Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2991 ggr
Toxics
2013-02-19 14:45

Ekonomi

Hej!

Jo jag funderade lite på förut hur de ligger till hos andra förhållanden.

Jag och min sambo har gemensam ekonomi och har alltid haft. Från första stund. Jag har alltid varit den personen som ansr att pengar är bara pengar. Klart att man ska dela om den ena har mindre eller mer för den delen.
Hade alltid svårt när jag var mindre och fick månadespeng. För jag delade alltid med mig så det inte vart något kvar knappt till mig själv. Haha

Men hur har ni det?

Delad eller gemensam ekonomi,

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
mikkan01
2013-02-19 15:34
#1

Vi har också haft gemensam ekonomi sen start och vi trivs med det 😃 har aldrig varit bråk om pengar hos oss.

~mikkan

Nikkis
2013-02-19 15:35
#2

Gemensam såklart, från första stund oavsett vad man tjänat. Aldrig något bråk om saken heller.

Toxics
2013-02-19 15:38
#3

1 2 # Skönt att de är något bråk. Inte här heller ! =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

citytjejen
2013-02-19 15:39
#4

Jag svarade "annat" eftersom jag inte är helt hundra på exakt vad som menas med gemensam ekonomi.

Vi gör i alla fall så att vi delar på bostadslån, månadsavgift och andra kostnader såsom hemförsäkring, el, internet osv. Där delar vi 50/50 rakt av. När vi handlar mat så turas vi om att betala och där är vi inte speciellt noga alls att det ska vara "rättvist". Större grejer som t.ex bil har jag oftast betalat eftersom jag har mycket mer pengar än han. Sen har vi skrivit papper  på vem som äger/betalat vad så att vi har koll. Eftersom vi är gifta så är ju egendomen bådas, även om jag betalt. Så därför gör vi så. 
Funkar utmärkt för oss, vi tjafsar aldrig om pengar.

/Christina

Toxics
2013-02-19 15:43
#5

4# Ja de var en tveksam situation. Haha jag vet faktiskt inte heller.

men det verkar som ett bra sätt eftersom ni aldrig bråkar :D

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

citytjejen
2013-02-19 15:48
#6

#5 Haha, men någon vänlig själ kanske kan klargöra vad gemensam ekonomi är. Ids inte googla just nu 🙂
Men huvudsaken är ju att det funkar!

/Christina

Annons:
Toxics
2013-02-19 15:51
#7

6# Gemensam ekonomi är att man helt enkelt lägger ihop pengarna och använer båda av de ihoplagda pengarna. de finns inget som heter "mitt och ditt "

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

ettlitetalias
2013-02-19 15:52
#8

Vi har delad just nu, men vi ska ta tag i det och skaffa ett gemensamt konto för saker som mat, internet och liknande. Så slipper vi tjaffsa om vem som betalat vad då vi har kort om pengar och varje slant är värdefull.

Honestyisdead
2013-02-19 15:54
#9

Vi bor inte tillsammans. Men när vi väl gör det lär vi ha delad ekonomi.
Bäst är nog att skaffa ett gemensamt konto där vi lägger in pengar till allt som vi delar på.

Destany
2013-02-19 16:12
#10

Vi har gemensam ekonomi

CelsiusT
2013-02-19 16:33
#11

I början gjorde vi som #4. Jag anser att det är det som är "delad" (eller i mina ögon bättre ord: separat ekonomi). 

Vi delade alla gemensamma räkningar rakt av och betalade hälften var. När vi handlade mat så betalade vi hyfsat lika mycket varje månad. Eftersom han hade lite mer pengar än mig så brukade han erbjuda sig att betala oftare för han tyckte det var sjyst eftersom jag hade dyrare fritidsintressen (hästar) och mindre inkomst). Pengarna som var över var fria att spendera på precis vad man ville, inget som den andra hade med att göra och vi pratade aldrig om dom pengarna ens.

Sen så skulle vi börja med halvt gemensam ekonomi (eller egentligen ett smidigare sätt att sköta den delade ekonomin + ge utrymme för ett gemensamt sparande). Vi satte över en procentsats av vår inkomst varje månad till ett gemensamt konto och dom pengarna användes till gemensamma utgifter, mat osv.

Nu i år så beslöt vi oss (sambon övertalade mig, han anser att pengar inte har betydelse och "mitt o ditt" inte existerar) att slå ihop ekonomin helt och hållet och köra helt gemensam ekonomi. Det innebär att alla våra konton nu är gemensamma och vi har båda lika stor tillgång till alla konton. Vi har ett gemensamt inkomstkonto dit bådas inkomster går och vi har gemensam budget där vi båda är med och bestämmer hur mkt pengar som ska gå till alla olika saker osv.

Vi bråkar aldrig om pengar, även om vi ibland kan bromsa varandra (mot den andres vilja) vad gäller inköp och att spendera när vi är på stan. Men vi är aldrig oense om pengar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2013-02-19 16:44
#12

Både och, hyra, el, bredband delar vi på. Maten står mest jag för och mobilerna betalar vi själva likaså kläder. Han betalar inte för min bil, ponny eller katter.

Intehärutandär
2013-02-19 16:51
#13

Svarade "bor ensam", fast jag bor ju med min tonårsson. Men han drar ju in några mer pengar är barnbidrag och underhåll.  Och mina ex har jag varit särbo med, för det föredrar jag. Men då vi t ex ätit middagar ihop, så har vi alltid delat på summan.

Annons:
Gur4m1
2013-02-19 17:51
#14

Bor ensam men är i en särborelation. Vi har skilda ekonomier och kan inte se att det skulle ändra sig ens om vi gifte oss.

Jag är inte snål eller egennyttig men det känns skönt att veta vad som är mitt och kunna spara/slösa på ad helst jag vill- är nämligen uppvuxen i en familj där fadern höll järnkoll på ekonomin och därmed på vad min mor "slösade" "HANS pengar på :P Sådant får mig att se rött. Jag klarar mig på mina egna pengar, varför ska jag då ha delad? DÄREMOT om min partner skulle hamna i knipa- eller tvärt om så hjälper vi varandra. Men då är vi skyldiga varandra pengar.

Skulle vi bo ihop är det maten och hyra/hushåll som skulle bli gemensamt men allt annat- soffor, tv, gardiner- det delar vi på. Så slipper jag störa mig på att han bränner tusentals kronor om året på spel och han slipper bry sig i hur mycket jag spenderar i zoobutiken och liknande.

Hur man känner i framtiden när man varit tillsammans längre och fått in större summor pengar vet jag inte. Vill jag resa men inte han så kn jag tänka mig att lägga till slant åt honom om han inte anser sig ha råd- eller som när vi åker till min släkt- då betalar jag, åker vi till hans- betalar han.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Afturelding
2013-02-19 18:01
#15

Delad fullt ut. Men vi har ändå "egna" pengar också, vill någon av oss t.ex köpa ett spel eller något så går vi inte till den andre och frågar om pengar. För har vi inte dem pengarna på kontot så betyder det att vi redan gjort av med för mycket.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fruktgumman
2013-02-19 18:01
#16

Vi har delad ekonomi och har så haft i 14 år. Vi har varsina lönekonton där vi har våra egna pengar att spendera hur vi vill. Då kan han köpa vilka teknikprylar han vill som jag kanske tycker är onödiga och inte vill betala till.

Vi har också ett gemensamt konto dit vi varje månad sätter av en summa pengar från våra lönekonton när vi får lön. Sedan tar vi från det gemensamma kontot till räkningar och löpande utgifter.

Matkostnaden är lite olika hur det faller sig men vi betalar ungefär varannan gång när vi handlar mat.

Ekonomin är något vi aldrig tjafsat eller varit oense om.

citytjejen
2013-02-19 18:10
#17

#7 Aha, så det är så delad ekonomi definieras. Då har vi nog "blandad ekonomi" här hemma 😃

/Christina

erspers
2013-02-19 18:17
#18

Jag o min fru har delad ekonomi…jag betalar alla räkningar till huset o försäkringar o el o fjärrvärme osv plus min bil dvs försäkringar o bilskatt osv o frun betalar maten o sin bil inkl. bilskatten på den o försäkringen..funkar hur bra som helst o det blir inget tjafs vem som ska betala det o eller det osv..det som blir över på våra löningar handlar vi upp om vi känner för det..jag köper bil-delar till mina gamla vrålåk om jag behöver det typ trim-delar osv o hon köper handväskor o parfymer bäst hon vill..brukar dock bli jag som får beställa hennes handväskor i typ Italien  o parfymer lite här o var ifrån för hon har varken Paypal eller Ebay-konto..😉så lite koll på vad hon köper har jag allt..🤐Vi hel-rustade precis tvättstugan/badrummet o det delade vi på 50/50 dvs betalade hälften var med sparade slantar..

S

oh-la
2013-02-19 18:45
#19

vi har delad ekonomi och har alltid haft. vi tar gemensamma kostnader, lån, avgifter på lägenheten, försäkringar, mat och bilen och delar så vi betalar lika. därefter gör vi vad vi vill med det som är kvar på våra respektive konton.

Jespersen
2013-02-19 20:23
#20

Jag valde gemensam, men vi lägger inte ihop alla pengar och sen tar hur mycket vi vill där. 

Min sambo tjänar rätt bra medan jag har vart arbetslös precis och nu har en timanställning som inte ger så mycket, så just nu betalar han hyran och räkningar och jag försöker handla den mesta maten och betalar min egen telefonräkning, hundförsäkringar och hundmat och sånt. 

Jag kan alltid be honom om pengar om jag behöver till något, men jag skulle aldrig ta av hans pengar för att köpa något dyrt till mig.. Så egentligen kanske vi har delad ekonomi då :) Fast utan millimeterrättvisa, har han bättre med pengar så betalar han lite mer räkningar och sånt.

Annons:
Maria
2013-02-19 20:25
#21

Vi har gemensam ekonomi och har haft sedan vi träffades.

Vi har t.om. gemensamt lönekonto.

Under alla år vi har varit tillsammans så har inkomsterna varierat för oss båda. Arbetslöshet, studier, lågbetalt jobb, högbetalt och alla andra varianter.

Enklast att ha en kassa. "Mina pengar är dina pengar och tvärtom"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
2013-02-19 20:28
#22

Svarade annat. Vi har både ock. Ett gemensamt konto och varsitt privata.  Varje månad slår vi ihop alla intäkter, sen betalar vi gemensamma räkningar och sätter in pengar på vårt gemensamma hushållskonto för närmaste månaden. Det som blir över delar vi lika till var sitt privatkonto. Det innebär att vi får lika mycket privata pengar båda två oavsett vem som tjäner vad.

Aniara4
2013-02-20 00:00
#23

Ungefär som flera andra har sagt, blandat. Största delen är gemensam, men vi har också "egna pengar" som vi kan göra vad vi vill med utan att känna att vi måste fråga den andre.

Vi har gjort så att vi har ett konto varifrån vi betalar allt gemensamt (som hyra, bredband osv) och allt nödvändigt individuellt (CSN, SL, fack osv) och även mat genom att vi har varsitt betalkort kopplat till kontot. Vi räknade ihop hur mycket vi behövde för att gå runt varje månad, och min man för över den summan från sitt lönekonto.

Till saken hör förmodligen att han tjänar väldigt mycket mer än jag, delvis pga att jag är sjukskriven på halvtid men utförsäkrad, så jag har bara en deltidslön.

När han har fört över pengar till fasta utgifter har han x tusen kronor kvar av sin lön. Det betyder att jag också kan spara x tusen kronor av min lön, och allt som överskrider det sätter jag in på ett gemensamt sparkonto till resor, möbler och andra större utgifter.

På så sätt täcks våra grundläggande behov, vi sparar gemensamt, och båda har sen lika mycket privata pengar att göra vad vi vill med. Eftersom vi båda är gnetiga sparar vi en del av det, men vi föredrar olika sparformer, och därför är det bra att vi inte bara sparar gemensamt. Sen kan pengarna användas till kläder, frisörbesök, fritidsintressen osv. utan att det berör den andre hur mycket eller lite man slösar/sparar.

Bananbullar
2013-02-20 08:31
#24

Jag och min kille bor inte ihop än, men jag tror faktiskt att vi kommer ha delad ekonomi (iallafall till en början) när vi flyttar ihop.


Gur4m1
2013-02-20 09:16
#25

#23 jag gillade ert system, väldigt inspirerande, ar nämigen funderat hur man gör när man som par vill resa- men den ena tjänar mycket mer än den andre- eller något så enkelt som att köpa en ny soffa helt plötsligt. Mhm.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
2013-02-20 09:44
#26

Mer eller mindre gemensam ekonomi, det är inte så jag tar utav hans pengar för att köpa något till mig, men alla gemensamma räkningar, mat, katterna och sånt delar vi på. Vi har gemensamma lån på huset och bilen, men det är mest jag som kör så också jag som tankar. Han tjänar så pass mycket mer än mig så skulle jag behöva lite hjälp ekonomiskt nån månad så hjälper han mig.

adoptera
2013-02-20 09:54
#27

Gemensam

Jag undrar om det inte lätt blir bråk om pengar om man har delad ekonomi. Typ ni som har bott ihop länge, om ni ska köpa saker som är lite dyrare.

Annons:
Afturelding
2013-02-20 09:56
#28

Haha, tittade tillbaka nu och insåg att jag skrivit delad, när det ska vara gemensam. Hoppsan 🤪

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

MiniW
2013-02-20 10:43
#29

Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det vi har här hemma, men funkar bra gör det 🙂

Men vi delar på räkningarna för hem, el och så där, mobilräkningar betalar vi separat då vi ringer/smsar olika mycket, mat är det enkelt med då jag går efter en speciell "diet" då jag tränar medan han äter allt; så jag köper min mat och han köper sin (men innan så delade vi 50/50 på kostnaden).
Han använder internet mer och vill ha högre hastighet än vad jag ens i närheten behöver (jag är dessutom mest inne på min mobil där jag använder mig av mobilnätet) så han betalar internet osv mot att jag sköter den mesta städningen av hemmet.
Sen har jag bil som han absolut inte behöver lägga en krona på men jag skjutsar ändå honom när det behövs och så där så klart.

Det som blir över av våra löner får vi göra vad vi vill med - vilket är bra då han tycker om att köpa saker (trummis, så musikprylar) medan jag är en sån som tycker om att spara; även om jag då och då tycker om att unna mig lite kläder och sånt där.

Vi har aldrig bråkat om ekonomin och kommer nog aldrig göra heller 🙂 Tjänar den ena lite mindre en månad så hjälper vi så klart varandra om det behövs.
Vi har inställningen också att pengar är just bara pengar (och var det inte tänkt att de skulle rulla så hade de inte gjorts runda 😉).

Aniara4
2013-02-20 11:54
#30

#25 Innan vi gifte oss hade vi ett annat system med helt separata konton. Vi hade delat upp räkningarna mellan oss (han betalade hyran som är rätt hög, och jag betalade el, bredband osv), var och en betalade sina egna CSN-lån, mobilabonnemang osv, och vi såg till att vi la ungefär lika mycket på mat. Oftast innebar det att han fick föra över pengar till mig de månader jag hade lite eller ingen inkomst.

Om vi sen skulle resa någonstans eller köpa något större var det alltid han som betalade eftersom det var han som hade pengarna. Men jag tyckte inte att det kändes bra. Det gjorde också att det blev oklart för mig hur mycket vi egentligen hade råd med - kunde vi göra en resa, och hur mycket kunde vi i så fall lägga på den? Det blev lite nyckfullt beroende på hans humör, ibland tyckte han det inte var något problem att unna oss saker, det fanns ju pengar, och ibland fick han snålhetsattacker och oroade sig för framtidsbufferten, och så var det plötsligt jag som ville slösa en massa på onödigt lyxiga resor.

Nu har vi de pengarna som sitter på resekontot och that's that. Så jag känner också att jag har fått mycket mer insyn och kontroll i vår gemensamma ekonomi.

JossanH
2013-02-20 21:42
#31

Vi har inte gemensam ekonomi men då han tjänar massor mer än mig så delar vi procentuellt på gemensamma räkningar. Jag vill inte ha gemensam ekonomi då jag får dåligt samvete för allt jag köper så skulle bara bli ännu värre om det var med hans pengar jag köpte något. Dock så sparar sambon pengar till handpenning på ett blivande hus åt oss båda :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zofia89
2013-02-20 22:06
#32

Jag svarade annat eftersom jag int är arbetsför (har inte arbetat mer än 2mån i början av förhållandet före jag blev sjuk) så det är sambon som betalar i princip allt, men varje gång jag får den lilla summan från fpa så storhandlar jag och betalar alltid mina egna räkningar =) Boendekostnaderna kan jag inte hjälpa med men jag handlar lite mer mat och så istället då när jag kan =)

Greigh
2013-03-11 09:05
#33

gemensam ekonomi här :)

pringles
2013-03-11 13:06
#34

Delad, men vi bor inte ihop heller. Den jag bodde med tidigare hade jag också delad ekonomi med ett konto gemensamt

Annons:
yrLisen
2013-03-11 14:39
#35

Delad - sambon tjänar mer och då ska han också kunna unna sig lite mer

HeleneAndreasson1988
2013-03-21 17:25
#36

Svarade delad ekonomi, men vet inte riktigt vad detta innebär…

Vi delar 50/50 på hyra, el, hemförsäkring, toapapper, hushållsprodukter men betalar och lagar all mat själva till oss själva. Då jag lagar och han köper färdigt. Min ekonomi tål inte pizza/snabbmat/restaurang varje dag året runt. 

Jag är student och han jobbar. Får ej låna pengar av varandra, men inget han har problem med då han har gott om pengar men jag har inga/dåligt. Har haft jättestora problem när jag hade svårt med CSN och han tyckte att jag skulle be mina föräldrar om pengar.

Han kan tänka sig gemensam ekonomi (delar på allt) om vi skaffar barn och jag också jobbar. Annars inte. 

Vi har för övrigt varit tillsammans i 5 1/2 år.

Finns det fler som lever så här??

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

fruktgumman
2013-03-21 17:32
#37

#36 även om man har delad ekonomi så hjälps man ju åt på så sätt att den som tjänar mer betalar mer till hyra el och andra räkningar tycker jag. Naturligtvis ska inte den ena ha överflöd medan den andra måste låna pengar av föräldrar.

[glitterglam]
2013-03-21 17:57
#38

Mittemellan :P Men vi ska ha gemensam senare.

[glitterglam]
2013-03-21 18:12
#39

#36 För mig låter det sättet att ha ekonomin på som en mardröm. Ni har varit ihop i 5½ år och du skulle låna pengar av dina föräldrar fastän han tjänar bra och borde hjälpa till??

Min kille kommer ha ett välbetalt jobb senare och jag vet inte vad jag landar i för yrke senare, men nog hoppas jag att vi hjälper varann oavsett om en tjänar mycket mer än den andra.

Mona22
2013-03-21 18:25
#40

#36 fy vilken snål kille du har. ursäkta men jag blir redigt förbannad!
Han ska leva lyxliv och du hanka dig fram!?? 
Har tur att man har en gubbe som verkligen bryr sig om mig för utan hans pengar hade jag levt på vatten och nudlar då FK inte anser mig sjuk och jag jobbar 25-50%. Jag försörjde min man innan jag blev sjuk och det gjorde jag för att jag Älskar honom och han gör detsamma nu!

HeleneAndreasson1988
2013-03-21 18:39
#41

#39 och #40 jo det har varit mycket tjafs om detta och jag har många gånger inte stått ut, men vi har det relativt bra för övrigt. 

Det tråkiga är dock att han kommer aldrig tycka att han ska lägga sina intjänade pengar till mig, han anser att han har sina pengar och ja mina. Det händer någon gång mycket sällan att han bjuder mig på mat då han tycker det är tråkigt att gå ut och äta själv….

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Annons:
ChristineL
2013-03-21 18:44
#42

#41 - Herregud, hur står du ut? Jag jobbar 50% i en livsmedelsbutik och min man 100% som byggingenjör, man behöver inte vara nåt snille flr att förstå att han tjänar bra mycket mer än vad jag gör, men han betalar alltid när vi är ute och äter tillsammans, iaf 9 gånger av 10, vi har tagit både huslån och billån tillsammans (trots att det är jag som står på bilen och det är jag som använder den). Jag tycker det är otroligt dumsnålt av honom! Ni delar inte ens på maten!

[glitterglam]
2013-03-21 20:28
#43

#41 Usch, vilken underlig stil, går ut o äter själv… Äter han inte hemma med dig ibland? Står han och lagar mat till sig själv då? Är han uppvuxen på detta sättet?

HeleneAndreasson1988
2013-03-21 22:30
#44

I början tänkte jag att det är väl så dem flesta paren gör till en början, men åren har gått och samma visa kvarstår….

Han köper oftast färdig mat, lagar mat gör han aldrig. Det fanns en period när jag tyckte vi kunde laga mat tillsammans, men det höll inte länge för då skulle vi dela på alla kvitton och jag handlar gärna på extrapris och äter inte alls så mycket som han gör, så det blev väldigt dyrt för mig, så det slutade vi med (vi handlade aldrig tillsammans, han ville inte det så alternativet hade varit att jag handlat allt, men det hade ändå blivit dyrt för mig då vi ändå skulle delat på kvittona och han inte kunde förstå saken med att han åt nästan dubbelt så mycket som jag..). Sen tyckte han ett tag att jag skulle laga all mat och få en extra kostnad för att jag gjorde det, men det blev snabbt jobbigt då jag behövde laga mat oftare och dessutom anpassa mattiderna… Så nu äter vi var för sig. Jag lagar mat och han köper färdigt alt. går ut och äter själv om inte jag blir medbjuden (vilket inte händer ofta).

Har börjat fundera lite kring andra saker med, han vill att allt ska vara uppdelat, dvs. all städning delas lika och om någon gör något (oftast jag) utan att säga till så får man stå för att den andra inte behöver göra något för att gottgöra. Detta är något jag stört mig något fruktansvärt på då jag ibland får panik på all skit och tvätt här hemma, så då städar jag när jag någon dag har ledig dag på skolan och när han kommer hem så blir han glad, men städar själv gör han aldrig. Är det så det fungerar hos er med?? Eller är detta bara en jävligt snål och konstig man jag träffat??

Har många gånger frågat mig själv hur detta ska fungera i framtiden, men det återstår att se….

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Gur4m1
2013-03-22 00:26
#45

Själv står jag som ett frågetecken? Vadå, anser ni här inne att om man bor ihop eller är tillsammans med någon- så har man RÄTT till den andres pengar (märkligt nog oftast Kvinnor är inne som inte verkar tjäna speciellt mycket alls-om alls något som ser som självklart att mannen ska "sluta snåla" och "ställa upp".)'

Jag har lånat någon hundring hit eller dit av min pojkvän sen 5 år tillbaka men hans är hans och mitt är mitt, så blir det även när vi blir sambos. När man gifter sig och har barn ihop blir bilden helt annrolunda, eller om man köper ett hus/bostadsrätt tillsammans osv. Men att SNIKA och åka snålskjuts på sin "rika" pojkvän ….sen kalla honom för snål för att han håller  i sina pengar? mjea…

Jag håller inte alls med där.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[rumelle]
2013-03-22 07:42
#46

Jag är den enda som har inkomst i vårt förhållande. Min sambo har visserligen på senare tid börjat få ett "aktiveringsstöd" från FK, men det är ju ingen större summa. Så för mig är det självklart att ha gemensam ekonomi. Vi är båda medvetna om att det är lite knappt med pengarna så vi diskuterar ju alla utgifter. Jag ser det inte som att det är mina pengar, utan våra pengar. Däremot tycker jag att han kan få göra vad han vill med det lilla han får in. :)

Mona22
2013-03-22 07:58
#47

#45 rätt, kanske inte. men jag skulle aldrig kunna se på om min man knappt har råd till något. Jag skulle känna mig jättedum om den man älskar knappt har råd att leva och man själv sitter på överflöd. 🤐

ChristineL
2013-03-22 09:31
#48

#45 - Nej, jag anser absolut inte att man har rätt till den andres pengar. Men om jag tjänade dubbelt så mycket som min man så skulle jag självklart dela med mig mer och stötta den andre. Jag skulle aldrig be min man om pengar för att köpa något till mig själv.

Annons:
Aniara4
2013-03-22 09:36
#49

Det beror ju på var man befinner sig i förhållandet.

Så länge vi inte bodde ihop var det självklart att var och en hade sin egen ekonomi och tog ansvar för sin egen tillvaro. När vi träffades och gjorde saker blev det ju så att han betalade för dyrare saker som han ville göra och hade råd med. Han kanske bjöd mig på restaurang, och nästa gång bjöd jag på middag hemma. Han bjöd på bio och jag köpte popcorn. På så sätt bjöd vi varannan gång även om det inte var för lika mycket utan anpassat till vars och ens ekonomi. Jag var särskilt noga med det här i början, han har aldrig brytt sig särskilt mycket.

När vi flyttade ihop diskuterade vi igenom ekonomin noga först. Vi kom fram till ett upplägg där han betalade mer av de gemensamma kostnaderna, men också hade mer pengar över för egen del.

När vi gifte oss gjorde vi om ekonomin igen, den här gången så att vi båda har lika mycket "egenpengar" över när allt är betalt varje månad. Jag tjänar betydligt bättre nu, men han är fortfarande höginkomsttagare och drar onekligen det tyngsta lasset. 

Jag vet att jag har en väldigt generös och o-knusslig man, men jag har aldrig nånsin tyckt att jag ska åka snålskjuts på honom. Tvärtom har det varit ganska jobbigt för mig att släppa taget om min stolthet och låta honom bjuda mer än vad jag kan betala tillbaka.

Jag skulle dock aldrig nånsin stå ut med att ha det som #36, efter såpass lång tid - lika länge som min man och jag har varit tillsammans. Som sagt, det är en sak om man nyss träffats, men efter ett antal år och när man bor ihop borde man vilja underlätta livet för den man älskar om man kan.

Nu är det väldigt lite information, men jag kan inte låta bli att undra om din sambo kanske ligger lite åt Asperger-hållet? Det låter som att det är väldigt viktigt att det ska vara på ett visst sätt och att det ska vara på hans sätt?

Toxics
2013-03-22 09:52
#50

Ja de kan man kalla dumsnål, nu menar jag ju självklart inte att han ska ösa över pengar på dig. Men att hjälpa till så du slipper låna av dina föräldrar gör man väll för någon man älskar? 

Och när de kommer till städningen. Min karl städar när jag säger åt honom att göra det. Haha =) . Alltså han ser oftast inte det jag ser om jag tycker att det är stökigt. Men det är oftast jag som städar. Men jag har inga problem med det heller.
Han finner det trivsamt när det står grejer överallt och är lite oreda. Och jag finner det trivsamt när det är rent. så jag kan ju inte förvänta mig att han automatiskt också ska trivas när det är rent, eller så. Så om jag tycker att det är stökigt så är det jag som städar. =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
2013-03-22 11:48
#51

Tror inte man ska blanda in ekonomi i kärleken. Dvs jag skulle inte vilja påstå att en som inte vill låna ut pengar/dela sina pengar- gör det av bristande kärlek. JAg är själv nog mer åt det hållet att jag helst inte lånar pengar, för det brukar innebära lång återbetalningstid när det kniper sig. Däremot av föräldrar känns det lite mer okej. Jag skulle inte låna ut några större summor åt min pojkvän. EN helt annan sak när man är gift/har barn ihop kan jag tycka, eller om mannen nu tänar det dubbla och vill hitta på dyra saker där han VILL ha med mig- då får han ju betala mer, eller m han vill bo på ett dyrt område, betala för högsta möjliga bandbredd och liknande. Tror det där handlar lite om uppväxt, själv som kvinna är jag uppvxen i en miljö där mannens makt definierats av att just mannen är den med pengarna och jag har sett hur det kan påverka en "kärleksrelation" till att bli en "beroendesituation" och det är inte vackert alls. Så jag kan lätt säga "om ja gvar rrik så sulle jag dittan å dattan" men saken är den att jag aldrig kommer att bli rik, eller tjäna mer än männen jag dejtar.

Hoppas ingen tar illa åt sig men jag tycker mig ändå se ett mönster som jag tycker folk verkar se som självklart? Dvs att männen ska betala för kvinnorna (För det är väl så det blir i just detta sammanhang- med väldigt få undantag?). OM det tar slut då? Perosnen vill plötsligt inte betala tillbaka era lån etc. "Nä men jag lånade ut av KÄRLEK!".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Toxics
2013-03-22 12:08
#52

51# Woaw, jag har iallfall aldrig påstått att mannen ska betala för kvinnorna. Jag skrev att om hon behövde hjälp med lite pengar skulle han kunna kasta till det. 
Jag säger inte att hon ska leva på honom. Men även om hon gjorde det så vore det hennes val. Deras val.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

drulleman
2013-03-22 12:09
#53

Vi har delad ekonomi. Jag tjänar bättre och betalar också mer till diverse räkningar och sådant. Matkostnaden delar vi ungefär lika på. Vi har ett gemensamt konto där vi varje månad sätter in varsin summa för oförutsedda utgifter.

Gur4m1
2013-03-22 12:16
#54

Vad är"Lite pengar". En månadshyra är inte lita pengar enligt mig. JAg skulle se över min ekonomi, varför har jag ine råd med hyran/maten dne här månaden? För studerar man får man ju fortfarande pengar. Jag lever på mindre än detstudenter verkar få utan problem. Däremot att den som tjänar mer betalar mer %, i t.ex hyran- okej :) Men då är de tju sådant man kommer överrens om- vill den andre inte ha det så har man ju ett val, att inte bo ihop?

#52 han ha valt att inte låta henne leva på honom och folk börjar kalla honom för snål, eller dina egna ord:

". Men att hjälpa till så du slipper låna av dina föräldrar gör man väll för någon man älskar?"

Klart det är upp till dem. Alltås inte upp till er eller henne, utan dem.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-03-22 12:20
#55

För mig är det snålt och klingar dåligt med kärlek om man är den som tjänar mest och man vägrar bjuda eller lägga in mer pengar. Livet går i vågor, en dag är det han som tjänar mindre kanske, då får han inget tillbaka eftersom han gjort som han gjort.

I mitt liv delar man med sig när man kan, för då får man tillbaka också.

Annons:
ChristineL
2013-03-22 12:29
#56

#51 - Jag förstår hur du tänker. Och visst gör alla olika, det finns säkert dom som är gifta och har barn ihop som ändå har delad ekonomi. jag gillar inte uttryck som "normalt" och "konstigt", även om jag själv råkar använda dom ibland ;) Men jag anser det lite udda att man inte hjälper varandra i ett förhållande, särskillt om man bor ihop.

Toxics
2013-03-22 13:44
#57

54# Jajo, Nu vet jag ju inte hur mycket det var som hon skulle låna men det lät inte som ett par hundra tusen. Då borde det vara okej att låna lite av killen sin. 

Alltså, jag ser inte riktigt grejen med att man bara ska låna av sina föräldrar för att de är dom som alltid "består". Om man då har varit tillsammans med en kille i över tre år så borde man väll räkna honom som någon som består? 

Om man har varit tillsammans med en person i över tre år och fortfarande inte ser den som bestående så kanske man inte ska vara tillsammans.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
2013-03-22 14:23
#58

Jag var med en kille i 3 år, nästan fyra och när vi gjorde slut kom han med en räkning till mig på 4 tusen kronor :) Han hade bott hos mig gratis i ett halvår, använt "min" bil, där han enbart behövt fylla med bensin,men han ansåg sig ha rätt att ta ut pengar för mat han köpt hem till "oss" under detta halvår. JAg älskade honom, när jag är i en relation är denne "min familj". Jag är inte med någon "bara för att", men detta var i samma veva som jag hörde en del liknande saker på radio. Jag gav aldrig de där 4 tusne åt honom, jag skattade bort det och bad honom fara och flyga. Men det satte som sagt igång tankar och gjorde mig mindre naiv. Jag vill absolut inte röra mig med "normalt" eller "udda" eller säga hur en relation gör ekonomiskt men ni gör det iomed att ni kallar denna kille för snål osv och kopplar det till kärlek- men det har kanske bara med erfarenhet och realistiskt tänkande att göra?

Är man inte gift så kanske man ska sluta leva över sina tillgångar och anta att sambon/pojkvännen ska stå för det? :)

Handlar inte om bestående eller inte, enligt mig. Man kan önska en relation fortgå och utvecklas men ändå ta säkra vägar. Som äktenskapsförord, som ett exempel. Nu blev det lite OT kanske men jao. Förstå mig rätt, att dela och tänka som "dela, rättvisa är oväsentligt" är helt okej för min del. Men ska folk som tänker osm mig kallas för snål eller "Kanske inte ska vara i en relation" så får jag nog allt kalla er för leechers/utnytjade. Nu vill jag helst inte att vi kallar varandra för någonting nedvärderande. Jag blev mest förvånad över att så många såg som självklart att man i princip ska kunna livnära sig PÅ sin partner, annars ses denne som snål? (lån- lån är pengar man inte har och förmodligen inte har på ett bra tag och ett tecken på att man levt över sina tillgångar). JAg skulle hellre låna ut till min pojkvän än se honom vara tvungen att ta ett sms-lån för att klara hyran men jag skulle nog även ifrågasätta vad fan han gjort med sina pengar i så fall.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Piggelina7
2013-03-22 14:26
#59

Jag tycker att om man bor ihop så hjälps man åt. Visst kan man ha delad ekonomi men som #36 beskriver tycker jag låter hemskt. Att låna av föräldrarna kan man väl göra om det är något speciellt man vill köpa och inte har råd just då. Men att låna för att över huvud taget ha råd att leva, då tycker jag att man hjälps åt med den man bor ihop med om den personen dessutom tjänar bra mycket bättre än en själv

Gur4m1
2013-03-22 14:35
#60

#59 men den personen kanske sparar för något i framtiden. De ÄR som sagt inte gifta. De har inga barn så vitt jag vet, tillsammans. Hur kan man kalla någon för snål eller hemsk för att denen har en fullt fungerande ekonomi? Men sambon inte har det. Det vore illa om sambon krävde att de ska spendera 2 månader i Grekland varje sommar…och sambon kräver att de betalar var för sig. Men där får man ju sätta stopp och säga "antingne betalar du eller så har jag inte råd..åk själv om det ska vara så!".

Jag tycker absolut att man ska stötta varandra men det är knappast en ättighet att ta del av sin sambos/pojkväns ekonomi om man redan har den uppdelad "rättvist"? Sen kan jag ju undra varför man gått in i en sådan "deal". Den dag jag är sambo så är ju halva vitsen ekonomisk, att man får det billigare både hyra och mat/el och liknande.

Men "Hemskt"? :) "inte kärlek". Snålt möjligen… men vad ger ni vardera åt rädda barnen/kykan/Stadsmisionen/Random tiggare på gatan /din vän/och liknande varje månad?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Piggelina7
2013-03-22 14:50
#61

#60 Ja om #36 lever över sina tillgångar (åker på dyra semestrar, köper en massa dyra prylar osv) fast hon inte har råd. Då tycker jag lite att hon får skylla sig själv om hon inte har råd till mat och hyra.

Men så tolkade jag inte henne. Jag tolkade det som att hon helt enkelt har väldigt låg/ingen inkomst och därför inte har råd ens till det nödvändigaste såsom mat/hyra. Hon skriver ju: "han har gott om pengar men jag har inga/dåligt."

Gur4m1
2013-03-22 15:00
#62

Då kanske hon inte har råd att bo ihop? Kanske msåte flytta isär, gå på soc eller skaffa ett jobb/börja studera eller vad man gör för att få sig en inkomst idag. Det kanske får perosnens sambo att erbjuda sin hjälp om det är värt det för att få bo ihop med henne.

Men "penga rär bara pengar" inte för alla, en del jobbar hårt för sina pengar- även om de har mycket av dem så är det ju jobb bakom dem. Man år i allra högsta grad själv över att man är arbetslös utan någon som helst inkomst (Efterosm det då finns hjälp hos socialen eller arbetsåtgärder eller möjlighet att studera). Men bor man med någon med bra ekonomi så får man sällan hjälp av socialen för man förväntas bli hjälpt av sin sambo, ekonomiskt.

Efterosm den här perosnens sambo håller hårt i sina pengar så vore nog ett lån av honom vara en dum idé, skulle kanske tära på relationen rent av? Om återbetalning skulle dröja. Folk är så olika :) Och det måste inte handla om "brist av kärlek" såvida folk här inne inte ska börja definiera VAD kärlek är också, helt plötsligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Toxics
2013-03-22 15:05
#63

62# Men du skriver ""och det måste inte handla om "brist av kärlek" såvida folk här inne inte ska börja definiera VAD kärlek är också, helt plötsligt.""

Samtidigt kan det ju faktiskt visste vara brist av kärlek. Det vet varken du eller jag. Ingen aning. Det kan vara precis det som är problemet.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Piggelina7
2013-03-22 15:09
#64

Ja för mig skulle det iaf vara självklart, ifall min sambo skulle bli arb.lös och av någon anledning inte skulle få a-kassa eller annat bidrag så skulle jag betala hyra mat och allt själv här. Självklart skulle vi inte ha råd att göra något utöver att bara bo med bara en inkomst, men jag skulle aldrig anse att han skulle få flytta om han blev utan inkomst om jag har råd att försörja honom. Iaf inte om det rör sig om en tid tills han fixat nåt.

HeleneAndreasson1988
2013-03-22 15:46
#65

Vill reda upp några saker……

Med lite pengar menar jag att jag i perioder haft så dålig inkomst att jag knappt haft råd till mat och då är jag verkligen inte den som slösar pengar. Hade då hund som krävde mycket mat och annat och hade då ibland ca 600-1000kr kvar i månaden till mat. Det var verkligen skitjobbigt att se sin sambo äta dyr mat varje dag och jag levde på lite och ingenting. Jag tycker själv inte att man ska "leva på varandra" men det får gå till en viss gräns… Vi har inte världens billigaste lägenhet som dessutom har kallhyra. Vilket gör att nästan halva min inkomst går till hyra varje månad. Det är något jag inte skulle utsatt mig för om jag vore singel… 

Med mina studier som snart är färdiga kommer jag kanske ha mer lön än min sambo i månaden och jag är lite osäker på i dagsläget om jag någonsin vill ha delad ekonomi med denna mannen då för då skulle ju han dra nytta av mig, vilket känns konstigt eftersom han är som han är.

Vet inte om aspergers passar så bra in på honom men han har helt klart en antisocial personlighet.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Gur4m1
2013-03-22 15:55
#66

#65 nä jag skulle nog hålla i min egen ekonomi runt honom om jag var du :) Samtidigt väljer du ju att leva med honom under dessa förutsättningar som han satt upp reglerna för. Jag skulle nog också gå in om min partner pltösligt blev arbetslös och denne faktiskt försöker göra något åt det. Då kna jag tänka mig att hålla uppe det ekonomiska under någon/några månader. Sådant som kan hända.

Toxics: Precis. Vi vet inte. Men du är den som ö.h drog in krälek i sammanhanget. Känns ganska uttömt nu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[glitterglam]
2013-03-22 18:01
#67

Ja, jag tycker det låter snålt av killen och det står jag helt för och hoppas alla kan respektera de som tycker så, likaså som jag accepterar andras. Vore precis lika snålt om det var tjejen som gjorde så.

Däremot tycker jag definitivt inte det är någon rättighet att leva på sin partner, tvärtom. Men i en relation tycker jag man ska hjälpa varandra på olika sätt och ta hand om varann. Om en ska leva i lyx för att den kan och den andra knappt kan leva alls, så tycker jag nästan att relationen kan vara. Jag har aldrig funderat på att låna pengar av mina föräldrar, skulle vara oerhört pinsamt om man har en stabil relation sedan över 5 år tillbaks. Om min kille skulle behöva något skulle det i första hand vara jag som hjälpte till i den mån det går och jag vet att min kille känner likadant, då vi pratat om det.

Vi bor inte ens ihop än, men hjälper varann ändå. Ett tag tjänade jag mer och då köpte jag det mesta av mat och annat, nu är det tvärtom och min kille har då köpt mer, det jämnar ut sig. Det betyder inte att jag slösar pengar någonstans, tvärtom är vi mkt sparsamma, för vi är studenter som undviker lån, har studiebidrag och jobbar extra. 

Jag har inte sett något mönster i att Kvinnor tycker att männen ska försörja dem, låter som en åsikt från 1800-talet..? Alla får givetvis leva som de själva vill, jag kan bara svara för hur jag och min kille lever och vill ha det, att båda ska må bra helt enkelt.

Aniara4
2013-03-23 11:39
#68

#65 Om det är klart att han har en antisocial personlighetsstörning ska du springa fort därifrån. Det är betydligt värre än att vara lite fyrkantig! Men jag gissar att det inte är så du menar.

Hur som helst så får ju var och en naturligtvis ha de arrangemang de vill, men jag skulle inte ha gått med på din situation. Om du kunde leva billigare som singel (t.ex. med billigare bostad) är det rimligt att han betalar en större del. Dina kostnader ska ju inte öka av att bli sambo!

När vi flyttade ihop fick jag det på sätt och vis sämre, eftersom jag blev av med bostadsbidraget. Det ingick i förutsättningarna för vårt ihopflyttande och för oss var det självklart att han då "kompenserade" genom att betala hela hyran. Sen ville han väldigt gärna flytta till nybyggt, och han hade råd med den hyran så varsågod.

Men framför allt känns det som att det skulle vara svårt för en människa med normal empati att sitta och äta dyr mat framför den man lever med som inte har råd. I äktenskapsbalken står ju att båda parterna ska leva på en liknande nivå, och jag kan tycka att man spontant skulle vilja ha det så även under "äktenskapliknande förhållanden":

pyromanen
2013-03-23 13:18
#69

En sak är väl om man nyss flyttat ihop, "testar bo tillsammans" fast har väldigt mycket egna liv. Men om man seriöst väljer varandra som "livskamrater" kanske skaffar gemensamma barn och delar på det mesta annat då skulle jag tycka det vore mycket konstigt att ha helt olika ekonomiska möjligheter i en relation.  För mig är det självklart att man då också delar på pengarna. Vem som tjänar mest kan ju varierar mycket över tiden och andra saker än lön kan bidra till den gemensamma ekonomin. T.ex. om en är mycket hemma med barnen eller nån kan laga bilen själv o.s.v.

Första 7 åren i våran relation tjänade jag drygt dubbelt så mycket som mannen varje månad, ett år studerade jag och hade bara studiemedel, senaste 5 åren har jag bara fått ut ett par tusen mer än han. Han tjänar många indirekta pengar genom att laga bilarna, tvättmaskinen o.s.v. och var även mer hemma med sonen än jag var och gjorde därmed annat viktigt för det gemensamma.

Annons:
annikanyfiken
2013-03-23 18:21
#70

Vi har delad ekonomi med varsina konton men den som tjänat mest har också betalat mest till gemensamma saker så vi får ungefär lika mycket pengar över när alla räkningar osv är betalda.

CelsiusT
2013-03-23 18:29
#71

När man gifter sig så är man skyldig enligt lagen att se till att båda parter lever under samma levnadsstandard. Tex så är det inte okej att den ena partnern går i trasor, lever på vatten och bröd osv om den andra lever lyxliv och käkar på restaurang varje dag osv. 

I mina ögon så tycker jag att grejen med att flytta ihop är att ta ett steg ihop i frågan om livspartner. I början kanske man inte är säker på om man är menade som livspartners, men när man levt ihop en tid och upplever att "det här är något att satsa på" då anser jag också att man utvecklar ekonomin ihop på något sätt. Det betyder inte att man måste dela allt rakt av, absolut inte direkt. Men kanske att man har en viss del gemensam och en viss del uppdelad. Men jag anser att lever man ihop och satsar på förhållandet, då gör man det även ekonomiskt. Även om vi gifter oss så kan det hända att vi skiljer oss (och även då finns det dom som "kommer och begär pengar av den andre"). Så även om man "bara" är sambos och inte är skyldiga att hjälpa varandra enligt lagen så tycker jag nog ändå att det känns mest vettigt att ställa upp på varandra. Med det inte menat att man ska leva på sin partner (om inte båda är okej med det). Men jag tycker nog att om man är i en seriös relation så delar man, ena dagen är det jag som "går med vinst" och nästa dag är det min partner. Jag tycker att man delar med sig när man kan.

Och jag kan nog också känna att det absolut kan bero på/kopplas ihop med "bristande kärlek". För är man i en seriös relation och älskar sin partner så vill man inte se den leva med dålig standard när man själv har råd att hjälpa till. Om jag kan sitta och äta pizza varje dag medan min älskade lever på några smulor, då skulle jag känna mig hemsk om inte jag stöttade min partner. En sak är om jag sparar till något och själv lever på smulor, då har vi ju samma standard. Men att leva ihop under samma tak i en kärleksrelation men ha så vitt skilda standarder är i mina ögon inte kärleksfullt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2013-03-24 08:26
#72

#45 Att glida genom livet på sin partners pengar har man inte rätt till tkr jag, mitt ex mamma gjorde så. Så att hon inte kunde jobba pga kroppen men ha 4 hästar och alla stallsysslor som är tungt klarar hon! Usch, hatar sånt beteende. Köpte ett par skor till min sambo som han ville ha, lite avundsjuk på att ponnyn får allt.;-)

Toxics
2013-03-24 10:48
#73

72# Men i det här fallet ville hon bara låna lite pengar av sin sambo. Inte "glida igenom livet" på hans pengar =)

Fast jag förstår hur du menar. Känner också folk som är sådana. Fast ja venne, jag tror nog att deras sambo vet om det innerst inne.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

CelsiusT
2013-03-24 10:53
#74

#72 Ja fast så var ju inte fallet som diskuterats iof. Men å andra sidan, om det nu är så att båda är överrens om att ha det så, vad gör det i så fall? Och är inte båda överrens om det så håller det inte särskilt länge.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: