Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3840 ggr
Viccan92
2013-02-08 22:05

Ska vi fortsätta ihop

Jag och min fästman flyttade ju ihop i somras. I juni för att vara exakt efter att ha haft kontakt sedan i augusti då föregående år. Sedan träffades vi första gången i januari. Det har fungerat ganska bra enda tills min hund fick avlivas i september. Efter det har det bara gått uför. Valpen som vi skaffade några veckor efter är nu nio månader och inte rumsren än. Jag är hemma hela dagarna och då funkar det otroligt bra. Men så fort min fästman kommer hem så lämnar jag ju över lite ansvar till honom och då går det uför direkt. Jag säger till att nu behöver hunden ut och då minst tio minuter efter reser min fästman på sig för att gå ut och då är det redan försent. Så när han väl går ut så suckar han och stånkar så för det mesta så fixar jag det mesta ändå. På kvällen så somnar han i soffan och sen när han vaknar så går han och lägger sig i sängen. Inte en tanke på någonting.

Vi har ju även tre kaniner och en katt. Två av kaninerna är hans och fanns här när jag flyttade in. Märkte direkt när jag flyttade in att han slutade ge kaninerna mat. Så nu ger jag alla djuren mat och fixar katten låda. Han ger om jag ber honom men hinner han somna innan han gör det så säger han att han gör det imorgon istället.

Har haft lite problem med hans föräldrar med. Han lyssnar mer på dem än han lyssnar på mig. Säger dem nej men jag säger jag så blir det ändå nej. Så var jag anser spelar för det mesta ingen större roll.

Sen är det detta med sysslorna hemma. Jag är ju som sagt hemma hela dagarna och går och städar lite smått. Vilket då har gjort att han har slutat helt. Han kommer hem och hälsar på på hunden och på mig och sen lägger han sig i soffan och somnar. Han vaknar någon timme senare och börjar då med maten trots att han för det mesta inte är hungrig. Sen när vi ätit så somnar han för det mesta igen. Ibland åker vi iväg men inte så ofta. Vilken resulterar i att jag får göra allt arbete. Sen klagar han på att här är stökigt. Han vill inte att jag ska ta till mig kritiken men det är klart att jag gör det är ju jag som in hinner ju.

Som ni säkert förstår så är jag otroligt ledsen och stressad. Känner att jag håller på att förlora mig själv återigen. Kan ju inte bryta upp och åka hem heller för där är det värre. Eller ja kanske bättre som det ser ut nu. Trots det så älskar jag ju min fästman över allt annat. Vet inte alls vad jag ska göra.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Fridaaaa
2013-02-08 22:11
#1

I ett förhållande och som sambo är det viktigt med att komma kommunicera. Tror att ni behöver prata mer, kommunicera mer.
Kanske dela upp sysslorna olika dagar eller veckor kanske hade fungerat? 
Vet ju lite mer än som står här, men hoppas ni löser det! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
2013-02-08 22:17
#2

#1 Svårt att han lyssnar men överdriver jämt i sina svar. Som nyss när jag blev sur över att han inte hann ut med hunden. Han väntade för länge efter att jag sagt till så istället var han ute en timme. Vi skulle städat i helgen men han gör vad som helst för att komma undan eller tänker ta det dagen efter eller ja närsomhelst utom just då.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Loca Diaz]
2013-02-08 23:59
#3

Jag fick också sköta hela hushållet själv, städa, laga hemgjord mat, plocka, diska, handla mat, sköta hans chinchillor och påminna han att mata sin orm, skotta hela uppfarten på 100 m själv, elda och se till att huset var varmt och att det finns varmvatten till dusch efter jobbet (han jobbar kvällar). Ja allt. Samtidigt skötte jag mina egna 6 kaniner och hund samt häst som han aldrig behövde hjälpa till med. Det gjorde mig inte så mkt för han hade hand om ekonomin DOCK betala jag en del av maten och alla mina djur, min bil och mobil. han betalade huset. Men när han börja gå in med skor varje dag med snö leta grus ja då kände jag att det var respektlöst när jag sagt åt honom att det är nyskurat. Han äter frukost och bara lämnar "skiten" åt mig. För mig skulle det räckt att han kunde diska IBLAND eller hjälpa till att skotta. Men inte något gör han. Jag är säker på att han skulle vara detsamma även om jag hade hjälpt till ekonomiskt. Så jag flytta ut och nu får han sköta allt själv. Han har inget varmt hus längre då han jobbar halva dagen och är i en verkstad resten av tiden (ingen tid till att elda) och därmed ingen varmvatten utan får vänta minst 1-2 timmar, han lagar bara snabbmat, har ett berg av disk, en oplogad uppfart med plogkant (jag kan inte köra in längre då min bil är låg) osv. Skönare att bra särbo tycker jag. Iaf med han för han blir grinig och barnsligt sur när man säger till han, ex att inte gå in med skor.

Viccan92
2013-02-09 00:20
#4

Okej nej så illa har jag det inte. Flyttar jag ut så säger han upp sig och hänger med. Ibland känns det nästan enklare. Han orkar inte städa efter jobbet säger han nu men lite vore iaf något.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gur4m1
2013-02-09 08:35
#5

#4 beror på, jag är den "jobbande" i min familj och killen går mes themma, vi BOR inte ihop men jag bor mycket hos honom däremot. Vi äter t.ex alltid hos honom- så efteroms han är arbetlös så utgår jag från att han kan vara den som handlar, lagar maten och sköter disken :) JAg är helt SLUT efter en arbetsdag.

Men så har jad omedicinerad AD(H)D också, och jag tror absolut att det kan påverka min livsstil massor. Låter oroväckande att han slutade mata för sina kaniner tillexmepelt- hur trött jag än är så sköter jag alltid _mina_ djur. Disken och veckans städning kan däremot skjutas fram till lämpligare tillfällen :)

Samma sak avr det med mitt ex, en modern "jämlik" kille i teorin, tyvärr int ei praktiken- vi BODDE ihop. Jag fick alltid diska och plocka efter honom- trots att jag var den som jobbade och han bara gick hemma. Men det visade sig längre fram att det inte var bortskämdhet utan att han mådde mycket dåligt rent psykiskt och idag har han vänt uppochner på sitt liv, till det bättre. Din sambo klarade sig (även kaninerna) innan du kom in i bilden så… ta ett snack med honom, inte ett kritiserande, anklagande prat utan säg mer att du kanske oroar dig? Att det kanske är för mycket för dig nu. Att du såklart kan göra mer hemma (för du jobbar ju inte) men att det vore roligare med mer uppskattning? (och du uppskattar väl att han jobbar och därmed förmodligen är den som håller ekonomin flytande, antar jag bara?)

JAg vet inte varför du bara går hemma, du är kanske miljonär eller sjukskriven eller arbetslös. Kanske abra säga rakt ut "det är tårkigt att du somnar direkt du komemr hem, jag behöver mer SEX!/GOS!"

Att de vi är tillsaman med inte alltid har samma orndingssinne, brinnande djurintresse, eller helt enkelt inte samma initiativförmåga få man ofta acceptera. JAg blir själv så om jag är med någon som "tar rodret" självmant, då överlåter jag det direkt och lämnar "skutan" så att säga, rent mentalt. JAg hjälper gärna till om perosnen pekar och säger vad jag ska göra, men man lessnar fort. Om jag däremot får ansvaret, ansvar jag valt, så sköter jag det. Kanske din pojkvän själv får bestämma när han ska ansvara för hunden, eller hellre såhär: Acceptera att det inte fungerar mellan dem på det sätt som du vill.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2013-02-09 08:47
#6

Tänker utifrån din beskrivning att ni inte helt och hållet förstår varandras olika vardag. Han är trött efter arbetsdagarna och har kanske behov av att få landa o vara ifred, du har haft djuren hela dagen och kanske känner behov av att inte ha hundansvaret även på kvällen.

Tror ni behöver prata om hur ni ska ha kvällerna och lyssna till bådas behov och få ihop en lösning som är någon sorts kompromiss.

Ett annat problem är detdär med att ta ansvar för djuren. Det är ju dubbelt. Du ser att han inte tar ansvaret och gör det istället men är inte nöjd. Han ser du gör det istället och då är det ju gjort.  Ni behöver prata och komma överens om vem som sköter vilka djur och när och sen när ansvaret är fördelat ska båda hålla sig till det ni kommit överens om. D.v.s. om ni kommer överens om att hans kaniner sköter han, då ska du inte ta något ansvar för dessa. om du ser det inte är fixat i deras burar för du strunta i det för de är inte ditt ansvar.

Annons:
Maria
2013-02-09 08:53
#7

Jag håller med övriga här att det bästa är att kommunicera.

Försök att strukturera upp sysslorna.

Jag kan förstå att han lämnar över arbete till dig som är hemma. Nu vet vi ju som sagt inte anledningen till att du är hemma.

Han kommer hem, somnar en stund men lagar sedan mat trots att han inte är hungrig. Det tycker jag är ganska beundransvärt.

Kanske kunde ni bytt. Du lagar maten och han går ut med hunden?

Jag tycker det är ganska naturligt att den som är hemma gör hemarbetet oavsett vem av parterna det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LinaLj
2013-02-09 10:02
#8

Jag håller med de övriga om att den som går hemma hela dagarna gör det mesta av de dagliga sysslorna. Han hjälper ju till med att laga mat så helt ohjälpsam är han ju inte. Sedan finns ju saker som båda ska hjälpa till med som storstädningar, veckohandling osv men det kan man ju sköta på helgen. det bästa är att sätta sig ner och besluta gemensamt att tex på lördagförmiddagarna åker vi gemensamt till Ica eller att sista söndagen i varje månad så storstädar vi lägenheten.

Sedan är jag inte någon som tror på absolut jämlikhet, vi har alla våra styrkor och svagheter och borde utnyttja det. Jag tex älskar att laga mat men hatar att damsuga. Jag skulle lätt kunna tänka mig att laga mat varenda dag i veckan om min (fiktiva) sambo damsög varje vecka. 

När det kommer till djuren så tycker jag gott han kan sköta sina egna, i alla fall de grundläggande mat/vattenbehoven. Har du frågat varför han inte gör det?  När det gäller hunden, hur resonerade ni innan ni skaffade valpen? Kom ni överens om att dela på ansvaret? Ibland är det ju så att en part vill ha hund och då skaffar man hund utan att först diskutera igenom hur det ska funka rent praktiskt. Det kan ju vara så att han ser hunden som din och förväntar sig därför att du ska ta huvudansvaret. Medan du ser hunden som er och att ni ska dela på ansvaret.

hemmafru
2013-02-09 11:12
#9

Hej

Jag kanske tänker helt fel, men jag ser inget fel i att den som går hemma sköter allt kring hemmet/djuren.

Jag är själv hemmafru. Vi har villa och djur som ska skötas. Men jag har ju hela dagarna på mig. Jag ser ingen anledning att spara all städning till helgen för att vi ska kunna hjälpas åt. På helgen vill vi ha fritid och kunna umgås och bara göra roliga saker. Städningen gör jag lite varje dag; dammar på måndag, dammsuger tisdag, badrummen onsdag osv. Och snöskottningen, byte av däck på våra bilar, ut och rasta hundarna några gånger hinner jag lätt med. Det är inte särskilt betungande då jag har mån-fredag på mig. Jag stiger ofta upp när han åker till jobbet så jag gör ju min "arbetsdag" hemma och får ändå en hel del fritid över för kurser jag vill gå osv.

Maten står på bordet färdig när han kommer hem. Det skulle faktiskt kännas fel att han som kommer hem kl 17.00 trött och slut ska måsta börja med maten. Jag är ju ändå här hemma så då fixar jag sånt.

Nu vet jag ju inte varför du TS går hemma. Du kanske är sjukskriven och helt enkelt inte orkar med alla sysslor. Då är det en helt annan sak förstås.

[Loca Diaz]
2013-02-09 15:51
#10

Jag kan hålla med om att den som bara är hemma hela dagarna kan sköta hushållet och den som jobbar hjälper till när det behövs (ex bära in ved, storhandla eller vad det nu skulle vara). Jag flyttade dock ut för jag fick göra onödigt mkt jobb (skura varje dag för han inte orka ta av sig skorna, man behöver inte gå in med skor för att äta) och inte kunna vara borta en hel dag för då skulle huset vara kallt för han aldrig ville åka hem och elda ibland efter jobbet (han befinner sig 0.5 km från huset) och för han börja kräva att jag skulle börja betala massa som jag inte kunde (bredband m.m) - som att mitt hushållsarbete inte räknades. Jag är arbetssökande :) - mina känslor har givetvis också en del av valet till att flytta ut. Vrf gör han inte något åt det om han klagar på att det är stökigt? Tycker jag att det är stökigt men inte sambon då hade jag skött det på den hand :) Jag vet inte riktigt vad du vill få ut av tråden men jag kan förstå att man är trött efter en hel jobbdag men inte så illa att man inte kan göra annat än att sova varje dag (vissa dagar gör man ju det) :P var det bådas val av att köpa valp får han väl hjälpa till de kvällar han är hemma :)

hemmafru
2013-02-09 16:22
#11

#10 Att gå in med skorna på och dra in snö och grus bara för att man är lat och slipper städa själv tycker jag är respektlöst. Gjorde min man så skulle jag helt klart inte städa efter honom. Det var nog klokt av dig att flytta.

Katthemsmatten
2013-02-09 19:15
#12

Ledsen, men det där kommer inte att bli bättre. Skicka iväg kar'n. Då vet du ju i alla fall att det bara är du som ska hantera alla problem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-02-11 12:16
#13

jag och min kille bor inte ihop än, men vi är jämt hos honom och dom gångerna jag är hos honom så är de jag som lagar all mat, tom städar också.. visst ja gillar att laga mat men aldrig fel att bl bjuden ibland.. jag betalar maten också-

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-11 13:08
#14

Men tjejer, vad sysslar ni med? Vart har självrespekten hos unga Kvinnor tagit vägen? Det här låter som om det vore 60-tal igen. Utom det att ni dessutom ska betala själva. Förr betalade karln för att ha en hemmafru. Nu är ni betalande pigor åt slöa och egoistiska män.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Viccan92
2013-02-11 21:42
#15

Kan ju inte svara på allt. Helgen har varit underbar som alltid. Så i helgen så tog han hunden oftare. Blev utskälld av en granne ang hunden så kan delvis vara därför.

Hunden var ett gemensamt beslut. Vi var ju tvungna att ta bort hunden jag tog med hemifrån. Dock förstod han nog inte riktigt att det är mycket mer jobb med en valp. Han behöver ut oftare och så. Jag hinner liksom inte med allt.

Kaninerna bor i samma bur allihoppa så man måste ta alla tyvärr. Men hans svåger sa samma sak. När han hade kaninerna med på semestern så fick de andra ta hand om dem.

Jag försöker laga mat eller så delar vi. Att jag steker köttbullar till exempel och sedan gör han moset. För det mesta tar det en evighet att få honom att göra det. Jag är nämligen sån att jag blir lätt hungrig. Vet inte varför dock. Har hänt senaste månaden.

Känner att jag ibland skulle behöva iväg på egen tid liksom men pengarna finns inte till det tyvärr. Vi får i slutet av månaden jämt ringa svärmor och undra om han kan låna oss lite. Eller tidigare. Vi har inte råd med att leva iprincip.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sarah
2013-02-11 22:01
#16

#14 håller med, man blir mörkrädd när man läser hur tjejer låter killarna köra över dem, hur det här med ett jämställt förhållande flyger ut genom fönstret och hur unga tjejer inte vågar stå upp för sig själva.

Katthemsmatten
2013-02-12 10:09
#17

#15 Nu låter du, dessvärre, som om du försvarar honom för att vi andra är mer realistiska. Att han inte fattar att en valp tar mer tid än en vuxen hund är inget försvar. Dumhet kan man råda bot på genom att lära sig saker. Vad är det han gör som tar så mycket av hans tid att han inte hinner ta 50% av passningen av djuren och varför kan han inte lära sig att speeda upp matlagningen? Kan ni inte hellre ta varsin dag för matlagandet så han har helt ansvar en dag? Det brukar vara ett bra sätt att lära sig när man måste starta för att ha middagen färdig i tid.

Att ni måste fråga svärmor om pengar varje månad låter inte bra. Antingen får ni dra ned på kostnaderna, eller så får sambon se till att skaffa sig ett extraknäck. Är man vuxen och har flyttat hemifrån ska man försörja sig själv. Om det någon gång dyker upp en extraordinär utgift kan man väl möjligen fundera på att låna från släkten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gur4m1
2013-02-12 10:17
#18

#17 som ajg förstått så ha rju sambon JOBB, TS går hemma (vi vet itne varför)? Varför ska han skaffa sig extraknäck? Nu hänger jag inte alls med här. Ska karln både jobbiahjäl sig + ta "sina 50% av ansvaret i hemmet", låter knas. Däremot ska man kanske int eha djur om man inte har tid och ork att sköta dem, nu är ju inte kaniner det mest krävande husdjuret, men hund är ju däremot det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mynameislova
2013-02-12 11:02
#19

Jag fattar inte heller. Varför ska dom göra 50% av hushållssysslorna om hon går hemma och han jobbar? Det kan väl inte vara svårt att hinna  laga mat varje dag för den som går hemma varje dag. Om dom behöver extrapengar är det väl hon som ska ta ett arbete, inte han som redan har ett arbete och är trött när han kommer hem??

När båda jobbar lika mycket utanför hemmet så tar man 50 % var hemma - inte annars

pyromanen
2013-02-12 11:51
#20

Instämmer helt med #19. Den som är hemma hela dagarna gör rimligen större delen av hemarbetet - oavsett könet på den som är hemma. Sen förutsätter jag också att den som jobbar delar med sig av pengarna som den tjäner, så det finns nån sorts ömsesidighet/man hjälps åt.

Annons:
Honestyisdead
2013-02-12 13:59
#21

#17 Så du tycker på fullaste allvar att mannen som REDAN jobbar heltid ska ta ett till jobb? Att han trots heltidjobb ska göra 50% av hussysslorna?

Lite underlig syn måste jag säga.
Det är ju så att den som går hemma gör mer hemma.

OM däremot båda hade jobbat hade man antagligen delat upp det lika.

Viccan92
2013-02-12 22:43
#22

Jag har inget jobb nej. Jag är arbetslös och letar jobb. Vi har dragit ner på pengarna så mycket som det går men det hjälper inte. Det enda som kanske hade hjälp är om min fästman slutar röka men ja han klarar inte det. Han sa att han skulle försöka men ja han klarade inte ens en dag. Som jag sa så ska han inte försöka utan han ska klara det. Han jobbar redan från klockan sju till klockan fyra och är trött då så extra är inte att tala om. Måste ju få träffa honom med.

Jag har inget emot att ta hand om hunden alls och jag har tid för djuren. Men det vore roligt om han iaf en gång per dag kunde ta ut honom utan att jag frågar och han bara stönar och klagar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gur4m1
2013-02-13 05:18
#23

Känns som att om man jobbar 7-16 så får ha röka bäst han vill för det är….hans lön, även om man bor ihop så är ni inte gifta om jag förstått rätt och du är inte sjukskriven och ni lever alltså på hans lön och vad du får som arbetslös (någon kassa?). Alltid bra att sluta röka men det räcker kanske att han drar ner det lite?

Förstår, de tär motivationen för att umgås med hunden som du saknar. Det är nog som du säge,r han visste nog inte riktigt hur jobbigt det var med just en valp :) För att valpen ska få goda vanor osv kanske du helt enkelt får flika in mer där. Vet iallafall att gnäll och tjat sällan lyckats motivera någon, det förvandlar dig bara till en mamma- eller att han och du blir ovänner.

Men så länge han röker för sina egna pengar, visst du kan ju tycka det är slöseri och äckligt men han är en vuxen person och han är uppenbart inte motiverad att sluta :( Uppmuntra honom istället att dra ner på det (om det är möjligt, han kanske redan nu bara röker 1/3 cigg om dagen).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Fridaaaa
2013-02-13 15:29
#24

#22 Finns billigare alternativ till honom om han nu måste röka, t.ex rulla cigaretter själv, det blir mycket billigare :) Ett tips om han vill fortsätta röka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nikkis
2013-02-13 16:07
#25

För det första så tycker håller jag med de flesta som skrivit i denna tråd.
Du går hemma och blir försörjd av din heltidsarbetande karl. Att han lagar mat efter en timmes vila fastän han inte själv är hungrig visar ju att han gör det för att mätta och glädja DIG.
Det är inte mycket, men det är Någonting. Vad mer vill du av honom egentligen?

För det andra så kan du önska att han ska sluta röka, men du kan inte kräva det. Hans pengar, hans hälsa, HANS beslut.

För det tredje så finns det alltid någon som har mer huvudansvar för (gemensamma)husdjur, i det här fallet verkar det vara Du.
Jag förstår inte hur det kan anses som ett problem i dina ögon, det är ett helt frivilligt beslut att skaffa djur och även om ni är två om saken så är det något man gör med glädje. Eller ja, det gjorde jag iaf. trots att vi var två om saken.
Omhändertagande av djur ska inte ses som en belastning eller ett nödvändigt ont, utan för att man själv VILL det.
Självklart kan det vara skönt med lite avlastning, men det är ingenting jag direkt förväntar mig, speciellt inte om man själv degar hemma hela dagarna.
Hur du dessutom kan sitta och se på när en nödig unghund väntar på att behöva gå ut för att du sagt till honom och du VET att han segar med det är för mig helt…
Och sedan är du förvånad över att hunden inte är rumsren?

Som svar till något annat geni som skrev att "vi" blir hynsade och slavar för våra lata arbetande män. Jag jobbar 85%, samma långa arbetspass (8h) men med lite mer ledighet vissa veckor, jobbar tidiga mornar som senare kvällar samt varannan helg.

Jag sköter ändå 95% av hemmet, om inte mer. Dels för att jag är extremt pedantisk och jag städar lite hela tiden av bara farten. Tar hand om disk så fort den tillkommer osv. men också dels för att min sambo jobbar heltid med ett extremt fysiskt krävande arbete.
Men tilläggas bör att vi INTE har några som helst problem med detta, för ber jag honom att göra något så gör han det, alltid och utan gnäll!
Maten är det inte heller ngt bråk om, där är det olika från vad som ska ätas och vem som vill/orkar göra det eller att man hjälps åt.

Men för mig är det en tillfredsställelse att hela tiden ha det rent för det är liksom inga problem för mig att göra det, även om jag strax ska åka till jobb eller precis kommit hem från det. Har det Aldrig stökigt just för att det underhålls kontinuerligt. Och nu när vi är djurlösa så städas det desto mindre annat än småplock.
Det är även tillfredsställande med vetskapen om att min kille alltid kommer hem till ett städat hem och att vi även kan ha hem folk utan att börja storstäda.
Så säg mig, varför ses detta som taget från 60-talet och som "slaveri"?
Jag låter hellre honom ägna sin tid och energi på ngt bättre - typ MIG. ;-) än att jag ska strunta att göra ngt för att han sen ska fixa det när han kommer hem och orkar, bara för någon patetiskt principsak för att man att det ska vara jämställt i ett förhållande…?!
Jag kan då säga såhär, vårat förhållande är extremt jämställt och välfungerande och vi ger och tar från varandra på olika sätt och på olika plan, just för att det är VI, och inte han och jag, som om vi skulle vara mot varandra på något vis som geniet verkar få det att framstå som. Juste, vi har gemensam ekonomi också - OMG dö inte nu. ;)

Så, innan du börjar yttra dig om ojämställdhet så kanske du ska återkomma med en åsikt när du har lite mer seriös erfarenhet från ett fungerande förhållande.

Fridaaaa
2013-02-13 16:25
#26

#25 Dock hade han 2 kaniner innan dem flyttade ihop. Jag anser inte att han bara ska släppa ansvaret så för dem bara för att dem flyttade ihop. Men det är vad jag anser :)

Tycker det var onödiga ord vissa, som t.ex "väx till dig" och "när du har mer seriös erfarenhet från ett fungerade förhållande". Alla har vi olika erfarenheter och anser inte att det är oseriösa bara för att alla inte har samma erfarenheter och åsikter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nikkis
2013-02-13 16:55
#27

#26
Kanske skulle ha bytt ut dessa ord mot feminist istället menar du? För det är precis dit mina tankar går när ett fruntimmer reagerar på det sättet när man gör mer än mannen.
Det är dock så jag upplevde det när jag läste det, att vederbörande måste skaffa sig lite mer under fötterna eller kanske rent av förändra sitt tankesätt…

Självklart ska han ta hand om sina kaniner, men dessa har ju per automatik blivit deras gemensamma och då dom delar bur så matas ju alla samtidigt. Som ngn annan skrev så ser han ju att deras behov blivit tillgodosedda, så då finns det inget mer han kan göra annat än att ge lite egentid med dom. Detta står det dock ingenting om så jag vet inte om det uppfylls eller ej.

Glömde även att svara till TS om hennes sista mening i sitt huvudinlägg:
Du "kan" inte bryta upp för då måste du flytta hem och där är det ännu värre, eller så kanske det inte alls var det…  Hur ska du ha det?
Om du känner att du stannar hellre och av den anledningen är med din kille bara för att det är enklare/bekvämare med honom så är det ju fel gentemot honom!

Annons:
Gur4m1
2013-02-13 17:14
#28

#27 inget fel på att vara feminist, jag är feministmen vi verkar överrens i det mesta fast mitt förhållande ser hel annorlunda ut än ditt. Jag gillar inte att städa sådär mycket som du verkar göra. Det är ju naturligt att man funderar över jämlikhet i en relation men här tycker jag att kvinnan solklart har "fördelen" i relationen eftersom mannen är den som arbetar. 

TS: Men jag tror att ni får mer roligt ihop om ni båda är på bra humör och då vore det enklaste att du accepterar att du helt enkelt har mer att göra på hemmaplan än honom så länge du inte jobbar :) Att vila efter jobbet… det gjorde min pappa och det gör även jag (är dock kvinna). Jag har förvisso ett väldigt fysiskt arbete, men även om man bara sitter framför en dator en hel arbetsdag så är man ganska mör i knoppen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Viccan92
2013-02-13 22:47
#29

Jag tycker bara att det vore roligt om han iaf kunde plocka undan efter sig när han ätit. Jag plockar undan allt. Jag har tagit över mycket av matlagningen och han vet att han måste äta trots att han inte är hungig. Han har nämligen stora problem med vikten så äta är ett måste oavsett om han är hungrig eller inte.

Nu har vi dock varit på valpkurs och nu förstår han att han måste lägga lite mer tid på hunden för att dem ska få en bra relation även i framtiden.

#25 Nej jag ser inte om hunden är nödig. Jag vet att ungefär när han behöver gå ut men är ju inte säkert. Vi ska ringa en veterinär troligen nästa vecka för han kissar onormalt mycket men vår kursledare skulle titta närmare på det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gur4m1
2013-02-14 07:20
#30

#29 När min pojkvän lagar mat/eller jag- så dukar den som inte lagar mat fram eller bort eller båda delarna :) Dukar han bort efter sig då du har lagat maten?

Gör gemensamt upp rutiner. Jämstäldhet i all ära, jag tror inte på "milimeterrättvisa" utan man hjälper varandra. Om han HATAR att dammsuga, du tycker bara inte att det är roligast i världen- så kanske han vill göra en annan sak istället. Man måst einte älska att städa osv men man får saker lättare gjorda om man gillar det någorlunda. Min pojkvän hatar att diska bestick och glas så han lämnar dem åt mig, men då tar han oftast all övrig disk utan gnot.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Denna kommentar har tagits bort.
Viccan92
2013-02-14 21:22
#32

Nej då han dukar aldrig utan det gör jag. Ber jag honom ställa undan pga hunden så ställer han det längre upp på bordet istället.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

mikkan01
2013-02-15 17:22
#33

Dags att visa framfötterna kanske?
Jag tycker att om man går hemma hela dagen så ska man sköta hus, städning, matlagning, djur o.s.v. MEN det betyder inte att den som jobbar kan säga upp sig från allt det där.
Ni har skaffat djur tillsammans, självklart är det bådas ansvar, inte bara ditt. Han ska inte behöva göra 50% av sysslorna tycker jag, men han kan gott och väl sluta vara så respektlös och plocka undan efter sig själv i alla fall, spelar ingen roll om han är trött efter jobbet. Du kan ju också bli trött, speciellt om du måste springa och plocka undan efter en VUXEN människa..

~mikkan

Viccan92
2013-02-18 22:47
#34

Imorgon ska han iaf baka hade han tänkt. Dock så ska jag diska upp allt först tycker han. Glöm det. Hela köket är fullt för jag kunde inte diska förra veckan. Ska jag göra allt det så får jag stå hela dagen och det kan han glömma. Jag har annat att göra med liksom.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Fridaaaa
2013-02-19 06:49
#35

#34 Ni får skaffa en liten bänkdiskmaskin som vi har :D Sluppit mycket tjafs om disken då :D
Men vi gör så: Bakar man, får man diska också. Bakar man tillsammans : då hjälps man åt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gur4m1
2013-02-19 10:07
#36

Om man är dne som haft anvsar för disken så diskar man :> Men ni kan väl dela på det TS? Du diskar, han torkar- då går det ju fort?

Önskar att jag haft en karl som bakar men får nöja mig med karln som kan laga mat och diska, I guess ;/ Bruar du baka ts?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Nikkis
2013-02-19 10:49
#37

#34
Hela köket är fullt med disk? (Nej jag tar det inte ordagrant, men ändå, det verkar vara väldigt mkt disk!)
Alltså allvarligt, ni är väl vuxna människor?! HUR kan man tillåta det gå så lång som att det blir värsta diskberget som ingen ids ta hand om?!

Och vad då eran kursledare skulle titta närmare på det? Denne är väl ingen veterinär, vad ska hen då titta närmare på? Strunta i en massa amatör-åsikter och åk iväg till någon som KAN saken, dvs någon som har det som sitt yrke, dvs en veterinär om ni misstänker ngn sjukdom bakom.

Suck… Näe vet du vad, snälla gör slut och flytta isär. För ALLAS skull, även min, blir mentalt slutkörd av att tänka på hur ni har det. Det här funkar ju inte, inse det och släpp greppet.

fruktgumman
2013-02-19 11:35
#38

Jag förstår inte ens hur köket kan vara fullt av disk om ts går hemma och inte har jobb utanför hemmet?  Är man arbetslös så diskar man väl varje dag ändå?

När jag var arbetslös så skötte jag ALLT i hemmet. Och vi har ändå hus och stor tomt som måste skötas + hästar och hundar. Men är man arbetslös så hinner man faktiskt det.

Likaså en period när min sambo var arbetslös skötte han ALLT med huset och djuren medan jag jobbade.

Jag tycker faktiskt att du ts kan diska undan varje dag om du inte har ett jobb utanför hemmet? Jag förstår verkligen inte varför.

Viccan92
2013-02-19 15:36
#39

Vi har haft problem med diskmaskinen. Därför bytte vi diskmaskin. Något är fel med den med för när man spolar i diskhon så åker allt vatten ut genom diskmaskinen. Så när man diskar så har man pool hemma. Därför har vi ett berg av disk. Vill inte att det ska börja mögla i golvet. Då får vi verkligen problem.

Hunden är rumsren nu.

#36 Oja jag bakar ofta. Är väldigt populärt här med hemlagade. Dock inte bullar så det ska han försöka med ikväll. Han har även lovat att lägga in sin tvätt i skåpet. Han klagar bara när jag gör det så är väl bäst att han gör det. Dock tar det runt två, tre veckor innan det blir gjort. Sen har han lovat att iaf ställa in disken i köket istället för att lämna det på bordet. Är inte så mycket begärt tycker jag. Hoppas bara det håller i sig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

himalaya27
2013-02-19 17:38
#40

Jag och sambon har aldrig ägt en diskmaskin men inte är det fullt med disk i köket för det. Vi diskar för hand. Varje dag.

Honestyisdead
2013-02-19 17:39
#41

#40 Läs gärna igen;
"Vi har haft problem med diskmaskinen. Därför bytte vi diskmaskin. Något är fel med den med för när man spolar i diskhon så åker allt vatten ut genom diskmaskinen. Så när man diskar så har man pool hemma. Därför har vi ett berg av disk. Vill inte att det ska börja mögla i golvet. Då får vi verkligen problem. "

Annons:
Gur4m1
2013-02-19 17:43
#42

Men hur skulle vi kunna veta det, ts? :) Helt ärligt, varför ber han dig diska- du pratar om det här att det ska du minsan inte göra för det tar ju hela dagen- men nu kan ni inte diska pga problem, eller är det åtgärdat nu? :)

Bra, alltså även om du är arbetlös och knappast lider av att ha något att göra i hushållet om dagarna så kan jag förstå känslan av att man ändå vill bli uppskattad + att vissa saker GÖR man bara. Du är ju ingen husa. Plocka bort sin tallrik eller vika in sina kläder är ju bra rutiner man förväntar sig från en vuxen.

Känns det bättre då? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

himalaya27
2013-02-19 17:43
#43

Men oj, jaha ursäkta jag trodde problemet var att diskmaskinen inte gick att använda, men då hjälper det ju inte att klaga på att sambon borde diska efter sig

Sweelin
2013-02-19 18:36
#44

När man är student så blir det väldigt lätt ett berg av disk 🤔 Nu kanske du inte är just 'student' men du är ung fortfarande så jag tycker inte det är konstigt. Många av mina studentvänner tycker just att disken är största problemet hemma och vi löste det med att skaffa en diskmaskin eftersom jag inte gjorde annat än att diska enligt mig. 

Ja justja.. Tack vare tråden så kom jag ihåg att jag måste gå och fixa disken 😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Honestyisdead
2013-02-19 18:39
#45

#44 TS har som hon skrivit redan diskmaskin som är sönder.

Sweelin
2013-02-19 18:41
#46

#45 I know… Ville bara skriva lite om disk allmänt då några ifrågasatte ett diskberg🤪

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Honestyisdead
2013-02-19 18:43
#47

Aha 😊

Toxics
2013-02-19 22:08
#48

Helt spontant så borde ni diskutera med varandra hur ni vill ha det kan jag känna. Jag tycker absolut inte att bara för att man inte jobbar så ska man sköta precis allt i hemmet.

Klart att man får ta hand om det mesta. Men om han nu skulle ex raka sig så är de inte ditt ansvar att ta upp hand hår ur handfatet om du förstår vad ag menar. Men städa diska och damsuga är nog självfallet att man får göra. Sen såklart att killen kan hjälpa till .

Här hemma är det kanske likvärdigt. Jag gör mer än honom men det gör mig absolut ingenting=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
Viccan92
2013-02-20 14:15
#49

I förgår fixade han en provisorisk lösning så att det går att diska lite hjälpligt. Däremot finns chansen att det börja läcka igen när lagningen går upp. Försöker få hit svärfar så grabbarna kan fixa det men tar lite tid. Funderar på att prata med fasterns man då han är arbetslös och hemma. Men han är så svår att förstå tycker jag. Han har jättesvår findlansk brytning.

Igår mådde jag dessutom dåligt så då gjorde han det. Han diska upp allt och gjorde bullar. Så tror han börjar fatta att jag vill ha lite hjälp. Sen gjorde jag maten. Jag ska diska det lilla som är kvar idag.

Vi pratat om det så han förstår att jag vill ha lite mer hjälp. Tog också ett tag för honom att verkligen läsa vad jag skrev på sms. Han överdriver lätt. Bad honom städa upp efter sig när han ätit och plocka in sina kläder. Svaret blev att ja jag ska diska och dammsuga. Så han överdriver men det fixade vi med. Dock är kläderna kvar men det får vi ta sen. Tror att vissa saker är så invanda att han inte tänker på det. Som att sätta upp skorna på diskställningen när han kommer hem eller lägga jackan på golvet istället för att hänga upp den. Jackan hänger han upp nu men skorna får jag flytta ibland.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gur4m1
2013-02-20 16:33
#50

"Som att sätta upp skorna på diskställningen " lät osm en jäklans ofräsch ovana om du frågar mig och vilka vuxna människor kastar jackan på golvet bara? :D haha…att du ska göra mer i all ära men att han lär sig lite hyffs tar han ingen skada av :D Alltså diskstället….då antar jag att detär ytterskorna, som han stället på samma plats som REN disk ska stå? Eller disk över huvudtaget, varför ställer man sina skor ens i närheten av köket? jord + köket/mat är en otroligt dålig kombo.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

adoptera
2013-02-20 16:42
#51

Skorna på diskställningen och jackan på golvet. Hur gammal är den killen?

Viccan92
2013-02-21 18:04
#52

Oj sorry tvättställningen menar jag. Inte när det är kläder på men ändå. Våran hund gillar att bita på saker fortfarande så vi stället undan sakerna. Men jag ställer in allt i kläddkammaren. Är ganska skönt att inte ha skorna framme tycker jag.

Han är 25 men han har varit otroligt bortskämd hos sina föräldrar. Han är en sladdis och tio år yngre än sin yngsta syster. Han vet att han är bortskämd men han vet ju inte hur det är annars. Hans syskon kan vara lite sura över sakerna som han fick som inte dem fick. Han har fyra syskon nämligen. Den älskade är lika gammal som min pappa. Bara hans mamma är lika gammal som min farmor. Känns lite konstigt måste jag säga.

Men iaf så har han uppenbarligen inte varit så noga med städningen innan. Efter vad jag hört från hans släkt och vänner. Så det har blivit lite bättre. Men han vill ha rent och fint hemma ändå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: