Annons:
Etikettsex
Läst 2728 ggr
himalaya27
2013-02-10 11:49

Pröva sina vingar?

Bör alla männskor pröva sina vingar när det gäller kärlek och sex innan de binder sig till en partner att dela livet med?

Jag lekte aldrig av mig som tonåring så som många av mina vänner gjorde. Jag kände mig mest förvirrad och osäker och det blev aldrig aktuellt att ha sex med någon. Dessutom såg jag ingen anledning att ha sex bara för att få det gjort när jag inte kände några sexuella känslor eller var kär i någon.

Sedan träffade jag min partner och allt föll på plats. Vi har det bättre än någonsin idag efter ett antal år och det är den enda jag haft sexuellt umgänge med.

Ändå finns det en person i min bekantskapskrets som menar att jag kommer förr eller senare få det behovet som enligt honom alla människor har. Dvs att ligga runt och prova sex med ett antal olika personer. Det ligger i människans natur att göra så en period i sitt liv. De flesta gör det i sina tonår men har man inte gjort det då så kommer den perioden senare i livet.

Vad säger ni om denna teori?

Jag tror att det bara är skitsnack, men när jag säger det till honom så säger han bara "vänta och se du"

Annons:
Yolle
2013-02-10 11:55
#1

Det tror jag inte. För det första är alla olika, för det andra kanske det inte är känslan av att ligga runt som lockar, utan bara att det har blivit enformigt i den egna sängen.

Jag personligen ångrar att jag låg runt, då kan det bli en skuldbelastning mot sig själv. Att man har legat för med för många och fel personer. Och kanske av fel anledningar. Jag tycker personligen att det är fint att bara ha varit med en person, det känns mer äkta då på något sätt.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

pyromanen
2013-02-10 12:01
#2

Tror inte alls på den teorin. Eller åtminstone inte att man kan generalisera så. Det stämmer säkert på vissa personer, men är definitivt ingen sanning som gäller för alla!

Timmorn
2013-02-10 13:00
#3

Det tror jag inte alls på. Människor fungerar olika med sex och kärlek och allt annat…  Den där personen försöker bara projicera på dig hans tänk och ideal. Alltså det är klart att efter ett tag då det blivit vardaglig stämning i förhållandet kan man fantisera om andra, men det är faktiskt ett långt steg därifrån till att vilja ligga med andra och ångra det man har gjort. Gör det som känns rätt för dig och skit i honom.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Intehärutandär
2013-02-10 13:20
#4

Jag vill inte gifta mig och bara ha en man, för jag tror inte på livslång kärlek, utan fler. 

Men ska vi ta det sexuella - så vet man ju faktiskt inte att man haft sämre sex, förrens man haft bättre - med någon annan. Är man ovetande, så kan man lika väl vara lycklig. 

För min del, så har jag lärt mig mer genom att ha olika partners för man lärt sig nya saker varje gång. Kan inte säga att jag känt mig mer ohämmad och trygg med samma heller, tvärtom tror jag.

fruktgumman
2013-02-10 13:54
#5

Nej jag tror inte på den teorin. Det är högst indivuduellt, och man behöver inte flera olika partners för att lära sig saker och för att prova på nya saker. Det kan man lika gärna göra tillsammans med en enda partner.

Afturelding
2013-02-10 14:29
#6

Dumheter. Människan är en intelligent varelse med olika personligheter.

Som sagt ovan så är det såklart bra att prova nya saker då och då, men vem man vill eller inte vill göra det med är väll helt individuellt. 

Jag är fortfarande i mitt första föhållande och har bara varit med min sambo. Vi har inte haft intresse av något annat och det får folk omkring oss acceptera ;)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Timmorn
2013-02-10 15:10
#7

Men jag kom på att jag har fått höra samma sak. Min pojkvän och jag har varit tillsammans sen han var 14 jag 15, vårt första förhållande. Hela gymnasiet hade jag speciellt en tjej som frågade hela tiden men är inte ert sex astråkigt? Eh nej… Det blir vad man gör det till :P

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

citytjejen
2013-02-10 15:29
#8

Men det där är bara struntprat, att man "måste" eller "bör" ligga runt eller pröva sina vingar eller hur man vill uttrycka saken. Jag har haft ett lång förhållande när jag var yngre och innan det hade jag inte gjort så mycket alls så att säga. När det förhållandet tog slut kände jag att jag ville testa på att dejta och "ha mig" vilket jag gjorde till och från under ett drygt år totalt. Ångrar verkligen inte min lösa och lediga period och är glad att jag hade den. 
Men vissa vill inte göra så alls och det är inget konstigt med det, precis som att det inte är konstigt att vara lös och ledig och ligga runt lite. Så länge man är nöjd så det ju inga problem!

/Christina

[Emma--]
2013-02-10 21:45
#9

Jag vet ju att sånt inte passar mig alls. För jag mår bara dåligt av det. Så att säga att alla kommer vilja ha en sån period känns fel.

Namiko
2013-02-11 07:49
#10

Jag säger att det är precis lika mycket skitsnack som att säga att alla vill ha en person att dela hela sitt liv med eller att alla vill ha barn. Man gör det som känns rätt för sig själv. För vissa innebär det att ligga runt och "leka av sig", för andra innebär det att hålla sig till en person så länge det förhållandet fungerar oavsett när förhållandet börjar eller vad man har gjort innan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Gia91an
2013-02-11 13:41
#11

Jag tror att en del funkar så… Jag gjorde det definitivit… Min sambo var dock innan mig oskuld, och jag tror inte att han funkar som jag alls på den punkten, men om det mot all förmodan kommer att bli så….

Mja, då får han lan ut och leka av sig då… Så ser jag på saken…

annikanyfiken
2013-02-11 13:58
#12

#11 Det lät inte som du skulle tycka det var nån större grej om din sambo ville det

Gia91an
2013-02-17 16:18
#13

Nej det gör jag nog inte heller faktiskt.

Jag visste när vi blev tillsammans att han inte haft någon innan. Något som jag, inte han grubblat lite över. Då jag iallafall kan relatera till mig själv och säga att jag absolut behövde den där perioden när jag bara lekte runt….

Har dessutom varit ganska så öppen inför min fästman att om han vaknar upp när han är 40 av värsta krisen för att han inte knullat någon annan än mig, mja. Då har jag bett honom att berätta det. Och även sagt att om han måste ut och leka lite för att må bra, ja men gör det då.

Kan ju dock tillägga att om min sambo inte varit så fruktansvärt trogen och pålitlig så hade inte detta erbjudande funnits.

Kan förstå om det är svårt för andra att fatta hur jag tänker. Men jag tänker typ såhär. Otrohet är inte okej, men det är inte heller en big deal för mig. Det finns mycket värre saker en man kan göra än att råka ha sex med någon, uppsåtligt eller ej. Om jag däremot ger min man ett fripass, och han går ut och har sex med random tjej när han är 40, ja då ser jag det inte som värre än att han går ut och äter något jävligt onyttigt (jag äter alltså ganska så nyttigt, därav liknelsen). Shit happens. Ibland måste man ha sig en pizza.

Annons:
Bananbullar
2013-02-17 16:25
#14

Jag har inte heller lekt av mig och nu är jag tillsammans med en kille sedan 2 år tillbaka. Min kille har dock tydligen gjort både det ena och andra innan vi blev tillsammans. 

Jag var sen med att tycka att sex och sådant var intressesant och blev faktiskt av med min oskuld bara någon vecka innan jag träffade min nuvarande kille.

Jag vet inte om det stämmer. Just nu känner jag ingenting av det. Även om jag ibland tänker att: "Undra hur det skulle vara.." Men tanken stannar där. 
Det enda som kan utvisa det är väl tiden.


[eeklund]
2013-02-17 19:14
#15

Jag har inte lekt av mig direkt.. jag hade ett fyllesex som är det enda sexet som inte varit med en partner. Och jag känner mig mer äcklig som haft sex med hela 5 personer.. vill inte ha sex med många fler, det är inte mitt mål liksom och att ligga runt är inte direkt min grej.

Sen är alla olika.. vissa vill väl ligga runt medan vissa nöjer sig med sin partner och det kan gå år mellan varje förhållande men ändå inte ligger runt.

-Idaoh-
2013-02-18 02:43
#16

Teorin stämmer in bra på många av mina polare , själv lekte jag inte av mig helt , men är nöjd ändå :)

Jespersen
2013-02-18 06:02
#17

Min sambo är min första, både sexuellt och första förhållandet jag har. Vi har visserligen bara vart tillsammans ett år, men jag har svårt att tro att jag skulle vilja "leka av mig" senare när jag aldrig har haft det behovet innan. 

Jag tror absolut inte att det stämmer in på alla.

Mona22
2013-02-18 08:15
#18

Tror det är ren lögn. Alla vill inte hoppa runt bland en massa. Jag har varit med min man i 10 år och han är första för mig och jag första för honom och jag kan inte tänka mig någon annan överhuvudtaget.

Wide Awake Dreamer
2013-02-18 17:55
#19

Jag säger som många andra: Det där gäller kanske för vissa men definitivt inte för alla. Jag stör mig otroligt mycket på folk som tror att de kan generalisera så bergsäkert. Fatta att vi är olika!!!

Gia91an
2013-02-18 17:59
#20

19# Nej men visst är alla olika… Tror inte heller att det stämmer in på alla..

Annons:
Gur4m1
2013-02-18 19:53
#21

jag tycker inte att det är skitsnack- generellt sett och i ditt fall kan du berätta när du ligger i graven så att säga. MEN jag tror inte ALLA måste leka av sig eller så. Tror snarare "lekandet" är en biprodukt" av att många inte klarar av att få relationer att fungera i början.

Sen tänker säkert en del så också, det är bekvämt. Jag tror att för en delär det en fördel att de "lekt runt" för deras egen del.

Jag upplevde en bristande harmoni i mina relationer, var aldrig nöjd, alltid rastlös, ville alltid testa gräset i den andra hagen- trots att jag ansåg att dne hage jag var instängd i var en helt okej och fin hage. :)

Mn syster har samma kille idag som i gymnasiet när hon miste oskulden. Hon har inte lekt runt, rent sexuellt- men relationsmässigt.

Jag vågar påstå att din vän försöker provocera och retas med dig. Ingen av er har rätt förens ni levt era liv och jag skulle våga satsa pengar på att du inte uppfyller hans profetia. Men generellt är nog upplevelsen och attityden sådan för vår kultur i Sverige uppmuntrar det (även USA och många andra länder). Trots att vi är en kultur där det är okej att "leka runt" så har vi samtidigt fortf så högt antal singlar och otroheter. :D

Folk är olika, sluta lyssna på honom.

Sen är inte sex med en perosn finare eller mer äkta i mina ögon.  Just för min del, för att jag "lekt runt" är jag idag en bättre, stabilare, mer tillfreds och nöjd partner- och har även gjort bättre validag än då. Jag kommer aldrig att tvivla eller undra om hur gräset smakar där borta. Jag har pojkvän sedan 5 år och tvivel finns ibland om man ska fortsätta men mina tvivel har adlrig variit kring om någon annan på vägen. Sådana hade jag i början när jag dejtade. Så att vara med "många" har stärkt mig i längden.

 No blame, no shame. En kvinnas värde (eller mans för den delen) Vare´sig sjunker eller höjs utifrån antalet sexpartners. Eller det är så det bör vara i en bra värld. Får du det att fungera nu, du har inga tvivel (lite tvivel får man alltid ha) som plågar dig, du är nöjd och lycklig- strunta i "idioten". Det är en sak att säga att man inte tror på ecvig kärlek och en annan sak att påstå att du aldrig kan bli nöjd om du inte gör si eller så.

Lev som du vill.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
2013-02-20 08:32
#22

Rent skitsnack att man "måste". Är man en nyfiken person som vill testa allt så klart att det är frustrerande att bara hålla sig till en, men de som verkligen funnit det som de söker ska inte söka vidare bara för att. Du skulle nog ångra mer av att släppa det bästa du har för att få testa nått som ändå inte skiljer sig så enormt mycket. 

Alla är olika men det som är lika för nästan alla är att alla är övertygad om just deras väg är den enda rätta och det är den väg som alla ska prova. Övertygelse är vackert, men inte när det hystas på oskyldiga till höger och vänster. Om din vän tycker att det ska liggas runt så låt denne göra det, men du har något som du är säker på är för dig så låt dig inte frestas av korkade ideer. Jag har sån respekt för de som håller sig till en och samma och helst de som bara haft en eller två tidigare. Tyvärr suddas detta sakta ut med all frigörelse och det är lite synd, för äkta kärlek blir mer svår nådd.

Gur4m1
2013-02-20 08:52
#23

Varför? #22varför skulle äkta kärlek bli mer svårnådd, hur är "första kärleken" mer äkta än dne tionde eller tjugonde? Jag köper ALLT du säger- för ingen ska hysta på någon annan en sätt att leva men det sticker som fan i ögat när folk i samma andetag börjar prata som om "förstakärleken" och "enda kärleken" skulle vara BÄTTRE eller FINARE eller VACKRARE än kärleken för någon som "prövat sina vingar" så att säga. Ni som tycker detta får gärna förklara det för mig? En del som bara ärmed en kan lika gärna vara det pga brist av mod, själlvsäkerhet och rädsla för att bli ensamma, verkar´ju jättevackert. :P Kärlek som kärlek, kärlek är väl alltid vackert? Förstår inte behovet av att rangordna det, och hålla oss kva ri medeltiden där Kvinnor ska vara oskulder och män ska bröla. Ungefär de vibbarna jag får när folk börjar tala om den "oskuldsfulla kärleken" som något mer vackert än mellan de som verkligen varit runt och utan tvivel VET vad de har.  Frigörelse har snarare förenklat att nå den "äkta kärleken", så vida man inte menar att den äkta kärleken går ut på att stanna med första bästa förälskelsen. Jag tycker inte heller att man ska knulla runt "bara för att" om man redan är nöjd och tillfreds där man är i sin relation. Men hur detta skulle leda till en mer äkta kärlek….förstår jag inte alls :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
2013-02-20 09:04
#24

#23 av den enkla anledningen att det idag är lättare att byta partner än att reda ut problemen som uppstår. Därför hinner inte de riktiga känslorna uppkomma helt enkelt. Jag tror inte på att man blir slagen av ett magiskt vingslag första gången man ser sin stora kärlek, även om det säkert händer det med, utan kärlek är något som växer fram och den äkta kärleken är djupare och intensivare än andra, men sker nödvändigtvis inte snabbare för den sakens skull. De som håller fast vid en person får mao större sannolikhet att uppleva sagda känsla än någon som byter partner ofta. Upp till var och en att bestämma om det är sant eller inte, men jag kan bara prata för mig själv och min övertygelse. Hittar du kärlek med en kille efter en kvart är det bara att gratulera. Jag tror bara att de som inte vill byta partner ofta och därmed jobbar hårdare dessutom får sin belöning av det, och därför uppmuntrar jag till få partners, för jag vet att jag haft för många själv. Om något blir man mer lättsårad av att konstant bli förälskad och mer cynisk av brustna förhållanden, och därmed större svårighet att låta sig själv känna fullt ut i rädsla för vad som hänt tidigare.

medmänniska
2013-02-20 09:07
#25

#23 Jag håller med om att kärleken inte är mer äkta för att man inte legat runt. Men för mig är det så att sex känns så mycket mer fint och speciellt då jag bara haft sex med personer jag verkligen älskat (2 st) Jag kan tänka mig att sex inte blir så speciellt om man legat med 100+ st. Men för det så dömer jag naturligtvis inte de som tycker om att ha sex med många. Det är valfritt hur man vill leva.

och till TS: bry dig inte om vad din vän säger. Den som vill ligga runt får göra det, och den som vill ha sex bara med ett fåtal eller bara med en enda får göra så.

Gur4m1
2013-02-20 09:13
#26

Det är lättare att byta partner för vi är inte intvingade i relationer under gud/eller annan vidskepelse/socialt stigma. Jag ärhelt för att reda ut problem, är man redo och i en bra relation som man vill behålla så reder man ut problem- med eller utan gud (som ett exempel). Jag tror, de flesta "problem? dumpa- " mest tillhör ungdomen.

JAg har haft korta och många relationer men även långa. I mitt eget fall så anser jag att min kärlek är minst lika djup och "betydelsefull" och "vacker" som mina bekanta väninnors som skaffade sina repsektive redan i gymnasiet. Däremot ser jag en fördel, när jag pratat med dem- jag undrar inteom min partner är den bästa för mig, jag VET det. JAg har någon att jämföra med, jag VET att gräset inte är grönare på andra sidan, jag har redan gått på den niten några gånger och vet helt enkelt bättre nu. Vissa vet det redan från början men jag är en som måste testa och göra de misstagen- och jag skulle inte palla att vaara i en relation från barndomen och "undra", och undra kan man även om kärleken är stark!

Du och jag är lika på så sätt, vi är de där "mindr evackra" mao :P Men jag är själv övertygad om att mina brustna förhållanden gett mig erfarenhet, likt en krigare har jag en annan säkerhet när jag väljer ut mina "offer" nu :P Under mina 5 år har jag aldrig ens övervägt att lämna honom för någon annan, det hände mest hela tiden i min ungdom. Däremot är jag övertygad om att det inte beror på att HAN är helt perfekt, det är mer att jag är tillfreds, behöver inte fundera om det finns en mr perfekt där ute, jag vet att det inte gör det. Därför slipper jag undra. Lite så.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Destany
2013-02-20 17:47
#27

Jag har lekt av mig innan jag träffade min sambo o utan det tror jag inte att jag hade velat stadga mig. Var rastlös o ville alltid ha mer än jag hade innan. Det har gjort att jag kunnat slå mig till ro. Men alla e ju olika, min sambo tex har inte lekt av sig innan o han mår bra ändå ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: