Annons:
Etikettfamilj
Läst 1719 ggr
Honestyisdead
2013-02-06 23:39

Ditt bästa familjeminne

Vilket är ditt bästa familjeminne? (du väljer själv vad du vill räkna som familj)

Annons:
[Devya]
2013-02-07 00:03
#1

De kvällar jag och hela familjen brukade spela brädspel eller kortspel. Härliga minnen.

Honestyisdead
2013-02-07 00:35
#2

Mina bästa minnen är nog de semestrar vi haft genom åren. Speciellt sälen och Italien minns jag :)

[WickedAlly]
2013-02-07 02:03
#3

Disneyland i Paris med mamma, pappa och syster för 8 år sedan. Sista vi gjorde tillsammans innan allt brast och de tillslut skilde sig.

Annars är det alla spelkvällar, kunde sitta nätterna genom och spela kort bara för att ingen vill gå till sängs som förlorare.

Roamer
2013-02-07 07:03
#4

När jag var barn runt så jobbade min far borta under veckorna, och varje fredag när han kom hem så gjorde mina föräldrar någon form av mysmat, tonfisksallad eller något liknande. Farsan köpte alltid med sig revbenspjäll och drack någon öl. Sen hade vi en sån där lampa som snurrade och ändrade färg de tände i fönstret. Dofterna av maten och skenet av ljuset fick mig alltid så lugn och en sak som etsat fast sig i minnet, kanske just för det blev en mysig rutin.

citytjejen
2013-02-07 07:36
#5

Ett fint minne är jag när jag var barn och vi åkte skidor i Dalarna, jag, mamma och pappa. 
Och när jag gifte mig, det är ju också ett familjeminne, det var en fin och härlig dag med den närmsta familjen närvarande 

/Christina

pyromanen
2013-02-07 08:17
#6

Det finns många familjeminnen so är fina, mest i betydelsen tryggt, mysigt, rutiner. Ett lite anorlunda dök dock upp nu.  Min far var lantbrukare och mamma lärare. Hon var från stan och en liten fin dam som ALLDRIG var inbladnat i jordbruket, hon kunde inget om det och var liten och nätt och finklädd.  en gång körde det ihop sig ordentligt för min pappa, jag minns inte vad det var för massa jobb, men det var plötsligt flera mycket akuta saker samtidigt han var tvungen att åka iväg och samtidigt låg en stor stor hög med gräsfrön som var nytröskade och som kunde börja mögla om de fick ligga kvar i en hög, det skulle stoppas i jute säckar och säckerna skulle upp på en tork. Gräsfrön är en dyr gröda, högt kilopris så det var riktigt illa att han inte kunde vara hemma o få det i säck, skulle bli en rejäl förlust om det inte blev torkat och såld.

Då fick min lilla mamma för sig, för första gången någonsin att göra bondjobb! och vi barn skulle vara med. Vi orkade inte pappas stora skyffel, utan använde sopskyflar. Vi skyfflade och skyfflade och mamma höll och knöt säckarna. Min brors lilla bandspelare hade vi med ut och lyssnade på Boney M . Körde samma band hela dagen och skyfflade hela dagen. Gissar vi höll på i 10-12 timmar och då hade vi då skyfflat all gräsfrön i säckar så när pappa kom hem sent var det bara för honom att slänga upp dom på torken.  Det var en jättehärlig känsla att "vi kan" om vi hjälps åt.

Annons:
ChristineL
2013-02-07 09:20
#7

När vi var på semester i turkiet, jag mamma och lillebror nån gång när jag gick i fyran-femman. Det var så roligt! Vi var på tivoli nästan varje kväll och utflykter till droppstensgrottor och höga berg. Underbart väder och varmt i havet :) det är det bästa jag minns att vi gjort som familj.

MrsPugsley
2013-02-07 11:55
#8

Jag är skilsmässobarn så jag får ta två minnen ;)

När jag och mamma hade helgmys. Vi spelade poker och lyssnade på Edith Piaf tillsammans. Vi pratade om allt och inget och bråkade aldrig under dessa kvällar (Jag var 15-16 o det var rätt bråkigt hemma annars)

På pappas sida är det mina barndoms somrar i stockholms skärgård där farmor o farfar hade hus. Havet, springa barfota, smultron o solvärmda klippor. Det är mina bästa minnen.

Intehärutandär
2013-02-07 16:03
#9

När det åskade och spöregnade ute på somrarna och mamma tände ljus och tog fram kort-, tärning- eller brädspel. 

Eller då vi åkte bil när det var mörkt och regnade lite. Det sov man gott till. 

Älskar regn och framförallt åska ännu, det ger mig en utmärkt ursäkt att dra ur all el och tända ljus och spela spel med min son. Som också är den första att springa efter spelen då det åskar. :P

Det är en fin tradition och tyvärr den enda bra minne jag har från min barndom med min mor. 

Med mormor därimot. Då man sov där så brukade hon alltid duka upp rejäla frukostar! Hon bakade scones, kokade ägg, gjorde earl grey té. Och så fick man ost, marmelad, olika kex/rån. Man åt till man storknade, haha.

LinaLj
2013-02-07 21:51
#10

När jag var liten så bodde mormor hos oss. Mitt absoluta favorit minne är när mormor och jag bakade innan mamma kom hem från jobbet. Jag fick alltid hjälpa mormor och jag mins speciellt när jag fick sköta mandelkvarnen. Jag kände mig verkligen stor när jag stod och vevade med ett roligt förkläde på som mormor hade sytt.

Honestyisdead
2013-02-07 21:52
#11

Kul att läsa om era minnen

Gur4m1
2013-02-08 10:13
#12

En kväll under tonåren när jag gick gymnasiet och jag, mamma och syrran satt allihop i vardagsrummet. Ingen tv igång, ingen radio. MAmma skrev, jag satt och målade ett arbete åt min mamma och min syster satt och läste. Ibland pratade vi om något ibland var vi alla bara djupt koncentrerade och tysta. Det var så lugnt och skönt och ovanligt för att vara min familj där alla oftast rök i luven på varandra :) Men detta är ett rofyllt och kärt minne jag ofta tänker på, när jag fortfarande "bodde hemma".

Bästa barndomsminnen är från vår stuga, varje påsk och midsommar. ja alla lov tillbringade vi uppe i lappland och åkte skoter, fiskade och lekte i snön eller de milsvida skogarna. Doften av fuktig ylle, läder och snöskoter och det där lugna, tysta. Inga brusande bakgrundsljud från motorvägar eller stora fabriker som där hemma, allt var stilla och himlen var som ett stort hål ut till universum. Eller solvarm mossa under barfota fötter, bitande stackmyror och stickande barr och lukten av kåda och skvattram. Mystiska trollstenar, farlig flymosse, rena fiskesjöar, lappkåtor och bodar och otaliga stigar. Pappa var alltid som gladast när vi var där. Ingen tv och inga leksaker ändå var vi aldrig uttråkade. Här var vi barn totalt fria, här fanns inga faror utom det där att man kan drunkna, gå ner sig, möta på lite björn…äta giftiga bär. Men sånt fick man lära sig att hantera ;D Pedofiler och barnkidnappare fanns de inga, inte heller några farliga bilar eller knarkande ungdomsgäng.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PogoPedagog
2013-02-09 11:02
#13

Min mamma är en rolig person som gärna leker så jag har många fina minnen med henne.

En gång under sportlovet var det hemskt tråkigt väder och vi satt inne alla barn och mamma och hade hemskt tråkigt. Vi hade en pianostämmare hemma så vi hade stängt in oss i vardagsrummet för att inte störa honom. Medans vi satt där vek vi en massa hattar av tidningar.

Eftersom pianostämmaren var hade hemskt dålig syn fick vi köra hem honom. Detta gjorde hela familjen iförd dessa pappershattar, sedan handlade vi på ICA i våra fina hattar. Jag funderar fortfarande på vad han egentligen trodde om oss.

En annangång klädde jag o mor ut oss till hemliga agenter när vi handlade. Med rock, solglasögon, hatt och portfölj smög vi i gångarna. Tilläggas kan att jag inte var liten utan kanske runt 18, haha!

Annons:
Sarah
2013-02-10 11:37
#14

Barndomens somrar med hela släkten var väldigt fina. Annars har jag alltid älskat minnen från då jag och pappa rest själva. Senaste gången var då jag var 20 men då vi rest har han varit en av mina stora förebilder och pratat mer öppet om livet.

monstermash
2013-02-10 21:16
#15

Jag minns speciellt en midsommar då vi var hos mina gudföräldrar när mina föräldrar fortfarande var tillsammans. Pappa gjorde någonting i garaget med min gudfar, och spelade "vi fortsätter spela rock n roll men vi håller på att dö"… Kommer ihåg att jag satt i bagageluckan (den var öppen alltså och jag var väldigt kort och typ fem år, hehe) och sjöng med för det var min älsklingslåt.  Det är ett av mina få barndomsminnen med pappa överhuvudtaget, älskar fortfarande den låten pga det minnet.

Sweelin
2013-02-10 21:31
#16

När jag var ungefär 7-8 år och min pappa fortfarande var vid livet och inte för alkoholiserad så brukade vi ta långa cykelturer när vi skulle bada eller fiska. Vi brukade göra små segelbåtar av bark medan vi väntade på napp  Fick även ett kinderägg vid varje besök så hade en hel skål fylld! Det är det finaste minnena jag av honom. 

Ett till fint minne är sommaren då jag var 14 och nyss gått klart 7:an och hade massa nya vänner som ville vara med mig. Min syster hade nyss köpt en häst och jag blev fodervärd åt en liten kille på 4 år som jag fick ta hand om hela sommaren. Så jag, min syster hennes dåvarande hund och massa trevliga människor spenderade hela sommaren i stallet och har aldrig varit så lycklig  Var mycket med min syster och sov över där och kollade tjejiga filmer med massa gotta om kvällarna. Det är nog de bästa minnet jag har 

Nu valde jag två men det fick bli så 

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Upp till toppen
Annons: