Annons:
Etikettgrannar
Läst 1729 ggr
LinaLj
2/9/13, 9:50 AM

Att göra någon en tjänst

Just nu känner jag mig irriterad och frustrerad. I går ringde min granne och frågade om jag kunde passa en av deras hundar i dag. 

Jag sa att jag kund gå ut med den men jag mår inte bra, har lite feber, och det är min lediga helg och enda chansen att få en sovmorgon på ett tag så jag var inte direkt så förtjust i idéen att ta hit hunden.

Då berättade hon att deras tik löper och kan inte lämnas ensam med deras hanhund. Men de behövde städa ur hennes mammas lägenhet (hennes mamma gick bort för ett par veckor sedan).

Jag känner mina grannar så jag visste att om ja sa nej så skulle tiken och hanen få vara ensamma ändå och granarna skulle "hoppas" att det funkade. Så, blödig som jag är, gav jag med mig och sa att de kunde ta hit tiken. Klockan 8 skulle de komma. Där rök min sovmorgon.

Nu sitter jag här, klockan är snart 10 och ingen har dykt upp. Det gör mig faktiskt riktigt irriterad. visst kan det hända saker men då kan man ringa. Jag tycker att det bara är hövligt, speciellt när man vet att jag har gett upp min sovmorgon och min lediga dag. Jag är bara ledig varannan helg, vilket de vet, så den helgen är alltid lite extra mysig och jag kan göra saker jag inte hinner/orkar göra annars.

Men det är väldigt typiskt dem. Jag brukar vara hundvakt åt dem, det innebär för det mesta att släppa ut hundarna ett par gånger och leka och gosa lite med dem. Men för ett tag sedan så blev det lite för mycket, de förväntade sig att jag skulle göra det och slutade nästan att fråga utan sa bara att den och den dagen åker vi bort. 

Så jag började säga nej ibland. Då blir de nästan sura och ibland har de frågat om jag inte kan ändra mina planer. Jag skulle aldrig få för mig att ändra mina planer för att de ska kunna ha hundvakt. Men så upptäckte jag att de åker iväg oavsett om jag är hunvakt eller inte. Hundarna får helt enkelt klara sig de 7-8 timmarna som de är borta. Vilket gör att jag känner press att tacka ja, för annars sitter de där ensamma och jag får dåligt samvete. 

Jag är verkligen frustrerad och förbannad över situationen. Det känns som att de inte uppskattar tjänsten jag gör dem för fem öre och jag hade tackat nej om jag inte visste att det i slutänden går ut över hundarna.

Annons:
lillapysan
2/9/13, 10:06 AM
#1

Jättetråkig situation. Spontant kan man tycka att ställ inte upp för dessa personerna mer då de inte värdesätter det. Men då det handlar om djur och om att de annars far illa så är det ju hemskt. Jag skulle göra allt för djuren och tycker det är så dåligt att göra som dom. Dom kan ju inte förlita sig på att du alltid kan. Jag har inget bra råd. Antingen blir ju hundarna eller du lidande. :/

ChristineL
2/9/13, 10:13 AM
#2

Nej, fy vad arg jag hade blivit! Säg nej och säg åt dom att kastrera hundarna! Dom måste ju ha mer än ett alternativ till hundvakt dessutom…

drika
2/9/13, 10:52 AM
#3

lämnar dem de så igen skulle jag anmäla det är olagligt att de är inne så länge ju..:(

Hälsningar

Fredrika

Katthemsmatten
2/9/13, 6:11 PM
#4

Det är inte dina hundar och de är inte din närmaste familj. Stå på dig och tala om för dem att det är de som har det 100%iga ansvaret för hundarna. Du kan ju också säga att det hade varit klädsamt att de hade informerat dig om att dina tjänster inte behövdes idag, så du hade kunnat få din högt efterlängtade och väl förtjänta sovmorgon. Säg rent ut att de har missbrukat din välvilja och därmed får fixa sina egna problem.

Gissningsvis kan de väl stänga in en av hundarna i ett annat rum. Dessutom är det helt tillåtet att kastrera hundar. Gör de det så slipper de det bekymret.

Avskyr när folk försöker överföra sina egna problem till andra och ta för givet att denna person ska lösa problemet som om det vore vederbörandes problem.

Stå på dig!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

pyromanen
2/9/13, 9:35 PM
#5

Håller med, du måste säga ifrån!  Annars kommer det upprepa sig igen och igen och det är ju dig det går ut över. Det inte du som skaffat hund!

viktoria91
2/10/13, 5:04 AM
#6

Jag jobbar precis siom dig varannan helg och kbland 3 helger i rad. Alltså blir dem lediga helgerna heliga, tyvärr har folk som inte jobbar helt oftast svårt att förstå det. Jag hade inte ställt upp mer utan anmält om dem gör någor olagligt, känner inte till regler för hundar. 2 ggr.om dagen ska dem ha tillsyn, så då borde man väl kunna lämna dem 8 timmar? Dem har ju sällsskap av varandra.

Annons:
LinaLj
2/10/13, 9:59 AM
#7

Ni har naturligtvis rätt. Jag måste ta tag i det här för det är inte hållbart. Det som har hindrat mig än så länge är mitt samvete men nu har jag beslutat mig för att jag måste prata med dem och att jag kommer att tacka nej mer. Om de sedan lämnar hundarna ensamma för länge så får jag helt enkelt ringa länsstyrelsen. Jag får försöka att tänka att det inte är mitt ansvar hur de tar hand om sina djur. Även om det är svårt då jag är lite extra blödig när det kommer till djur.

vallhund
2/11/13, 6:27 AM
#8

# 6

Den regeln gäller bara hundar som vistas i hundgård, lämnas de inomhus skall de rastas var 6 e timme minst, samt ha sällskap av människor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

viktoria91
2/11/13, 6:56 AM
#9

#9 Hur länge får dem lämnas själva?

[helenal]
2/11/13, 12:11 PM
#10

9# fem till sex timmar är regeln!

Honestyisdead
2/11/13, 12:45 PM
#11

#10 Nej. Rekommendationen är 6 timmar.

viktoria91
2/11/13, 1:36 PM
#12

#11 Det är en rekkommendation och ingen lag då? Har inte hund så har ingen koll.:-P

Timmorn
2/11/13, 1:38 PM
#13

Var inte det ändrat till 4 timmar?

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
vallhund
2/11/13, 2:40 PM
#14

# 13 Nej, det är väl första officiella rekommendationen, tidigare hänvisades ofta på hundsidor till SKKs text om 4 timmar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: