Annons:
Etikettallmänt
Läst 3719 ggr
CelsiusT
2013-02-18 15:13

Förlovningsringen vid giftemål

Vad kommer ni göra/har ni gjort med er förlovningsring när ni väl gift er?

Lägger ni bara till vigselringen, eller har ni bytt ut ringarna till vigselringar? Om ni bytt ut ringarna, vad har ni gjort med förlovningsringarna då, ligger dom bara i en låda och "skrotar" och aldrig mer används?

Jag vill ha en silverring som förlovningsring. Men till vigselring så vill vi ju ha guldringar. Tycker på något sätt att det skär sig lite med både silver och guld (och vi har dessutom tänkt ha lite billigare silverringar), så jag vill nog kanske byta ut ringarna när vi gifter oss. Men samtidigt känns det både tråkigt och slöseri med pengar att köpa två ringar för 3-500:-/st för att inom något år byta ut dom till vigselringar och aldrig mer använda förlovningsringarna. Köper man dessutom en snygg förlovningsring så känns det ju tråkigt att inte använda den sen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Blodpudding]
2013-02-18 15:14
#1

Vi skaffade inga vigselringar, vi har samma ring som när vi förlovade oss, skrev bara in ett datum till.

[Tilde]
2013-02-18 15:17
#2

Jag tror nog jag skulle göra som #1 :) Låter lite onödigt att skaffa två ringar. Bättre att kunna lägga ner en "rejäl" summa på en ring än mindre summor på två olika.

0utstanding
2013-02-18 15:41
#3

Jag är varken förlovad eller gift än men dom jag känner som är det har faktiskt båda ringarna på och har valt ringar som passar ihop så det inte ser konstigt ut. Att helt kassera förlovningsringarna tycker jag verkar onödigt. Speciellt om det gått kort tid mellan förlovningen och vigseln. Då känns dom ju nya ännu.

citytjejen
2013-02-18 15:49
#4

Vi var inte förlovade innan vi gifte oss, tycket det var onödigt. Och så tycker jag att det är så mycket snyggare och mer stilrent med bara en ring än två.

/Christina

Afturelding
2013-02-18 15:57
#5

Det är ganska många som byter ut ringen vid giftermålet faktiskt. De flesta bär den istället på höger hand då, eller i en kedja :)

När vi äntligen får ta på oss vigselringarna i juni så kommer förlovningsringarna sitta kvar för oss båda, vi lägger till varsin vigselring. Förlovningsringarna är i silver, och sambons vigselring är i stål medans min är i vitguld. Jag tycker det är fint med nyansskillnader, men silver och guld kan jag hålla med om att det inte ser lika bra ut.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Maria
2013-02-18 15:59
#6

Jag har en smal guldring utan stenar som förlovningsring och en likadan som vigselring.

Detta är ju längesedan (börja av 80-talet) och jag tror att det var vanligast då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aniara4
2013-02-18 16:32
#7

#5 Min erfarenhet är snarare att det är väldigt få som gör så!

Det "normal" är ju att man lägger till en vigselring som passar ihop med förlovningringen - åtminstone Kvinnor, för män är det nog vanligare att man bara har en ring som får en tilläggsgravering med vigseldatumet.

Däremot verkar det bli vanligare att man gör lite som man vill - byter ring, har bara en, ingen alls, eller rentav tre ringar som jag har hört talas om att en del har. Och det tycker jag är bra, jag är generellt för att människor ska få göra det som känns bäst för dem!

CelsiusT
2013-02-18 16:51
#8

#7 Ja ja tycker också det är bra för då kan man göra på ett sätt som passar en själv.

Men när man inte vet vad som passar en själv då… =S På nåt sätt hade det varit skönt om det fanns en norm att följa. Fast otroligt tråkigt med fyrkantigheten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

oh-la
2013-02-18 16:54
#9

den dagen jag ock sambon gifter oss kommer jag behålla min förlovningsring som jag ha nu. i sambons ring lägger vi till ett datum. min förlovningsring är specialbeställd av sambon hus guldsmed, med en briljant i. älskar min förlovningsring, och min sambo lät göra den till mig helt och hållet så som jag önskat den, men utan min vetskap, så jag tycker verkligen om den.

ett varningens finger bara! såg att det var någon som kikade på stålringar. silver och guld är mjuka metaller, medan stål är otroilgt hårt. det gör att vid olycka där fingret svullna upp går inte ringen att klippa av sjukvårdspersonal. det kan räcka att man klämmer sig, eller stukar sig på ett sådant vis att fingret svullnar i ringen, så går det inte att klippa bort den för att rädda fingret. min sambo va med om just detta när han jobbade i ambulans. en person med stålring som fick en allergisk reaktion, som i sig inte var så farlig, men fingrarna svullnade upp på honom, och det behövs en riktig bultsax för att klippa stålringar (vilket inte är så praktiskt i kombination med fingrar) vilket gjorde att man när han lämnade av honom på sjukhus fick överväga att amputera hela fingret. kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för stål/titanringar.

Afturelding
2013-02-18 17:22
#10

#7 Ja alltså, när man ser det i det stora sammanhanget är det ju ganska ovanligt, men nu medans jag och sambon planerar bröllop så rör vi oss väldigt mycket i bröllopskretsar och där är det ganska vanligt just nu :) Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Och ja, stålringar ska man vara försiktig med. Man ska välja en lite större storlek för säkerhetsskull, och helst inte bära dem hela tiden. Och givetvis ta av ringen så fort det finns en minimalistisk risk att fingret kan svullna. Visst kan det gå fort ibland, men man ska i alla fall göra sitt yttersta för att göra riskerna så små som möjligt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

pyromanen
2013-02-18 17:35
#11

Angående stål: Min kompis har nyss fått klippa av sin vigselring med tång (stål) pga tillfällig sjukdom där hon fick vätskeansamling i kroppen och fingret höll på att bli "strypt". 

Vi förlovade oss alldrig så på det viset hoppade vi över ts problem och har bara vigselringar.

LinaLj
2013-02-18 19:13
#12

Min kompis och hennes fästman har förlovningsringar som är designade så att vigselringen kan sättas ihop med förlovningsringen så att det ser ut som en ring. Riktigt häftigt tycker jag.

ChristineL
2013-02-18 22:16
#13

Vi har både förlovnings- och vigselringar.

Annons:
ru4real
2013-02-18 22:33
#14

Kommer inte ihåg vad jag gjorde m min förlovningsring, men vigselringen skall min son få vid behov. Sparade den efter skilsmässan :)

ettlitetalias
2013-02-19 11:13
#15

Vi kommer nog göra så att det blir en finare förlovningsring för mig (ingen för honom, mannen friar inte "till sig själv" här i UK). Sedan ett enkelt vigsel-band på det. Så jag har två ringar, och han en.

Emelie-E
2013-02-19 11:18
#16

Vi hade ingen förlovningsring. Men vi gifte oss inte ens en månad efter han friade, så det kändes väldigt onödigt med en extra ring.

Honestyisdead
2013-02-19 15:58
#17

Jag är varken förlovad eller gift. Men gillar tanken på att efter vigsel sätta ihop förlovningsring och vigselring.

Upp till toppen
Annons: