Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1254 ggr
kvinnan
2/7/13, 12:15 PM

Okej bryta förtroenden?

 Okej nu gör jag en ny undersökning här då det blev missförstånd i den andra tråden. Detta gäller:

En vän till dig berättar många personliga saker om sig själv för dig. Hen säger uttryckligen att hen inte vill att du för detta vidare. (gäller alltså inga olagliga saker som man måste gå vidare med)

Är det ändå okej tycker du att du pratar med din partner om detta eftersom du litar på din partner?

Annons:
ChristineL
2/7/13, 12:20 PM
#1

Jag för inte vidare sånna saker till någon nej. Att känna att man KAN prata med sin partner om allt betyder ju inte ATT man GÖR det. Personliga saker som vänner berättar för mig är ju personliga. Jag berättar absolut inte allt för min partner som jag hör av vänner eller bekanta eller "på stan", men vi kan prata om allt mellan himmel och jord. Jag tycker det är två helt olika frågor.

citytjejen
2/7/13, 12:33 PM
#2

Jag berättar inte för min partner om någon har anförtrott något till mig och som jag inte får föra vidare. Tycker inte att man ska berätta såna saker även om det "bara" är för ens partner.

/Christina

Geru
2/7/13, 12:47 PM
#3

Nej. Då har man ingen tillit, speciellt inte om det är så att vännen specifikt sagt att du inte får säga något till någon annan.

Det är viktigt att prata med din partner, och inte ha ämnen som är tabu, men du ska inte prata om saker som förstör tilliten för andra vänner bara för det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

kvinnan
2/7/13, 1:38 PM
#4

Min väninna anser alltså att hon inte brutit något förtroende mot mig i och med att det "bara var sambon" hon pratade med.

Men för mig är det ett svek. Hon och han är ju inte samma person i ett.

Men hon tycker att det man säger till henne det får man räkna med att hon också delar med sin livspartner, och det är inget svek.

Fel säger jag

ChristineL
2/7/13, 1:46 PM
#5

#4 - Helt fel säger jag med!

kvinnan
2/7/13, 1:54 PM
#6

Det hade ju kunnat fortgå om inte hon avslöjade sig själv för ett par dagar sen

"Du jag pratade med Mats om det du berättade igår, och han tyckte si och så.."

"Va!?? Har du pratat med Mats fast du lovade att inte föra det vidare"

"Ja det är klart. Jag älskar honom och litar på honom till 100%…

Så jag säger inget mer till henne som jag inte vill att också han ska få veta

Annons:
Maria
2/7/13, 2:01 PM
#7

I ärlighetens namn så skulle jag vilja svara att jag inte pratar med min partner om det …men det gör jag.

Jag försvarar mig med att jag gjorde inte det i början av vårt förhållande men nu efter 33 år tillsammans så upplever jag att jag känner honom som mig själv och jag vet att det stannar oss emellan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2/7/13, 2:07 PM
#8

Jag berättar det mesta för min partner, eftersom vi är så nära. Men detta vet mina vänner också om.

Geru
2/7/13, 2:17 PM
#9

Även om det är saker som specifikt blivit sagda att inte bli spridda vidare?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Afturelding
2/7/13, 2:18 PM
#10

Jag skulle nog säga att det beror på hur jag mår av det någon berättat. Mår jag jättedåligt utav något en nära vän berättat för mig så känner jag att jag måste berätta för min sambo, eftersom att jag inte mår bra. Jag skulle aldrig ge ut några detaljer dock, bara säga att "jag mår dåligt pga att *** berättade att hen råkat ut för ****". Oftast ger jag inte ut namn heller, men frågar han så… Tja, det händer att det slinker ut ibland. Men jag vet att han inte berättar det för någon annan också.

Så jag anser att det beror på omständigheterna och VAD man berättar. Att dra hela historien för någon annan när man fått det berättat för sig i förtroende är inte okej.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Honestyisdead
2/7/13, 2:21 PM
#11

#9 Läs nedan.

#10 Så känner jag med. Är det något som jag mår dåligt över berättar jag det för min partner.

fruktgumman
2/7/13, 2:27 PM
#12

Jag håller med TS att det var fel av väninnan. Jag skulle absolut inte berätta för min partner om jag lovat att hålla tyst.

Och om jag skulle må så fruktansvärt dåligt av det vännen berättat så skulle jag säga det till den personen först "Jag kan tyvärr inte hålla tyst om detta hemska du berättar"

Geru
2/7/13, 2:28 PM
#13

Jo, men att prata om en sak är inte samma sak ju O.o Man kan säga att man mår dåligt till en sambo eller liknande utan att gå in på detaljer, osv.

Liksom hålla det hemligt. Som #10 säger, ta bort namn och så vidare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Timmorn
2/7/13, 2:45 PM
#14

Om man nu känner att man verkligen måste berätta för sin sambo, så kan man ju ändå berätta det innan. Men jaa jag håller med 10an. Om man själv mår dåligt kan man berätta lite grann, men man säger aldrig livet vem det handlar om eller exakta situationen eller vad det handlar om. Säg att man mår dåligt just nu för en grej som en kompis berättade men att man inte vill svika vännens förtroende. Då får de ju ta det. 

Jag tycker det var dåligt av din vän att göra så, för så gör man inte.  Man sviker inte en väns förtroende  det är inte lojalt. Självklart blir det en annan situation om vännen har gjort något olagligt, mår psykiskt dåligt så att det är en fara för den själv exempelvis anorexia, självmordstankar etc. men annars säger jag NEJ.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

LinaLj
2/7/13, 3:32 PM
#15

Nej, har man lovat att inte berätta för någon så har man. Känner man nu att man mår dåligt av det man fått veta och behöver prata om det så får man berätta detta för den man fått förtroendet av och säga att man vill prata med sin partner för att man litar på honom/henne. 

Vet man med sig att man mår dåligt av andras "hemligheter" och har lätt att ta illa vid sig så får man säga det till personen som vill ge en ett förtroende innan den öppnar sitt hjärta. Då kan man helt enkelt säga att "Jag mår inte bra av att bära omkring sådana hemligheter så jag brukar prata om det med min partner som jag litar på. Känns det obekvämt för dig så kanske du ska vända dig till någon annan."

pyromanen
2/7/13, 3:33 PM
#16

Jag berättar inte om jag lovat inte berätta. Men om det är nåt som känns stort och betyngande eller svårt att bära  själv så skulle jag fråga väninnan om det är ok att jag pratar med mannen om det.  Om det hon berättar är nåt som verkligen påverkar mig, får mig att gå o grubbla mycket o.s.v. då skulle jag tycka det var oschysst av vänninnan om hon inte lät mig prata med maken om det alternativt oschysst att berätta för mig alls. Beror alltså på hur stora eller allvarliga saker det rör sig om.

JossanH
2/7/13, 11:22 PM
#17

Jag har min mamma och min partner som jag delar det mesta med. Är det saker jag absolut inte får säga till någon men som jag känner att jag behöver ventilera så är min mamma perfekt för det rör oftast personer som hon inte känner. Vi delar båda på saker som inte får "komma ut" men delar inte på saker som är berättade i förtroende som inte får delas med någon. Tror nog att jag oftare berättar "hemligheter" för min mamma då hon och jag kan diskutera det på en annan nivå än jag och min sambo då han kanske inte är så intresserad av vad jag har att berätta. Det mellan mig och mamma stannar mellan oss. Som sagt; är det saker som inte får delas med någon, delas det inte med någon. Då stannar det här.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lamina
2/7/13, 11:42 PM
#18

Jag svarade att jag skulle berätta för min sambo. Fast jag har ingen just nu. (Räknas det som sambo om man bor med sin syster, btw? För då har jag en snart. ) Men jag har mina systrar som jag träffar nästan dagligen och som jag har ett enormt förtroende för. Jag kan faktiskt inte komma på något som jag inte skulle kunna berätta för dom.

Men tja, har min vän sagt att jag absolut inte får föra något vidare så vill jag gärna tro att jag inte skulle göra det. Men helt ärligt så har jag berättat saker för mina systrar som jag blivit ombedd att inte föra vidare. Men det handlade då om personer dom inte kände, och det påverkade mig väldigt mycket. Så det var mest för att dom skulle förstå hur jag kände och varför jag gjorde som jag gjorde.

Men när en vän till mig hade ett väldigt långdraget och jobbigt breakup i somras, så höll jag faktiskt tyst. Hennes pojkvän hade gått i samma klass som min syster och jobbar tillsammans med mina föräldrar, så det är klart att dom var nyfikna på vad som pågick. Men även fast jag faktiskt inte blivit ombedd att hålla tyst om vad hon berättade för mig ansåg jag att det vore fel att berätta. Så jag sa bara kort och gott att han beter sig som ett svin och att hon mår dåligt och behöver mig.

Fast jag känner mig lite osäker på den punkten. För när jag och ena syrran diskuterade dåliga breakups häromdan så råkade vi hamna på just vad som hände mellan dom. Och hon verkade veta saker som jag känner mig helt säker på att jag inte skulle berättat. Men hon kanske har fått reda på dom på annat håll… 

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TheMiko]
2/8/13, 12:13 AM
#19

Pratar med mannen om allt och vet att det stannar där. Har inte så många gemensamma kompisar så det jag berättar om jag gör det vet han ändå inte vem det handlar om.

Namiko
2/8/13, 7:33 AM
#20

Jag håller tyst om saker som folk säger att jag inte ska prata med andra om, jag håller också tyst om saker som jag antar att personen inte vill att andra ska veta även om det inte blir sagt att jag inte ska säga nåt till andra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Gur4m1
2/8/13, 7:52 AM
#21

Ibland, beror på. Jag vet tt min bästis säger saker jag berättar åt honom till sin flickvän t.ex men sen finns det saker som jag aldrig skulle föra vidare, just för att min bästis och min pojkvän också är bekanta. Men är det något upprörande som påverkar även mig känslomässigt så brukar jag ta upp om det med min pojkvän- för jag litar på honom.

Men mycket stannar hos mig. Tillexempelt om någon fått veta att någon väntar barn- en sån sak kan man prata om. Däremot har jag itne fört vidare om otroheter och andra saker av mer personlig och allvarlig natur. Men att någon är gravid, please, det vet ju alla om någon månad ändå ;) Jag litar på att pojkvännen kan va tyst om det tills dess- dessutom känner han inte samma umgänge- vem skulle han berätta det till som vill veta det? O.o

Så en del saker men långt ifrån allt. 

#13 så de tär okej att föra vidare berättelsen om man stryker namnet? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
2/8/13, 10:31 AM
#22

nog att jag litar på min partner till 100% men det betyder inte att det är okej för den som har anförtrott mig jag sprider ju inte vidare nått iaf inte utan att fråga först… då kan jag prata med min partner men jag menar den som har berättat för mig kanske inte litar på min partner även om jag gör det… nej det är fel att säga saker vidare så…

[Tilde]
2/8/13, 12:04 PM
#23

Jag tycker det beror på vad det handlar om. Är det något väldigt privat/personligt så berättar jag inte för något. Är det något lite mer lättsamt och roligt, men som personen tycker är pinsamt kanske jag berättar för min sambo. Min sambo och mina bästa väninnor har ändå inga gemensamma vänner, så det är ju inte så att min sambo skulle föra berättelsen vidare.  Jag hade inte tagit illa vid mig om jag berättade något "hemligt" för en vän och dennes sambo fick veta det… Såklart, beroende på om det är privat eller en mer "neej berätta inte för någon, hihi"-sak.

lkmf
2/8/13, 1:58 PM
#24

Om min vän bad mig att hålla tyst om det hon berätta frö mig skulle jag inte föra det vidare inte äns till min partner (har ingen just nu men har ett ex som jag kunde /kan dela allt med). Känns som om man bryter ett förtroende då även om man känner att man kan pra om allt med sin partner så ska man hålla tyst om sådant som blivit ombäd att hålla tyst om.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

monstermash
2/11/13, 5:11 PM
#25

"Ja jag kan pratar med min partner om sådant" kryssade jag i.

Jag kan prata med min partner om det, men det betyder ju inte att jag i exakt alla fall gör det. Det beror på vad det handlar om. Mina vänner vet att det stannar mellan mig och min partner, efter ett visst antal år som bästa vän vet jag vad hon inte berättar vidare. Mår jag dåligt efter vad min vän berättat så berättar jag alltid vidare det, men är det något mer allmänt som att hen grälat med sin förälder, blivit dumpad eller något annat personligt brukar jag inte berätta det för min partner dock, även om jag skulle kunna göra det..

ramm5tein_
2/11/13, 5:40 PM
#26

Jag håller med #10 jättemycket. Men är det något som vännen rent uttryckligen säger att "du FÅR inte berätta det här för någon. jag blir väldigt väldigt ledsen då! det här är så privat!" Så är det ju givetvis inte värt på något sätt att berätta för sin partner.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Aniara4
2/11/13, 6:09 PM
#27

Säger som andra, det beror lite på vad det är, men jag skulle inte föra något vidare om personen uttryckligen hade bett mig att inte göra det.

Ja, jag kan prata om allt med min man, allt som rör MIG dvs. Men jag berättar inte allt som rör andra. Om jag vänder på situationen så finns det ju saker som jag berättar för min bästa vän som jag inte skulle berätta för hennes man, eftersom han och jag inte känner varann så väl, även om hon gör det. Säg att jag berättar något väldigt förtroligt för henne för att vi står nära varann. Hon berättar för sin man, för hon känner ju och litar på honom. Han i sin tur står väldigt nära sin bror och pratar med brorsan om allt. Och brorsan har inga hemligneter för sin sambo, som i sin tur berättar allt för sin bästa vän, och vid det laget känns det förresten inte så hemligt och privat längre eftersom de inte ens vet vem jag är. 

Så innan jag berättar något för min man som rör en annan person, försöker jag föreställa mig huruvida den personen skulle vara ok med att han vet eller inte. Skulle vi kunna sitta och prata om detta alla tre? Om inte håller jag klaffen.

Annons:
PiganX
2/17/13, 6:51 PM
#28

Nej, jag skulle absolut inte berätta sånt till min partner, som mina vänner vill att jag håller tyst om.

Fridaaaa
2/17/13, 6:58 PM
#29

Nej jag skulle inte sprida det vidare till någon, om det inte handlar om "liv eller död" vill säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toxics
2/17/13, 11:10 PM
#30

Alltså. Min partner är min "soulmate". Jag berättar nästintill llt för honom. Och oftast om någon säger att jag absolut inte fr säga till någon så kan jag säga något i stil med att "Jag kanske berättar för min partner för att ventilera". Om personen då säger att jag absolut inte får berätta för denne heller så gör jag natirligtvis inte det. Men de flesta vet redan om att jag ventlierar och pratar om saker med min partner. Mest för att man inte ska gå och hålla saker inom sig om det oroa eller ligger gror bak i huvudet.
=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Timmorn
2/17/13, 11:15 PM
#31

Alltså jag tycker att om man har en partner man verkligen vill berätta allt för. Och en vän vill att man ska hålla något hemligt och säger det innan de har berättat. Då säger man det att jag vet inte om jag kan hålla det hemligt från min partner. Jag vill gärna hjälpa dig men om jag inte kan berätta för hen så kanske du ska prata med någon annan…

Man går inte och pratar med partnern om något som skulle hållas hemligt och det har tydligtgjorts efter att man har sagt att det ska hållas hemligt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Dipsie'n'Poo
2/18/13, 3:01 PM
#32

För mig skulle det bero på. Hur nära jag är min kille, hur nära jag är med min vän och vad ämnet var… :)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

CelsiusT
2/18/13, 5:30 PM
#33

Jag är öht väldigt dålig på att hålla tyst om saker och ting. Jag är absolut inte sådan som går runt och berättar allt för alla, men jag har svårt att hålla saker helt inom mig utan att få prata med någon om det. Min sambo brukar ofta bli den som jag ventilerar med. Ibland kan ju vänner berätta något som dom sedan inte vill prata om och det kan ändå kännas viktigt för mig att prata med någon.

Om en vän berättar och specifikt säger att jag inte får prata med någon om det så gör jag inte det. Men om jag ändå känner stort behov av att ventilera med sambon så kan jag prata som #10 skriver, att man utelämnar namn och kanske gör om detaljer osv.

Om en vän inte uttryckligen sagt att jag inte får prata vidare så är det absolut väldigt stor risk att jag pratar med min sambo om det. Även om det är saker som kan vara privata, fast gränser finns ju såklart.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wide Awake Dreamer
2/18/13, 6:07 PM
#34

Tycker att det är viktigt att hålla på förtroenden. Nu har jag iofs ingen partner, men jag kan tänka mig att det skulle kunna uppkomma situationer där jag känner att behöver prata av mig och be någon om råd i samband med att något berättat något i förtroende. Jag skulle dock göra vad jag kunde för att inte avslöja vilken person det handlar om. Bara om jag såg det absolut nödvändigt skulle jag bryta förtroendet. Så tror jag iaf och hoppas att jag skulle göra 😃

Annons:
Jojaton
2/18/13, 9:03 PM
#35

Nej, bara för att jag litar på och har förtroende för min partner behöver ju inte mina vänner göra/ha det, och det måste man ju respektera. 

Och "det stannar ju mellan oss" är för mig inget argument. Berättar jag något för en nära vän vill jag inte att hon/han ska föra det vidare till sin partner främst för att jag inte vill att andra ska veta "allt" om mig. Jag berättar det för min vän för att jag har förtroende för denne, det betyder ju inte att jag har det förtroendet för dennes partner.

Johanna - Instagram

ru4real
2/18/13, 10:37 PM
#36

Tycker väl det är lite underförstått att man pratar m sin partner, om personen inte uttryckligen säger att man INTE får… En partner bör man ju kunna dela allt med

Kalli
2/19/13, 10:04 AM
#37

Tycker det är lite underförstått att man inte delar andras hemligheter med någon om personen uttryckligen ber om att det inte ska föras vidare.

Förstår å andra sidan inte detta nästan paniska behov av att berätta allt man vet för sin respektive. Helt okey om man vill dela allt om sitt liv med någon men att blandra in vännernas liv tycker jag är lite väl magstarkt. Det är du som valt din partner, inte dem.

Upp till toppen
Annons: