Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1938 ggr
Honestyisdead
2013-02-20 12:30

Varför så få män här inne?

Diskussionen kom upp i en annan tråd där någon menade att män inte vågar skriva här inne pga att många Kvinnor här inne är hårda i tonen mot män.

Jag tror snarare det handlar om att Kvinnor ofta är mer benägna till att diskutera relationsfrågor.

Vad tror du?

Annons:
Gur4m1
2013-02-20 12:52
#1

Hårda i tonen…mot män? Hårdare än mot Kvinnor eller? 😎 JAg är hård i tonen mot alla, tänkte klargöra det så ingen man känner sig särbehandlad om de hamnar i samtal med mig. 😉

Jag tror att Kvinnor är mer benägna att söka sig ut på nätet och diskutera just relationsfårgor. Jag är glad att se en ökning av män (precis som man ser en ökning av Kvinnor i t.ex "spelvärlden").

Man kan ju jämföra herrtidninga roch damtidningar för att jämföra. De relationssamtal man läse rom i herrmagazines är….rätt annorlunda än de man ser i damtidingar. Frågan är om vi formas efter dessa sterotyper eller om det ser ut så för att det finns en skillnad /Generellt. Jag älskar män, jag försöker respektera män och jag är för lik rättighter och friheter i vårt samhälle. Aldrig tänkt på att det är en hård ton mot män på relationsforumet, mot vissa män, men mot män som grupp? De män som diskuterat har man ju diskuterat emot pga åsikter/nyfikenhet av åsikter.

"Den hårda tonen"- som alla som känner isg ifrågasatta eller hamnar i försvarsposition upplever- råkar ju även Kvinnor ut för, så jag ser inte det osm en förklaring till varför det är färre män här :) Även om jag gärna ser en förändring. Själv ´har jag hängt på forum där man varit kraftig minoritet som kvinna och där har tonen varit väldigt hård och man ska alltid hålla sig till sak och fakta, koncist och inget svammel, jag är bekant med samtliga härskartekniker tack vare dessa ställen -_- men det skrämde inte mig till tystnad. Alla är inte som mig men jag kan inte se hur man ska kunna anpassa sig för alla- en del känner sig stötta och sårade av sakliga argument.

Men jag håller med Roamer i tråden där ämnet till denna tråd föddes, viborde inte bara tänka på mobbing utan även hur vi skriver och bidrar med i jämstäldhetens namn.Det vill säga att alla har samma frihet och rättigheter att uttrycka sig och inte bli påhoppade eller kränkta pga sitt kön.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
2013-02-20 13:10
#2

Jo, för det är ju så att Kvinnor är de enda som bryr sig om relationerna och därför behöver vi män inte prata om det, samt att när det går dåligt vet vi ju ändå att vi har rätt så finns inget att säga 😉

Jag är helt övertygad om att det handlar om helt andra saker, och snarare så att män inte vill prata med Kvinnor om kvinnoproblem utan vänder sig hellre till andra män för att Kvinnor gör enkla saker komplexa. Alternativt får dem att känna sig som små barn med överlägsna toner eller säger saker de inte riktigt klarar av att höra eller inte lyssnar på vad man menade utan hänger upp sig på ett par "felsagda" ord. Sen om det är ytterligare eller andra saker lämnar jag osagt, men det är mina reflektioner av att vara man, ha manliga kompisar och samtalat med andra män eller lyssnat på dem prata.

Det  behövs inte mer än en eller två otrevliga personer som är överlägsna för att någon person ska gå vidare vid gruppsamtal och det är ingen skillnad på ett forum heller. Ha det i åtanke.

Honestyisdead
2013-02-20 13:17
#3

#2 Nej, Kvinnor är inte de enda som bryr sig.
Men om jag jämför de män och Kvinnor jag känner är det fler av kvinnorna som gärna pratar relationer.

Angående otrevligheten så gäller det ju både för män och Kvinnor. Så att det skulle vara orsak till att män inte skriver tror jag inte på. Då skulle ingen kvinna skriva heller.

"kvinnor gör enkla saker komplexa. Alternativt får dem att känna sig som små barn med överlägsna toner eller säger saker de inte riktigt klarar av att höra eller inte lyssnar på vad man menade utan hänger upp sig på ett par "felsagda" ord." Oj, vilken syn på kvinnan du har.

Allt det du raddar upp går åt båda hållen det med.

Gur4m1
2013-02-20 13:31
#4

Aldrig upplevt att män inte bryr sig, men ingen av mina ex har gjort det. Ingen av mina killkompisar hänger på forum och pratar om just sådant- inget vi pratar om iallafall :) De gör det kanske i hemlighet. i CHAT däremot, så kommer killar OFTA till mig för att diskutera olika problem de har med tjejer. Msn, IRC etc. Alla mina killkompisar kommer till mig och pratar om de har problem. Oftast för att "få en annan tjejs synvinkel". Kan vara allt från presenter, ragg till hur man löser en del konflikter- och jagosm tjej har inte en universal lösning på alla kvinnoproblem.

"kvinnor gör enkla saker komplexa".

Jag har hört unga män göra väldigt enkla saker otroligt invecklade och överanalyserat situationer som skulle vara material för en hel bok.

Jag upplever att du hyser agg mot vissa specifika personer på detta forum och jag vill uppmana dig att försöka lösa det privat med dem? :)

Som Hera säger kring det där med barn etc. Som kvinna får jag rätt ofta veta att jag inte är riktigt klok. Jag kan skämta om PMS, etc men det är ganska tröttsamt när sådant poppar upp när man försöker diskutera seriöst :) Nu tycker jag själv att männen i detta forum betett sig utmärkt, jag har inte själv känt mig påhoppas och hoppas att jag inte hoppat på någon som man. Att jag hoppat på _någon_ har säkert skett. ÄR svårt att inte trampa någon på tån.

Nu vet jag ju själv att vi skrivit i samma trådar det senaste dygnet och hoppas att inget av det jag skrivit väckt ont blod. Jag tar lätt åt mig, inte för att jag är en invecklad, översittande kvinna utan för att jag vet om mina svagheter och bryr mig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-02-20 13:33
#5

#4 SOm jag säger om barn? Var?  🤔

Gur4m1
2013-02-20 13:36
#6

#5 det du saxade in från Roamers inlägg, och sa att det går båda hållen. Jag var inte tydlig, sorry. Blir så när jag har så många tankar, så mycket att säga och…det blir så mycke text 😭

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Gronstedt
2013-02-20 13:37
#7

#2: Hur kommer det sig att du nämner "kvinnoproblem" och inte "relationsproblem"?

Hur kommer det sig att män känner sig som "små barn" om en kvinna inte är tillräckligt hovsam i sitt uttryckssätt? Är dessa män inte tillräckligt säkra på sina åsikter och sig själva för att inte reduceras så av sin uppfattning av ett tonfall?

Låt oss ta ett hypotetiskt exempel: Du är på låt oss säga ett bilbyggarforum och skriver "Jag tycker den bästa utbytesmotorn, om man inte får tag i original, är en Rover-8". Någon svarar "Vad menar du med en "Rover-8"? Det finns ett antal varianter.". Känner du dig överlägset behandlad då? Och hade det känts bättre om Någon hade svarat "Jag blir nyfiken på hur du tänker när du säger "Rover-8"."?

Om du svarar nej på dessa frågor, fundera på ett annat hypotetiskt exempel: Du är på ett relationsforum och skriver "Jag tycker det är viktigt att man uttrycker sig tillräckligt ödmjukt." Någon svarar "Vad menar du med "tillräckligt ödmjukt"? Det är rätt subjektivt.". Känner du dig överlägset behandlad då? Och hade det känts bättre om Någon hade svarat "Jag blir nyfiken på hur du tänker när du säger att du tycker det är viktigt att man uttrycker sig tillräckligt ödmjukt."?

Om svaren på frågorna inte är de samma i båda exemplen, då finns det stort skäl att fundera över orsaken.

Honestyisdead
2013-02-20 13:38
#8

Haha, då hänger jag med. 😃

Roamer
2013-02-20 15:59
#9

#3 Jag sa aldrig att jag hade dessa åsikter, du läser inte riktigt orden jag skriver.  

"men det är mina reflektioner av att vara man, ha manliga kompisar och samtalat med andra män eller lyssnat på dem prata."

Reflektioner över hur andra samtal går är nödvändigtvis inte mina åsikter eller hur fungerar du? Men tack för att du belyste det jag reflekterade över med ett lysande exempel på hur en kvinna gör saker komplext ;)

#7 Hmm ditt exempel är bristfälligt. En Rover-8 är en fysisk produkt med flertalet egenskaper. En åsikt är en persons livlina till sin verklighet. Du förenklar något väldigt komplext och att ifrågasätta vilken produkt en person äger eller ifrågasätta en persons åsikter är ganska vitt skiljda åt, även om principen i grund och botten är samma. För att svara på din fråga i det hela dock, jag har inte hävdat att jag känt att det är överlägset i nått av fallen. Jag har lyft fram en teori om att det kan vara så, om det är så eller inte går bara att få fram genom en tvingande röstning där personerna måste svara ärligt.  

Jag svarade med kvinnoproblem då jag är hetro(f'låt att jag är det) och rör mig faktiskt bara med hetromän(inte för jag har något problem med andra sexualiteter utan för att de jag träffat och trivts med är just hetro), därav mitt ordval. Förvisso pratar även män om relationsproblem riktat mot sina vänner med så för all del, det hade kunnat fungera att välja ett annat ord. Frågan är, gick min poäng åt fel håll för jag valde ordet kvinna istället för relation? Eller hakade vi upp oss på ett "felsagt" valt ord?

Sen det där med män blir osäkra, jag har fått människor att gråta för att jag haft "fel" tonfall, och inte alls menat något ont med det, så att folk inte vågar säga något pga att bemötandet blir jobbigt gör att de avstår hellre från att prata, på forum precis som i verkligheten. Många är osäkra i sig själva och det behövs bara en flame för att få tyst på dem. Och ja, inte bara flickor är osäkra i sig själva, de flesta jag träffat bär på osäkerhet som de inte vågar visa, men den skiner igenom alltför väl när du börjar syna dem.

För övrigt tycker jag denna tråd är ett utmärkt exempel på vad som började som ett ödmjukt tips om hur ni ska få fler män att delta, till att eskalera till påhopp. Jag har inte sagt att jag tycker Kvinnor är sådana, utan jag har reflekterat över samtal jag haft med andra män och hört deras åsikter. Alla utgick ifrån att jag hade åsikterna utan att fråga min egentliga åsikt, vilket påvisar att mitt tips gick er rakt över huvudet samt att alla tolkade utan att läsa orden och förstå det bakomliggande syftet med vad jag sa. Problemet med forum är att alla ska ha rätt och bevisa sin åsikt utan att fråga andra om deras och försöka tänka ur deras banor utan är väldigt inskränkta i sitt eget tänk. Tycker detta är trist och sporrar inte mig att delta i fler diskussioner heller. Om MINA reflektioner är bristfälliga och det jag uppmärksammat genom de trådar jag läst, vilket har föranlett mitt tips i den andra tråden som är orsaken till denna, så är det ju bara att avfärda det som nonsens, men tycker ni visat ganska klart vad jag försökte säga stämmer till väldigt stor del. Ledsamt.

Gur4m1
2013-02-20 16:52
#10

Men om alla är "okej jag håller med/vi tycker samma" så blev tråden rätt ointressant direkt. :D Tror folk diskuterar, och pratar av olika anledningar. JAg är tillexmepelt nyfiken men ibland vill jag hjälpa och då är ju "min lösning" såklart den bästa ;) Oavsett om jag är man eller kvinna. Känne rmig påhoppad som kvinna, eftersom du säger att du fått igenom din poäng roamer. Kvinnor är besvärliga- ja jag tolkar, för det du säger är precis det´, men med andra ord.

Det är nog rätt vanligt att man kan råka tolka in saker i en text, en ton, subtila meddelanden osv. Du kallar folk för inskränkta samtidigt som du uppmanar folk att bete sig på ett visst sätt. 🤔

Vad är din egentliga åsikt, din egen åsikt, Roamer?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
2013-02-20 16:56
#11

Kvinnor vill nog mer diskutera relationer med merar och gärna deras problem i dom medans mannen ofta äää jag e stor och tuff inte sitter jag och pratar sånna fjoll grejer… så känner jag nog att det är men själv är jag ju nån liten hemmafrodit som gärna pratar på om rellationer xD

drulleman
2013-02-20 16:58
#12

Jag diskuterar gärna relationsfrågor men det är nog så att män generellt inte gör det i lika stor utsträckning som Kvinnor. Anledningen till att jag för tillfället är mindre aktiv är dock att elitserien pågår just nu. Då blir jag lite insnöad

Gur4m1
2013-02-20 17:07
#13

Du är lite bögig menar du #11? 😎

Hermafrodit är att man föds med två uppsättningar av kön, ett manligt och ett kvinnligt. Har int emycket med psyket att göra för du är oftast antingen en man eller kvinna (beroende på hormonerna) men det stämmer inte alltid med de yttre atributen. Så det var nog "lite bögig" du menade. Höhö. (jag skojjas bara lite, men tyckte inte om användadet av hermafrodit på samma sätt som en del säkert har emot hur jag använder bög). Lite ordmärkande, kvinna som jag är 🤓

Till ämnet: #11 ja, jag tror attityden är lite så, betyder dock inte att det msåte fortsätta så ^_^ Bra att du hittat hit då du tycker om att prata om sådant! 🌈

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Honestyisdead
2013-02-20 17:16
#14

#9 "men det är mina reflektioner av att vara man"

Antar att det var den meningen som fick mig att tro att det var dina åsikter, åsikter som du även delar med andra män.

För övrigt tycker jag ditt inlägg och dina andra kommentarer är det som visar vad man inte bör skriva om man inte vill få reaktioner liknande dessa. Jag ser det långt ifrån ödmjukt.

Vad exakt är det du tycker att du har bevisat?
Att ALLA måste tänka på vad de skriver? 😃
Tycker faktiskt du borde läsa dina inlägg och reflektera över vad du kanske kunde ha skrivit annorlunda för att inte få de reaktioner som du tydligen finner trista.

Roamer
2013-02-20 18:54
#15

#14 Förtydligande ;) betyder att det är ett skämt som just sas i min värld. 

Det jag sa från början som startade alltihopa var: 

Hmm rörande detta med att få män skriver(för jag är övertygad om att många läser), tror det är för att det är ett gäng Kvinnor som är ganska hårda i sin ord som gör dem tysta. Vilket jag också antar är syftet med hur de uttrycker sig. "Män är som möbler, de gör sig bäst välvårdade och snygga och ska stå där och vara tysta". Sån är nog min uppfattning av att ha hängt här ett par månader. När en man gör ett inlägg så får han försvara sig till förbannelse mot hagel av hårda kommentarer så tror de flesta undviker minfälten. Personligen är jag för korkad och outbildad för att se när det är bäst och vara tyst och slänger mig gladeligen in i pilregnet, men ni bör nog tänka på hur ni uttrycker er om ni faktiskt vill höra mäns åsikter. Istället för att säga "vad menar du med … " och liknande som kan uppfattas som att de har fel, fel, fel så säg "hur tänker du då när du säger …" eller "jag blir nyfiken på hur du menar med…". Just den här är ju tonläget rätt trevligt än men har sett flertal exempel där någon stackare får pissa i motvind och hur skönt det först än är så blir det kallt och ensamt efter ett tag =P

Så berätta gärna för mig vart nånstans det inte var ett ödmjukt tips om att få fler män att skriva? Det jag säger är att flertalet i tråden gav sig på mig och sa vem jag var och vad jag hade för åsikter utan att veta något alls om mig. Det tycker jag bevisar att det jag sa som startade det hela är nödvändigt att säga. Jag kan ha fel, har haft det förut. Men oavsett, en värdinna för en site som vill locka fler kanske ska undvika att säga

"Oj, vilken syn på kvinnan du har."

Utan att ta reda på fakta. Eller vad tycker du, egentligen? DU om någon borde föregå med gott exempel. 

Försök kom förbi detta med att behöva "ha rätt". Min avsikt var, och är, att svara på inlägget om vad denna tråd egentligen handlar om. Min teori är möjligen helt uppåt väggarna, men säg inte vad jag har för åsikter och sen smutskasta dem med nedvärderade kommentarer. Det är bara fel, vore ju som att säga att en reflektion av någon som går förbi ett gäng nazister och tänker att den gruppen avskyr invandrare blir kallad rasist för den personen reflekterade över det. Ta reda på hur de tänker och tycker, och sen möjligtvis då, gör ett sådant inlägg om din förakt för deras ståndpunkt.

Koka ner det jag sa i #2 och vad jag menade med det, sammanfatta det i en mening och säg hur det går ifrån den fråga som ställdes i tråden. Det var sen det började barka ur. Visserligen drog jag ett dåligt skämt och det var väl mitt fel då jag inte skrev [skämt] [/slutskämt] vilket jag får ta med mig till nästa gång jag är oseriös. Samma misstag gjorde jag i #9. Men som sagt, för mig är en ;) ett bevis på att det som just sas inte var allvarligt menat.

Jag är klart provokativ och är ofta det för att belysa en poäng, eller helt enkelt för att roa mig själv. Har få nöjesmoment i mitt liv och ibland är jag extremt uttråkad. Välj själv om du vill ta åt dig av det och gå igång, eller svara hövligt. Ditt val.

# 10 det är klart vi ska prata och bolla iden för utan det är ju alla forum värdelösa, men måste det blir att jag "hyser personligt agg" mot andra för jag drog min teori? Det kanske bara är så att sport är roligare för de flesta män än sitta på ett internetforum och diskutera relationer. Det kanske inte är svårare än så. Men diskutera det jag sa och inte mina personliga åsikter för att få bollen vidare. Att jag är en helt klart annorlunda person har jag redan förstått, vissa gillar mig, få älskar mig, många hatar mig, men jag lider inte av det. Och ja, jag uppmanar folk att tänka lite annorlunda, men jag säger inte att det jag tycker och tänker är det enda rätta, det är bara ett försök att vidga andras tänkande, och inskränkt betyder begränsad och vill någon vidga mitt sinne med tips om hur jag ska uttrycka mig så är det bara att köra på. Mina försök är min gåva till er och vad ni gör med den gåvan är inte min huvudbry, likaså bör inte ni bry er om hur jag förvaltar er gåva.

Honestyisdead
2013-02-20 19:12
#16

"och snarare så att män inte vill prata med Kvinnor om kvinnoproblem utan vänder sig hellre till andra män för att Kvinnor gör enkla saker komplexa. Alternativt får dem att känna sig som små barn med överlägsna toner eller säger saker de inte riktigt klarar av att höra eller inte lyssnar på vad man menade utan hänger upp sig på ett par "felsagda" ord. Sen om det är ytterligare eller andra saker lämnar jag osagt, men det är mina reflektioner av att vara man, ha manliga kompisar och samtalat med andra män eller lyssnat på dem prata."

Börjar med detta. Att påstå att Kvinnor gör saker komplexa är väl knappast ödmjukt.

"Men tack för att du belyste det jag reflekterade över med ett lysande exempel på hur en kvinna gör saker komplext " Ödmjukt? Nej.

 "Problemet med forum är att alla ska ha rätt och bevisa sin åsikt utan att fråga andra om deras och försöka tänka ur deras banor utan är väldigt inskränkta i sitt eget tänk" Samma sak här.

Varför du sedan kopierar ditt inlägg från en annan tråd vet jag inte, jag pratar om den här tråden.

Jag kan inte tolka "men det är mina reflektioner av att vara man, ha manliga kompisar och samtalat med andra män eller lyssnat på dem prata." på annat vis än att du tycker detta. Vadå ta reda på fakta? Jag kan inte annat än tolka det du skriver. Framför du det du skriver på det viset utan att skriva att det inte är din åsikt utan bara andra mäns, så tolkar jag det som din åsikt. Ber verkligen om ursäkt för mitt misstag.

Du skriver själv att du är provokativ, det är inte att vara ödmjuk.

Jag har inte sett problemet som du tydligen vill "pålysa"
De män som skriver här inne anser jag har blivit bra bemötta. De har definitivt inte blivit annorlunda bemötta för att de är män. Och det är huvudsaken!

Roamer
2013-02-20 19:16
#17

Uhm jo jag hade väl fel. Nu har du övertygat mig om det. Det kryllar ju formligen av män här och alla vet ju att män som blir väl bemötta av Kvinnor sällan ger sig iväg. 😃

Honestyisdead
2013-02-20 19:21
#18

#17 Du tror på dina anledningar, och jag på mina.
Med tanke på att män inte särbehandlas på något håll här inne så faller din teori ganska fort.

Gur4m1
2013-02-20 19:29
#19

Perosnligt agg kändes det eftersom du pekar med hela handen mot "några". Någon/några på forumet ska ta åt sig av dina inlägg, så känns det då du skrivet dem, även om det är med en viss glimt i ögan.

Det finns ordval och när någon säger åt mig att jag är begränsad så känns det väl inte superbra, men att bli kallad för inskränkt känns inte bra alls :( Jag tycker också att en del är inskränkta ) då bör det sägas i sammanhanget.  Inskränkthet är inte könsbundet, åldersbundet osv. Inskränkthet får man räkna med att stöta på varsomhelst, närsomhelst, gällande vadsomhelst. Jag kna vara väldigt öppen om hästfoder men otroligt inskränkt när det kommer till Jesus eller särskrivning :> Att bli kallad för inskränkt i allmänhet känns som en otrolig förolämpning.

Du verkar tycka att du själv inte är det, du är självaste buddha ;P Själv tror jag att vi alla lider av både inskränkthet, fördomar och rädslor- bara för olika saker och i olika mängd.

. Det är väl kanske så att när människan blir nöjd så slutar hon ibland att sträva. Tyvärr.

Jag tycker inte att du verkar speciellt märkvärdig alls, ingenting av det du beskriver känns nytt, mött många män som dig förut på forum, och Kvinnor, men färre. Tror ingen här avskyr dig även om du säger att du inte bryr dig. Jag är här delvis av samma anlending som dig, det är underhållning också.

På samma vis du känner dig påhoppad kände sig andra påhoppade av dig, Hera har gjort en bra analys av din text tycker jag. Att FOLK ibland kan avskräckas av hätska toner eller en tuff miljö, köper jag absolut. Men jag ve tju en kille som ofta brukar skriva och han har dessutom en väldigt ovanlig livsstil- ändå upplever jag att han oftast blir bemött med respekt och jämlikhet. Själv är jag mest nyfiken. Ser inte att någon ton varit mer riktad mot männen, för att de är just män.

Men vi båda spekulerar ju bara och din teori är så god som någon annans.

Tack för din gåva

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
2013-02-20 20:03
#20

#12 nej bögig vill jag nog inte säga jag är ju inte femenin eller så varken i tal skrift eller beteende men min klass kompisar har av en händelse sakt hemmafrodit och nej själv klart inte menat 2 könad men jag tror vi satt och diskuterade om hur killar va och jag svara men jag en inte sån… fick svaret nej nej men ändå sen kom nästa påstående och samma sak igen det höll på så ett tag tills min kompis skriker "men du e ju en hemmafrodit" där ifrån kommer det ^^ jag brukar alltid kunna prata med tjejer om hur elaka killar är eller liknande och ändå förstå tjejen vilket jag inte upplevt från många andra män sedan kan jag även sitta en kväll med killarna ta en bärs med mera du vet… killgrejer xD så ja lite därför är det väl… ser absolut inget fel i vad dom sagt utan nickar och håller med då det är sanning att jag är sådan skrattar åt smeknamnet och le ;D mest en kul grej :) men på nått sätt som sagt ser jag mig ändå lite sån… men ändå inte åt det "bögiga" hållet om du förstår hur jag tänker/menar…

Annons:
Roamer
2013-02-20 20:45
#21

#18 Det var just det jag menade från början. 

Vi gör såhär istället för att belysa med ett exempel, och nu kommer jag vara lite åt det stereotypa hållet med mina exempel. Ni får ursäkta det eller göra en jätte sak av det och missa min poäng med vad jag försöker säga, men jag vet av diskussion med Kvinnor tidigare att detta är något som många Kvinnor kan relatera till.

Ponera att du sitter och pratar med en man du finner väldigt attraktiv, ni samtalar i godan ro om allt möjligt, och plötsligt frågar han "hur mycket väger du?" Du svarar att förra veckan vägde du xx antal kg och han utbrister "damn det är ju jättemycket för din längd", och du vet att just idag väger du mer. Kommer du då att fortsätta samtalet eller skulle du mer känna att du vill sjunka genom jorden och slippa en fortsättning? Betyder det att jag tror män är sämre utrustade för att prata om känslor, absolut inte, men jag vet av erfarenhet och av diskussioner med andra män att relationsprat är obekvämt, och när en kvinna gett sig på en sak och att det ska vara på dittan eller dattan sättet, så enda sättet att ta sig ur det är att säga "förlåt, du har rätt" även om man inte menar det, eller vända sig om och gå därifrån. Visst finns det Kvinnor som inte är såhär och jag har haft nöjet att träffa några, men överlag så får jag nog säga att erfarenheten säger mig att det funkar så, och de flesta män i min omgivning håller med. Det är ingen absolut sanning för det kanske bara är vattnet häromkring som gör Kvinnor såna eller att de flesta män  får skeva verklighetsuppfattningar.

Däremot om du hade haft samma samtal med en väninna eller annan kvinna och hon hade sagt samma sak, hade du då känt precis så eller hade du kunnat svara på annat sätt? Vad jag försöker säga på ett subtilt sätt är att om en man som tycker det är väldigt jobbigt att samtala om sina känslor, då det har stämplats av någon, gud vet vem och hoppas den personen blir straffad, att det är omanligt att prata om sina känslor. De flesta män vill ju vara en kandidat för de flesta Kvinnor att dela säng med, och då göra nått som får dem att känna sig omanliga blir ju jobbigt. Därför låter män bli i många fall och bär på det istället, vilket blir i sin tur ett ganska tungt ok. Så genom att köra samma stil med män som Kvinnor så kan män backa och säga att det inte känns bra. Kanske är inte det alltid rätt att köra samma mot alla utan ta av udden för att nå sitt mål?

Ett exempel från min ungdom. Killar i 10 års åldern gillar ju att spela diverse sporter i många fall, och fotboll är ju kul. Det innebär en del tacklingar och fulspel om man kör utan domare. En tjej ville vara med och hon var av modell mindre så när killarna körde på i samma stil som tidigare så flög ju hon som en vante runt omkring och blev ju naturligtvis skadad till slut av det hela. Hur många gånger till var hon med och spelade? Hade det varit annorlunda om de hade börjat lite mjukare och sen plockat upp tempot eller faktiskt hållit sig till att spela schysst? Ingen vet och kommer heller aldrig att veta. Resultatet blev som det blev och sen undrade de varför inga tjejer ville vara med och spela. 

Jag är en av de lyckligt lottade, jag har en vän som råkar vara kvinna och som jag klassar som min bästa vän. Med henne går det att prata sånt som normalt kanske skulle klassas som obehagligt att prata med Kvinnor, även om jag inte är blyg att säga vad som till de tjejer jag träffar heller, och får ofta höra att jag inte är som andra för jag bejakar mina känslor. 

Alltså, vill ni ha in fler män och prata om hur de känner i relationer, så skjut inte ner dem med massa vassa kommentarer för att ni finner det är kul. Ammunition har ni massor, men färre kommer yttra sig om de känner obehag för att de har värderingar, åsikter, levnadsregler eller vad det nu är. Fortsätt märk ord om det är vad som gör dig lycklig eller ta ett steg tillbaka och försök se vad de som postar menar med sin post, kanske är det bara korkade åsikter, eller också försöker de säga något som är otydligt och fråga då hellre än döm ut. 

#19 Och ja, jag är buddah, ingen är så awesome och rättfärdig som mig. Blott gudarna kommer upp till min förhöjda status och jag gör vad jag kan för att frälsa fler.. eller nått 

Aj fan, nu glömde jag ju [skämt] [/slut skämt] och jag vet ju inte hur man suddar. Lev väl.

Gur4m1
2013-02-20 20:57
#22

#21 message is clear.

WAR IS ON!!

Nej skämt åsido så hade det för min del varit bättre om du förklarat såhär från första början (som i meddelande 21) och jag har samma erfarenhet (fast åt andra hållet- som tjej fick man ofta höra hur manlig man är och många av oss Kvinnor har samma önskan som män att "passa in" för att duga för en partner, under sin ungdom). Tycker fortfarande inte att någon varit otrevlig mot män och sådär.

Möjligen när man talat i en tråd där en tjej blivit bedragen av en man och man säger "jävla sivn den där otrogna mannån asså ba". Men vad annars ska man göra, ta den otrogna, väldigt frånvarande (antar jag) mannens parti? (jag har testat den utgångspunkten någon gång, Wont do that again- och jag är tjej!).

Kort och gott är min erfarenhet, som jag ska delge alla som läser detta; Man ska inte tåla mobbing man ska absolut inte behöva stå ut med- men nätet är nätet. Även om alla i relation i fokus var mönsterforumiter så finns alltid en risk för ett odrägligt troll att titta förbi och äta oss alla till frukost innan sin SO-lektion.

Peace out.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-02-20 21:00
#23

#21 Jag vet inte om jag är ovanligt trött, för jag förstår inte alls det du skriver om nu. Ser inte alls vad det är du försöker få fram i din text om påhittade situationen om vikt.

Roamer
2013-02-20 21:06
#24

#23 Vi släpper det. Jag tror inte du är mottaglig för min poäng och det är inte viktig för mig att den går in heller faktiskt. För mig kvittar det fullkomligt ifall detta forum får fler män eller inte, jag försökte bara ge en vinkel på frågan.

Honestyisdead
2013-02-20 21:15
#25

#24 Handlar inte om att jag inte är mottaglig, utan helt enkelt om att jag inte hittar poängen. Jag ser inte sammanhanget alls i det du skrev.

Men visst, är det för jobbigt att förklara det i kortare ord så låt bli.
Men då kan jag inte heller se vinken du försökte komma med i ditt senaste inlägg.

Wide Awake Dreamer
2013-02-21 00:34
#26

Varför så få män? Jag gissar att intresset för att diskutera relationer och jobbiga saker kanske inte är så stort bland män samt att många män är ovana att göra det. Eller så finns det helt enkelt andra saker som intresserar mer. Eller så är det något annat skäl som jag inte vet om.

Jag är själv här för att jag genomgår en slags existensiell kris, har gått igenom en del jobbiga saker på kort tid och känner ett behov av att lufta en del egna funderingar och kolla in vad andra tycker om olika saker. Och just nu har jag mycket tid för mig djälv att fundera och inga personer irl att diskutera med. Det här är mitt sätt att ta mig igenom en jobbig tid. Kanske har killar i allmänhet andra sätt att göra sådant? Jag kom in på iFokus på de avdelningar som har med psykisk ohälsa att göra då jag haft en del sådana problem. Jag skall medge att jag tvekade att börja skriva här på relationer, just därför att tonen här var hårdare än på de avdelningar där jag började. Kan dock inte säga att jag såg att det riktades åt något speciellt håll, men jag har å andra sidan inte tänkt så mycket på det, har inte ens tänkt så mycket på könet på de som skriver här om det inte tydligt framgår. Hade livet rullat på som "tänkt" med jobb, karriär och annat så hade jag nog kanske aldrig hittat hit. 

Det går dock fort att bli härdad. Jag har på senare tid suttit och läst på extremt grabbiga forum där det är närmast en sport att trycka ner folk i skoskaften och göra sig lustig över folks känslor och bekymmer. I jämförelse framstår det här forumet som en oas av tolerans. Men tonen mellan män är ju tyvärr ofta hårdare och kanske mer accepterad så. Tror många killar tål sådant bättre än att bli intellektuellt utmanad av en kvinna. Tror inte många av "hårdingarna" på de där andra forumen skulle överleva här särkilt länge.   

För egen del väljer jag väldigt noga vilka diskussioner jag ger mig in i. Dels utifrån intresse och dels huruvida jag tycker jag har något att bidra med eller inte. Något större intresse av att provocera eller konfrontera andra har jag inte, om jag inte blir förbannad på något. Generellt när jag skriver på olika forum så är jag ute efter att lära mig av andras åsikter och erfarenheter, kanske få lite stöd någon gång ibland. Det där med att debattera och argumentera är inte primärt för min del, förutom kanske när det gäller vissa hjärtefrågor. Det här gör ju såklart att jag normalt kanske håller en låg profil här på forumet och inte så ofta utsätter mig för risken att bli påhoppad. Det är inte så att jag medvetet håller tillbaka utan jag tycker att jag får ut det jag behöver av forumet och då är jag nöjd.

Vet inte om något av det här gör mig annorlunda som kille på något sätt?

Gur4m1
2013-02-21 07:46
#27

#26 precis, jag är uppvuxen på sådana forum där man trycker ner folk och som kvinna är det stört omöjligt att yttra ett ord utan att man får höra vilken korkad, efterbliven idiot man är (och det accepteras av alla och aldrig skulle någon hålla med en eller försvara). Har även hängt på fmailjeliv och där är det ju ordentlig "mamma-maffia" :P Där trivs jag inte alls, säger en en sak så verkar det som att alla måste hålla med annars blir man bannad. Här är folk rätt kammade trots allt. När saker går för långt har jag uppplevt att folk har/kan säga ifrån.

Jag tänkt einte babla på mer i denna tråd men ville bara säga att det känns SKÖNT att läsa att du är här och får ut det du vill från forumet, att du inte undviker att skriva för att det är en otrevlig eller skrämmande stämning. Jag har inget ansvar för forumet eller så men jag är ganska aktiv här så det….kändes skönt att höra bara. Visste inte att du var en man, hade mina aningar men var inte säker.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
ChristineL
2013-02-21 09:31
#28

jag tror absolut att det kan ha och göra med att många män har svårt/inte det behovet av att diskutera relationsfrågor.

Att det skulle vara för att Kvinnor här inne är hårda i tonen mot män? Nej absolut inte, det har jag inte märkt av alls.

Gronstedt
2013-02-21 09:52
#29

#9: "Du förenklar något väldigt komplext …" Det är väl bra? Då undviker vi ju problemet och felet att göra enkla saker komplexa, som tidigare andragits som en brist som stöter bort män.

"För att svara på din fråga i det hela dock, jag har inte hävdat att jag känt att det är överlägset i nått av fallen.". Nu ställdes ju ingen fråga alls, så detta är ett icke-svar. Däremot gjordes ett påstående. Du kan inte använda det faktum att din fantasi tolkade dit en fråga som grund för att känna dig påhoppad.

"Frågan är, gick min poäng åt fel håll för jag valde ordet kvinna istället för relation? Eller hakade vi upp oss på ett "felsagt" valt ord?"". Mja, man kan naturligtvis säga "cykelpedal" när man menar "bananodling", men då är det en smula orimligt att förvänta sig att kunna vifta bort det med ett överlägset "jaja, jag valde fel ord, häng inte upp dig på det" när recipienten börjar prata om gödningsmedel och jordmån. Det är ju inte som om "kvinna" och "relation" var synonymer i något avseende.

Wide Awake Dreamer
2013-02-21 11:23
#30

Kanske får förtydliga att jag egentligen inte har någon uppfattning om huruvida Kvinnor skulle vara hårda i tonen eller inte mot män på det här forumet. Jag har inte sett något sådant själv, men jag har ju inte hängt här så länge och följer inte allt som skrivs här så noga. Och som sagt oftast tänker man ju inte på könet på den som skriver. Jag trodde nog i början att det var mer blandat, men har insett med tiden att det nog är en rätt överväldigande majoritet Kvinnor som skriver, åtminstone under den tiden jag har hängt här. Finns det något slags mått på hur fördelningen ser ut?

Honestyisdead
2013-02-21 11:29
#31

#30 Vi kollar läget här 🙂

Wide Awake Dreamer
2013-02-21 11:33
#32

#31 Ok, bra idé. Då är det bara att vänta och se🙂

Gur4m1
2013-02-22 09:10
#33

Hittills 41 Kvinnor och 9 män som gett sig tillkänna, och 1 "Annat".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-02-22 09:46
#34

Nio män var mer än jag väntade mig. Kul :)

Annons:
Intehärutandär
2013-02-22 13:36
#35

Jag är ganska ny på denna site, men har varit med i Lunarstorms klubbar ("ägt" och varit moderator för flera kvinnoklubbar + barnklubbar), FamiljeLiv..och angående män på sidan kan jag inte yttra mig om. Är inte tillräckligt insatt ännu. 

Att vi skulle vara hårda vet jag inte. Män kan ju också vara hårda, men de är rättfram. Medans Kvinnor lägger in onödiga känslor i diskussioner.  Och många tar allt personligt. Man blir ytterst sällan sur och suckar över en mans kommentar, jämnfört med en kvinna som ska förstora saker och ting och tjafsa i onödan. 

Det är en stor anledning till att jag la ner Familjelivs-sidan rätt fort för den är smockad av hormonella Kvinnor som saknar vett totalt. Helt bortblåst - och håller man inte med massan, så blir man lynchad. 

Därmed har jag lärt mig att om jag känner för det, så säger jag min mening, om någon frågar om råd. Bestämmer läsaren att läsa in något jag inte ens skrivit - så väljer jag att inte svara. För jag har annat att göra än att tjafsa i onödan.

Geru
2013-02-22 15:29
#36

Jag finns ju här i bland. Men visst är det fler tjejer här.

Det är antagligen relaterat till sociala normer. Förändring inom det lär ta tid.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[stblues35]
2013-03-01 23:55
#37

Det är nog många kiillar som läser men väldigt få som vill bli lynchade för det dom skriver. Därför skirver jag inte heller mer.

Gur4m1
2013-03-02 09:04
#38

#37 är det så du upplever det? Har det alltås varit så? JAg har bara skrivit här under 1-2 års tid men aldrig upplevt lynchstämning (specifikt mot killar,däremot mot mig själv;) när man sagt något okänsligt/"idiotiskt"). Man kan ju inte alltid hålla med, det får man väl kunna ta? :> JAg tror det beror på det Geru säger, det är så "normen" ser ut. Men det är på gång ;)

Om det var fler killar (enligt det du sger #37) så skulle du få "backup" av de andra killarna? och därmed våga/kunna skriva mer ofta? Så tjejer och killar är så olika? Om jag höll med alla eller trodde att jag vet alltm, så skulle jag inte ha så mycke att diskutera för min egen del.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-03-02 11:10
#39

#38 Det har varit lite så från och till, dock, även om jag anser att det mer är den sociala normen som spelar in.

Men visst kan det blir aggressivt ibland.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
2013-03-02 14:20
#40

39 men har det med kön att göra? Visst kan det bli hårt ibland, men jag har aldrig sett att det skulle vara könsrelaterat.

Gur4m1
2013-03-02 21:05
#41

Jag vill gärna se exempel på när en man blivit "lynchad" :) Just för att han är en man med manliga åsikter. På vissa män här inne låter det ju som något som skett frekvent nog att vara en orsak till att folk "skräms till tystnad (även om statistiken talar för sig själv- antalet Kvinnor är inte bara det dubbla utan dubbel-dubbla). Men jag som kvinna håller inte med alla Kvinnor och klart tonen kan bli otrevlig ibland om folk är oeniga och man alltid inte kan ta diskussionen på rätt sätt. :) Jag är nyfiken på när detta har skett.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Geru
2013-03-03 02:21
#42

#40 Jag tror inte jag specifikt sagt att det handlar om kön. Även om det ser lite ut så i inlägget, märker jag.

#41 Det var helt ärligt väldigt länge sedan jag såg det. Då var det något om sterotyper, har jag för mig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
2013-03-03 10:38
#43

Jag somkvinna ha rju sett rätt ofta hintar om småstereotypiska frväntningar på oss Kvinnor av er "karlar" här på forumet men jag tar inte direkt så illa vid mig att jag blir tyst. De tär just Lynchandet jag undrar över. Att man ibland får någon stereotyp åsikt slängd i ansiktet får man nog tåla, det gör iallafall jag. Lynchande så känns det mer som att en hel tråd vänt sig mot en eller ett fåtal personer. Jag har sett lynchmobb i andra forum men knappt här. Jag har känt mig påhoppad men det har också folk upplevt sig vara av mig någon gång. Sådant är nog ganska oundvikligt när man pratar om just åsikter och det hettar till. Missförstånd uppstår osv.

I allmänhet ogillar jag påhopp.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-03-03 12:39
#44

#43 Jag tror inte att jag sagt att många killar är bättre på att bete sig^^ 

Just på internet så är kön svårare att hålla i sär, vilket jag finner rätt trevligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
2013-03-03 13:01
#45

Nej, ville inte beskylla eller så. Mest att Kvinnor fortsätter ju skriva ändå :> Män är kanske ett vekt släkte! HÖ HÖ HÖ! Stanna hemma i garaget, ööörn ööörn! ;D Nä, men det känns viktigt att man försöker undvika sådant, självklart. Men jag har alltid haft på känn att det är mest tjejer/kvinnor på detta forum.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-03-03 13:02
#46

#45 Jo jag vet^^ Men det finns mycket stereotyper mot män^^ Bland annat om just känslosamhet och så. Det är dock lite av en social norm med ofta.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
2013-03-03 13:06
#47

Social norm på så sätt att vi inte lär våra pojkar att hantera känslor många gånger, precis som vi inte lär tjejer att det inte är okej att slå män (för vi är förjävla nog att lära män att "VAD SOM ÄN SKER SLÅR MAN ALDRIG EN TJEJ!", för vi är av glas, eller något. Men killar förtjänar inte heller att få slag och sparkar :/  Sen tror jag att en del killar, (får den känslan iallafall) har dne bekvämligheten att kunna skylla på att "män, vi talar inte om sånt" :P Så slipper de -_-

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-03-03 13:27
#48

#47 Det är mer att man lär dom att känslor inte ska visas^^

Men visst är det så ofta. Det är väldigt problematiskt^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Gur4m1
2013-03-03 23:53
#49

Efterosm vi lär dem att inte visa dem- för de förväntas inte ha några så lär de sig int eheller att hantera dem - voilá, så undrar vi över att män är de som våldtar och misshandlar mest :> Ahja.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Toxics
2013-03-04 09:50
#50

Alltså, Jag tror nog inte att det är just relationer i fokus som har få män. De flesta ifokusar har få män. Visst kanske det finns grupper som handlar om saker som män är mer intresserad av än Kvinnor. Men det betyder inte att det finns "många" män där.

Men sen tror jag att män och Kvinnor generellt har olika tänkt och olika intresseområden och åsikter. Så för mig är det inget konstigt att mannen ovanför diskuterar som han gör. han är en man, och har då förmodligen annorlunda tänk. Skulle inte säga att jag håller med honom nödvändigtvis. Men jag Förstår honom. Jag förstår vad han vill ha sagt.
Vsa saker är lättare för Kvinnor att prata om och vissa saker är svårare. Och så är det såklart med män också

. Ska vi köra över dom då för att vi tycker att exempelvis relationssnack är helt normalt att prata om?

På samma sätt som dom isf får rätt att totalt köra över oss och snacka med allt och alla om våran vikt. För att de tycker att det är helt normalt att prata om det.

Ja, det är fler Kvinnor här inne men män kanske har svårt för samtalsämnet? Klart att inte alla män har det och det finns undantag osv. 
men hoppas alla förstår vad jag menar.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Honestyisdead
2013-03-04 10:04
#51

50 förstår inte? Vem har sagt att dom vill kära över det ena eller det andra?

Toxics
2013-03-04 10:15
#52

51# Ingen har sagt att man ska köra över hit eller dit. Men jag vet själv för ett tag sedan när jag var tillsammans med mitt ex. Han hade svårt för att prata om våran relation och relationsaker överhuvudtaget. Medans jag tyckte att "Men kom igen du kan ju prata med mig, det är ju hur normalt som helst.". Så jag tjatade ju på honom i massor och insåg inte förän efter åt att han kände sig obekvän i situationen.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
2013-03-04 11:03
#53

#50 I hear you men…jag fann inte detta lite oroväckande " Ska vi köra över dom då för att vi tycker att exempelvis relationssnack är helt normalt att prata om?

På samma sätt som dom isf får rätt att totalt köra över oss och snacka med allt och alla om våran vikt. För att de tycker att det är helt normalt att prata om det. "

Att jämföra att kunna prata om relationer med att MÄn ska diskutera KVINNORS övervikt/vikt…är inte likställt för min del. Kanske mest för att det ena är en variabel av intresseområde och det andra mer går under "påhopp" (då viktproblem oftast är just viktproblem). Män har nog inte egentligen någon GEN som gör att de har svårare att prata om dittan eller dattan, där är jag mer inne på det Geru uppmärksammar. Många skillander finns det mellan könen men mycet är inlärt. Jag kör inte över en man för att jag pratar om känslor. Däremot har du nog rätt i att män i allmänhet oftast är ganska stor minoritet (men de existerar! Det är viktigt!) på den här typen av forum. Går jag på ett renodlat forum för bilar, Akvaristik eller hänger på IRC så är det ju 99% män där.

Toxic: konflikträdsla är förmodligen inte könsbundet :) Skulle våga påstå att det formas av vår uppväxt till en stor del. Tyvärr får män oftast mindre förväntingar av omgivningen när det kommer till att just kunna prata och reflektera över sina känslor- men uppenbart finns det män där ute som klarar av att göra det ändå-kanske pga intresse eller något som varit lite annorlunda i uppfostran jämfört med "gemene svensk kille".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-03-04 15:26
#54

Ska man se på det rent social normt så finns det massvis med situationer i livet där Kvinnor anses vara bättre på relationer, te.x. barnomsorg. Därav att Kvinnor oftast får omvårdnad om barn vid relationssammanbrott.

Sociala normer är dom vi är. Eller frånvaron av dom^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
2013-03-04 23:09
#55

#54 ja men just den anser ju de flesta med sunt förnufta IDAG att det är orättvist och fel. Ser man till lagen etc hur saker och ting fungerar så ligger det ju efter med sisådär 50 år eller mer ibland >_<

Kvinnor i vården… känner mer att män flyr det yrket just för att det oftast är sämre betalt, har låg status ;) Mer än att "ååh ja gär kvinna, jag vill våååårdaaa!" :D Jag jobbad einnom vården för att man får jobb där :P

Gillar i Norge där de ökat statusen för manliga förskolelärare…på något vis :D Det var jättefint tyckte jag. Lärare är förebilder och det krävs sådana för alla även i den åldern. sen blir dynamiken annorlunda, och peronsligen så ogillar jag renodlade manliga eller renodlade kvinnliga arbetsplatser. Jag har alltid trivts bäst där det finns lite av alla möjliga.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/anderswestgardh/article16348821.ab?partner=wwwredirect jag gillade den btw ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Geru
2013-03-04 23:19
#56

#55 Du ska se att det inte är sådär jämställt dom du tror att det är^^ Varken åt ena, eller åt andra hållet :) Men jag är exceptionellt glad att du tycker det ska vara så :)

Min lillebror jobbar inom vården :) Han jobbar där för att han vill känna att han hjälper till och för att det är enkelt att få jobbet.

Lärare är låg status i Sverige, tråkigt nog. Det borde förändras^^

Personligen tycker jag kön är orelevant. Det ska inte nämnas. Det ska inte spela någon roll. Det ska ignoreras.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
2013-03-04 23:31
#57

#56 mja är mer att alla jag pratar med tycker mer eller mindre som mig, DÄREMOT när Kvinnor, som inte kommer överrens med sina män- de är rätt duktiga på att utnytja detta, hota med att ta barnen, tar för givet, säger att det är MINA barn som DU aldrig merkommer at få träffa" i den stilen. Jag ser fram emot dne dagen det ändras till att bli jämlikt, så många män/par där ute som kommer att frigöras från helveten.

JAg vill veta könen på den jag ska ha sex med, då är det praktiskt, i övrigt, irrelevant som du säger. Speciellt i jobbsammanhang.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
2013-03-04 23:35
#58

#57 Alltså. Rent sexuellt så gör vad du vill^^ Jag pratar samhällsmoral :) Det är kul att se kloka människor skriva :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
2013-03-05 08:25
#59

#58 tack :P Tyvärr hör ju sexualiteten ihop mycket med den sociala normen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
2013-03-06 22:22
#60

Tror oxå på sociala normer. Tråkigt, för jag upplever det som att många får ganska mycket hjälp och stöd här inne. 

Enda gången jag kan komma ihåg att en man blev mer eller mindre lynchad vad då det var en otrevlig, nedvärderande herre som använde sig av härskarfasoner och slängde med påhittade källor hit och dit, här inne. Men då var det både Kvinnor och män som sa ifrån ordentligt.

Greigh
2013-03-10 23:44
#61

#60
Kan påpeka om att den personen fortfarande finns. Jag hade med honom att göra senast för en timme sedan! Förstår inte hur han orkar!

Upp till toppen
Annons: