Annons:
Etikettallmänt
Läst 3049 ggr
Honestyisdead
2/6/13, 5:44 PM

Finns det en eller flera stora kärlekar?

En del tror att det bara finns en stor och äkta kärlek i ens liv, och att man har tur om man träffar den. Andra tror att det finns flera sådana genom livet.

Vad tror du?

Annons:
pyromanen
2/6/13, 5:46 PM
#1

Det finns möjlighet till flera stora kärlekar, det är jag övertygad om. Sen om det blir så beror naturligtvis på en massa saker. Bland annat om man är öppen för en till.

Honestyisdead
2/6/13, 5:49 PM
#2

Jag tror att det finns en som är allra störst, sedan de som är stora men lite mindre än den största.

pyromanen
2/6/13, 6:02 PM
#3

Jag tror den man är i känns störst. Tills man eventuellt är i en ny då känns den störst :-)

Geru
2/6/13, 6:04 PM
#4

Det är ju den som är störst som känns störst, tills någon annan visar sig att den var större xD

Kärlek visar sig också på många olika vis. Svår fråga det där.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

kvinnan
2/6/13, 6:13 PM
#5

Jag tror att det finns flera. Det är ju också det vanligaste att människor har några förhållanden under en hel livstid. Men det finns också de som träffas unga och är med samma kärlek livet ut så för dem finns ju bara en.

Maria
2/6/13, 6:29 PM
#6

Jättesvår fråga så vi alla är olika och har olika syn på kärlek.

För egen del så tror jag på den enda stora kärleken då jag varit tillsammans med min man i 33 år i år.

Men jag tror också att man kan ha flera stora kärlekar i livet. Det beror alldeles på omständigheterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
fruktgumman
2/6/13, 6:38 PM
#7

För mig finns det bara och har alltid funnits bara en. Man vet ju aldrig hur framtiden ser ut men jag hoppas och tror att jag säger samma om 30 år till.

Intehärutandär
2/6/13, 6:48 PM
#8

Flera, det är jag säker på.

För min första kärlek ville jag spendera resten av mitt liv med. Vi planerade framtida barn, resor, boende osv. Men kärleken tog slut då, och vi har varit vänner sedan dess - 20 år senare. Han kommer alltid ha en speciellt plats i mitt hjärta, även om jag inte önskar tillbaka honom. Hade jag träffat honom 5 - 10 - 15 - 20 år senare så hade han inte varit någon jag varit intresserad av romantiskt.

Man växer upp och får nya erfarenheter och önskar andra saker av livet.

Har sedan dess mött en själsfrände, som gjorde fel val och försvann i tårar över sitt beslut - han kanske kommer tillbaka. Det vet jag inte, är inte säker på att jag vill ha honom i mitt liv då heller. Tiden får utvisa detta.

Har även min första stora kärlek som vuxen, som lärde mig att vara en familj & älska passionerat. Vi har också kontakt ännu, och jag kommer älska hans son förevigt och vilja hålla kontaken med exet också.

Jag blir väldigt sällan kär, det krävs ganska mycket för att det ska hända. Och då är det allvar. Annars tror jag att många tycker att det nuvarande förhållandet är "den stora kärleken". Tycker mig hört den frasen ofta.

Fridaaaa
2/6/13, 7:18 PM
#9

Jag tror att det finns mer än en stor kärlek i sitt liv :)

Jag trodde jag hade hittat min, när jag var tsm med mitt ex men hade fel. Nu känns det som att jag har hittat den, med min nuvarande sambo :D <3

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

drika
2/6/13, 7:30 PM
#10

Man kan nog vara kär och förtjust i flera personer men bar aförälskad i en tror jag. En person som vill dela alla ens skavanker är int elätt att hitta gissar ja..

Hälsningar

Fredrika

Fridaaaa
2/6/13, 7:34 PM
#11

#10 Jag var förälskad i mitt ex, men det höll inte sen och jag är förälskad i min nuvarande sambo med, så jo det kan man ^^
Dock inte samtidigt kanske :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

drika
2/6/13, 7:39 PM
#12

men tror alltid att en är mest speciell eller att man alltid kommer bry sig om den personen lite extra än andra exempelvis:)

Hälsningar

Fredrika

Fridaaaa
2/6/13, 7:40 PM
#13

#12 Jag tror och tycker tvärtom, eftersom jag upplevt motsatsen själv :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ChristineL
2/6/13, 8:06 PM
#14

Haha, tänker på Sex and the city när Charlotte hade läst att man får två stora kärlekar i sitt liv och Carrie då haft Big och Aidan och alltså är körd :P

Honestyisdead
2/6/13, 9:17 PM
#15

14 och hon får ju sin big till slut hehe

Wide Awake Dreamer
2/6/13, 9:18 PM
#16

Hur definierar man den stora kärleken? Är det någon man är väldigt intensivt förälskad i, eller är det någon man är kär i under väldigt lång tid, eller både och kanske?

Honestyisdead
2/6/13, 9:39 PM
#17

#16 Jag definierar den som den person du känner mest för i hela ditt liv.

Geru
2/6/13, 9:42 PM
#18

Fast det vet man ju inte förens man levt hela sitt liv O.o

Det är lite som att säga "Jag är nu rikare än jag någonsin kommer vara i mitt liv":p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
2/6/13, 9:44 PM
#19

Man kan ju gissa om man tror att det finns en eller flera.
Som sagt tror jag att det finns en som kommer sticka ut mest, som mn kommer ha känt mest för.

ChristineL
2/6/13, 10:59 PM
#20

#17 - Ja, hon får ju det, men jag gillade ändå Aidan mest!

Annons:
Geru
2/6/13, 11:01 PM
#21

#19 Ja, det säger jag inte emot, men jag säger att man inte kan veta det i förväg:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Roamer
2/7/13, 6:59 AM
#22

The one that got away. Personen man aldrig glömmer och längtar ibland tillbaka till. Dock är jag övertygad om att det finns flera som kan passa in och egentligen är kärlek ,lite kallt sagt, en känsla av hur väl man passar ihop på samtliga sätt. Det som gör att man blir kär är ju att den personen man träffat har vissa styrkor som väger upp sina egna brister, både genetiskt och på det personliga planet, och brister som man kan förbise. Det jobbiga är när personen är så perfekt men har en brist man inte kan förbise, men det är en annan historia. 

Jag har varit kär många gånger och samtliga har jag med mig på ett eller annat sätt och varje relation har utvecklat mig. Så jag tror inte det är bara en som kan stämma in utan fler, och det enda som skiljer åt är hur engagerade båda är att få det att fungera. Den perfekta relationen är den som man jobbar hårt med för att få att fortsätta fungera och inte tar för givet.

citytjejen
2/7/13, 7:39 AM
#23

Svårt att svara på såklart, men om jag ser till hur mitt liv har varit och är, så visst finns det flera kärlekar, men bara en riktigt stor. Hittar man någon som man passar otroligt bra ihop med och dessutom är så kär i och älskar så mycket, då är det en stor kärlek och jag tror faktiskt inte att det finns någon annan än just min man som jag kan känna precis så för. Och vice versa.

/Christina

Gur4m1
2/7/13, 10:35 AM
#24

Känt så med i prioncip alla mina män och då har jag mött "mitt livs största kärlek" ca 10 gånger vid det här laget och jag är inte ens 40 ännu! Grejen är. vem är tillsammans med någon som de INTE känner så inför när de är ihop? Eller åtminstone när de är nyförälskade?? Helt främmande för mig att jag skulle fortsätta vara tillsammans med någon där jag redan vet i förväg "det här kommer inte att hålla…"

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2/7/13, 10:39 AM
#25

Jag har känt olika för alla pojkvänner jag har haft.
Tonårskärleken var en sak, nästa en annan osv. Har aldrig känt lika.

Gur4m1
2/7/13, 10:45 AM
#26

#25 Samma här, men alla har varit "the big one" när man väl inlett och börjat relationen med dem.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2/7/13, 10:49 AM
#27

#26 Ja, i början känner man förhoppningsvis så, men när sedan vardagen kommer, det är då man märker om det är på riktigt eller inte.
en del stannar trots att de känner osäkerheten.

Detta är första gången jag känner att det är på riktigt och jag till och med kan tänka mig att gifta mig. Alltså är detta något helt annat än det jag varit med om förr.

Annons:
Gur4m1
2/7/13, 10:52 AM
#28

#27 men du är inne i det just nu :) Kände så för mitt ex (men han är ju uppenbart mitt ex, så att). Men skönt att höra att du funnit en stor kärlek! :) Om ni gifter er och ni håller livet ut så var han ju just DIN stora kärlek

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2/7/13, 10:55 AM
#29

Jag kände inte såhär för någon annan så här långt in i förhållandet, så att det är större än de andra jag har haft är redan ett som är säkert. Om det är den största vet jag när jag dör.

pyromanen
2/7/13, 11:05 AM
#30

Det fiffiga är att man kan inte jämföra med det som inte hänt än :-) 
man kan bara jämföra med det man redan varit med om.

Med mitt ex som jag har två barn med kände jag absolut att ja! hanhär vill jag ha barn med och leva med (något jag absolut inte kände med första stora kärleken).

Med nuvarande maken likaså fast starkare. Och när jag fick relationen med exet lite på avstånd och tittar tillbaka så bleknar den och jag kan typ se en massa saker som inte var så bra men som jag inte såg när jag var kär. Men om jag läser min dagbok från första åren med exet eller minns vad jag berättade för en kompis så vet jag att jag just då var det allt annat än blekt :-)

Jag tror alltså det finns nån sorts psykologisk mekanism som gör att man typ "självhypnotiserar sig" eller projicerar. Och som medverkar till att man upplever det nuvarande som riktigt och stort och starkt.  obs att jag inte menar att detta är något negativt. Det är väl kanske en viktig faktor för att man väljer bilda familj och skaffa barn och därmed en biologisk sak som för arten vidare :-)

MatVeronica
2/7/13, 11:59 AM
#31

Det känns förstås som min nuvarande är den rätta, min stora kärlek som jag kommer dela hela livet med. Men såklart kan jag inte utesluta att om det nån gång tar slut kanske jag sitter  om 20 år och har träffan han med stort H som är den riktigt stora kärleken. Den som lever får se

Wide Awake Dreamer
2/7/13, 12:42 PM
#32

#17 Jo, jag förstår, men det är ju otroligt svårt att mäta. Det är en svår fråga att svara på det här! Jag gissar att de flesta tycker att den nuvarande är den stora kärleken, men som flera har svarat så har man även trott att tidigare kärlekar varit den stora. Samtidigt finns det nog enligt min egen erfarenhet en och annan som man kanske känt lite extra mycket för, några personer som man har extra svårt att glömma. Så jag får väl svara att jag tror att det kan finnas flera stora kärlekar i livet. Men ingen av dem är den andra lik.

LinaLj
2/7/13, 3:36 PM
#33

Jag tror det finns flera, med tanke på hur många människor det finns i världen. Sedan om man lyckas träffa dem är en annan sak. Jag tror att man har tur om man lyckas träffa en eller två människor som man verkligen klickar med så man ska verkligen ta chansen när den kommer.

[rumelle]
2/7/13, 4:03 PM
#34

Jag tror absolut att det finns fler än en person man verkligen kan klicka med. Men som nämnt innan så kanske man inte träffar på dessa personer. Sen kanske man inte är helt mottaglig för en ny stor kärlek, även om den finns under näsan på en, om man redan har förlorat den man ansåga vara den enda rätta.

Annons:
[Tilde]
2/8/13, 12:14 PM
#35

Beror lite på. Jag tror att det finns EN som alltid kommer att finnas kvar i ens hjärta på något sätt. Ni vet "the one that got away", för många. Visst tror jag att man kan bli riktigt kär flera gånger, men jag tror att en av kärlekarna är starkare än de andra.

För mig är min sambo min stora kärlek. :) Nu vet jag ju inte om vi kommer att åldras tillsammans och så (vi är ju så unga), men jag vet att jag har aldrig älskar någon så som jag älskar honom. 

Jetaime
2/8/13, 12:20 PM
#36

Jag vet faktiskt inte riktigt här. Jag är lite kluven då jag har svårt att tro på kärlek över lag..

Upp till toppen
Annons: