Annons:
Etikettbarn
Läst 2953 ggr
m4rkus93
2013-02-18 00:13

Mamma eller Pappa?

jag satt just och läste en artikel där man diskuterade lite manligt och kvinnligt då en man utbrister att allt var bättre för… oooo den har man aldrig hört för… men i alla fall så tyckte denna man då att bröstpump va ju ett fjantigt påhitt och att mannen absolut inte ska vara hemma med barnet… och en dela av förklaringen va att ett barn ser 20-30 cm och det va ju det avståndet som är mellan bebis och bröst, därför skulle det då vara viktigt att  mamman tog hand om barnet för att just knyta det bandet mellan och mor… jag tycker själv att det är helt sjukt och att man får göra som man vill där… jag själv vill mer än gärna ta hand om mina barn i framtiden när/om dom kommer… det tycker jag skulle kännas underbart men då funderar jag på om jag är den ända som tycker så eller om det finns fler och vad nu alla tycker om detta både Kvinnor och män förstås….

Annons:
vallhund
2013-02-18 02:22
#1

Skribenten är ute o cyklar.

Små barn känner igen sin omgivning inte bara via synen (var skribenten fått cm ifrån kan jag inte ens gissa mig till), lukt, hjärtrytm, hur man tar i barnet etc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LinaLj
2013-02-18 06:58
#2

Men bara för att man matar med flaska behöver man ju inte ha ett större avstånd till barnet. Oavsett om ett barn matas direkt från bröst eller via flaska så ska man skapa kontakt genom att ha den fysiska närheten och fokus ska ligga på barnet. 

Dessutom ställer det ju då frågan vad som händer med alla dessa barn (som jag) där mamman av en eller annan orsak inte kan amma barnet. Skulle dessa barn helt förlora alla chanser att knyta sociala band?

Nej det verkar inte vettigt.

pyromanen
2013-02-18 08:01
#3

Närheten är jätteviktig, mat är jätteviktig, bröstmjölk innehåller en del grejer som inte finns i köpemjölk så finns bröstmjölk är det att föredra. 

Men bortsett från det är han ju ute o cyklar. Dethär med att använda synens längd är ju helknasigt! Närhet kan man få med mamma eller pappa (eller adoptivförälder, eller mormor, eller storasyster, eller grannen…) .

För egen del tyckte jag bröstpump var jobbigt (tidkrävande och smärtsamt) medans amning var mysigt och avkopplande så jag skulle inte vilja hålla på o pumpa ut utan jag var hemma med barnet så länge det ammade heltid och sen när jag började jobba halvtid hade barnen börjat äta lite annan mat så att amning bara var morgon + kväll.

Destany
2013-02-18 08:20
#4

Jag ska vara hemma med barnet men det e för min sambo måste gå klart skolan. Jag tycker att det e lika viktigt att barnet knyter an till pappan som mamman

Aniara4
2013-02-18 10:33
#5

Tja, det finns studier av pappor som tidigt blev ensamma med spädbarn (för att mamman försvann av någon anledning), och det visar sig att de utvecklar exakt samma nära, symbiotiska relation som en del har fått för sig är en unikt kvinnlig förmåga.

I själva verket tycks det handla om tid. Den som tillbringar mest tid med barnen knyter an mest, har lättast att tolka barnet (erfarenhet av i vilka situationer ett visst gny eller en viss rörelser har förekommit) och gör kanske också barnet tryggare eftersom barnet känner igen lukt, röst, rörelsemönster osv som vallhund skrev ovan.

Inom utvecklingspsykologin har man i stor utsträckning gått över till termen "primary caregiver" istället för att bara anta att det är den biologiska mamman som har den rollen.

Intehärutandär
2013-02-18 15:40
#6

Jag tror också på närvaro. Nu är jag ensamstående, men då man följt sambos som varit hemma med barnen - så tycker jag mig nästan i alla fall läst/hört att barnet blivit "pappigare" efter halvåret - året då pappan oftast tar ut sin pappa-ledighet. Och mamman blir mer frånvarande pga arbete. 

Det är ju ett faktum att barnet känner igen mammans röst med, efter att ha legat i magen.

Annons:
Gur4m1
2013-02-18 19:44
#7

Sorgligt nog är de män jag känner bra pappor och de är även avis på mödrarna för i slutet på dagen kostar det att ha villa, volvo och unge. Därför har fäderna fått gå åt sidan för de är de som burit största inkomsten på sina axlar och familjen anser sig inte ha råd att pappan går på "barnledigheter" på samma sätt som mamman förväntas göra. :(

Aldrig hört bland mina manliga bekanta att de skulle tycka att allt kring barnet är kvinnans uppgift, snarar elite motsatsen- irritation för att man förväntas låta kvinnan ansvara/bestämma över allt osm har med barnet att göra den första tiden. Pappan känner sig lite satt på sidan.

Sen vet jag inte varför barnets synbild av moderns bröst skulle binda dem närmre än synen av pappans hand eller liknande.

Det jag förstått är att det fungerar som #5 är inne på. Mer tid,mer band. Som med de flesta relationer även bland vuxna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-02-18 19:46
#8

..och med sorligt så menar jag sorgligt som i att jag önskar att pappor alltid kunde få vara pappor och även mödrar såklart. Att man inte tvingades styras över i könssterotypiska föräldraroller pga ekonomin men det är ju också ett avvägnde och ansvar man måste göra som förälder :(

Men ts: Nej jag tror den där hen snackar skit bara. Du är inte ensam.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
2013-02-18 20:05
#9

ekonomin är inte nummer 1 för mig så jag kan leva på minimum ett tag utan problem det är inte viktigt med villa volvo och allt va det är… jag vill vara med mitt barn isf…

Gur4m1
2013-02-18 20:09
#10

Ja, men folk som har ett jobb har oftast en högre livsstandard som blir svår att gå ner från och är nog så svår att upprätthållas iomed det faktum att man skaffat barn. ^_^ Så tyvärr är det orsaken jag ofta får höra varför fäderna "sparar" sina dagar så mycke de kan, det är den bästa vägen rent ekonomiskt, även om män får ersättning.

Just för att jag itne har jobb så skaffar jag inga barn :> Jag skulle få leva pånudlar i 100 år…OT.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ru4real
2013-02-18 22:43
#11

Tycker det där är skitsnack. Jag var hemma m mina barn och skulle verkligen inte vara utan det. Och när det gäller matning så hjälpte jag till eftersom vi koppmatade våra var 4'e timme de första månaderna.

Tror mest det är gamla idéer som sitter kvar bland vissa män…

m4rkus93
2013-02-18 22:48
#12

ja jag tror oxå se #11 du blev just min förebild ;)

ChristineL
2013-02-19 10:01
#13

Bull! Jag och min man väntar första barnet till sommaren och har pratat mycket om det här med ledigheten framförallt, han vill vara hemma så mycket som möjligt med den lilla. Nu har vi tajmat det så bra att hen kommer i juni så han tar ju ut semester direkt efter dom tio dagarna man får så kommer alltså vara hemma i minst fem veckor efter förlossningen. Sen så är det "tyvärr" så att han tjänar så mycket mer än mig så vi får se hur vi känner att vi har råd att dela på det. han kommer även till stor del få ha hand om kvällsmatningen har vi planerat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: