Annons:
Etikettsex
Läst 2271 ggr
Ambrose
2/28/13, 1:15 AM

Problem med sex

Detta känns som ett lite jobbigt ämne att skriva om, men kanske finns det någon där ute som har liknande problem elelr i alla fall några idéer.

Jag är 22 och tycker att det är jättejobbigt med sex. Jag har alltid tyckt att sådant har varit jobbigt och väldit privat. Jag har dessutom ingen lust över huvud taget, även om jag har en pojkvän som jag älskar väldigt mycket och som fortfarande ger mig fjärilar i magen när jag ser honom. Har även haft en tidigare pojkvän som jag var tillsammans med i över 4 år och älskade, men jag klarade inte av att ha sex mer än en gång under hela den tiden. 

Jag vet inte varför jag tycker att det är så jobbigt. Jag har iofs aldrig sett mina föräldrar ens krama varandra och jag var väldigt mobbad hela vägen upp till gymnasiet, men jag vet inte om det har någon betydelse. Jag har även varit deprimerad större delen av mitt liv pga bråk i familjen etc., men nu bor jag själv sedan ett år tillbaka och mår bättre.

Jag hade även en kille för 3 år sedan som mer eller mindre våldtog mig så det gjorde ju inte saken bättre, men det var för att jag inte ville ha sex… så jag hade ju problemen även innan dess :P 

Antalet gånger jag faktiskt har haft sex kan jag nästan räkna på en hand.. och varje gång har det inte direkt varit spontant för min sida utan mer "jaja.. bara han slutar tjata" Jag tycker dessutom inte att det känns speciellt skönt… utan mer som att någon håller på att köra sin "sak" genom hela mig och komma ut på andra sidan typ ;p

Jag vet inte… tycker att det är otroligt jobbit för jag önskar verkligen att jag kunde. Det ska ju vara en så underbar sak och det är ju inte direkt det lättaste för ens pojkvän att acceptera. Många verkar anse att det är det ultimata sättet att visa kärlek för någon annan, även om jag inte känner det :(

Nu har jag iofs tur och min pojkvän känner till det och säger att han förstår och vill hjäla mig med det, men.. tänk om det inte går? Mycket jobbigt som snurrar runt i huvudet. Han är dessutom en ganska sexuel person och känns som att jag gör honom besviken, även om han säger att det är ok.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Roamer
2/28/13, 6:32 AM
#1

Dåligt samvete kommer inte hjälpa dig till mer lust. Lita på att det han säger stämmer och släpp den tanken. Han kan nog ta hand om sina behov om det så krävs, och det låter som han är införstådd i problematiken och har gjort sitt val att du är viktigare. 

Bara för man är människa betyder inte det att man MÅSTE ha sex. Det finns de som är asexuella och inte behöver sådant alls. Om du känner att det är ett problem för dig så bör du ju söka upp någon som är expert på detta område och prata med denne. Tycker det låter som att du haft det lite tufft på den fysiska biten under din uppväxt och det har säkert påverkat i någon form. Att du får fjärilar i magen tyder ju på att blodet samlas på rätt ställe för att ha sex och troligen då inte ett fysiskt problem utan det mentala som inte är med på tåget, och det finns ju ingen quickfix på det hela. 

Mina råd är att prata med någon och låta det ta den tid det tar innan du hittar din lust, om det ens är viktigt. Har ni en fungerande relation utan sex och ni båda är nöjda så är det inte sämre än andras.

[Tilde]
2/28/13, 9:17 AM
#2

Jag tänker att du kanske skulle behöva prata om det, med en psykolog eller så. Alla rädslor går att komma över och att du har blivit tvingad till sex tidigare är ännu en anledning att prata om det! Självklart finns det asexuella människor, men är det så lätt i det här fallet eller ligger olusten på en djupare nivå?

ChristineL
2/28/13, 9:37 AM
#3

Du kanske är asexuell, eller rädd för att samma sak ska hända nu som med ditt ex. Båda sakerna är helt normala men du kanske skulle behöva gå och prata med någon? Och framförallt, prata med din partner om hur du känner! Ha inte sex om du inte verkligen vill själv, du kommer bara må ännu sämre utav det.

Asexuell
2/28/13, 10:27 AM
#4

Hej!

Jag vill bara säga att jag känner så himla väl igen mig i problemet. Fast jag har inte blivit utsatt för något. Inte mobbad, inte våldtagen, haft en bra uppväxt, kärleksfulla föräldrar osv osv men noll sexlust har jag.

Jag har talat med otaliga kuratorer, sexologer och psykologer men inte kommit nån vart. Jag är bara inte intresserad av sex. Och det går ju bra - sålänge man är nöjd med att leva ensam. Men det är jag långt ifrån. Jag vill ha någon att älska och någon som älskar mig, någon att hålla om, dela vardagen med och gå hand i hand med på långpromenader.

Senaste 10 åren har jag haft 10 förhållanden. Alla har varit bra killar. I början har de förstått och stöttat mig. Men ingen har ju i längden stått ut med en flickvän som hela tiden gör allt för att slippa ha sex. Och när vi väl haft sex så har det varit pga mitt dåliga samvete - jag ser ju att killarna inte mår bra efter månader av att bara få tillfredsställa sig själva. Så tillslut har jag ställt upp med några månaders mellanrum. Men det har ändå slutat med att mina förhållanden tar slut. För vem vill ha sex med en tjej som bara ligger och väntar på att det ska vara över -  att det ska gå för honom så jag får göra annat som enligt mig är roligare.

Idag är jag 30 år och har gett upp hoppet om att nånsin få en livskamrat. Det verkar så otroligt viktigt att ha sex i ett förhållande för många. Jag vill ju bara ha någon att dela allt det andra med. Allt utom sex. Man kanske kan tycka att det räcker att ha vänner då. Men nej det gör det inte. Jag blir ju kär som alla andra - jag får fjärilar i magen osv. Men för den sakens skull vill jag inte ha sex. Inte ens onani ägnar jag mig åt. Det känns totalt ointressant.

Jag ville bara skriva och tala om att du inte är ensam.

pyromanen
2/28/13, 12:45 PM
#5

Jag skulle nog börja med att försöka ta reda på vad som är "problemet". Det finns något som heter enhet för sexuell hälsa på dom flesta sjukhus. utifrån din berättelse låter det som att det kan finnas många olika möjliga förklaringar och vad du kan göra beror såklart på vad det är som ställer till det för dig.  Depression nämnde du och det tror jag räcker bara det. Sen skriver du om flera långa relationer redan fast du är så ung!? och mer eller mindre tvång/pressad till sex.

jag skulle i alla fall inte bara ge upp och betrakta mig som asexuell utan att ha försökt komma till bott med det. Sexualiteten är (min personliga åsikt) något stort starkt och viktigt och alldeles för fint att missa i onödan.  väldigt bra om din pojkvän kan följa med som stöd!

Gur4m1
2/28/13, 6:31 PM
#6

Klart man ska utreda men  jag håller med om att "vi" har svårt att förstå och accepter asexuella personer. När jag läste din historia #4 så ploppade en tanke upp..eller egentligen två. 1 är att det borde finnas rätt många där ute som egebtligen är asexuella av olika orsaker, eller helt enkelt blivit det. Märker själv hur sexet iofs blivit bättre med åldern men lusten för det har minskat. Jag har roligare saker att göra, som nån beskrev ;)

2. Varför finns det inte (eller gör det?) dejtingsidor för asexuella? För det är nog som att söka efter nålen i en höstack på en krog eller i vänkretsen, speciellt då det är så "onormalt" och lite tabu att inte gilla sex/se sex som något viktigt. Klart folk är "korrekta" och "älskar sin flickvän ändå" om de inte får sex….till en början. För vi ve tju alla att en relation är mer än sex…men tyvärr är sex en viktig komponent för många, för många skulle det i ärlighetens namninte hålla om sexbiten inte fanns/fungerade.

Så…Hitta/fixa en mötesplats för asexuella tycker jag! :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Ambrose
3/1/13, 6:05 PM
#7

#4 Usch.. jag klarar  erkligen inte av att vara ensam.. och inte att "byta" så ofta heller :( Hoppas verkligen att det finns något jag kan göra eller att någon accepterar mig som jag är :(

När det gäller psykolog etc så är det verkligen inget jag vill göra. Jag är inte en speciellt öppen person och att prata och försöka förklara saken fför någon jag inte känner så att de verkligen förstår går inte.. 

och dejtingsida låter inge vidare… vill lära känna personen väl och har inga speciella preferenser ;p tycker att alla har sina egna små guldklimpar

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Gur4m1
3/1/13, 10:02 PM
#8

#7 glöm allt du tror dig veta om psyklologer (det var det min första psykolog sa då jag kom dit, för jag är som du beskriver). Jag ska vara halvdöd/halva foten på hispan innan jag ber om hjälp,men nu vet jag bättre. Försöker jobba med det. En psykolog, beroende på vem du möter och metoden de använder vill inte bara att du ska babbla på en massa om dig själv. Det där är så olika, men ingen jag mött har varit som på tv.

Dejtingsida för asexuella, så man slipper just det #4 beskriver- män som blivit kära men inte i längden klarar av att leva med en asexuell för de själva är inte asexuella. Lite som att leva som homosexuell men man är hetero? Det är inte så rättvist mot den med en annan läggning. På en dejtingsida så kan man veta att "alla här söker asexuella/sexuellt oberoende partner" som ett exempel- precisoms det finns siter för BD/SM och "knullkomisar"eller "gift dig med mig!":)

Din partner accepterar dig ett tag, men det är din plikt att utreda varför det är såhär- sen om det är så att du är asexuell och det är bra så och du vill leva så, så får ju även han chansen att göra ett val, inte gå och hoppas- eller tvinga sig på dig. Du blir kanske också mer "fri".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Toxics
3/2/13, 5:21 PM
#9

Det är helt okej ! Och om din kille är medveten om det så behöver du inte fundera mer över det. =) Man ska inte behöva ha sex om man inte vill. =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Jessicahagstrom94
3/3/13, 12:06 PM
#10

Alltså.. vi tjejer ska inte tro att vi måste ha sex bara för att vi har pojkvän. Kan man inte acceptera att partnern inte vill ha sex får man kanske gå vidare och hitta någon ny, men din pojkvän har ju accepterat detta eller har jag fattat fel?`

Och få inte dåligt samvete - är ju knappast ditt fel att du inte har någon sexlust utan det beror väl på en massa andra saker, inte honom eller dig.

dejtbar
3/3/13, 12:45 PM
#11

Det är klart att det inte är någons fel att man inte har någon sexlust men jag kan ändå förstå på ett sätt om man känner dåligt samvete ifall man har en partner som faktiskt är sexuell. Även om h*n är förstående på alla sätt så är det ju ofrånkomligt att det blir problem i längden om man är så olika sexuellt.

Jag t.ex har väl ingen direkt hög sexlust men nog vill jag ha sex ibland ändå när jag är i ett förhållande. Och att ha en partner som då är asexuell och där jag vet att h*n inte alls vill ha sex med mig så tror jag inte jag skulle trivas i förhållandet i längden. Däremot att avstå sex något år pga att min partner inte vill av olika skäl skulle inte vara något pronblem.

Upp till toppen
Annons: