Annons:
Etikettförhållande
Läst 8356 ggr
emmadrejare
2013-02-04 17:29

Han säger elaka saker

Jag har problem i mitt förhållande med min pojkvän. Han säger så elaka saker när vi bråkar.

Nu är det så att vi bråkar ganska sällan så det är därför jag står ut med det. Hade det hänt varje månad så hade jag inte stått ut tror jag. Vi bråkar 2-3 gåger per år. Och det är hemskt.

Men för varje gång vi bråkat sådär så mår jag sämre när han säger dessa saker. Även om han iofs alltid bett om ursäkt sedan. Men han ber aldrig om ursäkt direkt utan 1-2 dagar senare är han ångerfull och vill ha förlåtelse.

Och jag har alltid förlåtit varje gång pga att han är helgullig alltid annars och att 90% av tiden är bra (eller mer kanske det blir?)

Jag har aldrig haft såhär långt förhållande förut så jag har dålig koll på om sånt här är sådant man får stå ut med i ett längre förhållande?

2-3 gånger på ett helt år kanske låter lite men jag mår dåligt dagar efter varje sådant där bråk med honom. Han säger varje gång han är ångerfull att han inte ska säga elaka saker mer men nästa gång han blir förbannad säger han det ändå!

Vad tycker ni? Blir det så för er?

Annons:
Destany
2013-02-04 17:31
#1

Ja när man bråkar e det ju lätt att man säger onödigt elaka saker som sårar otroligt. Du får försöka prata med honom lugnt att det sårar dig

Gur4m1
2013-02-04 17:37
#2

Ta upp det med honom. Jag vet att det är lätt att man tar upp gammal skit eller saker man stört sig på under en tid, när man bråkat om annat. Lite som en pysventil- om ni dessutom bråkar så sällan. KAnske ni ebhöver bråka mer ofta, om de saker det faktiskt gäller- och att ni går vidare på riktigt, dvs inte tar upp gammalt (t.ex avundsjuka, eller sådant du berättat i förtroende?)

Bråk ÄR ju obehagligt, iallafall då det blir "storbråk". Personpåhopp är ju aldrig trevligt och jag vet inte vad han säger? Säger han elaka saker som egentligen inte alls rör dig "du är så jävla taskig, du är så elak!"  eller är det mer "du är ett jävla luder, den där gången du pussade pelle, du vill knulla andra, dö hora, dö!" ??

För det senare ska man absolut inte behöva godta :P någonsin -_-

Men hela grejen med bråk är ju 1. man är inte överrens om en sak, 2. man försöker lösa det men är obenägna att komma fram till en gemensam sak/man är oense och då släpps andra krafter loss.

3. Alternativet är att bårket inte ens handlar om att egentligen lösa något, utan man bråkar om en skitsak just för att man måste ventilera vissa åsikter/känslor som man inte berarbetat i relationen. Så upplever jag oftast mina egna "utbrott" nät jag bråkar- för jag och min pojkvän skulle _aldrig_ bråka om han fick bestämma och det är inte något jag fungerar bra med. Man är oense ibland, man måste lösa det, men ibland måste man kanske bråka för bråkandet skull. En chans att spy ur sig saker och sedan gå vidare. Bra att minnas är att det mesta man säger under bråket inte är menat, det låter värre än det är- men en del saker är även sanna och man bör ta till sig, och det vet man oftast bäst själv.

"du är så egoistisk"- kan du ju ta till dig om du innerst inne vet det, kan du skita i om du vet att du gett 100%. Hänger du med?

Men ja, i längre relationer får man nog räkna med 1-2 bråk om året iallafall. Det är positivt att din kille ber om ursäkt efteråt, även om det först är någon dag senare- jag vet många som ALDRIG ber om ursäkt -_-

Du mår piss efter bråket, efterosm han ber om usräkt så vågar jag påstå att även han mått piss av det. Men kommer det någon gång ut något positivt av era bråk, upplever du? En lättnad, eller att han blir på bättre humör efteråt osv? Jag brukar köra med en regel att man aldrig går och lägger sig som ovänner och det har fungerat för mig i de senaste relationerna jag haft. Finns inget värre än att somna som ovänner. Man kan vara oense, men det är ju inte samma sak. Men en dle ebhöver mer tid efter ett bråk, ta idstans för att se sin egen del i det hela- som din pojkvän verkar ebhöva. Så jag skulle mer lära mig att de tär såhär min pojkvän beter sig, om jag vore du- då vet du var du har att förvänta dig, hur han är och den dagne han slutar be om ursäkt eller vilja lösa problemen efteråt- då skulle jag oroa mig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2013-02-04 18:02
#3

Stoppa bråket innan det går så långt som till elakheter!  Om ni ser ett mönster så prata om det nu när ni inte är osams och bestämma er för hur ni ska hantera det nästa gång ett bråk är på gång att utvecklas.  Så att ni har en gemensam plan ni kan hjälpas åt att hålla.

T.ex. att avbryta, säga hoppsan, nu är vi eller nån av oss för arg för att vettigt samtal, vå går var till sitt en stund och så tar vi denhär diskussionen konstruktivt och i lugn och ro då och då istället.

emmadrejare
2013-02-04 19:04
#4

Tack. Tyvärr är det ju inte saken vi bråkar om som hans otrevligheter ens handlar om.  Tex sist vi bråkade om hans mamma som kan vara lite jobbig. (hon har nyckel till våran lägenhet och ibland kan hon gå in och göra saker medan vi inte är hemma. Och detta är inte jag okej med. Tex att hon gått igenom tvättkorgen och tvättat strukit och att mina trosor hänger på tork snyggt och prydligt) Jag vill att han ska säga åt henne att låta bli åtminstone min tvätt men det vägrar han.. så vi börjar diskutera hetsigt och han blir argare och argare och börjar skrika tillslut. Sen när jag skulle åka till jobbet skrek han "hoppas du kör ihjäl dig, jag skulle inte sakna dig ett jävla dugg" och smäller igen dörren efter mig.

Då kan jag vara ledsen flera dagar efteråt fast han säger förlåt och ångrar sig nästa dag

ChristineL
2013-02-04 19:07
#5

Man ska inte behöva höra sånna saker bara för att man bråkar, visst säger man dumma saker, men att du skulle köra ihjäl dig, är inte det lite väl att ta i? Jag skulle bli rädd av att få höra något sådant.

Honestyisdead
2013-02-04 19:21
#6

Sådant ska du inte behöva höra! Det finns gränser man inte får gå över. Om någon säger så hemska saker var gång man bråkar så glömmer man det aldrig. Man kanske förlåter för att man älskar sin partner, men någonstans innerst inne ligger det lvar och skaver. Du måste sätta ned foten. En partner ska respektera en, inte få en att känna sig avskydd.

Annons:
Gur4m1
2013-02-04 19:23
#7

#4 det där angående nyckel tycker jag inte är okej. Min mor har nyckel till min lägenhet - för bruk om JAG tappar min nyckel eller om jag BETT om att hon ska hämta/få tag i en sak i mitt hem. Det där låter inte bra alls. Att det sen handlar om att hon tar hans om er tvätt….be din pojkvän att växa upp :P

Låter hemskt att han önskar livet ur dig, så det förstår jag att det är obehagligt att försöka ta sig igenom :( Han låter ganska barnslig och det förstärks av att hans mor curlar honom på det där viset. Be henne ge tillbaka nyckeln- alternativt att du flyttar till eget? Eller försöka resonera med honom, precis som #3 beskriver det. Inte låta det gå över till skikande, tyvärr är det ju oftast så "barn" bråkar,d e skriker och gapar tills de får sin vilja igenom/diskussionen inte längre går att hålla :/

Fråga mamman diekt, rakt ut- att du faktiskt bor där med din son och gärna ser att hon hälsar på men att hon inte går in i ert hem när ni inte är hemma? Eller iallafall att hon gärna låter bli dina kläder? Hon kanske respekterar dig så pass och kan visa den hänsynen och ta det smatalet utan att det blir skrik.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

emmadrejare
2013-02-04 19:25
#8

Ja och en annan sak han gärna häver ur sig när han är arg är kommentarer om sitt ex "om jag ändå stannat hos xx, hon var ju så underbar och förstående, kan inte se nån fördel med dig alls"

men som sagt, vi bråkar inte ofta och dessa kommentarer är därav sällsynta och jag kanske inte har världens starkaste psyke. Jag har lätt att ta åt mig och verkligen må skit

ChristineL
2013-02-04 19:28
#9

Det spelar ingen roll att ni inte bråkar ofta! Det är inte okej nånstans att han säger så. Sätt ner foten och visa att du är starkare än så.

VildaVittra
2013-02-04 19:31
#10

Pratar ni med varandra om saker ni irrirterar er på eller upplever som jobbiga innan det ens är i närheten av att bli bråk?

För jag undrar om de inte är där skon klämmer, ni kanske skulle avsätta en kväll varje vecka då ni schemalagt att ni ska diskutera erat förhållande. och med regler som att man inte får avbryta den som talar. Då hinner ni inte bygga upp ett berg av känslor som måste ut.

Jag förstår dig att du inte vill ha svärmor springande där, jag skulle bli vansinnig. Finns det inte någon film om en svärmor som gör sådana övertramp? Visa den för honom en kväll utan att berätta varför? ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gur4m1
2013-02-04 19:35
#11

Du TS, sånt där skulle även jag ta åt mig av och jag har rätt lätt att borsta av mig efter ett bråk. Fy tusan. Att önska livet ur dig och sen jämföra dig med sitt ex, när problemet helt uppenbart dessutom är hos honom- men det är kanske problemet. Han försöker belasta dig istället för att förstå att problemet är enkelt att lösa men är pga honom.

#10 ger ett bra tips :P

Lär finnas många filmer om just det temat.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JessicaOlin
2013-02-17 14:30
#12

Jag brukar bli kallad för allt möjligt

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Upp till toppen
Annons: