Annons:
Etikettförhållande
Läst 4661 ggr
Personen
2/4/13, 11:14 PM

min man är opålitlig

Min man är en bra person i grunden. Han jobbar hårt, försöker se till att jag och vårat barn har de bra och att vi umgås ibland. Han kan ibland städa hela hemmet och komma med blommor. men sen finns det en annan sida av honom.. en sida som ljuger om småsaker, klagar och kan bete sig taskigt om han har en dålig dag, vara borta större delar av veckan och sen får man veta typ 3 veckor senare att han skjutsat sina kompisar på fest exempelvis, han sitter vid sin telefon hela tiden och då menar jag på ett sjukligt sätt. Han sitter på telefonen när han kör bil, sitter på toa, matar Våran dotter, när vi sitter och pratar och när vi ser film etc. Vet att alla killar har sina fel och likaså vi Kvinnor men han känns bara så opålitlig när han ljuger och är självisk ibland och varför är han så, någon som vet?

Annons:
Maria
2/5/13, 6:29 AM
#1

Prata med honom, fråga varför och tala om hur du känner.

För mig låter det som ett problem som med tiden kan bli väldigt stort så gör något åt det snart.

Att han är borta större delen av veckan utan att du vet var låter ju väldigt märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
2/5/13, 7:29 AM
#2

Om min kille alltid satt på mobilen. dvs i samtal som chat eller samtal, ja- så skulle jag nog också börja funder lite. + den där biten att försvinna ibland osv. Han ebhöver kanske väldigt mycket egentid men ja. När min kille betett sig så har han varit otrogen, så därför tänker jag genast på det och skulle misstänka min nuvarande för det om han betedde sig så. Jättelöjligt, men det är livsläxan jag lärt mig.

Prata med honom och se om det blir bättre. (men dra inte fram mina teorier om otrohet för det förbättrar nog inget skulle jag misstänka).

Otrohet är inget man anklagar någon för utan bevis och att man är redo för konsekvenserna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Personen
2/5/13, 9:28 AM
#3

Ja han är oftast ute i garaget som är just utanför huset så tror inte det är otrohet, men nog är det konstigt att han alltid är så hemlighetsfull hela tiden. har försökt prata med honom men då blir han bara arg. Men det som stör mig mest är smålögnerna för då kan jag inte lita på honom

Gur4m1
2/5/13, 11:17 AM
#4

Smålögner är jud e värsta för om man ljuge rosm småsaker betyder de tju egentligen att han int eheller litar på dig- eller hur du hanterar saker :(/ Då undrar man ju vad mer finns där som man ljuger om? :( Vad tråkigt, lider med dig, har själv jättesvårt att hantera sånt där beteende :(

"prata" är ju det bästa rådet men vad gör man då personen inte vill prata? :<

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
2/5/13, 12:57 PM
#5

Om han vägrar prata med dig skulle jag börja fundera på hur mycket den här relationen är värd egentligen. Jag kan inte fatta varför man stannar i relationer där partnern ljuger, inte vill komunicera, inte är med på att arbeta på och utveckla relationen osv. Man kan inte vara ensam att försöka få saker att fungera och vill den andre inte arbeta med en, ja då skulle jag ge ett ultimatum, prata med mig, visa att du vill vara här elelr gå.

Personen
2/5/13, 1:57 PM
#6

Håller med er självklart. Och jag blir nästan aldrig arg när han berättar saker han gjort. Eller om sanningen ska fram så här han aldrig erkänt något utan jag har fått veta på annat sätt eller av andra. Här stark astma och när vi ville ha barn sa jag att ett vilkor var att vi skulle sluta röka båda två innan vi ens försöker. Så vi slutade och nu har vi varit rökfri i snart 2 år, min astma är bättre på köpet. Men här kommit på honom röka nästan varje gång han är på fest eller överhuvudtaget träffar folk som har festat samma kväll.han säger att han feströker och de tror jag på men varför måste jag känna röklukt och tändare innan han erkänner?! Sådana saker ljuger han om. Samtidigt vill jag inte lämna honom för han är också en väldigt bra kille på många sett, han kan verkligen visa sin bra sida ibland :-

Annons:
[Loca Diaz]
2/5/13, 11:11 PM
#7

Min kille kan också dra små "obetydliga" lögner. Det har visat sig på senare tid. Ex. jag ringer "vad gör du?" "jag skruvar på en bil, är snart klar i verkstaden" men senare (oftast dagen därpå) får jag veta att han egentligen åkte skoter med kompisarna. Förstår inte varför han gör sådant? Rädd för att jag ska bli irriterad kanske? För att jag får vänta på honom många gånger.

Eller kvällar då vi ska träffas efter mitt jobb (jag jobbar sena kvällar) och jag väntar, jag ringer för att han är seg och han säger att han är på väg. Men anledningen till att han dröjt är att han skjutsat folk från krogen.

Andra saker han inte berättar om är ex. om han åker av vägen med bilen (inte allvarligt) eller att jag återigen väntar på han, frågar vad han håller på med och egentligen har bilen eller skotern gått sönder (medan han har ex. åkt med vänner) så att han fått åka in och laga den en snabbis -.- Det fattar jag inte vrf han inte "vågar" berätta om för jag bryr mig inte om det så mkt… märkligt.

abbis
2/6/13, 10:45 AM
#8

Har man själv ett otroligt kontrollbehov eller surar för allt som partnern gör som är egna intressen som träning osv så kanske man kör sina smålögner för att inte helvetet ska bryta ut..

Vet inte alls hur det är hos er om du bråkar om saker så han gör detta för husfridens skull..Glad

Sen vet jag av erfarenhet att många säger "jag bråkar aldrig" men det är bråk jämt ..om just småsaker.

Man måste ge barandra lite space i ett förhållande så att man kan dra iväg på oplanerade saker utan att be om lov..Att man inte berättar allt beror mycket på "vad som kan hända" hemma.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

drika
2/6/13, 7:37 PM
#9

haha smålögner för #7 kanske blir dragna för att du har ett hett temprement och han vill slippa bråk eller nåt? (bara en spekulation).

Till TS jag skulle prata med han om det och fråga om han skulle tycka det var trevligt att du satt med telefonen i nyllet när han prata med dig eller när ni tillbringar ensamtid, blir han arg fråga varför:)

Hälsningar

Fredrika

[Loca Diaz]
2/6/13, 8:44 PM
#10

#9 nej jag har inte alls ett särskilt hett temperament. Kan förstå det annars! Om jag jämför med mina vänner hur dom är mot deras killar så är jag väldigt lugn och blir inte förbannad i onödan. :S visst kan jag bli irriterad eller ifrågasätta saker (mest om han sagt att han ska komma så dröjer han för det händer så himla ofta - han är aldrig i tid) men jag bryr mig inte om han tar en skotertur med vännerna. Jag struntar i om hans bil eller skoter får sönder, visst jag kan väl ge en taskig kommentar som "ovanligt" *suck* haha ;) för det händer ofta. :) men det blir absolut inget bråk om det.

Roamer
2/7/13, 7:08 AM
#11

Den som ljuger om små betydelselösa saker, ljuger om betydelsefulla saker. En livsläxa jag lärt mig. 

Det du bör göra i min åsikt är att göra klart när hans tid för sig själv är och boka in den tiden. Vad han gör då, förutom att vara otrogen, är helt upp till honom. Kan du få honom och förstå det så kommer det inte behöva undanhålla eller ljugas om något, och samtidigt kan han vara mer fokuserad där emellan. Det är tyvärr underskattat att ta, eller ge, den tiden för någon att bara rå om sig själv och göra vad man själv vill, för väldigt mycket ska hela tiden bero på att man ska göra saker tillsamman jämt och hela tiden, men då blir man kvävd och kanske är obekvämt och erkänna. Jag är en person som behöver mycket egentid själv och då måste få känna att jag kan göra precis vad jag vill, oavsett hur "onödigt" den jag delar livet med tycker att det är.

Timmorn
2/7/13, 10:42 AM
#12

Jag har upplevt att när det är svårt att förstå sig på min pojkvän och vi bara har bråkat i en period. Så sätter jag mig ned och skriver ett brev. Ofta ifall jag är arg så kommer all ilska ut, + att jag sedan ser klarare och lugnare på saken.  Jag förklarar vad det är som gör mig arg/irriterad, varför och hur jag känner kring det. Ofta när jag skriver tror jag mig förstå hans sida av saken lite mer och skriver hur jag tror att han ser på saken. 
Sedan låter jag honom läsa det och jag har upplevt många gånger att de bara klarnar för honom, han har inte alls förstått min sida och jag har inte förstått hans tankesätt. Jag upplever att det klarnar på ett helt annat sätt när man skriver ut det och partnern får läsa det. Och att det inte blir lika konfrontativt och bråkigt utan att den andre faktiskt tänker till. 

Han kanske tidigare har varit i en relation där han inte har fått någon egentid, och känner att han behöver ljuga om det? Att han är otrogen är ju worst case scenario liksom. Eller så är han smått uttråkad, eller har han ingen aning, alltså finns ju miljoners anledningar. Bara att fråga faktiskt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Gur4m1
2/7/13, 10:45 AM
#13

#12 bra tips, själv försökt det med tdiogare pojkvänner och de har bara tyckt att jag är en dramaqueen :< Men antar att det förmodligen fungerar bättre på en vuxen man som inte verkar kunna ta det face 2 face.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Timmorn
2/7/13, 11:04 AM
#14

Hehe jag är 21 fyller 22, vi har varit tillsammans med i snart 7 år så jag började med det när vi var  kanske 17. Men ja klarar man inte av det face to face så är det oftast enklare. 
För oss så surade vi ur oss så mycket och är så jävla uppe i varv när vi bråkar att det är fruktansvärt svårt att lugna ned sig så att man klarar av att se den andra sidan av saken, eller att ens se att man känner annat än ilska haha. Enkelt att bråka men svårt att hitta en lösning när man är så uppe i varv. För oftast när man är så arg så är det ju underliggande grejer, och som när jag har hjälpt en kompis som har liknande problem. Hon är så känslostyrd att när hon är arg så är hon fly förbannad etc. och då ser hon inte längre de underliggande problemen till varför hon är arg, tex att hon är sårad över att han har gjort en viss grej utan hon skriker bara att du är dum i huvudet. Njae inte så kanske men för att överdriva, så är det så :P Och då är det så jäkla mycket enklare att skriva ned alla tankar, alla är lugna och då så har man helt plötsligt en förståelse och en lösning! ;P

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Personen
2/7/13, 2:30 PM
#15

Allltså grejen är att vi har tre dagar var i veckan som är mina dagar och hans dagar varav varsin helgdag ifall den ena vill ut och festa också en dag i veckan är familjedag då är det våran dotter som står i centrum hela dagen. Så jag tycker han har mycket egentid och jag har dessutom låtit honom välja vilka tre dagar han vill ha så tar jag det som blir över. Och på hans tre dagar så får han göra precis vad han vill, förutom otrohet och slösa upp våra matpengar exempelvis men annars är de fritt fram. Ändå ljuger han. Senast igår så var se ''min'' dag så jag åkte och träffade mamma och han hade hand om Vårab dotter själv. Då skrev jag en lapp där det stod vilket mellanmål hon skulle äta och vilken tid hon skulle läggas. Och det skrev jag för att det är alltid jag som sköter hennes rutiner så jag skrev det för att underlätta för honom. Då tittar han på papperet och kastar det åt sidan inför mig. Jag ber honom snällt att läsa det medans jag byter om på vårat barn. Men han säger jag läser sen. På papperet stod de att hon skulle vara i sängen kl 21 för att inte förstöra sina rutiner. kl21.45 ringer jag och säger att jag är påväg hem då säger han att han att han är hos en kompis med henne och att hon är vaken. Jag frågade om han läste papperet. Jo säger han. Vad skrev jag då? Frågade jag, vilken tid skulle hon sova? Kl22 säger han då som man hör att han hittar på för att inte erkänna att han inte läste det. Varför ens ljuga om en sån skitgrej? Och varför kan han inte bara läsa de jävla papperet?! Jag städar, diskar, tvättar, tar hand om barn och ger honom all egentid han behöver och han kan int göra det lilla för att jag vill :(

Timmorn
2/7/13, 2:54 PM
#16

Då låter han helt fruktansvärt löjligt och i förnekelse. Som att han skiter i vad du tycker och säger. Nu känner inte jag dig, men det låter som att du får ta på dig väldigt mycket. Han får ju ha mycket egentid, speciellt när ni har barn! Vad gör han i hushållet? Många Kvinnor tar på sig alldeles för mycket, är så vana vid att ta på oss och försöka vara perfekta, jobbar själv med det mycket att bara slappna av och strunta i det eller tvinga min sambo att göra lika mycket. 

Jag skulle fortfarande säga testa att skriv. Skriv hur du känner att han tycker han är löjlig när han struntar i vad du säger det bara för att du har sagt det. Och att du blir fruktansvärd sårad och frustrerad när han ljuger och du dessutom vet om det och att det är så onödigt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Maria
2/7/13, 4:06 PM
#17

#15 Det verkar som ni har delat upp egentiden så att ni har lika mycket. Kanske känner han sig pressad när du skriver lappar om hur han ska göra när han är med sin egen dotter? Jag vet inte…men jag hade nog känt det så om det varit tvärtom.

Eftersom ni delat egentiden så bra så borde ni kunna dela upp hushållssysslorna också tycker man.

Det enda är väl att försöka prata om det. Prata ut ordentligt om hur ni delar upp tid och sysslor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

abbis
2/7/13, 6:47 PM
#18

#15 I mina öron låter det otroligt omoget av honom..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Gur4m1
2/8/13, 7:33 AM
#19

"Och varför kan han inte bara läsa de jävla papperet?! Jag städar, diskar, tvättar, tar hand om barn och ger honom all egentid han behöver och han kan int göra det lilla för att jag vill :("

JAg lider med dig samtidigt känner jag---SLÄPP KONTROLLEN LITE!!! jag känner nästan att du provocerar honom lite, han gör revolt som en unge. Varför? För du är inte bara mamma åt EN utan TVÅ personer- Din dotter och till din man. Jag vet att störda rutiner är katastrof för vissa barn, de blir girniga, allt blir bökigt- men du skulle skippat lappen, du skulle kunna lita på att han vet/gör det han tycker är bäst för SIN dotter. Väljer han att ignorera dina råd så låt honom, men då får ha ju också fixa när dottern blir gnällig, bråkig osv.

Du ställer upp och gör så mycket (som du nog tar på dig själv- som han tydligen skiter i/inte uppskattar) så testa att släppa lite på det. Visst, han får "välja dagar" att vara ledig på, men det låter inte så fritt att man behöver välja dagar i förväg. tillexempelt. Sen är din man en skit som far iväg till polare med sin dotter på "hennes dag", känns som han kunde gjort något med henne istället för att släpa bort henne efter sovtid för att göra vad? Vuxna är inte alltid så roliga vis köksbordet/framför tv:n.

Tolka mig itne fel, jag tycker att din mans beteende är vidrigt, men det känns som sagt som en motreaktion mot ditt kontrollbehov (för du har ett, neka det inte ;) och kontroll är fint, är skitbra att vara organiserad och få ihop saker men problemet blir att människor oftast inte orkar följa andras scheman. Nu blir du dessutom extra bitter/ledsen och sårad och anser dig kunna förvänta dig saker för att du själv tar på dig så mycket av allting- för att du gör det hellre själv än att lita på att din man ska göra det (eller förmodliogne fucka upp det). Släpp kontrollen, kritisera honom inte då han gör fel- lär honom rätt bara så märker han förr eller senare att det finns olika sätt men ett fungerar bäst.

:(

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Personen
2/8/13, 6:30 PM
#20

#19 jag håller med. De du säger är helt sant. Jag har ett starkt kontrollbeho. När det kommer till hemmet och barn. Och jag borde låta honom köra sitt race. Men åh andra sidan så törs jag nästan inte för han gör så fel, och då menar jag på riktigt. Typ han kan sitta vid telefonen och kolla Facebook, blocket osv medans hon sitter i hans knä i en timma. Bara för att hon är tyst tror han att hon inte behöy stimulans och då sköter han i henne. Sen blir hon tillslut ledsen och då söver han henne fast hon inte alltid är trött. Han tror alltid hon är trött när hon är ledsen för att han aldrig provat annat än att söva henne. och jag har sagt till honom men han lyssnar inte. Och provat strunta i de för att se om han märker de själv men de gör han inte heller :(

Annons:
abbis
2/8/13, 6:54 PM
#21

#20 Det finns föräldrakurser som ni skulle kunna gå för hans skull..Men säg inte det för då reagerar han nog negativt..Tror att barnavårdscentralen kan tipsa..Att sköta barn är inget man är född med ibland behöver man lite utbildning om man inte haft det i grundskolan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: