Annons:
Etikettsvärföräldrar
Läst 3311 ggr
[Tilde]
2/1/13, 9:35 PM

Föräldrar och svärföräldrar

I påsk kommer mina föräldrar (och kanske mina syskon) och besöker mig här i Danmark. Det blir då första gången mina föräldrar träffar min sambos föräldrar! Jag undrar hur det kommer att gå!

Faktiskt så är våra föräldrar väldigt lika. Våra pappor är lugna, lite larviga och lite mer åt det tysta hållet i vanliga fall. Våra mammor är väldigt pratiga, har starka åsikter och är inte rädda för att säga vad de tycker om allt och alla. Jag hoppas verkligen att deras starka personligheter inte krockar! Foten i munnen

Min familj är väl övre medelklass, medan sambons familj är överklass… Hans mamma är ganska snobbig (jättesnäll och gullig dock), så jag hoppas att min familj står ut med det, haha.

Är lite nervös… Det är två månader kvar nästan, men jag blir fortfarande nervös redan! Tänk om de inte gillar varandra?? Förvånad Och jag hoppas verkligen att mamma inte försöker sig på att prata danska! haha

Annons:
ChristineL
2/1/13, 11:14 PM
#1

Dom måste ju inte gilla varandra ;) Men jag förstår absolut att du är nervös, det var jag också, mest för att min mamma är väldigt speciell och rentav trångsynt när det kommer till många saker. Hon vill gärna verka finare än hon är medans sambons föräldrar är mer bohemiska och avslappnade, tar det som det kommer. Så dom är fruktansvärt olika och jag tror inte min mamma gjort ett vidare gott intryck :P

Gur4m1
2/2/13, 8:43 AM
#2

De bor i olika länder, det där blir nog bra hur det än går ska du se ^_^

Om de avskyr varandra behöver de ändå bara ses vid ytterst enstaka tillfällen- högtider, dop, bröllop osv.

Det bästa är nog att inte försöka kontrollera förloppet allt för mycket, släppa det hela, låta dme vara VUXNA människor och ja….stå för sitt agerande själva. Du ska inte behöva skämmas å deras vägnar så att säga. Du är familj med din sambo, du har redan en relation till hans svärföräldrar, de känner dig och du fungerar bra med dem (tycker jag att det låter som). Så släpp loss lite och känn inte oro för vad dina föräldrar/svärföräldrar tycker om varandra (är ju jättekul om de tycker om varandra, eller iallafall kna bete sig runt varandra- men det är upp till dme och inte ditt bekymmer egentligen!).

Vore väl jättegulligt om din mor försöker prata danska? Även om det skulle låta fö*j*vligt så borde det vara smickrande för din man och hans familj att hon försöker? :D hehe…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Tilde]
2/2/13, 8:44 AM
#3

#1 Nej det är väl sant, men jag VILL att de ska gilla varandra, för Mads och jag planerar ju en framtid tillsammans. Glad Ursäkta, men det lät lite som i TV-serien Dharma & Greg med föräldrarna, hihi :)

Jag är nog mest orolig för vad sambons mamma ska tycka. Hon trodde t.ex. att jag, efter 1,5 år här, inte gillade henne och hennes man bara för jag ofta blir sjuk och kanske inte därför kan komma över på middag. Blev chockad när jag hörde det! Jag har ju dåligt immunförsvar och jag tyckte jag hade visat tydligt att jag gillar dem! Så ja… jag hoppas innerligt att det går bra! Tungan ute

Gur4m1
2/2/13, 8:50 AM
#4

Aldrig ens reflekterat över att mina svärisar måste gilla min familj…. för att jag och min pojukvän ska ha en framtid ihop. De kommer nog bara träffas under barnkalas (men vi har inga barn ännu) och eventuellt bröllop. De bor alla i varsin ände av landet. De tär ju skönt om ens svärisar inte snackar skit och AVSKYR ens föräldrar men… jao ^_^

Tänker, då dina fmailjer också är i två olika länder, dessutom begränsade av två olika språk och kulturer. Känns inte som att man kan börja ogilla folk så jätteenormt, i den lilla öppning där de alla faktiskt träffas. Hoppas ni får en trevlig påsk tillsammans!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Tilde]
2/2/13, 8:55 AM
#5

#4 Haha det har du rätt i. De kommer väl inte att ses så ofta… Men ja, vill inte att de ska snacka skit om varandra eller liknande. Då tar jag ju såklart min familj sida, hur mycket jag än gillar svärföräldrarna. :P

Men hur illa kan det egentligen gå på en middag? Får nog tänka lite så. :) Tack detsamma (tror att det är en bit dit)!

Gur4m1
2/2/13, 8:59 AM
#6

Tror du chillar ^_^ Börjar det diskuteras vilt får ud som värdinna (antar att du är värdinna?) att avbryta det på ett snyggt sätt :>

Men ärligt tror jag att dina fmailjer kommer att komma bra överrens så här, första gången. Allt är nytt, obekant, spännande, de är glada att se dig osv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[Tilde]
2/2/13, 9:38 AM
#7

#6 Nää, Mads föräldrar vill bjuda mina på middag, så jag blir gäst jag med. Jo det hoppas jag! Mina föräldrar är trevliga (om man inte diskuterar något som mamma brinner för, haha) och sambons föräldrar är också trevliga.. Så det borde gå bra. :)

Aniara4
2/2/13, 12:54 PM
#8

Det borde inte vara något problem, om de är vuxna och civiliserade människor uppför de sig naturligtvis oavsett vad de tycker om varann. Och om de inte är vuxna och civiliserade människor får var och en skämmas för sig själv tycker jag!

[Tilde]
2/2/13, 1:01 PM
#9

#8 Hehe självklart är de det! :) Men jag vill att de ska GILLA varandra! Det handlar ju om mannen jag vill tillbringa resten av mitt liv med. Glad

Gur4m1
2/2/13, 4:51 PM
#10

Inget att göra åt, inget du kan påverka menar jag :) Men jag tror föräldrar alltid försöker göra det som är bäst för barnen och du bor ju hos honom i Danmark så dina föräldrar och hans föäräldrar gör nog vad de kan.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2/2/13, 5:55 PM
#11

Det går säkert bra. Dom är ju vuxna så de borde kunna bete sug vuxet och hövligt även om dom inte skulle tycka om varandra :)

[Tilde]
2/2/13, 7:09 PM
#12

Det får man ju hoppas ^^ haha

Aniara4
2/3/13, 8:53 AM
#13

Jag har dubbla uppsättningar svärföräldrar (eftersom de är skilda och omgifta båda två), och det ena paret och mina föräldrar har verkligen hittat varann och trivs jättebra ihop, de har varit och hälsat på varann utan oss, och har ganska mycket gemensamt. Det andra paret har en mer artig och hövlig relation, de är trevliga var för sig men har egenskaper som kanske inte går så bra ihop. I början var nog min mamma lite orolig att det andra paret skulle känna sig utanför och bortvalt när de började umgås med det första paret, men de har nog helt enkelt ömsesidigt valt bort att umgås annat än när vi har familjesammankomster. De kan skicka någon vänlig kommentar till varann på Facebook bara.

Det måste vara väldigt jobbigt att ha det som vissa, att personer i deras omgivning inte klarar av normalt socialt hyfs även när de inte gillar någon. Så mycket kostar det inte att le och säga artighetsfraser i någon minut och sedan uppehålla sig i en annan del av rummet!

Annons:
[Tilde]
2/3/13, 9:23 AM
#14

#13 Ja det är ju inte så att våra föräldrar inte blev uppfostrade korrekt som små :P De är ju trevliga eller i alla fall låtsas vara det. MEN jag vill ju att de ska gilla varandra naturligt! Så jag hoppas att de kommer bra överrens :)

Aniara4
2/3/13, 9:56 AM
#15

#14 Ja, det är ju roligare om de genuint gillar varann och inte bara är artiga, men det är ju inget man kan styra över. Jag tycker det är kul att det funkar så bra med ena föräldraparet i alla fall.

Å andra sidan är det ju inget som säger att de måste bli kompisar egentligen. Att våra föräldrar har åkt och hälsat på varann frivilligt tror jag hör till undantagen.

Huvudsaken är ju att det inte blir dålig stämning eller att de t.ex. börjar med någon fånig tävling när barnbarnen kommer och försöker bräcka varann…

[Tilde]
2/3/13, 10:26 AM
#16

#15 Jo dålig stämning får det ju inte bli! Men det vore kul om de gillar varandra så man kan ha någon "family get-together" ibland :D Nåja, jag får se hur det går. En enda middag borde i alla fall inte få dem att ogilla varandra. Tungan ute

Upp till toppen
Annons: