jag menar …hon måste ändå tänk ' jag tar och håller i hennes hand en stund'…det var ju något hon valde,men säkert kanske det gick i bara farten eller något.

har att göra med att vända om mitt tänk ( och sluta ta ut det på mig själv) och sluta känna att jag måste säga förlåt för jag avisa och det inte var meningen att göra någon illa…

Gur4m1
2013-01-27 16:02
#33

#32 för henne var det förmodligen ingen stor grej, har väninnor som vill hålla handen men _jag_ gillar det inte, mer partnen av de jag känner gör bara sånt med sin partner, sina barn eller nära familj/vänner :) Det är därför du ska sätta din gräns- hit men inte längre- med att t.ex förklara din inställning till sådan typ av beröring. Går hon sen över den gränsen iallafall, i framtiden- så ska du ju se till att få en annan, eller berätta detta för någon som kan hjälpa dig att kommunicera fram vad du menar/hur du upplever det hela. Det känns som att du behöver mycke stöd i detta. Det är bra att du tänker på att du inte vill anklaga och ställa till ebsvär för henne, men för att undvika mer problem i framtiden så msåte du sätta gränser. Dvs att hon inte gör saker som får dig att känna obehag/brist på tillit/förvirring. En människa i hennes position ska inte ta illa upp av att du sätter en sådan gräns/markering.

Du har inte avvisat henne eller skadat henne. Din reaktion var inte ens onormal :) Förstår att du behöver bekräfta det. Det är lätt att man tar på sig saker som är andras gärningar, det är just sådana människor som du som tyvärr är "lätta offer". Nu tror jag inte att din sjuksköterska menade något illa, men det betyder inte att du gör någon illa heller, eller gjort någonting fel- eller gör fel om du sätter en gräns. Den lyhörda ska vara vårdaren, så att säga.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]
2013-01-27 16:05
#34

Gur4m1

Det är typiskt mig, mitt tänk och reaktioner på saker som blir stora och så blir allt kaos och ohanterbart helt enkelt. Det kommer lugna sig framöver…

Tyder väl bara på att det är svårt med saker….

men ska bli bättre…

Annons:
Gur4m1
2013-01-27 16:29
#35

#34 mm märker att du är medveten om det och det är jättebra för då kan du allt efterosm lära dig att hantera det. "ge dig själv en snäll röst" som Kjell Enhager säger :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]1
2013-02-02 15:16
#36

Igår när jag var hos min samtalskontakt sa hon ' hade jag inte varit förkyld hade jag tagit i dig ' jag menar….hon verkar fortfarande tro att jag vill den där ' närheten' som om jag inte visat flera gånger att jag inte vill men hon kanske inte kan läsa av mitt ' kom inte nära' - attityd ….som att avvisa och nästan göra motstånd varje gång hon ex velat krama mig eller då hon höll i min hand en stund.

Gur4m1
2013-02-02 16:50
#37

:) säg det åt henne :) Människor är olika på att tyda sådana tecken. Hon verkar empatisk men har kanske svårt att tyda kroppsspråket. Man är inte elak för att man sätter sina gränser tydligt. Man behöver inte heller vara otrevlig. Säg bara "ta inte illa upp men jag menar vekrligne det jag säger, jag uppskattar inte kroppskontakt och jag har inget problem med det, så du får gärna börja tänka på det…." (för jag utgår från att du inte går i terapi för att just öka ditt gillande för just kroppskontakt?)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Aniara4
2013-02-02 17:41
#38

Det låter konstigt. KBT går ut på att man gemensamt kommer överens om vad som är problemet och hur man ska arbeta det. Test, provokationer, överrumplande händelser och manipulation är INTE en del av behandlingen.

Att t.ex. lägga handen på någons axel skulle kunna vara rimligt i en situation där någon behöver lite stöd, men resten låter lite underligt oavsett om hon faktiskt håller på med något fuffens eller om hon bara är obetänksam och "kläm-och-känn-ig" av sig.

Du behöver inte konfrontera henne med frågan om hon stöter på dig. Risken är att hon säger "nej absolut inte" (vad ska hon annars säga?) och att du känner dig dum. Du behöver inte tolka hennes beteende alls. Däremot behöver du säga högt och klart att du inte tycker om när hon tar på dig och att du vill att hon ska sluta. Och du behöver inte ha det minsta dåliga samvete eller ta ansvar för hennes känslor i det hela, det är hon som är den professionella och hon borde ha läst av att du inte tyckte om beröringen, som hon borde ha varit återhållsam med till att börja med. Är hon någorlunda normal kanske hon skäms lite över att du var tvungen att säga rent ut att hon skulle sluta ta på dig, men i så fall kanske hon lär sig något.

Skulle hon säga något i stil med att du behöver komma över din rädsla för närhet, så säg att det handlar om närhet med människor som du har en privat relation med, du har inget behov av att kunna ha kroppskontakt med en professionell behandlare.

Stå på dig, men utgå från dina känslor och strunta i att försöka tolka hennes motiv!

[snöflingor]1
2013-02-02 21:13
#39

Aniara4

Tack för ditt svar :)

Kanske det är som du säger, hon vill verkligen så väl och det vet jag ju såklart att hon vill, hon är VÄLDIGT omtänksam och empatisk . :) …helt klart.  Problemet ligger hos mig som har svårt för närhet…det är verkligen inte hennes problem.  :) klart hon skulle säga ' nej, någon sådan relation har vi inte ' sen skulle stämmningen absolut vara helt crazy och jag skulle säkert sluta lyssna på henne och försöka lära mig av allt hon säger.

[snöflingor]1
2013-02-02 21:15
#40

Gur4m1

Du har helt rätt :) jag måste absolut bli ännu mera tydlig :) helt klart, hade nästan trott nu med att hon läst av mig så bra att det inte skulle bli så igen :P

freudiana
2013-02-04 12:59
#41

NEJ är min reaktion! Jag är själv samtalsterapeut (blir snart legitimerad Psykoterapeut) och kan säga att det är totalt över gränsen att vidröra en patient! Yrkeskoden är väldigt tydlig med att vidröring inte är ok annat än i extrema fall, tex om man har haft en patient i terapi under lång tid och denne är oerhört upprörd så kan det vara tillåtligt att vidröra personen på ett neutralt sätt -förutsatt att man är helt säker på att patienten inte känner sig obekväm med det!! Efteråt så ska man noga stämma av med patienten om det kändes ok att bli vidrörd, om inte så gör man aldrig om det oavsett hur upprörd personen är.

Det finns ju speciella kroppsterapier och tex reiki-healing där man jobbar med neutral beröring, men det är något helt annat än samtalsterapi. Det låter tyvärr som om din samtalsterapeut är oseriös eller oerfaren, i värsta fall så utnyttjar hon sin ställning. Det du beskriver är inte alls acceptabelt! Hon skulle kunna bli av med sin yrkestitel om detta rapporterades till socialstyrelsen. Du borde byta samtalsterapeut, för hennes beteende låter väldigt skumt! Hon har inget skäl alls att vidröra dig, om du har problem med närhet så borde hon vara EXTRA försiktig med beröring. Att föreslå en nattklubb för dig kan ju verka omtänksamt men det är helt fel att göra det i hennes yrkesroll!

Du har helt rätt TS som reagerar på hennes beteende mot dig, för så ska en samtalsterapeut (eller sjuksköterska) aldrig bete sig!

Annons:
[snöflingor]1
2013-02-04 14:21
#42

**freudina

Det känns konstigt med en sådan stark reaktion, men jag är glad att du reagerar.** Av dom jag nämnt det för är  min Mamma …..hon hörde på mig att jag var ledsen…och jag tyckte jag gav henne förtroendet då jag sa vad det handlade om..men istället sa  hon  ..' men snälla **** på jobbet…då kan min arbetskamrat ta på mig på ryggen om jag ex sitter i kassan' ..men det är väl inte samma sak….sedan ser hon på tv'n samtidigt och låter helt ointresserad…hon småskrattar åt det och säger' tänk nu inte på det ***…jag hör ju att du gör det !!! 'Hon tyckte inte alls att det som hänt var något konstigt alls….Så det är min reaktion och mina känslor som var fel…

Dessutom sa jag det till en tjej i mitt stödteam , likadant där att ' jag har kollegor som kramar sina klienter och så, höll hon din hand eller ?!….men det låter ju som om du inte tycker det är så jobbigt' ….så på henne också lät det som om det är något man gör om man är en fysisk person….för hon verkligen gör det för att vara OMTÄNKSAM . Det är det jag får höra, omtänksamhet och hennes sätt att visa närhet. 

Det du säger känns så bra att höra, det bekräftar mina känslor kring det hela jättemycket och det jag upplevt inte är att förminska. Tack !

:) det värmer att få höra din reaktion, det känns så bra att jag ska ta till mig det.

Hur menar du med ' utnyttjar sin ställning?'
**
Skriv gärna igen om du vill :)**

Gur4m1
2013-02-04 15:35
#43

#42 din reaktion är annorlunda än en dle andras- t.ex din mors, men den är inte FEL. Din mamma vet vad som är okej för henne, det kan inte appliceras rakt av på dig. Annars hade du ju inte reagerat, det är ju fel för dig. Jag kan absolut associera i att du känner att det är obekvämt. Din mamma är kanske snäll men empatisk är hon iallafall inte. Så nej, de tär itne din rekation eller känslor som är fel, inte alls. De är fel i din mammas värld men hon är ju inte direkt gud, hon är din mamma och det är tråkigt att hon orsakar dig sådana tvivel och osäkerhet. Men det blir lätt så. JAg är själv uppvuxen i en släkt där jag alltid varit svarta fåret, fel, för jag är inte en hemsk människa men jag vae helt enkelt inte som de- och då känner man sig fel. Det som sker nu är itne ditt fel och du gör ingenting fel. Däremot är du som #41 säger, den som riskerar att bli utnytjad. Du är sårbar och den här sjuksköterskan har gått över gränser.

Utnytja sin ställning är att någon har ett förtroende (professionalism- ett förtroende man får pga sin ställning och man förväntas följa vissa regler/vara neutral/uppfylla vissa förväntingar/besitta en viss kunskap etc). Du litar på henne, går hon över gränsen och du inte vågar säga ifrån (vilket är förståerligt) så utnytjar hon sin ställning för att få ut det hon vill- vad nu det kan vara. t.ex HENNEs behov av intimtet, närhet, beröring. Eller bara att hon är oprofessionell och går över gränser utan att reflektera över det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]1
2013-02-04 16:12
#44

Gur4m1

Min mamma har aldrig varit någon snäll person och det är 'tack vare henne' jag idag är på psyk….(tyvärr)…om man ska se det på det sättet…. min mamma är en kall och hård typ som inte tar åt sig av något typ och är inte känslig. Jag får alltid höra att jag är känslig och TÄNKER FEL och KÄNNER FEL i precis allt. Jag har att göra att lära om och tänka om och tillåtas ha känslor …..det har jag inte fått innan…

Men när inte ens mitt stödteam reagerar på att det är tokigt så känner jag ännu mera hur jag överreagerar och förstorar upp det hela , kramas och röra vid varann kan många göra med sina patienter/klienter säger dom…Och det gör att jag med vänder tänk, t.o.m tycker synd om sjuksköterskan som säkert så gärna vill så väl och visa sin trygghet och så tolkade jag det så tokigt.
Jag tror hon går över gränser utan att tänka på det…det är säkert så, det är en sådan självklarhet, något annat har jag svårt att tro att hon tänker….som du skrev… ( intimetet,närhet och beröring)…jag menar hon ahr ju en egen familj ..

Jag får verkligen tänka på det nu säger istället :)

Gur4m1
2013-02-04 17:03
#45

Vet inte vad ett stödteam är, men antar bara, att de inte har samma relation som en sjuksköterska/kurator/psykolog osv? :) De har olika arbetssätt och utbildning, gissar jag?

Hon gör det säkert, som du säger, omedvetet- det gör det inte okej för det. Det är därför du är den som sätter gränsen- måste inte vara otrevligt, förstår du hur jag menar då? :)

Ju tidigare man sätter gränsen och får dne repsekterad, desto mindre risk är det för missförstånd och att det "Båser ut ur proportion". Dina känslior är inte mindre värda än någon annans, din upplevelse är inte fel,f ör den existerar och då är det viktigt att du sätter ner foten på det området och berättar det. Att det inte är okej osv.

Hon har en egen familj, ja. Jag skulle inte säga att hon sexuellt trackasserar dig ;) Men hon är inte lyhörd på dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]1
2013-02-04 17:19
#46

Gur4m1

Stödteam har helt andra uppgifter och har inte alls samma regler som dom här inom landstinget.

Jag förstår hur du menar, och jag menade inte heller att det var några trakasserier , menade bara att hon har ju sitt egna så det räcker.

Ska göra vad jag kan.

StickyKitten
2013-02-04 18:52
#47

Det här blir ett långt inlägg, men…

Lita på magkänslan. Din magkänsla verkar säga en sak, men din hjärna försöker hitta på logiska anledningar till att magen har fel (för det är lättast om magen har fel, då finns inga problem, ingen situation att lösa och inget förtroende är brutet).

Men magen har nästan alltid rätt och hjärnans förtvivlade försök till att hitta anledningar till att det personen gör ska vara normalt visar bara på det motsatta. Man ska inte behöva analysera ifall någons beteende är "normalt" eller inte, gör man det så har man redan svaret: Det är inte normalt.

Det är min personliga erfarenhet i alla fall och det slår aldrig fel. Människor som tar i en på ett sätt som känns konstigt, kanske hittar på ursäkter att ta på en eller alltid gör det när man är ensamma, så att man får en klump i magen, har ofta dolda motiv och intressen.

Många gånger är sådana personer inte själva medvetna om sitt beteende tror jag, så det behöver absolut inte handla om en elak snuskkärring/gubbe. Samtidigt beter de sig ofta så diffust att man inte har en ärlig chans att säga ifrån, och säger man inte ifrån så fortsätter de, samtidigt som man själv känner sig dum som inte säger ifrån.

Men kom ihåg, det är hon som gått över gränsen, och hon har gjort det på ett sätt som gör att det blir väldigt svårt för dig att säga ifrån. Du har inte gått med på något. Och hur schysst hon än är i övrigt så är det väldigt oschysst att försätta någon i din situation, hon tjänar på att du inte kan säga ifrån hur som helst (det blir ett stort steg) och du förlorar på hennes beteende. Så även om hon gör det omedvetet så är det inte okej.

[snöflingor]1
2013-02-04 19:06
#48

Stickykitten

Det är som du säger magkänslan kommer man långt med …. :) …även om man försöker hitta massa andra förklaringar eller förösker ta till sig av det andra säger som är tvärtemot det man själv känner …som att det är något man gör och det inte var något med det osv…

Du har så rätt i det du säger och du säger det på ett sådant bra sätt ! :) tar till mig av det. Jag tycker det är svårt att säga ifrån,men så tänker jag ' ska vi ut och gå mera ihop ?' ja det ska vi faktiskt….till ett möte framöver...' ska vi göra sällskap' sa hon. Och vi ska spela dataspel ihop också sen .

Så bra det du skrev ' Men kom ihåg, det är hon som gått över gränsen, och hon har gjort det på ett sätt som gör att det blir väldigt svårt för dig att säga ifrån. Du har inte gått med på något. Och hur schysst hon än är i övrigt så är det väldigt oschysst att försätta någon i din situation, hon tjänar på att du inte kan säga ifrån hur som helst (det blir ett stort steg) och du förlorar på hennes beteende. Så även om hon gör det omedvetet så är det inte okej.'

Det är verkligen så, jag är i underläge på det sättet , även att hon är så bra i övrigt..

:)

Annons:
StickyKitten
2013-02-05 13:00
#49

snöflingor

Tack, hoppas det hjälper! Du verkar förstå precis vad jag menar i alla fall. Jag tycker själv det är jättesvårt med situationer där människor man egentligen gillar beter sig på ett sätt som inte är okej.

Det blir som att hjärnan och magkänslan säger emot varandra, och så blir man förvirrad. Hjärnan säger "han/hon är nog bara snäll" och magen känner att "det här är fel" och så får man inte ihop det. Och så säger man inte ifrån de första gångerna och sen när man väl inser att det faktiskt inte är okej så tänker man att det är för sent att säga ifrån, "nu har jag gått med på allt detta, då kan jag inte komma nu och säga ifrån, det blir jättekonstigt och taskigt". Osv.

Men man har som sagt inte gått med på någonting och man är inte taskig! Förstår man det så känner man sig lite starkare tycker jag, istället för att känna sig dum och feg. Sen är det fortfarande jättesvårt att "säga ifrån", men det kanske är lättare att markera avstånd i alla fall. Att du tog bort din hand till exempel var ju jättebra. Att det dröjde lite är inte så konstigt, hjärnan försöker ju förstå vad som händer och vad man känner inför det.

[snöflingor]1
2013-02-05 15:56
#50

**Stickykitten

**Känns så bra att läsa det du skriver, jag förstår verkligen det hela på ett annat sätt nu :)….och det är precis så som du säger. Jag tog bort handen av ren reflex, och så kanske vi hade gått genom hela stan sådär och hur hade inte det sett ut? …. men efteråt sen efter det så var hon ju ändå framme och tog med handen på min rygg,så det där att jag avvisa henne höll ju inte så jättelänge :/ Jag tyckte till och med synd om henne då jag avvisa henne sådär … Tänk om hon ville något , och jag inte tillät det :(.

Tar verkligen till mig av det du skriver. :)

StickyKitten
2013-02-06 15:29
#51

snöflingor

Ja, jag vet precis hur det känns. Och det är ju det som är så lurigt, hur man än vrider och vänder på det så känner man sig som boven i dramat fast att man inte gjort något. Man är ju bara människa liksom, klart man inte vill såra någon man tycker bra om, och så får man dåligt samvete och anklagar sig själv. Och allt detta tjänar hon på även om hon inte tänker på det.

Tyvärr finns det nog inget enkelt sätt att ta sig ur en sådan situation, man får vara stark och försöka markera avstånd och hoppas att de fattar. Jag är själv automatiskt väldigt trevlig och öppen mot i princip alla, men jag har fått lära mig att lägga band på det när jag märker att en person inte kan hantera det utan ser mig på ett sätt som jag inte gått med på.

Då tänker jag på att inte le så mycket, inte "ge" av mig själv, och inte ge respons på när personen pratar om "oss" på ett tillgivet sätt, typ. Sådana grejer. Och det känns alltid ganska jobbigt och taskigt, så man får påminna sig själv om att det inte egentligen är taskigt, och att det är den andres beteende som gör att man måste vara avståndstagande, för är man inte det så fortsätter personen att "ta för sig" av en.

Kommer man ihåg att man faktiskt inte är boven så känns det i alla fall lite lättare :)

[snöflingor]1
2013-02-06 16:16
#52

Stickykitten

Du förstår verkligen, hur jag än vänt på det så har det kännts som MITT fel, hon ville ju något med det hela, VISA något och jag AVVISA det. Nu måste hon tycka illa om mig och sådär…

Men ska verkligen tänka på det du sagt, att det faktiskt är du,jag,oss ' drabbade' som måste markera och att det inte är fel…. :) även att det är svårt,man vill ju inte såra någon precis :)

'Allt detta tjänar hon på fast hon inte märker' ..är det för jag är i beroendeställning till henne och jag försöker ha ett förtroende ?…

Denna kommentar har tagits bort.
StickyKitten
2013-02-06 23:03
#54

snöflingor

Nej, men precis, man vill ju vara snäll och bli omtyckt. Och det är ju en fin egenskap egentligen, men ibland ställer det till problem också, när man inte kan "sluta" vara snäll.

Jag tänker att hon tjänar på att du ta på dig skulden för hela situationen och inte vågar markera/säga ifrån, för så länge det är så, så fortsätter situationen att vara till hennes fördel och din nackdel. Det är ju du som sitter med alla jobbiga känslor. Men sen menar jag inte att hon har liksom planerat det till att bli så, men resultatet blir ju detsamma.

Och att du är i beroendeställning till henne gör det ju till ett ännu större snedsteg från hennes sida. Hennes yrkestitel ska ju utgöra en trygghet för de som kommer till henne och man räknar ju med att det ska hållas på en ganska professionell nivå, i alla fall i början. Klickar man så kanske det blir mer vänskapligt, men det är något som måste få växa fram i så fall och även då kan kroppskontakt kännas för intimt.

[snöflingor]1
2013-02-07 07:10
#55

Stickykitten

Det är som du säger,man vill vara snäll och så mot allt och alla jämt. :) Det blir för mycket av det snälla liksom. :P

Hon har säkert inte menat någonting alls, förmodligen inte tänkt på det överhuvudtaget sen det blev sådär.  :/ denna vecka kunde vi inte ses för hon skulle vara ledig då vi brukar ses, hon skulle ringa istället och jag hade förberett med saker jag ville ta upp och var så noga med det :) Hon ringde faktiskt även om det blev vid 19-tiden på kvällen,men så var hon så stressad och hade så bråttom att det knappt prata 6 min ,men jag får ändå vara glad att hon ringde :) det är ju det som är det viktiga, de andra vi pratat om hon skulle fixat hade hon inte heller hunnit tyvärr. Jag hoppas det blir bättre på fredag då vi ses igen och så.

Får väl se hur den här kontakten utvecklas … :P …ehm….vi ska iaf ses några gånger till.

Annons:
StickyKitten
2013-02-08 18:04
#56

snöflingor

Får hoppas det utvecklas till det bästa :)

[snöflingor]1
2013-02-08 18:37
#57

Stickykitten

jag vet :) , hoppas det också :)

[snöflingor]1
2013-02-15 20:42
#58

Tror hon vill visa närhet och trygghet , för idag när jag skulle gå så var det , hålla om axeln och ta på ryggen lite , säkert av omtanke igen . Jag tror hon har svårt att läsa av mig just med det där , och jag har så svårt att säga till, det känns bara dumt numera.. :/

vallhund
2013-02-16 02:09
#59

Inte acceptabelt beteende av en terapeut, oavsett grundyrke o oavsett privat eller offentliganställd.

Visserligen finns seriösa efterföljare av Reich som t ex Alex Lowen, men där ingår definitivt inget ovälkommet kladdande eller handhållning o då skall det även vara klart från början att det handlar om kroppspsykoterapi.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[snöflingor]1
2013-02-16 06:36
#60

vallhund Tack för ditt svar :) När hon kom in i väntrummet så tog hon min hand och höll lite och sa att det var en arbetsterapeut med idag och att hon glömt att säga det till mig ( för hon vet hur svårt jag har att ta oförberedda saker ) .. Och så det här , men jag förstår ju att det enbart handlar om omtanke från hennes sida , hon är ju så bra i övrigt och vill nog visa närhet och att hon bryr sig på ett fint sätt, hon jobbar nog så , hon är sjuksköterska och vi har samtalskontakt .

Aniara4
2013-02-16 10:01
#61

Om hon vill ditt bästa och vill förmedla trygghet till dig borde hon inte ha några problem med att du talar om att kroppskontakt inte ger dig trygghet utan obehag. Hon borde snarare bli glad över att du guidar henne till hur hon ska hjälpa dig på bästa sätt.

Eftersom hon nu inte verkar förstå själv att hon beter sig olämpligt.

[snöflingor]1
2013-02-16 10:15
#62

Aniara4

ahh, du har säkert rätt :) jag tycker att jag varit så tydlig jag kan bli när jag typ gör motstånd varje gång,men jag vet inte..men det är ju som du säger :)

Annons:
Aniara4
2013-02-16 10:43
#63

#62 Jag förstår att det är svårt, men du kanske kan sätta ord på det utan att göra det till en stor grej, dra dig undan och säg "jag är inte så förtjust i kroppskontakt", lite lätt sådär.

För jag förstår om det tar emot att sätta ner foten och säga "sluta tafsa, du beter dig oprofessionellt!" till någon du står i beroendeställning till, även om det är vad en del av oss skulle vilja att hon fick höra!

[snöflingor]1
2013-02-16 11:10
#64

Aniara4

Känns bra att du förstå :) jag är ju i beroendeställning och det märkliga ÄR att hon kan läsa av mig på så många andra sätt och förstå innan jag ens sagt klart något hur läget är,men inte läsa av mig med det som jag liksom är ännu TYDLIGARE med :P märkligt.
Att säga det på ett lätt sätt skulle ju vara lättare,men jag är verkligen inte sådan som person som säger ifrån till någon , jag går alltid med på det mesta,men det här känns inte så bra alls. 

Det jag tycker känns jobbigt är att hon VET att jag gillar tjejer och det gör bara det hela ännu jobbigare, inte för jag tolkar hennes handlingar SÅ,utan mera att hon kan tro att jag gör det .

Ska ju inte anklaga henne för att vara närgången på något skumt sätt,men det är väl så hon arbetar när hon ska visa.

Så bra sagt  ' För jag förstår om det tar emot att sätta ner foten och säga "sluta tafsa, du beter dig oprofessionellt!" till någon du står i beroendeställning till, även om det är vad en del av oss skulle vilja att hon fick höra! '

vallhund
2013-02-16 14:18
#65

#64

Det är inte proffsigt att bete sig som din samtalskontakt gör, empati visar man inte genom att tafsa.

I ditt ställe skulle jag kräva en annan samtalskontakt, helst manlig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[snöflingor]1
2013-02-16 16:02
#66

vallhund

Låter bra att du reagerar 🙂, men tafs, det är ju mera att gå över gränsen..?!….alltså på ett mera intimt sätt..det gör hon ju inte ?!   > < jag vet ju att det är välmening och det är hennes sätt och upp till mig att säga ifrån, synd att det är så svårt bara. . sen kanske hon iförsig borde se och fråga om det är okej . 🙂
Det svåra är ju att hon är så bra annars…utöver det här. Jag har ju haft så mycket otur innan i vården med hemska personer så detta var ' det bästa på länge' egentligen.

dejtbar
2013-02-16 16:21
#67

För mig känns det inte normalt att kramas med de som söker hjälp av olika slag. Jag jobbar ju själv i vården och inte kramar jag patienterna. Jag tar i hand (för att hälsa), sedan får personen sätta sig ner och berätta vad för typ av problem han/hon har. Men inga kramar eller att man rör vid varandra alls. Nu sysslar jag inte med KBT men jag tycker ändå inte att det låter normalt. Och eftersom du ts inte tycker att det känns bra så är det ju inte bra. Det är ju det viktigaste vad du tycker och känner.

[snöflingor]1
2013-02-16 16:29
#68

dejtbar

Du har säkert rätt, jag tyckte det kändes tokigt från början alltihopa, men efter att ha tagit upp det med en tjej i stödteams psykiatri och med familjen ( som jag trodde skulle förstå) så fick jag bara över mig att jag är känslig,överreagerar och att visa har nära kontakt med sina patienter , hon i stödteamet sa att vissa av hennes kollegor kramar om och kanske håller handen, de jobbar ju på ett annat sätt,mera utåt och inte med djupa samtal och så.
Jag vet inte vad jag ska tro, jag är bara glad över alla er som reagerar då jag inte fick någon som helst förståelse av de jag frågat för jag tycke det inte kändes bra…Mamma skratta åt det, sa att det är för jag ska känna mig trygg typ och att jag skulle sluta tänka på det.

Det är ingen här (förutom) er på nätet som ens vart i närheten emd att tycka det är konstigt.😕

[snöflingor]1
2013-02-16 16:32
#69

Igår sa hon ' gissa vad jag ska göra nästa fredag? då får du heja på mig :D …jag ska åka Vasaloppet, det kommer gå bra om du tänker på mig då' ehm okej.. 🤔

Annons:
vallhund
2013-02-17 01:16
#70

Jag arbetar oxå inom psykiatri o om en kollega uppfört sig som din samtalskontakt hade jag tagit ett allvarligt samtal med personen, hade det inte hjälpt så hade jag tagit det högre upp, ev gjort en avvikelseanmälan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[snöflingor]1
2013-02-17 07:47
#71

vallhund

Nämen oj, du tycker alltså att det känns SÅ illa? 🤫

Du har säkert rätt, jag tyckte det kändes tokigt från början alltihopa, men efter att ha tagit upp det med en tjej i stödteams psykiatri och med familjen ( som jag trodde skulle förstå) så fick jag bara över mig att jag är känslig,överreagerar och att visa har nära kontakt med sina patienter , hon i stödteamet sa att vissa av hennes kollegor kramar om och kanske håller handen, de jobbar ju på ett annat sätt,mera utåt och inte med djupa samtal och så.
Jag vet inte vad jag ska tro, jag är bara glad över alla er som reagerar då jag inte fick någon som helst förståelse av de jag frågat för jag tycke det inte kändes bra…Mamma skratta åt det, sa att det är för jag ska känna mig trygg typ och att jag skulle sluta tänka på det.

Det är ingen här (förutom) er på nätet som ens vart i närheten med att tycka det är konstigt..

Gur4m1
2013-02-17 09:09
#72

Du måste inte anmäla det, just för att undvika att det går så långt att du kanske behöver det- borde du bara ta upp det med henne, det som många sagt nu; T.ex bara säga att du inte gillar den typen av beröring. Det är ju snällt av henne med den där kommentaren samtidigt är det någonting en väldigt nära vän skulle säga och jag tycker att man ska känna sig trygg med sin kurator/psykolog/läkare osv- men det blir lite fel om det blir för intimt och man är "polare". Känns lite som att hon behandlar dig som ett barn med den kommentaren. Nåja.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]1
2013-02-17 09:46
#73

Gur4m1

Jag håller med dig, jag hoppas inte det ska behöva gå så långt :/

Hon menade säkert väl med kommentaren som du säger ( känns dumt att analysera allt hon säger och gör iförsig) men det är ju på en ' kompis-nivå' men jag vill så gärna tro att allt hon säger och gör är av välmening och omtanke…och kanske hon ser mig som ett 'barn' får såna där moderskänslor eller vad det heter…., jag vet inte  😐…det vore ju tokigt i såna fall….jag är ju liksom 30år i januari…men får ofta höra att jag ser ut som 20 år och får alltid visa leg jämt och folk tror jag är mellan 20-25 år…( jag själv har ju inte den bilden av mig utan en annan hemsk bild om hur jag ser ut..så enligt mig ser jag ju ut som 40) annars så tror hon att jag inte förstår bättre eftersom de tjatar om svag allmänintellektuell kapacitet hela tiden så de lägger sig på en 'dum' nivå…eller jag vet inte.

men iaf…..du har säkert rätt att det är lite ' ta hand om' känslor kanske eller något? ehm.🤫

[snöflingor]1
2013-02-17 10:54
#74

När samtalet var slut och jag skulle gå och hade tagit på mig vinterjackan och väskan så hade tydligen bandet på väskan fastnat i min luva utan att jag ens märkte det , men det märkte hon  minsann🤫

'jag ska hjälpa dig fixa till det, det har fastnat i luvan' .…ehm…okej.…inte för det hade gjort mig något,men hon är så snabb och ska 'hjälpa till'

Gur4m1
2013-02-17 10:58
#75

#74 :) Hur känner du då, att hon stöter på dig? Att hon vill vara vänlig (för om du känner att hon är vänlig och du gillar det så är det också okej). Eller känner du att det är obehagligt?

Att hjälpa någon om man ser konstig ut- t.ex toapapper fastnat under skorna eller om man råkar vända tröjan ut och in eller ja, ska gå och väskan hamnat märkligt- det är rätt normalt i mina ögon. Jag skulle lägga märke till sådant och säga till. Hon verkar ju väldigt engagerad i dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]1
2013-02-17 11:04
#76

Gur4m1

Hon är ju bra och man vet ju att hon bryr sig och så,med det du säger med att hon är väldigt engagerad.

Jag tror absolut att allt är vänlighet, men att det kan bli lite mkt då jag inget säger och hon har svårt att läsa av vissa saker.

Annons:
Gur4m1
2013-02-17 11:37
#77

#76 mm :) Så kommer ud våga säga det åt henne, eller känns det bättre att avstå?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[snöflingor]1
2013-02-17 11:56
#78

Gur4m1 Just nu känns det för svårt att säga det , jag är tyvärr inte riktigt där ännu :/

vallhund
2013-02-18 02:17
#79

#73 får man moderskänslor för sin klient/patient så tar man upp det med sin handledare, man lever inte ut dem i förhållande till sin klient/patient.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[snöflingor]1
2013-02-18 07:36
#80

vallhund

Okej…på det viset….🤔 nu vet jag inte vad jag ska tro…eller vad hon tänker, jag tror hon bara GÖR för det är hennes arbetssätt och inte alls funderar kring det alls…jag tror allt handlar om **välmening och empati.

**Hennes kollegor sa innan om henne till mig ( innan jag träffa henne första gången) att ' Det kommer bli bra med henne, hon är så snäll och rar och omtänksam…ni kommer få en bra kontakt ihop'

Sen är det säkert kanske så att hon är likadan mot alla andra också, som mot mig..vilket jag tror…kanske inte alla killar dock …men att hon kanske gör precis samma saker mot hennes andra patienter.

[snöflingor]1
2013-02-21 07:47
#81

Jag var i en annan situationen igår på min dagverksamhet, där trivs jag jättebra och alla där är så bra.

Men eleven där gjorde lite så med på ryggen mot mig då jag stod och fixa lite i köket, jag tyckte inte om det men det kändes inte lika jobbigt som det gjorde då min samtalskontakt gjorde/gör det…kan inte säga att jag gillade det nu heller,men detta kändes mera ' okej' för dom har jag ju inte samma förtroende för som min samtalskontakt…..

ramm5tein_
2013-02-21 16:33
#82

#81 Har du vid det här laget tagit upp det med någon? För oberoende av hur "normalt" det anses, vilket det inte verkar av proffesionella personer här i tråden, så kommer du inte må bra av att gå och analysera/fundera/känna dig obekväm över saker hon gör.

I sådana yrken är förtroendegraden väldig hög givetvis, och du bör kunna ta upp det med någon annan som kanske kan ge dig ett bättre svar, på samma arbetsplats. Annars beter du dig absolut inte konstigt om du tar upp det med hon det gäller direkt. Tycker att det är det bästa du kan göra just nu… Annars förstår inte hon, och du blir inte klok på varför hon gör si och så.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[snöflingor]1
2013-02-21 16:49
#83

rammm5tein

Jag har inte tagit upp det med någon, ibland tänker jag mera på det, ibland mindre och jag försöker att inte tänka på att det är av någon speciell anledning, det går lite upp och ner och så..men tror det kommer bli bättre.

🙂

Annons:
[snöflingor]1
2013-02-22 19:14
#84

Denna vecka skulle hon ringa istället för vi kunde ju inte ses denna vecka för hon skulle ju åka Vasaloppet , men sen så ringde hon aldrig … Hm …. Ibland ringer hon sent på kvällen , men inte denna gång … Antingen har hon glömt det eller inte haft tid till det …..

[snöflingor]1
2013-02-22 21:12
#85

Denna vecka skulle min samtalskontakt ringa eftersom vi inte kunde ses för hon skulle åka Vasaloppet , men denna vecka ringde hon aldrig .. Ibland kan hon ringa sent på kvällen , men denna vecka hann hon väl inte eller glömde det … :/ jag som fixat med saker jag skulle ta upp med henne .. Men men ..

Upp till toppen
Annons: