Annons:
Etikettvänskap
Läst 3954 ggr
Wide Awake Dreamer
2/8/13, 2:39 PM

Partners vs. kompisar

En fråga först och främst till kvinnorna här, men även män får såklart svara:

Har du någon gång sagt upp bekantskapen med en kompis av motsatt kön för att du gick in i ett nytt förhållande? I så fall varför? Har du sagt upp bekantskapen med någon överhuvudtaget för att du gått in i ett nytt förhållande och i så fall varför?

Orsaken till att jag frågar är att jag satt och pratade med en kvinna för ett tag sedan och hon sa något som fick det att låta som att det var ganska naturligt att säga upp bekantskapen med en killkompis i ett sådant läge? Jag tänkte inte på det just då så jag hann inte fråga henne om jag förstått henne rätt, men jag tänkte på det efteråt.

Själv tycker jag att det låter märkligt. Visst skulle jag själv kunna ha kvar kontakten med en tjejkompis även om jag inledde ett nytt förhållande! Jag tycker mig ha läst att många här har både kill- och tjejkompisar trots att de har partners?

Annons:
[AndreaPirlo92]
2/8/13, 2:41 PM
#1

Jag har själv inte sagt upp bekantskapen, men folk har sagt upp bekantskapen mot mig då jag skaffat pojkvän.

Wony
2/8/13, 2:42 PM
#2

Personligen tycker jag inte att man ska behöva säga upp någon bekantskap för att man skaffar en partner. Och man kan inte heller kräva att ens partner ska säga upp bekantskapen med vänner. Då är det inte en sund relation man har med sin partner, kan jag tycka.

Vänner är vänner, och partners är partners. Så enkelt är det, i alla fall i mina ögon. Jag har sambo, och jag har gott om både tjej- och killkompisar, och ser absolut inget problem i det, alls. 

Sambon har en hel drös vänner också, och han får väl umgås med sina vänner, oavsett om det är tjejer eller killar.

Honestyisdead
2/8/13, 2:59 PM
#3

Har aldrig sagt upp någon bekantskap på det viset.

fruktgumman
2/8/13, 3:14 PM
#4

Nej

Intehärutandär
2/8/13, 3:18 PM
#5

Nej. Skulle aldrig ske, för faktum är ju att skulle jag velat vara med min killkompis, så hade jag inte träffat mannen som jag dejtade just då.

ChristineL
2/8/13, 4:12 PM
#6

Nej, det skulle jag aldrig göra. Mina vänner är mina vänner.

Annons:
Bananbullar
2/8/13, 4:25 PM
#7

Halvt.

Jag och min pojkvän har kommit överens över att båda två inte får träffa vissa personer utan den andres "godkännande". Men det handlar då om att den personen har gjort illa en av oss, att vi absolut inte litar på den personen osv. Både han och jag har valt att inte längre träffa vissa människor men det är något vi båda har kommit fram till efter att vi pratat med varandra ordentligt innan.

Det är inte så att jag är förbjuden att träffa den killen till exempel. Men han har sagt att han absolut inte gillar det. 
Jag har i mitt fall inte förbjudit han att träffa en tjej till exempel, men tydligt sagt att jag absolut inte gillar det. 

Detta är en överenskommelse båda har godkänt. Och som sagt så är det inte så att min kille inte får träffa tjejer bara för att, eller att jag inte får träffa andra killar bara för att det är killar. Dessa personer är några som har gjort den ena eller andra "illa" på ett eller annat sätt. Betett sig fel eller sumpat sin chans.


citytjejen
2/8/13, 4:56 PM
#8

Tycker också att det verkar märkligt att man ska säga upp bekantskapen med någon bara för att man har ett förhållande. Det har jag aldrig gjort och skulle inte få för mig att göra det heller, inte av den orsaken i alla fall.

/Christina

Gur4m1
2/8/13, 8:09 PM
#9

Som tjej är det rätt vanligt (för min del) att de flesta killkompisar runt mig som singel-. varit där mer osm hundar som nosar efter pun*ani (no I didnt!!). För direkt man fått pojkvän försvinner de -_- eller ås säger jag upp bekantskapen- för att de är för närgågnga eller har mage att bitcha om mig och min nya relation. Även avrit med om att killar försöker manipulera mig att göra slut etc.  Nu talar jag mest om då man var yngre- idag är de flesta killkompisar jag har- via arbetet (blir annrlunda då, man ses inte så mycket privat) och via pojkvännen eller EX (där allt sånt drama är bortgjort). Jag har kanske bara haft otroligt otur med killar, men de flesta har förr eller senare "du..asså jag är nog kääär i dej/kan vi inte knulla,. bara den här gången". Inga riktiga vänner med andra ord. :(((((

Så jo, jag har sagt upp en del manliga bekantskaper för att de fått för sig att vi skulle bli mer än vänner. Är nog ganska vanligt. Men en RIKTIG vän, oavsett kön, säger man ju inte upp bekantskapen med. Dvs en vän som verkligenf inns där och inte har baktankar eller romantiska motiv och man själv aldrig suktat efter. Men jag tror din väninna menar de förstnämnda jag sa, är hon snygg? Social? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2/8/13, 9:22 PM
#10

Har alldrig sagt upp bekantskapen för att jag gått in i en relation med någon annan. Kan bara se anledning att göra något sånt om den relationen man "säger upp" innhåller något som är ett problem för nya relationen, t.ex. om ena är kär i den andra eller man förr haft ihop något och har svårt att låta bli varandra eller liknande.  Om det är ren vänskap tycker jag det är självklart man kan ha vänner av alla kön/oberoende av kön

Timmorn
2/8/13, 9:35 PM
#11

Jag skulle inte vilja säga upp bekantskapen med någon för att jag blir tillsammans med en kille. Jag har killkompisar som säger att de skulle vilja ligga med mig. Och jag säger synd du är bara en kompis, och det vet de om, för dem är det en helt annan grej att vara kär i mig och tänka på mig när de runkar då och då :P

Och skulle jag göra slut med min nuvarande pojkvän och vi skulle vara vänner fortfarande, så skulle jag inte tillåta att någon vill bli av med honom heller. Jag kan förstå att det är en jobbig sits, men om min nya partner inte kan lita på att jag säger att det inte är känslor kvar vi är bara vänner så är han inte för mig. Självklart kan jag förstå om haha jag och exet skulle träffas varje dag då skulle jag också ha blivit misstänksam om att det är känslor kvar. Men i en normal situation att man träffas då och då genom gemensamma vänner på fest etc.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Wide Awake Dreamer
2/8/13, 9:36 PM
#12

Intressanta synpunkter som i stort stämmer med min egen åsikt. Kan ju förtydliga att den kvinnan jag pratade med inte är en kompis, utan någon jag träffade tillfälligt och hade en pratstund med, och för ett kort ögonblick kom vi in på en sak som hade hänt mig med en tjejkompis. Jag vet inte om den tjejkompisen sa upp bekantskapen med mig p.g.a. sitt nya förhållande, men det är en teori jag har haft. Hon berättade överhuvudtaget aldrig om sitt nya förhållande utan det upptäckte jag först senare. Jag fick bara intrycket under samtalet jag hade med den andra kvinnan att "jo, så går det nog till".

#9 Jag är lika oförstående som dig till den sortens beteende. Att man kan ha känslor för en tjejkompis är en sak, men man måste ju respektera hennes val och även henne som person. Jag skulle själv aldrig sabotera ett förhållande oavsett hur kär jag var i en tjejkompis, möjligen undantaget om jag visste säkert att killen var oärlig eller farlig. Fast då skulle jag ju hellre försöka bevisa det istället. Men till syvende och sist måste ju folk få bestämma själva.

Snygg, social? Min tjejkompis? Isåfall är svaret ja på båda frågorna.

[Loca Diaz]
2/9/13, 12:23 AM
#13

Nej det har jag inte. Men när jag träffa min nuvarande partner hade jag inga kompisar av motsatt kön utom en och han är kompis med min kille och jag är kompis med hans tjej. Dock fått två killkompisar i efterhand, den ena brydde han sig inte om. Jag sov med han och allt (dock med andra kompisar också) och var hos han jämt. Vårat populäraste pratämne var sex haha, vi hade verklgen skit kul :) Nu umgås jag dock inte med han för han har skaffat tjej -.- (det är inte hon som gjort det är han som valt det…) och den andra killen jag blev vän med gillade han dock inte alls till en början (fast han gillade min syster) men nu säger han att han inte längre "bryr sig" även om han inte fullt gillar det. Han tyckte inte om att vi smsa för vi "jämt gjorde det" eller för att smsen var så långa (dock är vi båda jätte pratglada och jag känner att jag kan säga nästan allt till han) vi träffas dock inte ofta för han bor inte här längre. :) men vi ses mest ex över en fika med några andra, eller på fest även om han vill titta film eller göra mer men eftersom min kille inte trivs med det så känns det fel :/ har dock lagat mat/grillat och druckit vin med han och hans syskon samt min syster (som han då "träffade") :) det blir inte bråk över det men inga glada miner heller. Min kille har nästan inga kompisar av motsatt kön. Det är en som jag gått samma klass med en gång i tiden och som jag var vän med ett tag. De umgås mest när hennes kille är med för han är barndomsvän och "bästa kompis" med min kille. Jag bryr mig inte om de umgås. Han har dock börjat umgås med sitt ex - inte ensam utan med gemensam killkompis ex. (Exet är kompis med hans tjejkompis) vilket han vet att jag inte gillar alls… Vet inte hur jag ska hantera situationen heller (lång historia om det här exet) för jag har redan sagt vad jag tycker.

Annons:
Gur4m1
2/9/13, 7:57 AM
#14

#12 då rä det nog så att hon har den erfarenheten att killar oftast är "ute" efter att komma nära för sex, tyvärr. Eller ja, jag tror det är sådana händelser som kan han gjort att hon tar de val hon nu gör- vilket är tråkigt såklart, men jag har själv haft samma problem när jag var yngre. Nu har jag lärt mig att tolka sådant bättre men fy vad man har blivit besviken och fått känna sig som en bov >_<

Så du har aldrig uttryckt känslor för sin tjejkompis eller haft ett kanske för intimt beteende?

#11 ja där är vi ju olika. Om en killkompis äör öppen med sina känlsor till mig blir det svårt att ignorera det tycker jag, det skulle kännas skumt- såvida att jag tar det på allvar. Tyvärr har det ju hänt och problemet har varit mer att när jag väl sagt som du sa "men du vi är bara vänner" så är det killen i fråga som backat och försvunnit ut ur mitt liv, jag var tydligen inte värd mer. Jag kommer oftast bra överens med killar och tycker om att umgås med dem. ÄR lättare nu när man är gammal och grå för då är man inte lika eftertraktad som mer än just vän :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

LinaLj
2/9/13, 8:25 AM
#15

Nepp, skulle inte falla mig in. Jag är iof ganska petig med vilka jag har som vänner så jag har inte så överdrivet många. Men de jag har är jag rädd om och skulle inte offra dem för en kille. Om det tog slut mellan killen och mig skulle jag ju stå där utan mina vänner.

JustMySelf
2/9/13, 11:32 AM
#16

Jag har gjort det en gång, men det var för att han inte riktigt kunde hantera att jag gick tillbaka till mitt ex. Kompisen vet att min kille gjort några taskiga saker mot mig tidigare, men jag och killen har rett ut det här tillsammans och har nu ett bra och välfungerande förhållande, men trots det tål kompisen inte riktigt min kille.

Kompisen sa vid ett tillfälle att "om du går tillbaka till ditt ex kommer inte jag vilja umgås med dig mer". När jag väl gick tillbaka till mitt ex hade han ångrat sig och ville fortsätta vara kompisar och umgås. Men med tiden märkte jag att han blev sur och irriterad så fort jag nämnde min killes namn (även om det var i en helt vardaglig situation, inte att jag satt och pratade om honom hela tiden när vi träffades). Så nu har jag brutit kontakten helt med honom, min pojkvän går före honom i alla lägen.

Däremot har jag flera andra killkompisar jag fortfarande umgås med, och det har inte min pojkvän några problem med. Och så har jag varit med om att bekanskapen med vissa killkompisar "dött ut" lite när jag skaffat pojkvän, dem är fortfarande trevliga om man skulle råka stöta på varandra och så, men hör inte av sig längre osv. Där är det dock ganska uppenbart att dem egentligen velat vara mer än vänner, även om jag inte märkt det tidigare.

Wide Awake Dreamer
2/9/13, 12:18 PM
#17

#14 När jag hade känt min (f.d.) tjejkompis några månader så berättade jag för henne att jag hade djupare känslor för henne, men när hon avvisade mig så respekterade jag det och sedan tog jag aldrig upp det igen och visade heller aldrig något mer intresse på det sättet, jag försökte bara vara en bra kompis. Jag är en ganska privat och reserverad person som aldrig går på och tvingar mig på andra. Tidigare har det gått till överdrift och jag har haft svårt att komma nära andra människor. Nuförtiden är jag mera öppen och personlig, men jag är fortfarande väldigt noga med att visa respekt för andra. Jag kan inte tänka mig att jag någonsin varit för närgången mot den där tjejkompisen.

[Loca Diaz]
2/9/13, 3:18 PM
#18

Det är sjukt vanligt att man tappar kontakten helt om man inte besvarar deras känslor. Att man som tjej har en killkompisar som vill mer sedan när man skaffat kille eller visat att man inte alls är intresserad av mer då försvinner de ur ens liv. Min ena killkompis (som sluta höra av sig när han skaffade seriöst förhållande - han hade haft andra förhållanden medan vi var vänner men som var mindre seriöst) "skämta" om att vi skulle ligga med varandra osv och han skulle lätt kunna ligga med mig, strula osv men jag ville ju inte det alls ;P så vi fortsatte att bara vara vänner :) min syster som han också var vän med skulle han aldrig kunna göra något med för han ser henne som en syster :) (fast dom bara känt varandra två år) såg inte det som "obekvämt" för han hade aldrig ens försökt, jag hade inte märkt något om inte han hade SAGT det. Vi var väldigt öppna :) hare varit jobbigt och obekvämt om han hade försökt ex ta på mig eller närma mig på något sätt.

[Zorita]
2/9/13, 8:12 PM
#19

Inte jag, men min sambo har sagt upp vänskapen med en av hans tjejkompisar sen vi blev tillsammans. Det beror på att hon gick till mig och pratade om hur kär hon var i min pojkvän, hur rätt de var för varandra och hur hon skulle bli en bättre flickvän för honom. Visst fick hon känna så, men jag tyckte hon kunde haft respekt nog mot oss båda och pratat med min pojkvän i stället för mig.

Jag berättade självklart detta för honom efteråt och han sa att han inte ville umgås med henne innan hon kommit över honom. Då sa hon upp vänskapen permanent. Kanske lika bra att hon fick gå vidare också.

mikkan01
2/9/13, 9:33 PM
#20

Har inte sagt upp kontakten men låtit vänskapen flyta ut liksom.
Flyttade ihop med min kille ganska tidigt, eller ja, han flyttade in hos mina föräldrar och då kändes det fel för min del att umgås med vänner på egen hand och lämna honom hemma. Han har aldrig riktigt fastnat för mina vänner så det är svårt att umgås tillsammans.

Nu på senare tid har jag insett att jag har ca 4-5 vänner kvar som jag knappt träffar….riktigt jobbigt och det skyller jag mest mig själv för, inte pojkvännen…men lite på relationen också.

~mikkan

Annons:
ramm5tein_
2/11/13, 6:02 PM
#21

Nej, det enda jag kan känna igen mig i blir väl att det kanske rent allmänt blir att man umgås mer sällan med sina vänner. Speciellt om de skaffar stadiga partners och så. Men oavsett om min bästa vän är en kille eller tjej så görs det ingen skillnad.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

oh-la
2/11/13, 9:07 PM
#22

nej, inte med någon killkompis. men en tjejkompis sa jag upp bekantskapen med när jag blev tillsammans med sambon. hon ansåg att hon, som vän, alltid skulle komma i första rummet och varotroligt svartsjuk. tillslut ställde hon ultimatumet han eller jag. egentligen ville jag inte slänga bort någon relation, men jag valde bort henne. hon spred därefter ut en hel del otrevligheter och snackade en hemskt massa skit om mig. tack och lov valde jag rätt. min sambo har jag kvar, och hennes vänskap kan jag gott vara utan om det skulle vara på de villkoren som hon krävde.

[Loca Diaz]
2/11/13, 9:16 PM
#23

#20 vrf skulle man inte kunna gå iväg själv och umgås med sina kompisar medan partnern är hemma eller hittat på annat? Man måste inte göra allt tsm. Jag och min kille har bara fyra gemensamma vänner - som är par och resten umgås vi själva med på egen hand. :)

Sarah
2/11/13, 9:57 PM
mikkan01
2/11/13, 10:28 PM
#25

#23 Förklarade rätt tydligt varför jag tyckte det kändes fel. Vi bor hemma hos mina föräldrar och han flyttade in rätt tidigt, hann inte riktigt lära känna mina föräldrar innan om man säger så och det kändes jobbigt för mig att lämna honom här då. =) Så många vänskaper hann rinna ut i sanden. Kanske fick det att låta som att vi gör allt tillsammans men de få vänner jag har umgås jag oftast med på egen hand när han umgås med sina.

~mikkan

Upp till toppen
Annons: